2021-10-05, 20:04
Medlem
doctor-potatos avatar
Har varit väldigt frånvarande med det senaste kring gamestop hela hösten. Har mina aktier stabilt liggandes hos avanza men har läst väldigt mycket på reddit om CS.

Av det jag förstått så går det inte att föra över mina aktier från Avanza till CS. Men jag tänker att jag hädanefter köper nya aktier via CS.

Vad ska jag göra nu för att få bollen i rullning? Det verkar vara en hel del väntetid så jag tänkte sätta igång nu redan. Vart börjar jag? Reggar mig på IBKR (som är en bank?) och sen köper aktier där och flyttar sen över dom till CS?

Kan någon vänlig Apa säga vart jag ska börja och vilka steg jag ska ta.
Citera
2021-10-05, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-potato
Kan någon vänlig Apa säga vart jag ska börja och vilka steg jag ska ta.

Steg 3 kan skippas genom att överföra USD direkt.

Osäker på sista steget. Det kan behövas en mellanlandning på IBKR, inte helt klart. Återkommer.

Vill du inte flytta alla aktier från Avanza kan du såvitt jag vet köpa nya på CS när du väl har ett konto.

Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
1. Registrera dig hos IBKR https://www.interactivebrokers.eu/
2. Sätt in pengar för 1 GME + $5 överföringsavgift
3. Konvertera från EUR till USD
4. Köp 1 GME
5. Vänta 2 dagar (settlement date är T+2)
6. Kontakta IBKR och meddela dem att du vill överföra din 1 GME till ComputerShare och att du betalar avgiften på $5
7. Vänta
8. Säkerställ att du äger GME på KF-konto på Avanza
9. Kontakta Avanza och meddela dem att du vill flytta X antal GME till ComputerShare
Senast redigerad av kodapan 2021-10-05 kl. 21:50.
Citera
2021-10-06, 13:35
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:
Steg 3 kan skippas genom att överföra USD direkt.

Osäker på sista steget. Det kan behövas en mellanlandning på IBKR, inte helt klart. Återkommer.

Vill du inte flytta alla aktier från Avanza kan du såvitt jag vet köpa nya på CS när du väl har ett konto.

Tack så mycket! Sparar denna mall. Reggade mig på IBKR igår så nu väntar jag på att bli verifierad. Varje aktie räknas!
Citera
2021-10-06, 18:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Aktien rör sig sidledes i en lätt falland trend men sinaturen "Bahira" på avanzas forum meddelade följande 1 oktober:

"Har fått trading alert från min viktigaste leverantör och det ser ut som att ett retest av 483$ inom 14-arbetsdagar*-- ta position*--"

Om en vecka vet vi om han hade rätt...
Citera
2021-10-07, 05:16
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Aktien rör sig sidledes i en lätt falland trend men sinaturen "Bahira" på avanzas forum meddelade följande 1 oktober:

"Har fått trading alert från min viktigaste leverantör och det ser ut som att ett retest av 483$ inom 14-arbetsdagar*-- ta position*--"

Om en vecka vet vi om han hade rätt...

Wtf…har du plötsligt investerat nu??
Citera
2021-10-07, 11:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Wtf…har du plötsligt investerat nu??

Nix, nyper den under $100.
Citera
2021-10-10, 09:59
Medlem
Lillstarks avatar
Jag försöker flytta pengar till IBKR men jag har inte så mycket erfarenhet av utlandsbetalningar, jag har fått mycket mer uppgifter av IBKR än det finns plats att fylla i på Handelsbanken.

Vilken adress ska jag fylla i, den i New York eller Dublin? Jag har inte fått något IBAN som krävs för att överföra till andra EU-länder, däremot ett ABA routing number samt Swift/Bic code.

Ska man fylla i "BIC/Nationellt bank-id: CHASUS33XXX"?
Citera
2021-10-10, 13:47
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Någon som fört dialog med Avanza om hur dem kommer agera när Moass sätter igång?. Läser att många inte litar på sina brokers. Eftersom jag inte är jätte insatt i aktier världen undrar jag vad dem skulle kunna ställa till med?

Har funderat på att flytta över några shares eller köpa nytt via CS. Men behöver man det?
Citera
2021-10-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn
Någon som fört dialog med Avanza om hur dem kommer agera när Moass sätter igång?. Läser att många inte litar på sina brokers. Eftersom jag inte är jätte insatt i aktier världen undrar jag vad dem skulle kunna ställa till med?

Har funderat på att flytta över några shares eller köpa nytt via CS. Men behöver man det?

Samma här. Undrar vad problemet med att bara använda avanza skulle vara?
Citera
2021-10-10, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Samma här. Undrar vad problemet med att bara använda avanza skulle vara?

De kan inte bevisa aktieägarskap.

Troligtvis äger man via Avanza rätten till aktier, inte aktier (IOU). Detta orsakar enorma likviditetsproblem vid eventuell MOASS.

De har ingen insyn i eller kontroll av vad deras amerikanska depåbank gör. Ifall de lånas ut eller ens existerar är ett mysterium.

Du har ingen rätt till en potentiell framtida NFT dividend då eventuella aktier inte ägs i ditt namn.

Aktier du köper och säljer via Avanza routas via dark pools.

Även fast PFOF är olagligt i EU är det lagligt för depåbanken att syssla med det.

Genom DRS hos CS äger du dina aktier i ditt namn, har rätt till eventuell framtida NFT dividend, aktier kan inte belånas och ingen dark pool används.

Nackdelarna med DRS: lite bökigt och 30% skatt på vinst vid försäljning.
Citera
2021-10-10, 21:18
Medlem
Citat:
De kan inte bevisa aktieägarskap.

Troligtvis äger man via Avanza rätten till aktier, inte aktier (IOU). Detta orsakar enorma likviditetsproblem vid eventuell MOASS.

De har ingen insyn i eller kontroll av vad deras amerikanska depåbank gör. Ifall de lånas ut eller ens existerar är ett mysterium.

Du har ingen rätt till en potentiell framtida NFT dividend då eventuella aktier inte ägs i ditt namn.

Aktier du köper och säljer via Avanza routas via dark pools.

Även fast PFOF är olagligt i EU är det lagligt för depåbanken att syssla med det.

Genom DRS hos CS äger du dina aktier i ditt namn, har rätt till eventuell framtida NFT dividend, aktier kan inte belånas och ingen dark pool används.

Nackdelarna med DRS: lite bökigt och 30% skatt på vinst vid försäljning.

Nice 👌
Då kan man ju stämma Avanza sen istället. Iam not in it for the money haha.
Inte i första hand i alla fall haha 😜
Citera
2021-10-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Jag försöker flytta pengar till IBKR men jag har inte så mycket erfarenhet av utlandsbetalningar, jag har fått mycket mer uppgifter av IBKR än det finns plats att fylla i på Handelsbanken.

Vilken adress ska jag fylla i, den i New York eller Dublin? Jag har inte fått något IBAN som krävs för att överföra till andra EU-länder, däremot ett ABA routing number samt Swift/Bic code.

Ska man fylla i "BIC/Nationellt bank-id: CHASUS33XXX"?

Här finns en rätt bra guide hur man ska göra:

https://www.reddit.com/r/ISKbets/com...3%B6r_drs_hos/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in