Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-22, 16:00
  #1
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte varit inne på banken på länge. Men förra veckan skulle jag göra ett rutinärende. Det var fullt i väntrummet när jag kom. Några gick och jag fick i alla fall en sittplats. Jag uppskattar väntan till 45 minuter, mitt i veckan! Bara en kassa var öppen. (Trots Corona var det alltså fullt i väntrummet, men en plasskiva mot kassören.) Det fanns dessutom färre alternativ att välja på en förr. Tidigare lyssade banken på kundens önskemål. Numera blir man bara informerad om hur det fungerar.

Det är huvudkontoret i staden. Två kassor brukade ofta vara öppna tidigare och jag tror aldrig jag väntat mer än 5-10 minuter tidigare. Vid kö tog man tidigare även emot kunder vid andra platser än kassorna.

Man hade tydligen bara öppet tre timmar om dagen för drop in.

För några år sedan ville jag öppna ett konto i en annan storbank och koppla ett kreditkort. Då fick jag svaret att man vanligen inte tar emot "delkunder" (dvs man måste ha alla sina "affärer" i en bank). Men alla nya kunder måste intervjuas för att banken (!) måste bedöma deras behov av konto, och för tillfället fanns det inga tider för intervju. Jag ombads kontakta kontor i någon annan del av staden.

När jag jämför detta med hur det var för kanske 30 år sedan är det en katastrofal försämring. Som vanlig privatkund var faktiskt storbankerna rädda om kunden. Jag fick t.ex faktiskt bra ersättning en gång för dålig rådgivning då.

Jag menar att detta beror på EU och globaliseringen. Numer styr storföretagen EU genom mutor och lobbying i Bryssel. Kokurrensen har upphört. Det är inte direkt någon idé att säga att man går till SEB/SHB... istället. Alla styrs numera från samma ort.

Att diskutera:
Har bankservicen blivit sämre? (Eller kanske EU rent utav har skapat ett konsumenternas himmelrike )
Varför har bankservicen förändrats?
Gäller detta även andra storföretag?
Alla dit hörande frågor.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-22 kl. 16:11.
Citera
2021-09-22, 16:12
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför har bankservicen förändrats?
Känner du inte till varför?
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Gäller detta även andra storföretag?
I stort, ja.

Av vilken anledning kände du att du behövde besöka banken?
Citera
2021-09-22, 16:15
  #3
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Känner du inte till varför?
I stort, ja.

Av vilken anledning kände du att du behövde besöka banken?
Varför har jag skrivit i inlägget.
Vad jag gjorde är privat, men det fordrade besök på banken. Det verkar alltså även som om en stor mängd andra människor haft samma behov.
Citera
2021-09-22, 16:17
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför har jag skrivit i inlägget.
Vad jag gjorde är privat, men det fordrade besök på banken. Det verkar alltså även som om en stor mängd andra människor haft samma behov.
Kan tänka mig att man besöker banken om man behöver en ny bankdosa, eller ens det.

Det är viktigt för diskussionen varför du besökte banken. Varför behövde du gå dit? Juridisk hjälp? Öppna ett bankfack?

Du skriver att det var ett rutinärende. Vad för rutinärenden kräver besök på banken?
Citera
2021-09-22, 16:20
  #5
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan tänka mig att man besöker banken om man behöver en ny bankdosa, eller ens det.

Det är viktigt för diskussionen varför du besökte banken. Varför behövde du gå dit? Juridisk hjälp? Öppna ett bankfack?

Du skriver att det var ett rutinärende. Vad för rutinärenden kräver besök på banken?
Nu upprepar du dig.
Inlägget handlar dessutom om att det inte gick att öppna konto i en bank.
Citera
2021-09-22, 16:21
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu upprepar du dig.
Inlägget handlar dessutom om att det inte gick att öppna konto i en bank.
Inga problem med att öppna konto i en bank via webben. Hade du väldigt speciella önskemål?

Senaste året (möjligen två senaste åren) har jag öppnat konton i två banker, båda via webben.
Citera
2021-09-22, 16:24
  #7
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Inga problem med att öppna konto i en bank via webben. Hade du väldigt speciella önskemål?

Senaste året (möjligen två senaste åren) har jag öppnat konton i två banker, båda via webben.
Bara ett konto med betalkort i en av våra storbanker.
Citera
2021-09-22, 16:28
  #8
Medlem
Cindells avatar
Alla bankärenden sker online nu. Finns ingen anledning att besöka banken fysiskt.
Citera
2021-09-22, 16:30
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bara ett konto med betalkort i en av våra storbanker.
Har i och för sig inget betalkort på de två banker jag senast ingick avtal med, men fick nyss ett debit/kreditkort från Klarna.

Förstår inte varför de ville träffa dig. Kass uc?
Citera
2021-09-22, 16:31
  #10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har i och för sig inget betalkort på de två banker jag senast ingick avtal med, men fick nyss ett debit/kreditkort från Klarna.

Förstår inte varför de ville träffa dig. Kass uc?
Vad betyder det?
Citera
2021-09-22, 16:32
  #11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad betyder det?
Att din kreditvärdighet är låg.
Citera
2021-09-22, 16:34
  #12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att din kreditvärdighet är låg.
Nej. Inga betalanmärkningar eller likn. Inget speciellt med min ekonomi som skulle motivera det. (De visste nog inte heller vem jag var när jag ringde och bara gav namnet.)

Alla som skulle öppna konto i banken måste genomgå intervju sade de. Och det fanns inga tider. Jag bekräftade det vid telefonsamtal. Som "delkund" var det inte heller säker att jag skulle accepteras.

Det var en av våra storbanker.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-22 kl. 16:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback