Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-27, 22:20
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Som rubriken säger vilka fall skulle ni helst vilja se att de blev uppklarade?

Gäller alla svenska olösta försvinnanden. Finns många att välja mellan. Börjar med två st. jag skulle vilja se uppklarade.

Massförsvinnandet Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Brevbäraren Bosse Jansson, Stockholm, 1976.
Citera
2021-09-27, 22:26
  #2
Avstängd
Brevbäraren var väl en kommunist? Ser ingen större förlust i att sådana försvinner från jordens yta.
Viktor Hasselström i Eskilstuna skulle vara intressant.
Citera
2021-09-27, 22:34
  #3
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Den lilla flickan som försvann ifrån Sävsjö, Jasmina och Yasmin som förvann när hon skulle ner till tvättstugan i Flemingsberg. Det är två mysterium som jag skulle vilja få en lösning på. Vem eller vilka ligger bakom och vad var motivet till försvinnandet.
Citera
2021-09-27, 22:47
  #4
Medlem
Drudass avatar
Dahlsjöfallet och Lelle Hildebrand.
I Lelles fall så är det ju givet vem som ligger bakom hans försvinnande, men jag önskar verkligen att man kunde hitta kroppen.
Citera
2021-09-27, 23:26
  #5
Medlem
Yasmin Sassi som försvann i Flemingsberg.
Har alltid undrat vad som hände henne.
Citera
2021-09-27, 23:58
  #6
Medlem
Addhocs avatar
Kan inte allas efternamn men tror att de flesta vet vem som menas;

1. Johan Asplund
3. Patric Linfeldt
4. Jasmine i Växsjö
2. Mattias i Ljungby
5. Helena i Mariestad
Citera
2021-09-28, 00:06
  #7
Medlem
f30malmos avatar
Mattias i Ljungby.
Citera
2021-09-28, 02:39
  #8
Medlem
Carl-Eric Björkegren.

Citat:
Carl-Eric Björkegren, född 9 oktober 1920 i Eslöv, Malmöhus län, försvunnen 2 juni 1994 i Viken, Skåne (dödförklarad 11 november 2005 av Stockholms tingsrätt), var en svensk direktör, konstsamlare och affärsman.

Efter en framgångsrik karriär inom stålkoncernen Sandvik AB gick han över i finansbranschen - belånade och köpte fastigheter, aktier och konst. Han var för många en symbol för 1980-talets klipparekonomi.

Björkegren var under en period en av Sveriges rikaste personer och hade vad som betecknades som Sveriges finaste privata konstsamling.

I början av 1990-talet rämnade hans imperium och han gick till slut i personlig konkurs med 1,3 miljarder kronor i skulder.

År 1994 försvann han spårlöst.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Carl...j%C3%B6rkegren
Citera
2021-09-28, 02:42
  #9
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som rubriken säger vilka fall skulle ni helst vilja se att de blev uppklarade?

Gäller alla svenska olösta försvinnanden. Finns många att välja mellan. Börjar med två st. jag skulle vilja se uppklarade.

Massförsvinnandet Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Brevbäraren Bosse Jansson, Stockholm, 1976.
Den äldre damen i Aspö. Det är ju ändå ett förhållandevis tättbebyggt område där man inte försvinner spårlöst.
Citera
2021-09-28, 02:43
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jasmina

Hon var det tredje (första) av Anders Eklunds offer. Ej bevisat men han bodde i området vid tidpunkten. Det var han. Vart kroppen är kan man däremot undra.
Citera
2021-09-28, 03:01
  #11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som rubriken säger vilka fall skulle ni helst vilja se att de blev uppklarade?

Gäller alla svenska olösta försvinnanden. Finns många att välja mellan. Börjar med två st. jag skulle vilja se uppklarade.

Massförsvinnandet Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Brevbäraren Bosse Jansson, Stockholm, 1976.

Dahlsjö-fallet är skrämmande så där håller jag med dig om att man vill verkligen få veta vad som hände de tre killarna.

Här är ett annat fall som fastnat i mitt medvetande.

(FB) Thomas Sävenfalk försvunnen sedan 1997
Citera
2021-09-28, 09:04
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som rubriken säger vilka fall skulle ni helst vilja se att de blev uppklarade?

Gäller alla svenska olösta försvinnanden. Finns många att välja mellan. Börjar med två st. jag skulle vilja se uppklarade.

Massförsvinnandet Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Brevbäraren Bosse Jansson, Stockholm, 1976.

Håller med om dessa två. Kommer på fem till på rak arm som jag följt länge:
Lelle Hildebrand
Annelie Ojonen
Carl-Erik Björkegren
Viola Widegren
Olle Högbom
Har säker glömt några där också för stunden.

Sedan finns det ju alltid fall som bubblar upp då och då i takt med att de uppmärksammas på något sätt:
Helena i Mariestad

Det behöver gå en tid för att känslan om ett uppklarande verkligen ska komma. Mattias i Ljungby t.ex. är för "nytt" än så länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback