• 3
  • 4
2021-04-08, 21:14
Medlem
Jag har fått en faktura från Svenskt Fordonsskydd. Funderar på att polisanmäla för bedrägeri.
Citera
2021-04-21, 19:02
Avstängd
Emmis87s avatar
De finns väl inte på riktigt?
Citera
2021-04-23, 11:30
Medlem
MrZanders avatar
Har precis fått ett erbjudande på förlängd fabriksgaranti på mitt fordon i ytterligare fem år.
Min vagnskadegaranti gick ut för 2,5 år sedan
Dålig fack-svenska och särskrivning hör inte till ett seriöst avtal.
Måste ändå säga att hemsidan ser relativt bra ut och efter en stund svarar någon på telefonnumret men med ett burkigt ljud som om hon stod i en trappuppgång...
Även om det står utskrivet i texten att det är ett erbjudande så är det vilseledande och jag tror inte det minsta på att tjänsten/garantin skulle fungera i realiteten. BLUFF! Gjorde en anmälan till Konsumentverket.
Svenskt Fordonsskydd heter företaget i mitt erbjudande om garanti. Finns väl inget som inte mitt försäkringsbolag redan täcker???
Senast redigerad av MrZander 2021-04-23 kl. 11:37.
Citera
2021-05-21, 08:36
Medlem
Alwaysrights avatar
Jag har också fått erbjudandet om nyteckning vilket jag direkt betalade in. Not!

Intressant att veta vilka som ligger bakom:
- Hongkong registreringen, gav detta något?
- telefonnumret 08-12 44 18 30, finns det någon ledtråd eller vart det terminerar. Burkig trappuppgång???
- bankgiro och koppling till bankkonto (måste finns, vilken bank? Vilket bankkonto? Vem äger kontot?
- föregående företag (box på samma ställe). Finns det några företrädare i konkurshandlingarna

Någonstans borde det finnas spår!
Citera
2021-05-21, 12:23
Medlem
Jag fick idag ett brev från Svenskt fordonsskydd. Det ser ut som en faktura med inbetalningstalong men det är väl i själva verket bara ett erbjudande om nyteckning av garanti.

"Din fabriksgaranti har slutat att gälla för din Porsche med reg nr xx" (min bils reg nr)
Mitt namn är rätt utskrivet, modellbeteckning, reg nr, modellår, färg - allting korrekt. Förutom att min bil är en Citroen...

Har läst om kritik mot detta företag. Jag undrar var de fått mina uppgifter ifrån. Bilen är köpt hos en bilauktionsfirma för ett år sedan.
Citera
2021-05-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Jag undrar var de fått mina uppgifter ifrån. Bilen är köpt hos en bilauktionsfirma för ett år sedan.

Från fordonsregistret. Du kan anmäla reklamspärr för att slippa:
https://transportstyrelsen.se/sv/vag...n/Reklamsparr/

Det felaktiga märket är antagligen något fel i brevmallen eller när data flyttats mellan system.
Citera
2021-05-26, 02:04
Medlem
Fick också denna faktura i brevlådan av Svenskt fordonsskydd. Att min nybilsgaranti hade gått ut på min volkswagen med regnr ... och att jag kunde förlänga garantin med 5 år om jag betalade inbetalningsavi och gick med på deras bindningstid att betala i månaden.

Blev så klart misstänksam då jag har 1 år kvar på min nybilsgaranti så kolla upp bolaget och såg att dem är väldigt omtalande för att vara ett bluff företag med vilseledande information. Skulle aldrig lägga en krona på denna Garanti/försäkring och istället rekommendera att anmäla företaget till Konsumentverket.

Mer info gällande Svenskt fordonsskydd och varför man ska akta sig för detta företag:
https://www.mestmotor.se/automotorsp...-fordonsskydd/
Senast redigerad av xAngelroses 2021-05-26 kl. 02:56.
Citera
2021-06-08, 08:12
Medlem
Svartlistas av Konsumentverket

https://www.motormagasinet.se/articl...campaign=daily
Citera
2021-09-20, 14:33
Medlem
Integritetsskydsmyndigheten (IMY) inleder granskning av Svenskt Fordonsskydd Ltd.
Citat:
– Bolag som bedriver inkassoverksamhet måste ha fungerade rutiner för att motverka oseriösa uppdragsgivare. Därför inleder vi nu en granskning av det inkassobolag som är ombud för Svenskt Fordonsskydd Ltd, säger C*milla Sp*rr som är jurist på IMY och som leder granskningen.
https://www.imy.se/nyheter/imy-inled...-inkassobolag/

IGY har även publicerat en skrivelse om ärendet som kan laddas ner från igy.se
Citat:
G Inkasso AB svarar för Svenskt Fordonsskydds inkassohantering.
Även fakturaservice ingår i uppdraget. Konsumentverket var under
september-november 2020 i kontakt med G Inkasso för att få
information om samarbetet med Svenskt Fordonsskydd.
Enligt uppgift från Kronofogden har 20 ansökningar om
betalningsföreläggande avseende Svenskt Fordonsskydd lämnats in.
De flesta har bestridits eller återkallats. Inget utslag har meddelats.
https://www.imy.se/globalassets/doku...-g-inkasso.pdf

Diarienummer: DI-2021-7660.
G Inkasso AB har till den 8 oktober på sig att återkomma med svar på åtta frågor till IGY.
G Inkasso AB ägs till 100% av Urb@n Kemn@ Senis3, bosatt i Liljehomen.

Artikel i Dagens Juridik:
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...agets-metoder/
Citera
2021-09-20, 21:48
Medlem
Vid närmare kontroll noteras att Urb@n Kemn@ Senis3 inte äger G Inkasso AB.
Han är dock ändå registrerad som verklig huvudman, kontroll sker genom bolaget 556725-4791 Aktieutveckling i Öland AB.

556564-1106 G Inkasso AB ägs sedan flera år av bolaget 556667-2563 Forsman Invest AB.
Styrelsesuppleant i Forsman Invest AB är ingen mindra än fd näringsminister Björn Rosengren (s).

Forsman Invest AB är en liten koncern med få verksamheter och G Inkasso AB är ett litet skitföretag med omsättning på 6,3 miljoner. Alla personer i respektive styrelse vet förstås mycket väl vad verksamheten går ut på.

Urb@n sitter ju även i styrelsen för en resebyrå www.wbetravel.se och ett saneringsföretag www.aremo.se/urban_kemna-2
Man kan notera att på dessa företag presenteras styrelsen med namn och bild till skillnad från global-inkasso.se som är en väldigt anonym sida med bilder från istockphoto.
Senast redigerad av Skewie 2021-09-20 kl. 22:14.
Citera
2021-09-28, 16:46
Medlem
Gosifs avatar
Jag har problem med dom..

För nån månad sen fick jag två fakturor från svenskt fordonskydd..

Nu igår fick jag ett brev från inkasso, om företaget, att jag ska betala ännu mer..

Har aldrig haft med dom att göra och ringde för säkerhets skull till mitt försäkringsbolag och jag har allt där..

Hur ska jag gå tillväga?!
Senast redigerad av Gosif 2021-09-28 kl. 17:11.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback