Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-01, 10:54
  #11953
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att jobba som läkare i Norge?

En av mina närmsta vänner är strax färdig läkare när han avslutar sin AT efter jul. Han pratar om att jobba som läkare i Norge, fast som hyrläkare. Bonliva heter den aktör som han pratar om. De jobbar med vårdbemanning, vilket verkar generera en betydligt saftig (ännu saftigare) lön än de som är fastanställda. De hjälper till med flera praktiska bitar och när jag läser om dem så ser jag mest positiva saker. Finns det någon hake? Är det vanligt att svenskar jobbar som hyrläkare i Norge? Hur ser den norska vården på det? Är det välkommet?

Jag har läst en del av inläggen i tråden (dock absolut inte hela), men hittade inget om detta med sökfunktionen. Ni får be om ursäkt ifall frågan redan har varit uppe på tapeten.
Citera
2021-10-08, 12:50
  #11954
Medlem
SvartaVargens avatar
Någon som vet hur det är med belastningsregistret i norge? Om jag har belastningsregister i sverige, dopningsbrott. Kan man jobba inom säkerhetsbranschen i Norge? I landet lagom sverige går det ju fan inte få ett jobb med svenskt namn och minsta belastning . Har jobbat som väktare innan och tävlat i idrott. Borge vet jag dom skiter i det , men hur är det i om yrken där?

Någon med erfarenhet?
Citera
2021-10-21, 08:09
  #11955
Medlem
angrykessels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Jag passerade gränsen så sent som i dag och visst framstår det som panik när man läser om gränsskyddet i media. I verkligenheten är det dock annorlunda. Jag har passerat vid Svinesund, Örje och Eda och när man väl kommer dit så märks det att alla dom som jobbar där ger fan i allt. I dag t.ex fick jag besked att vänta i bilen 30 minuter efter test i fall det var positivt. Alla omkring åkte efter typ 15, max 20 och någon enstaka åkte direkt efter test. Om jag ville kunne jag passerat utan att testas eftersom ingen har riktig koll. Vid tidigare passeringar har jag fått slippa test för att det inte fans kapacitet fast det var mitt i natten och knapt någon jävel där. Som sagt, covid-19 är medias mjölkkossa som dom mjölkar flitigt och kör propaganda från Norska regjeringen, troligen för att skrämma dom flesta från att åka och handla i Sverige.

Värmland som har 2 av Norges största gränsövergånger blev egentligen grönt redan en vecka innan det öppnades på Måndag, fast det var siste semesterveckan och man fattade att öppnar vi nu blir det totalt kaos på Eda och Örje så dom sket helt enkelt i det, och du lär dom vel säga redan i morgon att dom stänger igen på Måndag.

Så håller med dig om vissa saker men fattar inte varför du ens kommer hit om du hatar Norge och nordmenn så mycket. Vi klarar i alla fall av att skydda våra gränser från hela världens bottenskrap, ni svenskar har ju snart inte ens ett eget land. Så jävla svenskt med att ge sig på danskar, nordmän och finnar. Jag var på semester i Halland i år och efter 10 minuter kom någon gubbjävel och började gapa och skrika för att jag rastade min hund på stranden. Jag var efterbliven och idiot och hans barnbarn kom nu att få hundkiss i käften när denna skulle dit och äta sand lite senare på dagen bla bla. Även han började gapa om att nordmän fattade 0. Sa samma sak til honom att vore jag från mellanöstern skulle du inte våga öppna käften men när grannen gör något fel då jävlar. Undrar vart ni svenskar tänker ta vägen när Sverige går åt skogen och ni redan bett alla danskar finnar och nordmän drå åt helvete?


Kan som svensk i Norge si at nordmenn er like gode på å "ge sig på" svensker her og, det er svenskejævel hit og dit og at svensker er dumme etc. (det inkluderer også andre nationaliterer selvsagt, derimot dansker og finner)
Så å påstå at det er "så jævla svensk" å gi seg på nordmenn og dansker er litt som å kaste stein i glasshus.
Men hverdagsrasisme finnes over hele verden i ulike grader selvsagt men etter 12 år i Norge så blir man vant med det på en måte.

Liten notis** angående det med at Sverige er fortapt pga innvandringen så kan jeg jo si at Oslo ikke er et vakkert syn om dagen for dem som ikke liker innvandring
Men nok om det.
Citera
2021-10-21, 08:12
  #11956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Jag har varit över ett par gånger i tjänsten och det är fullständig panik bland norrbaggarna. Militär vaktar gränsen, köande i flera timmar till teststationerna där norska staten ska köra upp främmande föremål i dina kroppsöppningar. När Sverige har fel färg på smittkartan enligt lusekoftpacket måste man skicka in ansökningar och visa att det är samhällsviktig verksamhet man håller på med. Man kan tro att den här harmlösa förkylningen är digerdöden 2.0.
Jag tycker det är bra att norrbaggarna håller koll på alla pestsmittade svenskar.
Citera
2021-10-21, 08:13
  #11957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angrykessel
Kan som svensk i Norge si at nordmenn er like gode på å "ge sig på" svensker her og, det er svenskejævel hit og dit og at svensker er dumme etc. (det inkluderer også andre nationaliterer selvsagt, derimot dansker og finner)
Så å påstå at det er "så jævla svensk" å gi seg på nordmenn og dansker er litt som å kaste stein i glasshus.
Men hverdagsrasisme finnes over hele verden i ulike grader selvsagt men etter 12 år i Norge så blir man vant med det på en måte.

Liten notis** angående det med at Sverige er fortapt pga innvandringen så kan jeg jo si at Oslo ikke er et vakkert syn om dagen for dem som ikke liker innvandring
Men nok om det.
Det finns jo mange plasser utenfor Oslo i Norge 😊🙏
Citera
2022-03-11, 22:16
  #11958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Som rubriken lyder så har jag tänkt att börja jobba i Norge. Jag kommer inte att bo i Norge utan jag vill flytta till gränsen. Har tänkt mig så det är ungefär 1 timme till Oslo. Då undrar jag vad för jobb kan man få med bara gymnasieutbildning kan också tänka mig att gå utbildningar. Samt om det är ens värt att jobba i Norge. Undrar också med skatten vet att den är lite högre. Har också läst i någon tråd att man kan få mindre skatt.
Hej. Du måste skaffa dig en yrkesutbildning, typ elektriker eller Busskort. Du måste göra dig anställningsbar. Treårig Ekonomisk är inte värd skit här i Norge.
Det man frågar efter här är yrkeskunnande, typ elektriker och busschaufförer.
Citera
2022-03-11, 22:22
  #11959
Medlem
Norge är det självklara valet. Om du har tio-femton år kvar till pension, dra till norge.
Jag jobbade 30 år i Sverige, med både två och tre jobb samtidigt. Får nu ut 9.000 sek före skatt från Sverige. Efter 15 år i Norge får jag det dubbla. Sverige har blivit en rövarstat.
Vad ni svenskar gör, omskola er via komvux och flytta till Norge.
Citera
2022-03-11, 23:30
  #11960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Norge är det självklara valet. Om du har tio-femton år kvar till pension, dra till norge.
Jag jobbade 30 år i Sverige, med både två och tre jobb samtidigt. Får nu ut 9.000 sek före skatt från Sverige. Efter 15 år i Norge får jag det dubbla. Sverige har blivit en rövarstat.
Vad ni svenskar gör, omskola er via komvux och flytta till Norge.
Tack sossen Göran Persson för din insats vid Thsunamin, plus att du stal 350 miljarder från oss pensionärer. Det tog åtta dagar innan sosseregeringen brydde sig om oss svenskar! Här sprang chockade svenska vuxna och barn runt i badkläder och visste inte vart de skulle ta vägen, och Sveriges ansvariga minister går på teater.
Aldrig mer att jag lägger min röst på s!
Sossar värnar inte vanligt folk längre.
Om ni andra har heder i kroppen, borde ni göra detsamma.
Citera
2022-03-12, 11:29
  #11961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Som rubriken lyder så har jag tänkt att börja jobba i Norge. Jag kommer inte att bo i Norge utan jag vill flytta till gränsen. Har tänkt mig så det är ungefär 1 timme till Oslo. Då undrar jag vad för jobb kan man få med bara gymnasieutbildning kan också tänka mig att gå utbildningar. Samt om det är ens värt att jobba i Norge. Undrar också med skatten vet att den är lite högre. Har också läst i någon tråd att man kan få mindre skatt.

https://www.skatteverket.se/privat/i...a80001408.html

Om du jobbar i just Oslo är det nog lugnt annars kan du få skatta i Sverige, om bägge kommnerna är gränskommuner, om jag tolkar texten jag läst på ett korrekt vis.
Citera
2022-03-17, 19:53
  #11962
Medlem
Norge standardavdrag

Läst att standaravdraget är borta numera.

Var ju smidigt att deklarera med det avdraget.

Vad är det som gäller nu och hur mycket i skatt betalar man i norge numera? Vad ligger semesterlönen på?
Citera
2022-03-17, 20:46
  #11963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaspicon
Läst att standaravdraget är borta numera.

Var ju smidigt att deklarera med det avdraget.

Vad är det som gäller nu och hur mycket i skatt betalar man i norge numera? Vad ligger semesterlönen på?
Ring skatteetaten och boka tid. Eller gå in på och se på ditt skattekort.
Citera
2022-04-15, 07:41
  #11964
Medlem
Jobba i Norge

Börjar den senare tiden fundera på att flytta och jobba i Norge på heltid. Åker inte dit med förhoppning att tjäna fantasisummor utan mest för att testa något nytt. Är ganska intresserad i bra festliv och att träffa nya människor, i synnerhet kvinnor.

Viktigt att veta innan man flyttar?
Hur mycket kostar en vettig hyreslägga?

Har kikat på Stavanger, någon som har erfarenhet av detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback