Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-20, 18:20
Medlem
wwrs avatar
Ett instabilt politiskt system kan ha bidragit.
Citat:
Roman decadence defines the gradual and moral decline in the ancient Roman republican values of family, farming, virtus, and dignitas.

According to Edward Gibbon, the root of the decadence may lie in the political system. Especially mentioned is the lack of clear rules of succession. A significant number of successions involved bribing the army to be elected emperor, and a civil war between different declared emperors. This resulted in higher taxes and frequent destruction that provoked the apathy of the elite.

More controversially, the early history of the Christian church is also mentioned as a cause of decadence. The early Roman Empire was usually tolerant of the religion of the people conquered, and tried to preserve peace amongst its subjects. After the conversion of most of the Empire to Christianity, religious issues took a prominent place in the political debate, sometimes leading to civil wars and later persecutions.

Recent lectures by Professor Alistair Blanchard at the University of Sydney suggest that the "Roman orgy" is nothing more than a historical myth.
http://www.artandpopularculture.com/Roman_decadence
Citera
2021-09-20, 18:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Här vill jag nu påpeka att alla människor, inte bara judar, enligt kristendomen är "lögnare, hundar, ormar, mördare och att de kommer brinna för all tid m.m", vi är ju alla syndare. Eller hur? Alla som inte lyft stenar och hittat nåt namn där under, eller fått sitt namn inskriven i guds personliga gästbok, kommer att kastas ner i nån sorts vulkan. Nu är det ju inte så svårt att bli inskriven i boken, det är bara att be en jude om förlåtelse varje söndag så är det ok.
Vidare är ju alla språk "grymtande och läten". Ett uttalat ord är ju ett läte. Det finns struktur i de läten vi skickar mot varandra, men de är ju fortfarande läten. Men nej, våra förfäder var inte grottmänniskor (inte runt tiden när de kristnades i alla fall).

Vilka 12 förlorade stammar menar du? Man brukar annars tala om de 10 förlorade stammarna, eftersom det runt år 1 talades om två kvarvarande judiska stammar av tolv ursprungliga. De förlorades troligen inte utan uppgick bara i andra stammar/folk, om de nu någonsin funnits. Om man ska tro Josefus skulle de vid hans tid finnas "bortom Eufrat" vilket skulle innebära att de knappast befann sig i Europa något halvt årtusende senare. Nu behöver man ju inte tro på vad Josefus skrev.

Nej, du tolkar mig fel. Jag menar inte att det blir någon sorts självmotsägelse när kristna förföljde och/eller landsförvisade judar. Jag menar att kristna själva var judar, eller hade en judisk tro i alla fall. De har de fortfarande. De som landsförvisades var etniska judar och/eller dumskallar som inte ville anamma den nya judendomen, dvs. kristendomen. Judarnas historia är full av kniv i ryggen och bedrägerier, så det är inget konstigt med det.

Man kan lägga till att Johannes är det yngsta evangeliet, skrivet runt år 90 till 125, och naturligtvis inte skrivet av någon av Jesus lärjungar.

Vid den tiden hade det redan gått några generationer sedan Jesus dog, och judehatet är avsevärt tydligare i boken.
Citera
2021-09-20, 18:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har någon teorier om varför romarna blev så dekadenta. Vad jag förstår ägnade de sig åt orgier med sprit och vild sex. De ägnade sig visst även åt öppen homosexualitet vilket på den tiden kanske uppfattades som dekadent beroende på vad man lägger in i ordet. Åtminstone mindre vanligt och destabiliserande för familjen.

Jag köper absolut inte teorierna om att ett samhälle bara har så bra att det spårar ur på något sätt. Ledarna skulle ha förhindrat ett samhälles förfall. Finns det några tecken på hur detta förfall kom in i samhället.

En yttterligare teori kan vara att dekadensen överdrivits av politiska skäl, i t.ex TV-serier, för att bidra till Pride-vågen och att störta oss i fördärvet.

För du inte fram olika teorier nu? Dels en om att judarna såg till att Romarriket föll, och sedan det här om dekadens.

Vill man säga något om det här får man försöka visa att judarna vid den tiden hade någon större makt, och/eller att de verkade genom att göra andra dekadenta.

Julia ska ju ha varit rätt dekadent, och hon pysslade med sådant redan när Jesus föddes, och det knappast fanns en massa judar i Rom.
Citera
2021-09-20, 18:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
För du inte fram olika teorier nu? Dels en om att judarna såg till att Romarriket föll, och sedan det här om dekadens.

Vill man säga något om det här får man försöka visa att judarna vid den tiden hade någon större makt, och/eller att de verkade genom att göra andra dekadenta.

Julia ska ju ha varit rätt dekadent, och hon pysslade med sådant redan när Jesus föddes, och det knappast fanns en massa judar i Rom.
Jag har ingen djupare bakgrund i detta. Det verkar förekomma olika uppgifter.

Jag hoppas som sagt att det kommer olika teorier. Trådtiteln kan lätt tolkas lite för snävt.
Citat:
The history of the Jews in the Roman Empire (Latin: Iudaeorum Romanum) traces the interaction of Jews and Romans during the period of the Roman Empire (27 BCE – CE 476). A Jewish diaspora had migrated to Rome and to the territories of Roman Europe from the land of Israel, Anatolia, Babylon and Alexandria in response to economic hardship and incessant warfare over the land of Israel between the Ptolemaic and Seleucid empires from the 4th to the 1st centuries BCE. In Rome, Jewish communities thrived economically. Jews became a significant part of the Roman Empire's population in the first century CE, with some estimates as high as 7 million people.[1][2]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hist...e_Roman_Empire

De var tydligen flyktingar.
Senast redigerad av wwr 2021-09-20 kl. 19:12.
Citera
2021-09-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det här citatet från den romerska statsmannen Cicero vittnar om att judar hade mycket makt på den tiden och att de sysslade med subversiv verksamhet (då som nu):

"The Jews belong to a dark and repulsive force. One knows how numerous this clique is, how they stick together and what power they exercise through their unions. They are a nation of rascals and deceivers." - Cicero (106 BC – 43 BC)

"Cicero var, tillsammans med Cato den yngre, den kanske mest begåvade politikern under sin samtid."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cicero

Jag tror bestämt att jag har hört det tidigare men det har fallit i glömska. Det är ett oerhört intressant och relevant citat. Många är dem i historien som talat klarspråk.

Citat:
Visst ja. Ett klassiskt citat.

Det låter intressant. Jag som bara har ytlig allmänbildning om romarrikets fall förvånas över hur okända orsakerna anses vara och hur spretande och märkliga teorier som presenterats. Men när nu den egentliga orsaken kommer fram så förstår man att ingen (officiellt) "kommit på" hur det gick till.

När man nu närmare ser Sveriges förfall och EU:s ockupation så förstår man att länder inte tas över med militärmakt. Det är inte Putins Domedagstorped som kommer att förinta Sverige. Attackerna sker inifrån, ofta genom spridande av sjuka idéer. Sannolikt var det likadant då.

Detta förklarar varför militärt försvar ältas i det oändliga i tidningar (typ DN) och på alla andra tänkbara sätt. Estonia sjönk (kanske) och det skulle ha kopplingar till vapensmuggling, liksom ambassadörssonen som hittades död i Kampala, eller vapeninspektören som trillade framför T-banan eller hur det var etc etc

Militären är ett villospår, nu liksom hunner och germaner var.

I Sverige känner vi metoderna med flyktingar, feminister, bögparaderna. Kaoset vrider makten ur händerna på de "demokratiskt" valda politikerna. Weapons of mass migration följs av weapons of mass perversions.

(Jag har absolut inget emot bögar, bara paraderna.)

Men det var säkert inte bara överdriven, pervers sex som användes i attacken mot romarna. Vilka andra sjuka idéer implanterades i denna attack av psykologisk krigföring?

Hade de ingen massinvandring? De tog slavar tror jag. Fast de judiska slavarna köptes fria av sina landsmän. Hade romarna feminism? Det grekiska dramat Lysistrate talar om sex-strejk.

Det är naturligtvis många etniciteter som deltar i nätverken. Så jag missade i trådens titel. Den skulle naturligtvis ha varit:

Orsakade judiska eller andra nätverk det romerska rikets fall?

Hoppas det går att tolka den så framöver.

Mycket intressant TS. Applåder.

Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Efter Roms kristnande splittrades Rom till Rom och Byzantiska riket.Det var den första framgången för judarna.Sedan ökade judarnas inflytande i Byzantiska riket och de började släppa in stora arabiska och turkiska stammar som rekryterades till armèn för att bekämpa Rom.De stora invandringarna av arabiska och turkiska stammar ledde såsmåningom till Byzans fall.Judarna uppmuntrade arabiska och turkiska folk att invandra och bosätta sig i Östra Rom.Jag tror att judarna som hade tidigare skapat kristendomen för att bl a störta Rom skapade även Islam som senare tog över Byzans som religion.Stora konflikter som ger goda skörd vilket judarna utnyttjade .Att Rom och Byzans föll var inget konstigt då både romare och greker hade inte förmågan att inse vilka och med vilka metoder orsakade kollapserna .Även mongoliska invasionen var ett verk av judar som ju hade total makt över handeln mellan Kina och de andra länderna i MÖ och Europa.Dessa handelsmän uppmuntrade mongolhärskarna att invadera västerut.Mongolerna uppmuntrades även av påven i Rom som trodde att en invasion av de kunde försvaga det byzantiska riket som ju hade blivit Roms största fiende.

Det är lika falsk propaganda som att AH skulle tillhört dem. Ett sätt att skapa defaitism. Jesus var vit. Av Italiens 20 första kejsare var 17 eller 19 vita med blå ögon. Antikens greker var vita. Egyptierna var vita. Allt finns framför oss men precis som """man""" försöker få alla att tro att maffian i USA är italiensk som lurar """man""" oss på alla fronter. 6 familjer äger +90% av alla MSM.

Citat:
Vulkanutbrottet som begravde Pompeji inträffade år 79, på den tiden hade Romarriket redan varit totalperverst i minst 100 år och det hade ju gått rätt bra under den tiden. Jag säger absolut inte att det betyder att vi bör vara sexuellt frigjorda, speciellt eftersom romarna själva inte var det, inte på det sätt som vänstermänniskor tycker att vi ska vara i alla fall. En familjefars auktoritet inom familjen var nästintill oinskränkt, regeln att kvinnor var i stort sett tillhörigheter som överlämnades från far till make vid giftermål gällde fortfarande (t.ex. kunde en kvinna återlämnas under exakt samma lag som gällde för byggfusk), osv., även år 79.

Kristendomen har till stor del sina rötter i judisk religion, kultur och ideologi, det finns nog ingen som läst bibeln som motsätter sig det påståendet. När romarna anammade kristendomen så påbörjade en process där vägen till politisk makt inte längre gick via en militär karriär, utan en kyrklig sådan. Det försvagade naturligtvis Romarriket rent militärt.

I Rom? I Sverige var kvinnor tämligen fria på den tiden, sannolikt friare än man var på 15-1600-talet.
Citera
2021-09-20, 19:30
Avstängd
Atthaenhobbys avatar
Nej. Judarna var ett slavfolk/parasiter fram till 1947-48. Sen blev de ett virus
Citera
2021-09-20, 19:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det här citatet från den romerska statsmannen Cicero vittnar om att judar hade mycket makt på den tiden och att de sysslade med subversiv verksamhet (då som nu):

"The Jews belong to a dark and repulsive force. One knows how numerous this clique is, how they stick together and what power they exercise through their unions. They are a nation of rascals and deceivers." - Cicero (106 BC – 43 BC)

"Cicero var, tillsammans med Cato den yngre, den kanske mest begåvade politikern under sin samtid."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cicero

Det kanske han var - och judehat fanns det säkert även på den tiden - men citatet är förvanskat:

Cicero never said most of what this quote attributes to him: “the Jews belong to a dark and repulsive force” and “they are a nation of rascals and deceivers” appear nowhere in Cicero’s works.

Cicero did say something like “one knows how numerous this clique is, how they stick together and what power they exercise through their unions” in his oration defending Lucius Valerius Flaccus against charges of extortion. One aspect of the charge was that Flaccus, as governor of the Roman province of Asia, had blocked the export of gold to be sent to Jerusalem. Cicero points out that Flaccus was merely enforcing a ban on exporting gold that the Roman Senate had established not just for Jewish people but for all provinces, but he praises Flaccus for doing so even though there were “a multitude of Jewish people” in his province who were “sometimes violent in political assemblies.” Thus whoever first appropriated this line distorted Cicero’s meaning into “what power they exercise in their unions” to conform to the common anti-Semitic accusation that Jewish people exercise disproportionate and harmful influence in politics.
Citera
2021-09-20, 22:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...
Att diskutera:
1. Bidrog de judiska familjerna i det romerska riket till dess fall?
2. Används kristendomen ibland som en "proxyreligion" för judendomen?
...

1. Inte mer än andra.

2. Sedan länge finns det en tydlig motsättning mellan kristendom och judendom. Du har kanske hört talas om pogromer och förföljelser av judar?

Som du kan läsa i tråden finns det många som visar hur det finns texter i NT vilka inte alls är positiva till judarna.

Den enklaste gissningen är att kristendomen skapades av Paulus, att han skapade ett budskap som skulle passa för alla, men i förlängningen inte för judarna. Utan en organisatör och en visionär som Paulus är det möjligt att Jesus bara hade varit ännu en av alla judiska reformatörer och predikare.

Man kan notera att den kristna kyrkan mycket snabbt förvandlades till att inte innehålla några judar. Kollar man på listan över påvar visar det sig exempelvis att enbart två påvar, Peter och Evaristus, verkar ha varit judar. Annars var alla människor som kom från hellenistisk och romersk religion.

Man borde finna fler judiska spår, ifall judarna egentligen ligger bakom, och vi borde inte se ett så tydligt avståndstagande mot judar.

Det blir förståeligt om man tänker sig Paulus som en karismatisk ledare vilken vill starta en sekt och få den att sprida sig i ett världsrike. Den sekten vill inte tillhöra några underliga typer ifrån Levanten, utan istället appellera till den vanliga medelklassen i riket.

Avtåndstagandet från judendomen finns på så många ställen att det är nästan onödigt att nämna dem, men om jag minns rätt från barndomen sägs det att Pontius Pilatus själv inte ville korsfästa Jesus, utan att han bara gör det för att judarna vill. Det här med Judas är också intressant i sammanhanget.

Sammantaget får man kanske tänka sig att det inte är riktig historia, utan något man har skrivit för att få igång en växande sekt.
Citera
2021-09-21, 08:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
1. Inte mer än andra.

2. Sedan länge finns det en tydlig motsättning mellan kristendom och judendom. Du har kanske hört talas om pogromer och förföljelser av judar?

Som du kan läsa i tråden finns det många som visar hur det finns texter i NT vilka inte alls är positiva till judarna.

Den enklaste gissningen är att kristendomen skapades av Paulus, att han skapade ett budskap som skulle passa för alla, men i förlängningen inte för judarna. Utan en organisatör och en visionär som Paulus är det möjligt att Jesus bara hade varit ännu en av alla judiska reformatörer och predikare.

Man kan notera att den kristna kyrkan mycket snabbt förvandlades till att inte innehålla några judar. Kollar man på listan över påvar visar det sig exempelvis att enbart två påvar, Peter och Evaristus, verkar ha varit judar. Annars var alla människor som kom från hellenistisk och romersk religion.

Man borde finna fler judiska spår, ifall judarna egentligen ligger bakom, och vi borde inte se ett så tydligt avståndstagande mot judar.

Det blir förståeligt om man tänker sig Paulus som en karismatisk ledare vilken vill starta en sekt och få den att sprida sig i ett världsrike. Den sekten vill inte tillhöra några underliga typer ifrån Levanten, utan istället appellera till den vanliga medelklassen i riket.

Avtåndstagandet från judendomen finns på så många ställen att det är nästan onödigt att nämna dem, men om jag minns rätt från barndomen sägs det att Pontius Pilatus själv inte ville korsfästa Jesus, utan att han bara gör det för att judarna vill. Det här med Judas är också intressant i sammanhanget.

Sammantaget får man kanske tänka sig att det inte är riktig historia, utan något man har skrivit för att få igång en växande sekt.

Om kristendomen används som ett verktyg av judiska intressen så ligger det deras intresse att dölja sambandet. Men Jesus ("Judarnas Konung" var det väl enligt bibeln) och lärjungarna var judar. Både judendomens heliga skrift (Tanakh) och bibeln innehåller texterna ur gamla testamentet, vad jag kan surfa mig fram till. Idag har judiska intressen starka positioner i kristna länder som t.ex i svensk och annan media, Hollywood, ingifte i familjerna Trump, Clinton, Biden och Harris. Kristna omfattar ofta samma värdegrund som media, är min erfarenhet. Kopplingen mellan de två religionerna är utan tvekan stark.

Jag tycker inte det har kommit fram några avgörande bevis mot teorin om judiska nätverks bidrag till Roms fall. Men att bevisa den till 100% är svår eftersom grunddata är 2000 år gamla. Jag är ej heller skolad i religion eller historia. Att acceptera teorin skulle också ställa dagens system i annat ljus.

Judar kom till Rom som krigsflyktningar. (Förmodligen papperslösa eftersom papper ännu inte uppfunnits ) Det etablerar sig starkt. Sedan rasar samhället i politisk instabilitet och dekadens. Den romerske kjejsaren konverterar till kristendom, senare faller det romerska imperiet.

Jag tycker man kan se starka paralleller till Sverige (och andra länder) idag. Vi är ett kristet land. Judiska intressen är starka i media. Judiskt ägda media stöder en massinvandring av muslimer som destabiliserar landet. Vi har Pride och dekadens. Samhället håller på att gå under. Det verkar även grundas en ny religion, "klimatläran" (absolut ovetenskaplig), som alla våra ledare konverterat till. Liksom gamla testamentet så innehåller klimatläran en syndaflod som skall utplåna oss för våra missgärningar. (Det verkar också som man till del skyller Roms fall på attacker av tyskar och liknande "nazi-germanska stammar" vilka ju även utgjort syndabockar i modern tid.)

Nog verkar det som att man försöker köra samma trick mot Sverige och världen idag som man körde mot romarna.
Senast redigerad av wwr 2021-09-21 kl. 08:46.
Citera
2021-09-21, 11:20
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
I Rom? I Sverige var kvinnor tämligen fria på den tiden, sannolikt friare än man var på 15-1600-talet.
Ja, i Rom. Jag har dålig kunskap om Sverige runt år 79, det finns väldigt få källor.
Citera
2021-09-21, 13:03
Medlem
Citat:
Om kristendomen används som ett verktyg av judiska intressen så ligger det deras intresse att dölja sambandet. Men Jesus ("Judarnas Konung" var det väl enligt bibeln) och lärjungarna var judar. Både judendomens heliga skrift (Tanakh) och bibeln innehåller texterna ur gamla testamentet, vad jag kan surfa mig fram till. Idag har judiska intressen starka positioner i kristna länder som t.ex i svensk och annan media, Hollywood, ingifte i familjerna Trump, Clinton, Biden och Harris. Kristna omfattar ofta samma värdegrund som media, är min erfarenhet. Kopplingen mellan de två religionerna är utan tvekan stark.

Jag tycker inte det har kommit fram några avgörande bevis mot teorin om judiska nätverks bidrag till Roms fall. Men att bevisa den till 100% är svår eftersom grunddata är 2000 år gamla. Jag är ej heller skolad i religion eller historia. Att acceptera teorin skulle också ställa dagens system i annat ljus.

Judar kom till Rom som krigsflyktningar. (Förmodligen papperslösa eftersom papper ännu inte uppfunnits ) Det etablerar sig starkt. Sedan rasar samhället i politisk instabilitet och dekadens. Den romerske kjejsaren konverterar till kristendom, senare faller det romerska imperiet.

Jag tycker man kan se starka paralleller till Sverige (och andra länder) idag. Vi är ett kristet land. Judiska intressen är starka i media. Judiskt ägda media stöder en massinvandring av muslimer som destabiliserar landet. Vi har Pride och dekadens. Samhället håller på att gå under. Det verkar även grundas en ny religion, "klimatläran" (absolut ovetenskaplig), som alla våra ledare konverterat till. Liksom gamla testamentet så innehåller klimatläran en syndaflod som skall utplåna oss för våra missgärningar. (Det verkar också som man till del skyller Roms fall på attacker av tyskar och liknande "nazi-germanska stammar" vilka ju även utgjort syndabockar i modern tid.)

Nog verkar det som att man försöker köra samma trick mot Sverige och världen idag som man körde mot romarna.

Vad jag har förstått så var Jesus vit. Dessutom verkar det som om man blandar judar och israeler om vartannat. Andra mer insatta kan säkert klargöra det bättre än jag. Någon upplyste mig om att Karl XII Bibel är mer sann i dessa avseenden än de senare översättningarna.

Man ska komma ihåg att det finns enormt starka intressen som har möjlighet att ändra historien. Ha alltid en misstro mot det som sägs, skrivs och visas i MSM. När man en gång fått upp ögonen för det så ser man det nästan på överallt. De flesta av oss har varit så jävla lurade även om fler och fler vaknar upp över hela västvärlden. Kanske är covid en del av planen att skapa kaos och dimridåer.

Citat:
Ja, i Rom. Jag har dålig kunskap om Sverige runt år 79, det finns väldigt få källor.

Läs Tacitus Germania. Dock ej på vänstervridna kulturmaxistiska wikipedia.
Citera
2021-09-21, 13:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Vad jag har förstått så var Jesus vit. Dessutom verkar det som om man blandar judar och israeler om vartannat. Andra mer insatta kan säkert klargöra det bättre än jag. Någon upplyste mig om att Karl XII Bibel är mer sann i dessa avseenden än de senare översättningarna.
Andra som kan mer om det än jag får naturligtvis diskutera det. Men för ämnet som helhet blir det lite av ett stickspår, som jag ser det. Det finns starka kopplingar mellan judendom och kristendom.
Senast redigerad av wwr 2021-09-21 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in