2021-09-24, 08:31
Bannlyst
Om ni har nybryggd kaffe och ni hämtar första koppen kaffe, stänger du av kaffekokaren då och att det finns kaffe kvar då? Hur gör ni?

Att stänga av med en gång tycker jag nog är en bra idé och att inte kaffekokaren är på allt förlänga.
Kaffet blir inte kallt så fort, det dröjer en stund innan det är kallt, kallt kaffe kan vara drickbart.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2021-09-24 kl. 08:33.
Citera
2021-09-24, 08:46
Bannlyst
Låter det stå har timer på bryggaren som automatiskt stänger av efter 45min
Citera
2021-09-24, 08:50
Medlem
auruns avatar
Låter det givetvis stå på så jag kan ta påtår. Stänger av när jag druckit klart. Max en timme innan det börjar bli äckligt.
Citera
2021-09-24, 09:40
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Om ni har nybryggd kaffe och ni hämtar första koppen kaffe, stänger du av kaffekokaren då och att det finns kaffe kvar då? Hur gör ni?

Att stänga av med en gång tycker jag nog är en bra idé och att inte kaffekokaren är på allt förlänga.
Kaffet blir inte kallt så fort, det dröjer en stund innan det är kallt, kallt kaffe kan vara drickbart.

den får va på tills jag inte ska ha mer kaffe eller så stänger jag av och häller över på termoskanna. men är det här virtuesignaling? är det miljöaspekten och elslöseri som du anspelar på?

För övrigt så tror jag att du borde besöka vården. Dina trådstarter och framför allt sätt att uttrycka dig tyder på nåt allvarligt fel i hjärnan. har du ramlat med cykeln nyligen eller nåt? eller dricker du eller knarkar? jag tror iallafall din hjärna antingen plackbelagd eller halvt uppäten av insekter eller nåt
Citera
2021-09-24, 09:41
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har en termoskokare (behållaren håller värme) och stänger av sig efter kanske 5-10 minuter (jag har inte tajmat).
Citera
2021-09-24, 11:05
Moderator
Falukropps avatar
Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2021-09-24, 11:08
Medlem
sommarlovs avatar
Jag kokar vattnet på en gasspis, och häller vattnet i en klassisk tratt, med melittafilter och nymalet kaffe.
Så svaret måste väl bli att jag så klart stänger av...
Citera
2021-09-24, 11:34
Medlem
Låter det stå med timern om jag bara bryggt ett par koppar. Brygger jag mer så har jag en termoskanna som jag slår över kaffet i.
Citera
2021-09-24, 12:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Har termoskaffekokare som slår av direkt den är färdig givetvis.
Citera
2021-09-24, 12:36
Medlem
När jag hade en vanlig bryggare tycker jag den höll värmen väldigt dåligt och blev snabbt kall, så den fick stå på tills jag tagit sista koppen. Föredrar dock perkulator, även om den håller värmen låter jag den ändå stå på tills sista koppen är uppdrucken.

Förstår inte varför man ska envisas med att stänga av den och riskera att kaffet inte är tillräckligt varmt? I alla fall om det bara rör sig om någon timme eller två.
Senast redigerad av cegefe8395 2021-09-24 kl. 12:39.
Citera
2021-09-24, 12:42
Medlem
Slår av den när jag druckit upp kaffet. Det finns ju varmhållning på många bryggare numera.

Blir kaffet kasst så brygger jag nytt. Det är beroende av vilken sort jag kör för tillfället, vissa kan lätt stå 4h medans vissa sorter inte klarar 30min ens.

Bryggaren har stått på över en vecka när jag glömde den en gång (åkte iväg på jobb och stängde av den när jag kom hem). Det finns en säkring som ska brinna av om den blir för varm men det blir den aldrig.
Citera
2021-09-24, 12:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Bryggaren har stått på över en vecka när jag glömde den en gång (åkte iväg på jobb och stängde av den när jag kom hem). Det finns en säkring som ska brinna av om den blir för varm men det blir den aldrig.

Ja det är lite av en myt att en kaffebryggare omedelbart exploderar i ett eldklot som förgör hela kvarteret ifall man glömmer den på. Vore det så så hade de inte fått säljas och hade de fått säljas så hade bränder varit tusen gånger vanligare...

Det finns ett överhettningsskydd i den där typen av apparater. Det är en smältsäkring som bryter strömmen om det blir för varmt. Extremt enkel och säker lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in