Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-09, 11:46
  #925
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja just nu t ex levererar SE3 300MW till NO1


Här ser man även att Norge levererar 699 MW till priset 124 Eur/MWH:

https://www.statnett.no/for-aktorer-...kraftsystemet/

Jag har tittat till den där översikten några gånger äver ett par dagar. Och då har norge alltid levererat så mycket till UK till just det priset. Norrmännen kanske har något slags fast avtal med UK.. Är inte UK en del av börsen Nordpool!?

Enligt den här länken så handlas elen precis som för andra länder inom samarbetet:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/GB/

Det brukar ofta stå (kontrollrummet) att siffrorna från Stattnett är felaktiga. Möjligen kan det "fasta priset" bero på detta fel (jag har faktiskt ingen aning)?
Citera
2021-10-09, 12:07
  #926
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Enligt den här länken så handlas elen precis som för andra länder inom samarbetet:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/GB/

Det brukar ofta stå (kontrollrummet) att siffrorna från Stattnett är felaktiga. Möjligen kan det "fasta priset" bero på detta fel (jag har faktiskt ingen aning)?
Ok. Ja det är nog något fel på Stattnets siffror till UK. Kabeln har ju bara varit i bruk i en vecka så det har väl inte hunnit uppdatera allt...

För övrigt kanske de som bor i det sydligaste norska elområdet NO2 kommer få kraftigt höjda priser som en följd att de nu är länkade med 1400 MW till UK. Tidigare i år öppnades även 1400 MW till Tyskland från NO2. Sedan tidigare finns även 700MW till Nederländerna och 1600 MW till Danmark.

Invånarna i NO2 kanske kommer lacka ur på samma sätt som de i SE4 blivit förbannade. Men än så länge har jag inte sett lika höga priser i NO2 som i SE4.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-10-09 kl. 12:12.
Citera
2021-10-09, 12:16
  #927
Medlem
Madagascars avatar
Det har verkligen varit en extrem prisutveckling i SE4 i år.

Snittpriser för September månad i Eur/MWh:

2021: 121
2020: 36
2019: 37
2018: 50

https://www.nordpoolgroup.com/Market...ly/?view=table
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-10-09 kl. 12:23.
Citera
2021-10-09, 12:24
  #928
Medlem
Ygeman beklagar sig över att det bränns för lite fossilt just nu.

"– Det är ett faktum att leveranserna av gas från Ryssland har minskat samtidigt som efterfrågan har ökat, säger energiminister Anders Ygeman (S)."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-ett-faktum

Har Ygeman m.fl. inte fått precis som de ville? En minskad förbränning av fossilt. Vad klagar han på?
Har de styrande partierna, S och Mp, plötsligt gått i opposition till sig själva?

Vidare, ur samma artikel:

"Han menar att det måste till investeringar av ny elproduktion i södra Sverige"

Tidigare har Ygeman, med ett självsäkert flin, påstått att det är fritt fram att investera i kärnkraft. De ledande miljöpartisterna har samtidigt stått i bakgrunden leendes i mjugg. De har tillsammans fört en politik som helt omöjliggjort en framtida satsning på kärnkraft.

Däremot har de lyckats med konststycket att placera ut stora vindkraftparker så långt det bara går från södra Sverige. Hur mycket el förbrukar egentligen befolkningen i Käymäjärvi, en by med något tiotal invånare, i.o.m att en stor vindkraftpark ska byggas där? En vindkraftpark så långt det bara går från ex. Malmö. Det ger samma effekt som att bygga en vindkraftpark i norra Italien. Det är samma avstånd till Malmö.

https://group.vattenfall.com/se/var-...ekt/kaymavaara

Ja men då så, då är allt frid och fröjd och Ygeman behöver inte bekymra sig ett dugg om elsituationen i södra Sverige.
Citera
2021-10-09, 15:21
  #929
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att du inte ser att vi har mer krav för personer som säljer alkohol än för personer som pysslar med elbolag?
Nej. Jag menar det jag sa -- att analogin haltar betänkligt.

Det kan säkert vara som så att det sitter tungt kriminellt belastade personer och skyfflar el i Sverige -- har du någon källa kring det?

Citat:
Då kan jag rekommendera att du läser den här istället för att titta på korvören: https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

Vad, exakt, är det du syftar på?

Att bara länka till en nio år gammal rapport, utan att förklara varför den bör läsas (eller vad din poäng är) är ganska meningslöst.
Citera
2021-10-09, 15:27
  #930
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ygeman beklagar sig över att det bränns för lite fossilt just nu.

"– Det är ett faktum att leveranserna av gas från Ryssland har minskat samtidigt som efterfrågan har ökat, säger energiminister Anders Ygeman (S)."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-ett-faktum

Har Ygeman m.fl. inte fått precis som de ville? En minskad förbränning av fossilt. Vad klagar han på?
Har de styrande partierna, S och Mp, plötsligt gått i opposition till sig själva?

Vidare, ur samma artikel:

"Han menar att det måste till investeringar av ny elproduktion i södra Sverige"

Tidigare har Ygeman, med ett självsäkert flin, påstått att det är fritt fram att investera i kärnkraft. De ledande miljöpartisterna har samtidigt stått i bakgrunden leendes i mjugg. De har tillsammans fört en politik som helt omöjliggjort en framtida satsning på kärnkraft.

Däremot har de lyckats med konststycket att placera ut stora vindkraftparker så långt det bara går från södra Sverige. Hur mycket el förbrukar egentligen befolkningen i Käymäjärvi, en by med något tiotal invånare, i.o.m att en stor vindkraftpark ska byggas där? En vindkraftpark så långt det bara går från ex. Malmö. Det ger samma effekt som att bygga en vindkraftpark i norra Italien. Det är samma avstånd till Malmö.

https://group.vattenfall.com/se/var-...ekt/kaymavaara

Ja men då så, då är allt frid och fröjd och Ygeman behöver inte bekymra sig ett dugg om elsituationen i södra Sverige.

Ge det en månad (eller två) och Ygeman kommer att orera om hur viktigt det är att bygga kärnkraft i Sverige (och driva tesen att han alltid tyckt och sagt det).

Att man sedan väljer att för överskådlig framtid föröda stora mängder känsligt natur i norr 'bara för att' är ju så jävla perverst att man bli mörkrädd. Samt då det här jävla tankemissfostret att det gynnar klimatet att bränna gas istället för att bruka kärnkraft.

Jag önskar fan att jag inte hade en examen i elektroteknik som grundutbildning. Det hade underlättat nattsömnen och förbättrat blodtrycket betänkligt.
Citera
2021-10-09, 16:31
  #931
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ge det en månad (eller två) och Ygeman kommer att orera om hur viktigt det är att bygga kärnkraft i Sverige (och driva tesen att han alltid tyckt och sagt det).

Att man sedan väljer att för överskådlig framtid föröda stora mängder känsligt natur i norr 'bara för att' är ju så jävla perverst att man bli mörkrädd. Samt då det här jävla tankemissfostret att det gynnar klimatet att bränna gas istället för att bruka kärnkraft.

Jag önskar fan att jag inte hade en examen i elektroteknik som grundutbildning. Det hade underlättat nattsömnen och förbättrat blodtrycket betänkligt.

Problemet med höga elpriser nu löses inte med att bygga kärnkraft. Du vet säkert med din utbildning att byggtiden är bortåt 10 år. Ingen kommer på idén att börja beställa en brandbil när det brinner. De svarar inte på 112: ”Oj, brinner det? Vi beställer en brandbil från Volvo.” Det är för sent då. Det skulle redan ha gjorts, om man velat ha den.

Frågan är i stället, varför tillåter vi kraftbolagen att exportera elenergin i en omfattning motsvarande mer än hela Ringhalsverkets produktion (mer än 2000 MW)? Denna export driver upp elpriserna till kontinentala nivåer. Naturligtvis vill kraftbolagen ha lika bra betalt av svensken i Skåne som Preben i Köpenhamn. Kraftbolagen tjänar nu mycket pengar men vanligt folk blir fattigare! Elnäten för exporten har byggts med statliga pengar av Svenska Kraftnät.

Jag tycker att vill kraftbolagen exportera en 1 kWh via statens elnät, ja då jävlar skall de få betala så det svider. Transmissionskostnaden skall höjas! Vad fan gör politikerna? Är de köpta av kraftbolagen?

Ransonera svensk energi till enbart svenskar! I krissituationer exporterar man inte svensk mat till andra länder, varför är det ok med att sälja svensk energi?
Citera
2021-10-09, 16:44
  #932
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Problemet med höga elpriser nu löses inte med att bygga kärnkraft. Du vet säkert med din utbildning att byggtiden är bortåt 10 år. Ingen kommer på idén att börja beställa en brandbil när det brinner. De svarar inte på 112: ”Oj, brinner det? Vi beställer en brandbil från Volvo.” Det är för sent då. Det skulle redan ha gjorts, om man velat ha den.

Frågan är i stället, varför tillåter vi kraftbolagen att exportera elenergin i en omfattning motsvarande mer än hela Ringhalsverkets produktion (mer än 2000 MW)? Denna export driver upp elpriserna till kontinentala nivåer. Naturligtvis vill kraftbolagen ha lika bra betalt av svensken i Skåne som Preben i Köpenhamn. Kraftbolagen tjänar nu mycket pengar men vanligt folk blir fattigare! Elnäten för exporten har byggts med statliga pengar av Svenska Kraftnät.

Jag tycker att vill kraftbolagen exportera en 1 kWh via statens elnät, ja då jävlar skall de få betala så det svider. Transmissionskostnaden skall höjas! Vad fan gör politikerna? Är de köpta av kraftbolagen?

Ransonera svensk energi till enbart svenskar! I krissituationer exporterar man inte svensk mat till andra länder, varför är det ok med att sälja svensk energi?
Intressant jämförelse med mat i en krissituation...

Ja, transmissionsavgifterna har jag inte tänkt på. Är de löjligt låga?
Citera
2021-10-09, 17:19
  #933
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Problemet med höga elpriser nu löses inte med att bygga kärnkraft. Du vet säkert med din utbildning att byggtiden är bortåt 10 år. Ingen kommer på idén att börja beställa en brandbil när det brinner. De svarar inte på 112: ”Oj, brinner det? Vi beställer en brandbil från Volvo.” Det är för sent då. Det skulle redan ha gjorts, om man velat ha den.
Framförallt borde man väl sett till att få den existerande infrastrukturen att exekvera sin fulla livscykel. Och möjligen fundera igenom uppstart av densamma?

Jag vet, så klart, att det är extremt lång uppstartstid på kärnkraft -- det var mer en allmän filosofisk reflektion över dumheten i, ur strikt miljöhänseende, förlita sig på vatten- och vindkraft.
Citat:
Frågan är i stället, varför tillåter vi kraftbolagen att exportera elenergin i en omfattning motsvarande mer än hela Ringhalsverkets produktion (mer än 2000 MW)? Denna export driver upp elpriserna till kontinentala nivåer. Naturligtvis vill kraftbolagen ha lika bra betalt av svensken i Skåne som Preben i Köpenhamn. Kraftbolagen tjänar nu mycket pengar men vanligt folk blir fattigare! Elnäten för exporten har byggts med statliga pengar av Svenska Kraftnät.
I den slutsatsen är vi rörande överens. Att stänga Barsebäck var sanslöst korkat.
Citat:
Jag tycker att vill kraftbolagen exportera en 1 kWh via statens elnät, ja då jävlar skall de få betala så det svider. Transmissionskostnaden skall höjas! Vad fan gör politikerna? Är de köpta av kraftbolagen?

Ransonera svensk energi till enbart svenskar! I krissituationer exporterar man inte svensk mat till andra länder, varför är det ok med att sälja svensk energi?

Utöver hela EU-problematiken, bra fråga.
Citera
2021-10-09, 18:54
  #934
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Ja, för 2012 års elpriser har ju någon relevans idag.....Joråsåatte...

Läs så du lär dig något. Titta på hur nätavgifterna och energiskatterna ökat under samma period.
Citera
2021-10-09, 18:59
  #935
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Det kan säkert vara som så att det sitter tungt kriminellt belastade personer och skyfflar el i Sverige -- har du någon källa kring det?

Jag menar att det inte finns någon vidare kontroll över det och det är där skon klämmer. Problemet är inte att vi lagt ner kärnkraften för det är ett symtom av problemen, inte orsaken.

Citat:
Vad, exakt, är det du syftar på?

Att nätavgifterna och skatterna ökat. Elpriserna fluktuerar mycket men det är bara topparna som visas på kundernas elräkningar, de gånger som elbolagen får elen gratis av producenterna blir det inte några avdrag.
Citera
2021-10-09, 19:13
  #936
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läs så du lär dig något. Titta på hur nätavgifterna och energiskatterna ökat under samma period.

Vill du använda något av texten som argument så får du snällt skriva vad du menar. Länkposter är nämligen inte tillåtna här.

Det är svårt att hänga med i din svada.
Hur menar du att priset till slutkunderna blir lägre genom att nätavgifterna och energiskatterna ökat sedan 2012?

Du borde istället kolla in hur mycket elkunderna pytsat in till olönsam och intermittent fungerande vindkraft genom elcertifikaten, det har nämligen större bäring på dagens situation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback