2021-10-07, 18:48
Avslutad
80-talister såklart iom att de fick uppleva bästa av två världar med digitalisering/datorer och att leka ute.

Det var Nintendo, Gameboy, walkman, CD-skivor och VHS filmer och gamla datorer men ändå ingen överkonsumtion. Inget TikTok och annat värdelöst skit.

Mesta av tiden tillbringades ute ändå.

Landet var heller inte totalbesudlat av skrupellösa invandrare som bidrar starkt till att förstöra dagens ungdomar.
Citera
2021-10-07, 18:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Födda på 70 eller 80-talet skulle jag tro. Ungdom med teknik och stora möjligheter men utan sociala medier.
Tidig 70-talist tycker jag definitivt är för tidigt. Tv3 kom som den tredje kanalen först 1987. Är man född säg 1972 så var man redan 15 år då och hade bara fått se tjeckisk dockteater på svt fram till dess. Vhs kom väl inte heller förrän mitten av 80 talet och tvspel likadant med det första nintendo mitten/andra halvan av 80 talet. Man var 25 år när internet började komma igång och ungdomar skaffade enkla mobiltelefoner. Jag skulle säga att mitten av millenials hade det mer optimalt. Födda ca 1984 till 1991. Då fick man det bästa av två världar.
Citera
2021-10-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
80-talister såklart iom att de fick uppleva bästa av två världar med digitalisering/datorer och att leka ute.

Det var Nintendo, Gameboy, walkman, CD-skivor och VHS filmer och gamla datorer men ändå ingen överkonsumtion. Inget TikTok och annat värdelöst skit.

Mesta av tiden tillbringades ute ändå.

Landet var heller inte totalbesudlat av skrupellösa invandrare som bidrar starkt till att förstöra dagens ungdomar.
Känner att jag fick uppleva exakt samma (född 93). Lite tråkigt med ett invandrargäng i skolan sista året under högstadiet men annars problemfritt med sånt.
Citera
2021-10-07, 18:56
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Mina päron var barn på 70-talet och tonåringar på 80-talet. Så som dom beskrivit sin uppväxt skulle jag gissa att det var en bra tid.

De lekte ut mycket, var lugnt, inte mycket brottslighet, de hade bra musik.
Ibland gick man och slogs lite med grabbar från närliggande skolor. Endast knytnävar, inga pistoler och knivar...
De gjorde väl en del småhyss ibland och festade till det.
Bägge har beskrivit att det var enkelt att få arbete trots att man inte hade gått gymnasiet eller vidareutbildat sig och lägenheter fanns det gott om, de fick boende enkelt som unga och kunde välja område. Ingen social stress som internet/sociala medier medfört.

Jag misstänker att det är därför 90-talisterna blivit som dom blev, den förlorade, lata generationen. Eftersom föräldrarna själva hade en ganska enkel uppväxt och inte så strikt. De litade på staten och allt var ganska lätt. Därav har de uppfostrat sina barn utefter det och hur de hade det i sin uppväxt. De har inte förberett sina barn för den stressen och det samhället som det ser ut idag.

Problemet är att när 90-talisterna växt upp och i arbetsför ålder skulle komma ut i arbetslivet hade samhället ändrats MARKANT. Allt var lite hårdare, stressigare med större konkurrens, sociala medier hade tagit över och invandringen ökat och även grövre brottslighet.
Man skulle dessutom plötsligt förväntas vara tillgänglig 24/7 via mobil, mail, sociala medier. När man växt upp halva sin tonår utan detta.

Många 90-talister har uppfostrasts som att livet ska vara ganska enkelt, som våra föräldrar hade det. Därför har vi tyvärr blivit den förlorade generationen.

Det är min teori iallafall.
Citera
2021-10-07, 19:00
Medlem
50 talisterna.
Citera
2021-10-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
50 talisterna.
Fanns nog en riktigt bra stämning barn behövde inte direkt jobba. Massor av företag och Blomstrande byar med massor av företag. Ren luft och massor av barn. Tror faktiskt åttiotalet var nästa fina period. Förhoppningsvis blir 20 talet magiskt. vad var bra med femtiotalet?
Citera
2021-10-07, 19:12
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Känner att jag fick uppleva exakt samma (född 93). Lite tråkigt med ett invandrargäng i skolan sista året under högstadiet men annars problemfritt med sånt.
Du missade dock de bästa barnfilmerna och serierna. Barnprogrammen och exemplvis disney var ganska usla runt milleniumskiftet. Men visst, internet var fortfarande ganska lugnt och en lagom stor del av livet fram till facebook och iphone 2007.
Citera
2021-10-07, 19:13
Medlem
DEMONOMICONs avatar
00-talisterna har ju spårat ut totalt med könsbyten, äter piller som godis, hugger varandra med kniv och man får akta sig så inte nån kränkt jävel drar fram en kalasjnikov.
Eller det värsta: uthängd på sociala medier...

Hur ska det se ut 3-4 generationer framåt i tiden?
Citera
2021-10-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Du missade dock de bästa barnfilmerna och serierna. Barnprogrammen och exemplvis disney var ganska usla runt milleniumskiftet. Men visst, internet var fortfarande ganska lugnt och en lagom stor del av livet fram till facebook och iphone 2007.
Björnes magasin, bananer i pyjamas, sailor moon, sonic, pokémon, simpsons, family guy med mer. Fanns det ännu bättre grejer? Iofs många av dessa kom väl kanske på tidigt 2000-tal.
Citera
2021-10-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
00-talisterna har ju spårat ut totalt med könsbyten, äter piller som godis, hugger varandra med kniv och man får akta sig så inte nån kränkt jävel drar fram en kalasjnikov.
Eller det värsta: uthängd på sociala medier...

Hur ska det se ut 3-4 generationer framåt i tiden?
10-talisterna är ännu mer efterblivna. Varje generation nu blir sämre. Dock med bättre dissidenter.
Citera
2021-10-07, 19:19
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Du kan ha en poäng att ni bara var på väg mot det jag skriver och att 00 är den riktigt förlorade generationen.

Absolut att vi 90-talister är ett gäng lata jävlar(har förklarat varför i mitt tidigare inlägg) men större delen av vår uppväxt är trots allt mer lik 80-talisternas kan jag tycka. Åtminstone vi tidiga 90-talister.

Skulle nog våga påsta att strax efter mitten av 90-talet började de ha mer gemensamt med 00-talisterna än 80-talisterna. Då gick det utför ordentligt.

Är hellre en lat 90-talist alla dagar än att behöva växa upp som 00-talist och allt vad det innebär.
Citera
2021-10-07, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27

Men det var ju då det började. När du växte upp så var både Rinkeby och andra förorter redan förlorade. Du var 10 bast 2003, då var Malmö också förlorat och invandringen hade redan börjat förstöra samhällsklimatet, även om det inte går att jämföra med idag. Men du är iaf förberedd.

Du var 15 år 2008, 2 år efter Reinfeldts påbörjade massinvandringsprojekt. Du har aldrig riktigt växt upp i ett Sverige där inte invandringen går en obemärkt förbi. Du känner inte till skillnaden. Riktigt.

För en som tex föddes tidigt 80-tal fick som ung uppleva ett forfarande väldigt etniskt och homogent Sverige som kunde mäta sig internationellt inom både sort och musik.

De fick uppleva Sverige EM- och VM-brons i fotboll 1992 och 1994. Det sprutade ut svenska hits internationellt från bla Roxette och Ace of Base samtidigt som invandringen var ett knappt märkbart samhällsproblem. Sverige toppade bokstavligen varenda internationell lista.

70- och 60- talet var lite för sunkigt och förvirrat, men iom 80-talet som också var fantastiskt i Sverige är nog 70-talisterna de enda som kan mäta sig med 80-talisterna om vilka som hade bäst uppväxt.
Senast redigerad av redlineoffside 2021-10-07 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in