Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-21, 02:37
  #61
Medlem
Mullrets avatar
För narkotikabrott ser jag gärna fler internerade i Iran.. Oavsett var de kommer ifrån.

Är det fullt i Sverige blir Iran ett utmärkt land att skicka drogbaronerna till.
Citera
2021-09-21, 07:31
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Därför att folk som är så jävla pantade att det begår grova brott i länder där straffet kan bli dödsstraff inte förtjänar någon sympati. Som alla Européer som sitter och lipar på Bangkok Hilton.

Idiotiskt ja men man önskar inte dom döda för det, du mår inte så bra antar jag.
Citera
2021-09-21, 07:31
  #63
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
För narkotikabrott ser jag gärna fler internerade i Iran.. Oavsett var de kommer ifrån.

Är det fullt i Sverige blir Iran ett utmärkt land att skicka drogbaronerna till.

Ett intressant reportage från Iran (år 2000). ABC Australia har gjort en intressant djupdykning vad det gäller Iran och narkotikapolitiken.

https://www.youtube.com/watch?v=8FxqFaG-F58
"Iran's Ruthless Response To Drug Trafficking (2000)"

Även om reportaget har några år på nacken så tror jag att den ger en bra fingervisning om hur man tänker vad det gäller bestraffning av narkotikasmuggling.
__________________
Senast redigerad av Utflyttad 2021-09-21 kl. 07:34. Anledning: redigering samt tillägg
Citera
2021-09-21, 14:00
  #64
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
De flesta av hazarerna ("afghaner") som finns i Sverige är från just Iran, så det är inte konstigt att de skulle kunna åka tillbaka då de inte flytt på riktigt och starta internationell droghandel, hazarerna i Sverige har ju tagit delar av drogmarknaden via sina Iranska och Afghanska drogkontakter.

Dessa lär bara vara några få av de hundratals kanske tusentals droghandlare bland ytisarna, speciellt hazarerna, ett riktigt rövarband är dessa kebabkineser.

Ett intressant reportage från Iran (år 2000). ABC Australia har gjort en intressant djupdykning vad det gäller Iran och narkotikapolitiken.

https://www.youtube.com/watch?v=8FxqFaG-F58
"Iran's Ruthless Response To Drug Trafficking (2000)"

Även om reportaget har några år på nacken så tror jag att den ger en bra fingervisning om hur man tänker vad det gäller bestraffning av narkotikasmuggling.

OT: Väldigt intressant information om de flyende Afghanerna och den kriminalitet som följer i flyktingarnas kölvatten.
Citera
2021-09-21, 19:15
  #65
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant dokumentär.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ett intressant reportage från Iran (år 2000). ABC Australia har gjort en intressant djupdykning vad det gäller Iran och narkotikapolitiken.

https://www.youtube.com/watch?v=8FxqFaG-F58
"Iran's Ruthless Response To Drug Trafficking (2000)"

Även om reportaget har några år på nacken så tror jag att den ger en bra fingervisning om hur man tänker vad det gäller bestraffning av narkotikasmuggling.

OT: Väldigt intressant information om de flyende Afghanerna och den kriminalitet som följer i flyktingarnas kölvatten.

Stort tack för den mycket intressanta länken om Iran och landets narkotikapolitik.

Även om dokumentären är 21 år gammal, så kan jag inte tänka mig att landets mycket tuffa attityd gentemot narkotikasmuggling har ändrats sedan dess. Åtminstone inte i en "snällare" riktning. De här personerna som denna tråd handlar om kanske inte erhåller ett dödsstraff i slutändan? Kanske blir det i stället 20-30 år inom iransk "kriminalvård"?
Citera
2021-09-21, 21:53
  #66
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

Iran avrättar folk fortfarande och verkar alltid ske genom hängning.

Fast jag undrar om detta kommer att ske med dessa båda. I Malaysia greps en svensk medborgare som smugglade narkotika från Turkiet. Han erhöll dödsstraff men omvandlades till ett långt fängelsestraff i stället eftersom Malaysia avskaffade dödsstraffet 2018.

(FB) Svenske Ferry Linnbark dömd till döden i Malaysia för narkotikasmuggling, april 2013

https://en.wikipedia.org/wiki/Capita...shment_in_Iran
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-09-21 kl. 21:59.
Citera
2021-09-21, 21:55
  #67
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Expressen har redan bekräftat att det är svenskar att tidningar skriver fel namn är dessutom inget konstigt. Den här tysta diplomatin är väldigt obehaglig. Jag skulle vilja veta deras försvar om dom är skyldiga eller inte. Är dom skyldiga så har jag inga problem vad Iran gör med dom.


Om man spekulera att dom faktisk är skyldiga. Vilka kan dessa var då?

Missbrukare som är desperata, livsstils kriminella. Någon som fick höra att det var säker deal och snabba pengar. Iran är väl inget typiskt land som man turistar i heller som etnisk svensk.
Jag är väldigt nyfiken att höra deras story.

Hade jag sett de ute på gatan och inte visste deras namn, så skulle jag anta att de är 100% svenskar. Men men
deras namn SKRIKER (för min del) judar

men som någon säger i här ovan, namnen kan vara manipulerade

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för den mycket intressanta länken om Iran och landets narkotikapolitik.

Även om dokumentären är 21 år gammal, så kan jag inte tänka mig att landets mycket tuffa attityd gentemot narkotikasmuggling har ändrats sedan dess. Åtminstone inte i en "snällare" riktning. De här personerna som denna tråd handlar om kanske inte erhåller ett dödsstraff i slutändan? Kanske blir det i stället 20-30 år inom iransk "kriminalvård"?

Äckligt och sorgligt, det är vad droger är.
Tror att Nouri får fängelse och en dom på 30 år eller livstid, vilket betyder att svenskarna får också samma sak. Tror knappast att Iranierna avrättar svenskarna.....
Citera
2021-09-22, 11:57
  #68
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för den mycket intressanta länken om Iran och landets narkotikapolitik.

Även om dokumentären är 21 år gammal, så kan jag inte tänka mig att landets mycket tuffa attityd gentemot narkotikasmuggling har ändrats sedan dess. Åtminstone inte i en "snällare" riktning. De här personerna som denna tråd handlar om kanske inte erhåller ett dödsstraff i slutändan? Kanske blir det i stället 20-30 år inom iransk "kriminalvård"?
Jo, i mitt tycke en informativ dokumentär.....i flera avseenden.

Jag tror att Svenskarna sitter risigt till. Den nya presidenten är inte ngn mjukis. Och dokumentären gör klart att utdömda dödsstraff genomförs vid större partier eller om brott utförs i en organiserad form. Det verkar som om Svenskarna "passar in" i båda kriterierna?

Det finns ytterligare en aspekt som får mig att tro att dödsstraff kommer att dömas ut och det är att Svenskarna då kommer att kunna brukas som brickor i ett politiskt spel. Vilka eftergifter kommer Iran att erhålla från Sverige?

I Sverige pågår nu rättegången mot Hamid Nouri som enligt uppgifter, tillsammans med nuvarande president Ebrahim Raisi, utförde grova folkrättsbrott år 1988.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...deln-fran-iran
Citat:
Många är de som under rättegången kommer att peka ut Hamid Noury, 60, som någon form av biträdande åklagare i fängelset Gohardasht under de mardrömslika månaderna hösten 1988.

En av de ansvariga för hundratals mord, tortyr, omänsklig behandling av män vars enda brott var att de sympatiserade med oppositionen till mullorna i Iran.

https://www.bbc.com/news/world-europe-58421630
Citat:
Never before has anyone been criminally prosecuted over the mass execution and torture of political prisoners in Iran in 1988. Mr Nouri was arrested and later charged over his alleged role, which he denies.

They invoked the international legal principle of universal jurisdiction to arrest Mr Nouri. He is currently on trial in Sweden.

These crimes were allegedly committed during the war between Iran and Iraq. As the war neared its end, Iran's then supreme leader, Ayatollah Khomeini, ordered the execution of about 5,000 political prisoners.
Citat:
The case could raise uncomfortable questions for Iran's new president, Ebrahim Raisi, who Amnesty International has named as a member of a "death commission" involved in the 1988 massacre.

Något säger mig att Svenskarna sitter illa till i Iran. Riktigt rejält illa till!
Citera
2021-09-22, 13:52
  #69
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket taskig sits för duon i Iran.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jo, i mitt tycke en informativ dokumentär.....i flera avseenden.

Jag tror att Svenskarna sitter risigt till. Den nya presidenten är inte ngn mjukis. Och dokumentären gör klart att utdömda dödsstraff genomförs vid större partier eller om brott utförs i en organiserad form. Det verkar som om Svenskarna "passar in" i båda kriterierna?

Det finns ytterligare en aspekt som får mig att tro att dödsstraff kommer att dömas ut och det är att Svenskarna då kommer att kunna brukas som brickor i ett politiskt spel. Vilka eftergifter kommer Iran att erhålla från Sverige?

I Sverige pågår nu rättegången mot Hamid Nouri som enligt uppgifter, tillsammans med nuvarande president Ebrahim Raisi, utförde grova folkrättsbrott år 1988.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...deln-fran-iran

https://www.bbc.com/news/world-europe-58421630

Något säger mig att Svenskarna sitter illa till i Iran. Riktigt rejält illa till!

Nej han är verkligen inte någon mjukis som kan tänka sig att bjuda t. ex. på saft och bullar.

Jag tror också att de båda sitter i en mycket taskig sits men jag tror ändå inte att de i slutändan kommer att bli hängda. Kanske får de i stället att spendera ett flertal årtionden inom den iranska "kriminalvården"? Då kommer de i a f att lära sig flytande persiska. Det kan också finnas en annan ev. möjlighet. Svenska staten "köper loss" dem från den iranska staten för att låta dem avtjäna "straffet" hemma. Går säkert att få en ordentlig summa utbetald för duon.
Citera
2022-05-25, 11:17
  #70
Medlem
COV-NL63s avatar
Någon nytt om detta? finns lite här från förra året (FB) Iraniern Hamid Noury häktad misstänkt för folkrättsbrott 1988 – greps på Arlanda
Citera
2022-09-11, 08:00
  #71
Medlem
supermoons avatar
Det blev visst kännbara straff...
Citat:
En av dem döms till åtta års fängelse, böter och 60 piskrapp för innehav av 9,8 kilo opium. Den andra döms till fem års fängelse och böter för att ha transporterat 21 000 olagliga tramadolpiller, säger Massoud Setayeshi, talesperson för domstolsväsendet, enligt AFP.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...iskrapp-i-iran
Citera
2022-09-11, 08:54
  #72
Moderator
Chantres avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback