Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-29, 18:20
  #8401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Varför har det isåfall inte redan tidigare varit så att lastbilschaffisar erbjudits löner motsvarande vad erfarna advokater eller mellanchefer inom näringslivet kunnat räkna med?

Beror det på euro-maffian eller?
Vad gör mellanchefer och advokater för nytta? Jämfört med att rätt grejer finns på rätt plats vid rätt tid. Uppstår brist i ett yrke så stiger lönerna. EU-globalisterna har pressat ned lönerna för produktiva arbetare. Nu normaliseras de i Storbritannien.
Citera
2021-09-29, 18:20
  #8402
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigbajs
UK hör hemma i EU det är på tid med en ny folkomröstning!

Nej släpp för fan inte in patrasket igen. Perkele.
Citera
2021-09-29, 18:44
  #8403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Vad gör mellanchefer och advokater för nytta? Jämfört med att rätt grejer finns på rätt plats vid rätt tid. Uppstår brist i ett yrke så stiger lönerna. EU-globalisterna har pressat ned lönerna för produktiva arbetare. Nu normaliseras de i Storbritannien.
En kapitalism där lastbilschaffisar och truckförare har intiativet och enkelt pressar upp sina löner mot toppen?

Med den logiken borde det ha varit höga löner för att jobba i kolgruvorna under 1800-talet, hela industrialismen i landet vilade ju på kolet som energikälla, så efterfrågan på att detta arbete skulle utföras fanns det sannerligen...
Citera
2021-10-01, 16:40
  #8404
Medlem
lasternassummas avatar
Nigel Farage
"Brexit-generalen" Nigel Farage tweetade igår om bristen på benson och diesel på mackar i UK.

Oberoende vad man tycker om Breit så tycker jag tweeten var rolig.

Kanske extra rolig om man tror på det officiella förklaringen att det är brist på tankbilsförare i UK som en följd av Brexit som orsakat tomma tankar på mackarna.

Nigel Farage på twitter.
«The government tell us that the fuel crisis is easing…

I went to 7 petrol stations this morning and there was no fuel at any of them.

Was then hit by a van whilst stationary at a roundabout. Great start to the day!»
https://twitter.com/nigel_farage/sta...87482209882112

Längtar han tillbaka till EU?

Citera
2021-10-02, 10:19
  #8405
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nigel Farage
"Brexit-generalen" Nigel Farage tweetade igår om bristen på benson och diesel på mackar i UK.

Oberoende vad man tycker om Breit så tycker jag tweeten var rolig.

Kanske extra rolig om man tror på det officiella förklaringen att det är brist på tankbilsförare i UK som en följd av Brexit som orsakat tomma tankar på mackarna.

Nigel Farage på twitter.
«The government tell us that the fuel crisis is easing…

I went to 7 petrol stations this morning and there was no fuel at any of them.

Was then hit by a van whilst stationary at a roundabout. Great start to the day!»
https://twitter.com/nigel_farage/sta...87482209882112

Längtar han tillbaka till EU?


Såg en intervju igår där man frågade bland annat de tyska representanterna inom EU vad de tycker om situationen i Storbritannien.

De svarade med en väldigt diplomatisk ton med något som kan tolkas med stor lätthet till "Som man bäddar får man ligga".

Ja det är dåligt med lastbilschauffören inom hela Europa, men EU har inte ens i närheten av det problem som Storbritannien har nu.
Det problem som vi ser nu är det som alla som inte har varit blint troende av att Brexit skulle innebära en framgångssaga faktiskt varnade om.

Att Storbritannien pratar om att vilja släppa på visumkravet mot EU så att det inte ska bli det problem som man har med tullarna och importen påvisar enbart det importproblem som åtminstone jag påpekade redan i början.

Hela den brittiska moderna infrastrukturen speciellt den som är menad för lastbilar och alla importer av sånt som mat, bensin osv är anpassat efter EU då man hade varit med i EU så pass länge.
Samma sak med den elektroniska infrastrukturen och alla regler och system som var satta i rullning.

Storbritannien har behövt backa över 60 år administrativt först för att sedan kunna ta steg mot ett modernt system, problemet är det att, det inte går att göra det på 5 år där man bara tramsar runt.
Det krävs dedikerat fokus på att lösa problem, problem som det engelska parlamentet har vägrat att ta hand om.

Så om britterna och Farage kanske saknar EU och ångrat Brexit?

Troligen, men alla lär inte erkänna det.
Citera
2021-10-02, 21:22
  #8406
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Såg en intervju igår där man frågade bland annat de tyska representanterna inom EU vad de tycker om situationen i Storbritannien.

De svarade med en väldigt diplomatisk ton med något som kan tolkas med stor lätthet till "Som man bäddar får man ligga".

Ja det är dåligt med lastbilschauffören inom hela Europa, men EU har inte ens i närheten av det problem som Storbritannien har nu.
Det problem som vi ser nu är det som alla som inte har varit blint troende av att Brexit skulle innebära en framgångssaga faktiskt varnade om.

Att Storbritannien pratar om att vilja släppa på visumkravet mot EU så att det inte ska bli det problem som man har med tullarna och importen påvisar enbart det importproblem som åtminstone jag påpekade redan i början.

Hela den brittiska moderna infrastrukturen speciellt den som är menad för lastbilar och alla importer av sånt som mat, bensin osv är anpassat efter EU då man hade varit med i EU så pass länge.
Samma sak med den elektroniska infrastrukturen och alla regler och system som var satta i rullning.

Storbritannien har behövt backa över 60 år administrativt först för att sedan kunna ta steg mot ett modernt system, problemet är det att, det inte går att göra det på 5 år där man bara tramsar runt.
Det krävs dedikerat fokus på att lösa problem, problem som det engelska parlamentet har vägrat att ta hand om.

Så om britterna och Farage kanske saknar EU och ångrat Brexit?

Troligen, men alla lär inte erkänna det.

Brist på bensin och diesel
Jag har lite svårt att bedöma hur mycket som beror på EU och hur mycket som beror på andra orsaker, när det gäller bränslebristen.
Några orsaker som jag hört nämnas.
– Brexit har gjort det svårt att få in utländska lastbilschaufförer.
– Pandemin har gjort det svårt att utbilda nya lastbilschaufförer.
– Massor av britter började panikfylla allt, när dom fick höra att det kunde bli brist.

För mig ser det ut som att vilken förklaring som nämns först beror på aktuell analytikers förhållningssätt under Brexit-diskussionerna ("jag har inte haft fel...").

Inte minst blir det nog svårt för Farage att säga att det är jobbigt i UK beroende på Brexit...

Finns det paralleller med dom skyhöge elpriserna i UK dom senaste månaderna?
Även här förefaller analytikernas åsikter om energipolitik och politik i övrigt styra vad som anses vara den viktigaste orsaken.
Här är dom orsaker till dom rekordhöga elpriserna som jag uppfattat från olika källor.
– Rekordhöga priser på naturgas, som används till att producera ca 50% av elen i UK.
– Brister när det gäller långsiktighet i förd energipolitik.
– Putin, som bromsar leveranser av naturgas för att driva upp priset.
– Ukraina, som krånglar med att släppa förbi gas, för att jäklas med Putin.
– Norge, som strypt gasleveranser till UK för att dom hellre vill leverera el via den nya kabeln.
– Det höga vindkraftsberoendet i kombination med lite vind under sommaren.
– Branden som har gjort att kabeln mellan UK och kontinenten kommer att vara stängd till mars.
– Tilltagande europeiskt samarbete och EU-regler som förefaller leda till att högsta pris "smittar av sig" till övriga länder.

Kanske har priset på utsläppsrätter bidragit till prisökningarna?

Även om UK har lett prisligan på el under en stor del av de senaste månadena så har höga elpriser drabbat även stora delar av övriga Europa, inklusive eldistrikten 3 och 4 i Sverige (Mellansverige och Sydsverige). Brist på el i Sverige har det inte varit, för vi har hela tiden exporterat. När jag tittade tidigare idag exporterade vi över 4 GW, ungefär mostvarande 4 kärnkraftreaktorer. Notera då att just nu står två reaktorer i Forsmark, en för underhåll och en är nedstängd för ett ventilfel.
För att återgå till UK, så är mitt intryck att dom storsatsar på vind, har planerat en del nya kärnkraftreaktorer, men det har dragit ut på tiden, ungefär som i Finland. Den viktigaste källan till balanskraft, att dra på när det behövs och när det inte finns något annat, som dom har, är gasdrivna kraftverk. Är gasen dyr så blir elen dyr.

Har Brexit gjort detta värre för UK?

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2021-10-02 kl. 21:26.
Citera
2021-10-03, 10:36
  #8407
Medlem
Larmet: Bensin kostar 25-35 kronor litern
https://www.expressen.se/nyheter/lar...kronor-litern/

Fick för mig att UK hade några egna oljeriggar, lek med tanken när lilla Sverige hamnar
i samma sits och som verkligen är beroende av andra länders prissättning ..
Citera
2021-10-03, 13:45
  #8408
Medlem
Englands ta är väl mindre än Sveriges? men med en 5 ggr större befolkning. Att då tro att man är osårbar och självständig inom typ energi är naivt, så fungerar ju inte Europa idag. Krisen är självförvållad och nu får man ta smällen helt själva. Dessutom sägs det ju att utländska lastbilschaufförer är måttligt intresserade av att köra i England idag trots att man öppnar upp för det just nu. Trots tokhöga elpriser i UK så myser nog Teslaägarna extra mycket just nu.

Visst, det här kommer ju att lösa sig, det måste det ju, men det borde bli en rejäl varningsklocka om vad beroendet av en ändlig resurs som oljan ju är kan ställa till med framför allt om inte transportkedjan är väl inoljad.
Citera
2021-10-03, 14:08
  #8409
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Brist på bensin och diesel
Jag har lite svårt att bedöma hur mycket som beror på EU och hur mycket som beror på andra orsaker, när det gäller bränslebristen.
Några orsaker som jag hört nämnas.
– Brexit har gjort det svårt att få in utländska lastbilschaufförer.
– Pandemin har gjort det svårt att utbilda nya lastbilschaufförer.
– Massor av britter började panikfylla allt, när dom fick höra att det kunde bli brist.

För mig ser det ut som att vilken förklaring som nämns först beror på aktuell analytikers förhållningssätt under Brexit-diskussionerna ("jag har inte haft fel...").

Inte minst blir det nog svårt för Farage att säga att det är jobbigt i UK beroende på Brexit...

Finns det paralleller med dom skyhöge elpriserna i UK dom senaste månaderna?
Även här förefaller analytikernas åsikter om energipolitik och politik i övrigt styra vad som anses vara den viktigaste orsaken.
Här är dom orsaker till dom rekordhöga elpriserna som jag uppfattat från olika källor.
– Rekordhöga priser på naturgas, som används till att producera ca 50% av elen i UK.
– Brister när det gäller långsiktighet i förd energipolitik.
– Putin, som bromsar leveranser av naturgas för att driva upp priset.
– Ukraina, som krånglar med att släppa förbi gas, för att jäklas med Putin.
– Norge, som strypt gasleveranser till UK för att dom hellre vill leverera el via den nya kabeln.
– Det höga vindkraftsberoendet i kombination med lite vind under sommaren.
– Branden som har gjort att kabeln mellan UK och kontinenten kommer att vara stängd till mars.
– Tilltagande europeiskt samarbete och EU-regler som förefaller leda till att högsta pris "smittar av sig" till övriga länder.

Kanske har priset på utsläppsrätter bidragit till prisökningarna?

Även om UK har lett prisligan på el under en stor del av de senaste månadena så har höga elpriser drabbat även stora delar av övriga Europa, inklusive eldistrikten 3 och 4 i Sverige (Mellansverige och Sydsverige). Brist på el i Sverige har det inte varit, för vi har hela tiden exporterat. När jag tittade tidigare idag exporterade vi över 4 GW, ungefär mostvarande 4 kärnkraftreaktorer. Notera då att just nu står två reaktorer i Forsmark, en för underhåll och en är nedstängd för ett ventilfel.
För att återgå till UK, så är mitt intryck att dom storsatsar på vind, har planerat en del nya kärnkraftreaktorer, men det har dragit ut på tiden, ungefär som i Finland. Den viktigaste källan till balanskraft, att dra på när det behövs och när det inte finns något annat, som dom har, är gasdrivna kraftverk. Är gasen dyr så blir elen dyr.

Har Brexit gjort detta värre för UK?


Det största problemet är hur det engelska parlamentet har släpat efter med alla beslut samt inte förberett inför tiden efter Brexit.

De har inte fullt ut samma problem i Nordirland som i resten av Storbritannien, och det är för att på Nordirland så har man undantag kopplat mot EU.

Men huvudproblemet är att tre fjärdedelar av nationen står helt självständigt, så Brexit har försvårat situationen för att man har fokuserat på mindre viktiga saker som beskattning av fiske och annat som i det långa loppet löser sig självt så länge man undviker de riktiga problemen som bensin och matkriser faktiskt kommer att bringa.

Det är genom det engelska parlamentets hantering av allt som Skottland nu pressar för en ny självständighets folkomröstning ovanpå hur Commonwealth ländernas agerande inte direkt hjälper.

Man hoppades nog lite väl mycket på att Kanada, Indien, Australien, Sydafrika och många fler skulle vara villiga till fördelaktiga handelsavtal men det verkar ha gått snett även där.

Med det sagt så är inte allt fel baserat på Brexit, Covid spelar en stor roll, en del av problemen hade kvarstått oavsett Brexit men de hade inte varit lika stora.
Citera
2021-10-04, 09:29
  #8410
Medlem
20 brittiska bilister förföljer en cementtruck tills de själva får slut på bensin för att de tror att lastbilen innehåller bränsle

https://www.bbc.com/news/uk-england-...shire-58767230

När Brexit är som bäst....
Citera
2021-10-07, 00:29
  #8411
Medlem
Boris stod i sitt sluttal på tory-kongressen i Manchester och snackade loss om att "this country mjst be weaned off its addiction to low-waged foreign labour" och om en framtrid där UK är ett "high-skills, high-wages country" för alla britter. Oh, really? Det här är samma dröm om ett land där alla är välutbildade och kan slåss på marknaden om de välbetalda postindustriella jobben som Tony Blair ibland hängav sig åt - minus att Boris är än mer ointresserad än Blair av verklig social utjämning.

Det finns naturligtvis inga länder där alla (eller ens hälften) har höga löner, välkvalificerade jobb och låga skatter - Boris floskler är bara ett försök att dölja att han vill återställa en inhemsk lågbetald och tjänande underklass, i grunden så som på Victorias tid.
Citera
2021-10-08, 00:02
  #8412
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...as-vaska-mjolk

Citat:
Brittiska bönder har tvingats vaska tiotusentals liter mjölk rakt ner i avloppet.
Dyra bränslepriser har skapat brist på chaufförer vilket resulterat i spilld mjölk – och nu har vissa bönder nära till tårar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback