Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-19, 14:32
Medlem
Siffrorna på hur många människor som levde i Rom varierar mycket, men tydligen pekar vetenskapliga undersökningar på att det verkliga antalet var runt 250.000 invånare.

Storleken varierade väl under olika perioder och det gör det lite svårt veta vad som är sant. Många blir ju även förvånade när man nämner att Rom under århundrandena efter romarriket föll minskade ner till under 50.000 invånare. Alltså inte mycket mer än en vanlig småstad med dagens mått mätt.

Det jobbiga i sådana här sammanhang är att många önsketänker. Man kan bara inte tänka sig att en så viktig stad som Rom som styrde ett så stort imperium var en stad som aldrig gick över en miljon invånare.

Likadant då med antalet judar. Ni pratar om miljontals judar på jesus tid och några hundra år därefter, men även idag när vi har befolningsexplosion och är uppe i miljarder människor så är inte judarna fler än ungefär 15 miljoner över HELA VÄRLDEN.

Så med det i tanke. Lugna ner er lite med att pumpa upp siffrorna.
Citera
2021-09-19, 14:41
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Judarna var aldrig någon särskilt respekterad folkgrupp i romarriket. Möjligen en mindre grupp i Alexandria, men den staden var kulturellt grekisk och hade inget särskilt med romarrikets utveckling att göra.

Judendomen var dessutom ingen missionerande religion, i motsats till de kristna. Man höll hårt på att jude föds man till, det förstärkte väl bilden av dem som annorlunda i ett samhälle där folk och kulturer blandades om ganska rejält.
Det verkliga antalet är tydligen svårbedömt. Om folkgruppen dessutom bestämt sig för att styra från kulisserna så kanske de håller ned levnadsstandarden. Jag kommer ihåg från besök i Israel för länge sedan: "Vi är ett utvecklingsland".

Bara för att komplettera listan jag gav. Jag såg just att den nuvarande presidenten i Filippinernas dotter Sara Duterte leder OI inför presidentvalet nästa år. Hon har judisk mor. Den högsta procentsats av personer från judisk familj jag kunde hitta för Filippinerna var 0.005% !

...

Jag missade mig lite i trådtiteln och hoppas att det kommer fler teorier om Roms fall, oberoende av vem som ligger bakom, speciellt vad gäller psykologisk krigföring och "rotting from within".
Senast redigerad av wwr 2021-09-19 kl. 14:47.
Citera
2021-09-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det verkliga antalet är tydligen svårbedömt. Om folkgruppen dessutom bestämt sig för att styra från kulisserna så kanske de håller ned levnadsstandarden. Jag kommer ihåg från besök i Israel för länge sedan: "Vi är ett utvecklingsland".

Bara för att komplettera listan jag gav. Jag såg just att den nuvarande presidenten i Filippinernas dotter Sara Duterte leder OI inför presidentvalet nästa år. Hon har judisk mor. Den högsta procentsats av personer från judisk familj jag kunde hitta för Filippinerna var 0.005% !
Suck. Visste inte att du var antisemit innan jag såg den här tråden igår kväll, men nu vet man det också. You learn something new every day.
Citera
2021-09-19, 14:49
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Suck. Visste inte att du var antisemit innan jag såg den här tråden igår kväll, men nu vet man det också. You learn something new every day.
Det är ju tyvärr så man använder begreppet. Äldre vita män, ryssar attackeras ständigt men diskuterar man judiska nätverk stämplas man omedelbart.
Senast redigerad av wwr 2021-09-19 kl. 14:52.
Citera
2021-09-19, 15:04
Medlem
Citat:
Det är ju tyvärr så man använder begreppet. Äldre vita män, ryssar attackeras ständigt men diskuterar man judiska nätverk stämplas man omedelbart.
Om man ser "hemliga judiska konspirationer för att ta över världen" som ett ledmotiv i historien, från antiken till nutid, ja, då får man nog finna sig i en sådan beteckning,

Och dessutom anser att "det är Juden bakom allt ont", från romarrikets undergång till ryska revolutionen till diverse amerikanska presidenter eller EU-projekt.
Citera
2021-09-19, 15:13
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Om man ser "hemliga judiska konspirationer för att ta över världen" som ett ledmotiv i historien, från antiken till nutid, ja, då får man nog finna sig i en sådan beteckning,

Och dessutom anser att "det är Juden bakom allt ont", från romarrikets undergång till ryska revolutionen till diverse amerikanska presidenter eller EU-projekt.
Men det är andra saker.

Du stämplade just mig som anti-semit eftersom jag diskuterade judiska nätverk.

Jag tror du kanske kan ha en bakgrund i media, när jag läser dina inlägg. En del innehåller mycket fakta. Att du kan hoppa ut med antisemitstämpeln så obefogat visar att situationen är omvänd.

Se på Greta Thunberg. Hon är rejäl rasist. Hon skäller ut praktiskt taget alla vuxna. Men när hon träffar indianer eller samer blir hon imponerad och säger att de är offer. Ställer hon upp på bild med någon svensk väljer hon en svart, kriminell. Annars driver hon en rörelse med mest unga tjejer. Hon får "vikariera" som chefredaktör på DN en dag. Rasismen är i själva verket omvänd. Den framhåller oavbrutet icke vita i nyhetsbevakning och vänder sig därigenom mot vita.
Senast redigerad av wwr 2021-09-19 kl. 15:19.
Citera
2021-09-19, 21:17
Medlem
kibokos avatar
Citat:
0.005%[/b] !
Mmm, och andelen svetsare av Sveriges befolkning är bara något högre och ändå är vår avgående statsminister svetsare. Betyder det att även svetsarna styr jorden?

Eller kan det vara så att du alltid kommer att hitta någonting avvikande med varje person, och vill du hitta någon som är överrepresenterad av en grupp så är det bara att leta på så hittar du det. Som om någon i Filippinerna letar efter teorier om onda svetsare så kan dom hittar Sverige och dra likartade slutsatser.
Citera
2021-09-19, 21:27
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Mmm, och andelen svetsare av Sveriges befolkning är bara något högre och ändå är vår avgående statsminister svetsare. Betyder det att även svetsarna styr jorden?

Eller kan det vara så att du alltid kommer att hitta någonting avvikande med varje person, och vill du hitta någon som är överrepresenterad av en grupp så är det bara att leta på så hittar du det. Som om någon i Filippinerna letar efter teorier om onda svetsare så kan dom hittar Sverige och dra likartade slutsatser.
Men hypotesen var redan skapad, t.o.m. i denna tråd där de amerikanska presidenterna och massmedia nämnts, liksom Rom förstås. (Där fanns inget om svetsare.) Då kan man notera de filippinska ledarna.

Men jag hoppas att tråden inte blir en "judetråd" till. Jag medger att min titel kunde varit bredare. Men alla får ju skriva om det som intresserar dem inom ämnet naturligtvis.

Själv hoppas jag det kommer fler intressanta inlägg om hur det romerska imperiet kan ha ruttnat inifrån genom att sjuka ideer kan ha spritts, kanske genom psykologisk krigföring och interna psy-ops. Hypotesen att Pride kan ha bidragit till att fälla dem tycker jag är intressant.
Senast redigerad av wwr 2021-09-19 kl. 21:35.
Citera
2021-09-20, 13:44
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Vi lämnar det ämnet, du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Kristendomen har legat i strid med judendomen sedan Adams dagar. Du har aldrig läst Bibeln eller ö.h.t något som har med ämnet att göra utan upprepar samma gamla judiska myter.
Jag har läst bibeln från pärm till pärm. Du borde också göra det om du vill tala om vad som står i den. I bibeln kallar lärjungarna sig själva för judar. Jesus kallar de som tror på honom för judar. Matteusevangeliet börjar med, och då menar jag direkt i första kapitlet, att göra det helt klart att Jesus var jude. Det enda du har rätt i är att det är gamla judiska myter. Det är ju det som hela bibelns innehåll är.

Citat:
Visigoterna, Ostrogoterna, Gallerna, Goterna m.m.
Gallerna besegrades långt innan de kristnades. Goterna anses ha kristnats någon gång efter år 376, naturligtvis fanns det kristna goter innan dess, men även hedniska sådana efter det. Men framför allt var det så sent att romarna knappast var kapabla till något offensivt vid det laget. Kristendomen hade då varit statsreligion i Rom i ungefär 50 år, så romarna kristnades ju innan goterna. De goter som inte bodde inom Romarrikets gränser var ju dessutom icke-kristna i några hundra år till.
Värt att nämna är kanske även att de flesta kristna goter var Arianister. Arianism är enligt de flesta kristna kyrkor en kättersk (eller rentav icke kristen) lära då den anser att Jesus var skapad och alltså inte i sig själv gudomlig.
Citera
2021-09-20, 15:13
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag har läst bibeln från pärm till pärm. Du borde också göra det om du vill tala om vad som står i den. I bibeln kallar lärjungarna sig själva för judar. Jesus kallar de som tror på honom för judar. Matteusevangeliet börjar med, och då menar jag direkt i första kapitlet, att göra det helt klart att Jesus var jude. Det enda du har rätt i är att det är gamla judiska myter. Det är ju det som hela bibelns innehåll är.

Gallerna besegrades långt innan de kristnades. Goterna anses ha kristnats någon gång efter år 376, naturligtvis fanns det kristna goter innan dess, men även hedniska sådana efter det. Men framför allt var det så sent att romarna knappast var kapabla till något offensivt vid det laget. Kristendomen hade då varit statsreligion i Rom i ungefär 50 år, så romarna kristnades ju innan goterna. De goter som inte bodde inom Romarrikets gränser var ju dessutom icke-kristna i några hundra år till.
Värt att nämna är kanske även att de flesta kristna goter var Arianister. Arianism är enligt de flesta kristna kyrkor en kättersk (eller rentav icke kristen) lära då den anser att Jesus var skapad och alltså inte i sig själv gudomlig.

Så det du fortfarande hävdar är att judar skapade Kristendomen, fick våra förfäder (som jag antar du menar var smutsiga barbarer vars språk var grymtanden och läten) att anamma denna "ökenreligion" vars heligaste figur, Jesus Kristus, flera gånger i Bibeln kallar judar för lögnare, hundar, ormar, mördare och att de kommer brinna för all tid m.m?

Det hela låter så jävla fjantigt men låt gå, vi ponerar att du har rätt, mina förfäder anammade Kristendomen från judarna, under den Kristna flaggan enade man flera olika stammar (som bara råkar vara de 12 förlorade stammarna av Israel förresten) som krossade Rom som i sin tur skyddade judar och gav judar makt?

Har jag förstått dig rätt än så länge?

Så när Rom nu är krossat och Kristendomen vinner mer mark bland alla vita nationer så gör de dumma barbarerna som nu kallas Kristna en 180 och väljer att lära sig läsa Bibeln och förbjuder då judar från att vara medborgare, om de ertappas så väntas förföljelser och landsförvisningar. Inte mindre än 1000 gånger. Du ser kanske hur dum du ser ut nu?

Du som hävdar att du läst Bibeln borde läsa specifikt Johannes kap 8;

44I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

När själva Jesus Kristus säger att judar är lögnare och du skall under inga som helst omständigheter lita på judar.. då är det bäst att du lyssnar.

https://christiansfortruth.com/why-t...a-jewish-book/
Senast redigerad av Daniel501 2021-09-20 kl. 15:18.
Citera
2021-09-20, 15:34
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Så det du fortfarande hävdar är att judar skapade Kristendomen, fick våra förfäder (som jag antar du menar var smutsiga barbarer vars språk var grymtanden och läten) att anamma denna "ökenreligion" vars heligaste figur, Jesus Kristus, flera gånger i Bibeln kallar judar för lögnare, hundar, ormar, mördare och att de kommer brinna för all tid m.m?

Det hela låter så jävla fjantigt men låt gå, vi ponerar att du har rätt, mina förfäder anammade Kristendomen från judarna, under den Kristna flaggan enade man flera olika stammar (som bara råkar vara de 12 förlorade stammarna av Israel förresten) som krossade Rom som i sin tur skyddade judar och gav judar makt?

Har jag förstått dig rätt än så länge?

Så när Rom nu är krossat och Kristendomen vinner mer mark bland alla vita nationer så gör de dumma barbarerna som nu kallas Kristna en 180 och väljer att lära sig läsa Bibeln och förbjuder då judar från att vara medborgare, om de ertappas så väntas förföljelser och landsförvisningar. Inte mindre än 1000 gånger. Du ser kanske hur dum du ser ut nu?

Du som hävdar att du läst Bibeln borde läsa specifikt Johannes kap 8;

44I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

När själva Jesus Kristus säger att judar är lögnare och du skall under inga som helst omständigheter lita på judar.. då är det bäst att du lyssnar.
Här vill jag nu påpeka att alla människor, inte bara judar, enligt kristendomen är "lögnare, hundar, ormar, mördare och att de kommer brinna för all tid m.m", vi är ju alla syndare. Eller hur? Alla som inte lyft stenar och hittat nåt namn där under, eller fått sitt namn inskriven i guds personliga gästbok, kommer att kastas ner i nån sorts vulkan. Nu är det ju inte så svårt att bli inskriven i boken, det är bara att be en jude om förlåtelse varje söndag så är det ok.
Vidare är ju alla språk "grymtande och läten". Ett uttalat ord är ju ett läte. Det finns struktur i de läten vi skickar mot varandra, men de är ju fortfarande läten. Men nej, våra förfäder var inte grottmänniskor (inte runt tiden när de kristnades i alla fall).

Vilka 12 förlorade stammar menar du? Man brukar annars tala om de 10 förlorade stammarna, eftersom det runt år 1 talades om två kvarvarande judiska stammar av tolv ursprungliga. De förlorades troligen inte utan uppgick bara i andra stammar/folk, om de nu någonsin funnits. Om man ska tro Josefus skulle de vid hans tid finnas "bortom Eufrat" vilket skulle innebära att de knappast befann sig i Europa något halvt årtusende senare. Nu behöver man ju inte tro på vad Josefus skrev.

Nej, du tolkar mig fel. Jag menar inte att det blir någon sorts självmotsägelse när kristna förföljde och/eller landsförvisade judar. Jag menar att kristna själva var judar, eller hade en judisk tro i alla fall. De har de fortfarande. De som landsförvisades var etniska judar och/eller dumskallar som inte ville anamma den nya judendomen, dvs. kristendomen. Judarnas historia är full av kniv i ryggen och bedrägerier, så det är inget konstigt med det.
Citera
2021-09-20, 16:34
Avstängd
wwrs avatar
Har någon teorier om varför romarna blev så dekadenta. Vad jag förstår ägnade de sig åt orgier med sprit och vild sex. De ägnade sig visst även åt öppen homosexualitet vilket på den tiden kanske uppfattades som dekadent beroende på vad man lägger in i ordet. Åtminstone mindre vanligt och destabiliserande för familjen.

Jag köper absolut inte teorierna om att ett samhälle bara har så bra att det spårar ur på något sätt. Ledarna skulle ha förhindrat ett samhälles förfall. Finns det några tecken på hur detta förfall kom in i samhället.

En yttterligare teori kan vara att dekadensen överdrivits av politiska skäl, i t.ex TV-serier, för att bidra till Pride-vågen och att störta oss i fördärvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in