Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-28, 21:56
  #685
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Energiminister Anders Ygeman ljög t,om (lade ut bilder tagna innan utförd revision på twitter) om reaktorernas skick i syfte att skapa opinion för en nedläggning och KU-anmäldes därför:



https://www.riksdagen.se/sv/dokument...de_H7A1dnr1142

Ygeman intygar att det inte finns någon effektbrist även om SVK skriver om att ett konstaterat effektunderskott under höglasttimmen inträffar varje år och landet därför är hänvisat till ytterst osäker import:



https://www.svk.se/siteassets/om-oss...pport-2021.pdf

Makten är tydligen viktigare än välfärden. Ändamålen helgar medlen....
Han är nog lite känd för att ljuga ofta - ofta.
Citera
2021-09-30, 22:30
  #686
Avstängd
liksom-fbs avatar
Nu är faktiskt alla elområden i Sverige på samma pris. 55.95 EUR/MW.
Gäller även DK2.
Men DK1 ligger på 91.76 EUR/MW. Nästan de dubbla.

De 3 sydligaste elområdena i Norge är på 94.5 EUR/MW. Medan NO4 är på 50 EUR/MW. Blir stor skillnad i landet när man inte är med i EU. Lär fortsätta så iom North sea link till UK.

Baltikum ligger också högt i pris. 104.8 EUR/MW. Och Finland ligger på 81.84 EUR/MW.
Men ingen av dessa lyckas alltså driva upp elpriset i Sverige.

Och Sveriges export ligger på 4657 MW.
Citera
2021-09-30, 22:38
  #687
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Du är helt jävla hopplös och omöjlig att diskutera med.
Nä, det är klart att du inte klarar det. Jag bryr mig bara om fakta och logik. Och då blir det ju hopplöst för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag orkar inte bemöta nollor.
Tvärtom är det just nollor du klarar av att bemöta. Dom kommer ju låta sig luras av ditt svammel.

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jo, jag jobbar med stamnätet i Sverige och är jävligt insatt.
Du döljer det väldig väl.

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Dom som går efter artiklar i tidningar skrivna av vilsna 70-talister har ingen susning om hur det står till.
Spelar ingen roll när reportern är född.
Om du har någon annan källa, så hade du väl kommit dragande med den.
Troligen är det du skriver hörsägen från någon yrande idiot.
Du blir ju helt ställd när det gäller fakta och logik.
Citera
2021-09-30, 22:38
  #688
Medlem
tror vi behöver en riktig lågkonjunktur så att priserna blir rimligare

https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2020/
Citera
2021-10-01, 09:14
  #689
Medlem
Snapcounts avatar
Kärknkrafts-giganten frankrike inför pristak på ström :

Frankrikes regjering varsler pristak på gass- og strømpriser gjennom vintermånedene.

Uten et pristak kunne folks utgifter til oppvarming ha steget med 30 prosent, ifølge regjeringens anslag.

– Det kommer ikke til å skje, sa statsminister Jean Castex da han kunngjorde pristaket torsdag.

Tiltaket ventes å vare gjennom vinteren og ut april.


https://e24.no/olje-og-energi/i/G3jn...tak-paa-stroem
Citera
2021-10-01, 23:51
  #690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Du döljer det väldig väl.



Hahaha. Du sitter här som en säl som beundrar Bolund. Han har ingen aning om hur det står till med elförsörjningen i Sverige. Noll koll. Och du har också samma noll koll. Sitter som ett dumhjon och kollar kartan på SvK:s hemsida. Det handlar inte om lika priser i olika områden i Sverige, det som Odenberg skapade. Det handlar om den inhemska överföringskapaciteten.

Men den har du ingen aning om. Och framöver en riktig skitkall vinter så ser jag dig krama en vindkraftssnurra. Säg var och jag ska åka dit och ta ett foto.

Grundläggande kunskap om det överliggande elsystemet är det ont om. Vi är några få. Och du för en politisk ådra som förpassar dig till MP. Vars företrädare borde sättas i fängelse.
__________________
Senast redigerad av MannishBoy 2021-10-02 kl. 00:02.
Citera
2021-10-02, 18:34
  #691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Ja, det var 0 substans i det inlägget.

Jag noterar att du inte med ett enda ord nämnt elcertifikatsystemet, som i praktiken styrt all nyetablering - inklusive kapitalförstörande överetablering. Tvärtom har du nonchalerat ett inlägg där jag uttryckligen tagit upp det.

Att producera cirka 100 inlägg utan att röra vid debattens mest basala grundsten tyder på intellektuell oherderlighet, alternativet är total okunskap.

Är du verkligen så totalt obildad att du inte har minsta hum om ekonomiska styrmedel? Är din pseudoliberala propaganda ren dumhet eller cyniska försök till vilseledning?
__________________
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-10-02 kl. 18:41.
Citera
2021-10-02, 19:08
  #692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu är faktiskt alla elområden i Sverige på samma pris. 55.95 EUR/MW.
Gäller även DK2.
Men DK1 ligger på 91.76 EUR/MW. Nästan de dubbla.

De 3 sydligaste elområdena i Norge är på 94.5 EUR/MW. Medan NO4 är på 50 EUR/MW. Blir stor skillnad i landet när man inte är med i EU. Lär fortsätta så iom North sea link till UK.

Baltikum ligger också högt i pris. 104.8 EUR/MW. Och Finland ligger på 81.84 EUR/MW.
Men ingen av dessa lyckas alltså driva upp elpriset i Sverige.

Och Sveriges export ligger på 4657 MW.

Det var ju en kul minut. Nu är återigen priset i södra Sverige mer än det dubbla mot norra Sverige.
Citera
2021-10-02, 20:03
  #693
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja de har prioriterat regeringsmakten, eller snarare sagt regeringsmakt med stöd av Mp istället för att värna om sina väljares välfärd. Det bästa hade varit att S och M hade gjort upp om svensk energipolitik och låtit de små extrema partierna utanför beslut som är helt avgörande för Sveriges ekonomiska välfärd.

S har gett MP för mycket makt bara för att själv kunna sitta kvar. Sossarnas zombie politik får nu totalt genomslag på det mesta från cementa, bränslepriser, elpriset, m.m. Ingen tycks vilja ha ansvaret över el politiken, ja förutom MP som fått styra för mycket. EU ställer till en del också.

https://klimatupplysningen.se/eus-ka...inerar-europa/
Citat:
EU ger ut massa tokdirektiv i bästa planekonomiska stil som gör livet svårt för människor. På energiområdet har EU satt upp 20/20/20 målen till 2020. Det innebär att 20% av energin 2020 ska vara förnybar energi, 20% mindre utsläpp av växthusgaser och 20% energieffektivisering. Vi ska nu se hur detta med förnybar energi raserar ekonomin för många av länderna i Europa.

Svenskt Näringsliv beräknar att förbrukningen av el öka med 100% 2045 till 240 TWh. Anders Ygeman som är energiminister kör med strutsmentaliteten. Ner med huvudet i sanden till detta har blåst över, förvånad blir han när han drar upp huvudet. Men det är normal sosse taktik. styra allt framför sig bara man får sitta vid makten.
Citera
2021-10-02, 20:51
  #694
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Vilket jävla svammel. Jag lipar inte, jag vet. Självklart måste gamla kärnkraftverk underhållas och moderniseras. Precis som annan infrastruktur. Men att lägga ner kraftproduktion i södra Sverige kommer att leda till mer eller mindre katastrof för den landsdelen. Du och andra måste förstå att Bolund och Stenevi och resten av det packet formligen förstör landet. Men du är förstås inte ingenjör och kan inte tillgodogöra dig enkla tekniska sammanhang. Karlshamnsverket går för fullt nu och bränner 140.000 liter olja i timmen. För att upprätthålla frekvensen i Skåne. Det är redan nu katastrofläge.

I en annan tråd där jag tvingas stå ut med liksom-fb förklarar han att kraftverket i Karlshamn bränner olja för att det vinner kraftverket på att göra, och elen exporteras. liksom-fb ser inga problem med att lägga ned svensk energiproduktion. Det finns ju stora marginaler i kapacitet.
Citera
2021-10-02, 22:34
  #695
Avstängd
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/nyheter/dags-for-n...elpriser-igen/
Dags för negativa elpriser igen

Under natten till söndagen, mellan klockan 01.00 och 08.00, blir elpriserna negativa över hela landet. I det fönstret får elanvändarna teoretiskt betalt för att använda el.

Producenterna får betala för att leverera el i natt.

Men det kommer ju inte hindra tokstollarna i tråden från att hävda att det är elbrist.
Citera
2021-10-02, 22:37
  #696
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
I en annan tråd där jag tvingas stå ut med liksom-fb förklarar han att kraftverket i Karlshamn bränner olja för att det vinner kraftverket på att göra, och elen exporteras. liksom-fb ser inga problem med att lägga ned svensk energiproduktion. Det finns ju stora marginaler i kapacitet.
Ja, och inte bara jag säger det. Utan ägarna som beslöt att köra ett antal dagar och tjäna kulor.

Just nu är för övrigt exporten 4 313 MW.
Och priset i hela landet 38.21 EUR/MWh

Om ni öppnar era plånböcker och bygger några kärnreaktorer, vilket pris behöver ni för att gå runt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback