Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-19, 11:15
  #385
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har försökt läsa på lite om det där. Tydligen upphandlas reservkraft inför varje vinter.

Jag tror inte Stenungsund ingår i reservkraften. Eller också är det inte klart för denna vinter.

Men kraftverket finns ju kvar. Jag hoppas det går att använda om det kniper.
Det har ingått i reservkraften i nästan 20 år.
Har det varit tal om att avsluta det då?
Citera
2021-09-19, 11:19
  #386
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAKF
Stenungsund ingår inte i någon reservkraft och den säljs inte till marknaden heller. Tror faktiskt det inte ens finns anställd personal som kan starta verket.
Efter 2025 får det inte finnas någon upphandlad reservkraft. Allt enligt gällande EU-regler.
Hmm... Om man inte kan starta upp Stenungsund...hur ska det gå i vinter? Finns mer reservkraft att ta till? Karlshamn snurrar väl redan nu i September på två block. Kommer vi köpa tvingas köpa mycket kolkraft från Polen?

Intressant att EU inte gillar systemet med reservkraft.
Citera
2021-09-19, 11:24
  #387
Medlem
DAKFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... Om man inte kan starta upp Stenungsund...hur ska det gå i vinter? Finns mer reservkraft att ta till? Karlshamn snurrar väl redan nu i September på två block. Kommer vi köpa tvingas köpa mycket kolkraft från Polen?

Intressant att EU inte gillar systemet med reservkraft.

Reservkraften är bara upphandlad under vintern. Blir karlshamn upphandlat så avstår man att sälja sina block till marknaden under den upphandlade perioden och har istället blocken redo för start ifall svenska kraftnät anser att behov finns.
I viss mån blir det ju en form av marknadsmanipulation och det gillar inte EU.
Citera
2021-09-19, 11:31
  #388
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan du nämna en sak. Gärna länk.

Varsågod!

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag kan bara konstatera att den här tråden drar till sig forumets största idioter likt flugor kring koskit:

Länken: (FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?

Var snäll och citera mig aldrig mer. Det är meningslöst att diskutera med någon som tror att marknaden ska besvara frågor man själv inte är insatt i för fem öre.
Citera
2021-09-19, 11:39
  #389
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAKF
Reservkraften är bara upphandlad under vintern. Blir karlshamn upphandlat så avstår man att sälja sina block till marknaden under den upphandlade perioden och har istället blocken redo för start ifall svenska kraftnät anser att behov finns.
I viss mån blir det ju en form av marknadsmanipulation och det gillar inte EU.
Intressant.

Det kommer bli en dyr och klimatvidrig vinter om den blir kall.

Tyskarna planerar att stänga ner 3 av sina återstående 6 reaktorer den 31a dec i år. 2 av de som ska stängas ner ligger i norra Tyskland (1410MW och 1360 MW), vilket talar för att elen kommer bli än dyrare i södra Sverige.

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_...in_Deutschland
Citera
2021-09-19, 12:16
  #390
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag kan bara konstatera att jag dessvärre haft rätt i allt jag förutspått medan du fortsatt vägrar att ta in fakta.
I och för sig kan man inte förvänta sig något annat när det gäller kommunister sett till hur länder som företräder din politiska åsikt helt gått under efter att ha gjort sig skyldiga till brott mot mänskligheten.




Nu är du ju mer än lovligt efterbliven i din argumentation även sett till hur efterblivet kommunister av din sort brukar argumentera.

Vi befinner oss nämligen i september, en sensommarmånad då låg efterfrågan på el råder (i skrivande stund 12507 Mwh/h).
Trots det står det oljeeldade reservkraftverket i Karlshamn redo för att se till att sveriges numera väderberoende elnät inte ska drabbas av en blackout.

Jag har redan för flera år sedan påtalat riskerna med den förda energipolitiken.
Den som inte tror mig kan gärna undersöka min posthistorik där även Den gode lögnaren avslöjas för den okunnige lallare han är då han utlovat lägre elpriser och ett stabilare försörjningsläge ju mer vindkrafts som byggts. Verkligheten gör sig nu dessvärre påmind och du riskerar även själv långt mer än att som vanligt lämna trådar med svansen mellan benen!

Dessutom löd inlägget jag svara på enligt följande:



Eftersom Sverige enligt EU-kommissionens direktiv alltid är skyldigt att låta 70% av den inhemska elproduktionen ska vara tillgängligt för export så bevisar du naturligtvis inget angående effektläget i Sverige genom att påpeka att export sker.

Det är med andra ord du som är tomten genom att du kommer med ett så okunnigt, för att inte säga idiotiskt argument.



Med 12000 MW efterfrågan är effekten inga problem. Vi hade flera dagar i vintras med 22000MW efterfrågan och det blev ingen black out för det trots att alla Svärjisar försökte organisera sig och göra av med så mycket el som möjligt på given tidpunkt.
Att Karlshamn är på med sina 300MW senaste veckan är knappast skillnaden på black out eller inte.
De tjänar helt enkelt pengar på att producera el som de kan exportera eftersom priserna är så jävla höga nere i Europa.
Citera
2021-09-19, 12:36
  #391
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag kan bara konstatera att jag dessvärre haft rätt i allt jag förutspått medan du fortsatt vägrar att ta in fakta.
I och för sig kan man inte förvänta sig något annat när det gäller kommunister sett till hur länder som företräder din politiska åsikt helt gått under efter att ha gjort sig skyldiga till brott mot mänskligheten.




Nu är du ju mer än lovligt efterbliven i din argumentation även sett till hur efterblivet kommunister av din sort brukar argumentera.

Vi befinner oss nämligen i september, en sensommarmånad då låg efterfrågan på el råder (i skrivande stund 12507 Mwh/h).
Trots det står det oljeeldade reservkraftverket i Karlshamn redo för att se till att sveriges numera väderberoende elnät inte ska drabbas av en blackout.

Jag har redan för flera år sedan påtalat riskerna med den förda energipolitiken.
Den som inte tror mig kan gärna undersöka min posthistorik där även Den gode lögnaren avslöjas för den okunnige lallare han är då han utlovat lägre elpriser och ett stabilare försörjningsläge ju mer vindkrafts som byggts. Verkligheten gör sig nu dessvärre påmind och du riskerar även själv långt mer än att som vanligt lämna trådar med svansen mellan benen!

Dessutom löd inlägget jag svara på enligt följande:



Eftersom Sverige enligt EU-kommissionens direktiv alltid är skyldigt att låta 70% av den inhemska elproduktionen ska vara tillgängligt för export så bevisar du naturligtvis inget angående effektläget i Sverige genom att påpeka att export sker.

Det är med andra ord du som är tomten genom att du kommer med ett så okunnigt, för att inte säga idiotiskt argument.
Var ser man sveriges aktuella effektbehov?
Citera
2021-09-19, 12:40
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Var ser man sveriges aktuella effektbehov?
"Behov" är inte ett meningsfullt begrepp. Det finns efterfrågan och den påverkas så klart av försäljningspriset. Det är inte så att det finns "behov" av en viss effekt.
Citera
2021-09-19, 12:42
  #393
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
"Behov" är inte ett meningsfullt begrepp. Det finns efterfrågan och den påverkas så klart av försäljningspriset. Det är inte så att det finns "behov" av en viss effekt.
Du begrep inte vad jag efterfrågade??

Här är länken som jag till slut hittade själv:

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2021-09-19, 12:50
  #394
Medlem
spoilers avatar
"En faktor som styr elpriset är tillgången på vatten i kraftverksdammarna. I den statistik som finns så mäts den i elenergi, GWh. Mot en normalsituation så saknar Sverige ca 4 000 GWh i våra vattenmagasin just nu men det stora problemet är att Norge sannolikt saknar 15 000 – 20 000 GWh i sina vattenmagasin.

/.../

Som säkert flera av min läsare noterar så började man inte ta ut mer vatten än det rann till i vattenmagasinen förrän runt vecka 45 i Norge under 2019 och 2020. Men under 2021 så började man ta ut mer vatten redan under vecka 31 och sedan har man fortsatt. Det är en anledning till det stora underskottet i vattenmagasinen.

Varför har man börjat ta ut så stora mängder vatten så tidigt i år?

Ja, antingen beror det på elbrist eller så beror det på det höga elpriset. Det är alltså extremt lönsamt att köra ut stora mängder elenergi från vattenkraftverken just nu. Personligen tror jag att just girigheten är den främsta orsaken till att vattenmagasinen börjat tömmas så tidigt i år.

Vad blir då konsekvenserna om vi inte får en väldigt regnig höst, utan istället en mycket torr höst.

Oavsett vilket kan vi utan tvekan se fram emot väldigt höga elpriser under hela hösten och vintern. Glöm 20-30 öre/kWh och rikta in er istället på 100 öre/kWh i er elräkning. I synnerhet om ni bor inom SE3 eller SE4."

https://thoralfsblogg.com/2021/09/19...en-energikris/
Citera
2021-09-19, 12:51
  #395
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Med 12000 MW efterfrågan är effekten inga problem. Vi hade flera dagar i vintras med 22000MW efterfrågan och det blev ingen black out för det trots att alla Svärjisar försökte organisera sig och göra av med så mycket el som möjligt på given tidpunkt.
Att Karlshamn är på med sina 300MW senaste veckan är knappast skillnaden på black out eller inte.
De tjänar helt enkelt pengar på att producera el som de kan exportera eftersom priserna är så jävla höga nere i Europa.

I hög grad är det det rekordhöga priset på naturgas som orsakar höga elpriser i Europa, bl.a. i UK och Spanien. Norge har minskat gasleveranser till UK. Kanske vill Norge hellre sälja (dyr) el än gas till UK?

https://en.wikipedia.org/wiki/North_Sea_Link

I Sverige har vi haft sänkt produktion av kärnkraftsel både som en följd av underhåll och "missöden" sedan i maj.

Vi har hög efterfrågan, som du skriver från Europa, men också från Finland (som oftast får huvuddelen av vår export), Litauen och emellanåt Danmark.

Vattenkraft är beroende av nederbörd och tillrinningen har varit låg ett tag. Ökat beroende av vindkraft ställer ökande krav på balanskraft. Som finns i vattenkraften, om kraftnätet räcker till, men det gör det inte. Ofta finns det billig el i norra Sverige samtidigt som priset är rekordhögt i södra Sverige. Det befintliga kraftnätet är belastat till 100% och mer el kan inte överföras från norr till söder.

Jag tror, som du skriver att vi har höga priser nu eftersom export är så lönsamt. Jag tror också att vi kommer att se höga elpriser i vinter.

Citera
2021-09-19, 13:00
  #396
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"En faktor som styr elpriset är tillgången på vatten i kraftverksdammarna. I den statistik som finns så mäts den i elenergi, GWh. Mot en normalsituation så saknar Sverige ca 4 000 GWh i våra vattenmagasin just nu men det stora problemet är att Norge sannolikt saknar 15 000 – 20 000 GWh i sina vattenmagasin.

/.../

Som säkert flera av min läsare noterar så började man inte ta ut mer vatten än det rann till i vattenmagasinen förrän runt vecka 45 i Norge under 2019 och 2020. Men under 2021 så började man ta ut mer vatten redan under vecka 31 och sedan har man fortsatt. Det är en anledning till det stora underskottet i vattenmagasinen.

Varför har man börjat ta ut så stora mängder vatten så tidigt i år?

Ja, antingen beror det på elbrist eller så beror det på det höga elpriset. Det är alltså extremt lönsamt att köra ut stora mängder elenergi från vattenkraftverken just nu. Personligen tror jag att just girigheten är den främsta orsaken till att vattenmagasinen börjat tömmas så tidigt i år.

Vad blir då konsekvenserna om vi inte får en väldigt regnig höst, utan istället en mycket torr höst.

Oavsett vilket kan vi utan tvekan se fram emot väldigt höga elpriser under hela hösten och vintern. Glöm 20-30 öre/kWh och rikta in er istället på 100 öre/kWh i er elräkning. I synnerhet om ni bor inom SE3 eller SE4."

https://thoralfsblogg.com/2021/09/19...en-energikris/

Jag delar din bedömning att det är girighet som gjort att vattenreservoirerna tömts tidigare än vanligt. Exporten har varit så lönsam, så Vattenfall har chansat på att det ska regna och blåsa tillräckligt mycket i höst så att det inte ska bli för lite vatten i magasinen i vinter. Vi får väl se hur utfallet av den chansningen blir...

Kanske finns politik med i bilden? Genom att framkalla en bristsituation i vinter så blir det lättare att få göra dom investeringar som behövs både i stamnätet och för elproduktion. Det handlar både om politik för exproprieringar och om att få nödvändiga investeringar godkända. Svenska Kraftnät och Vattenfall hör till nyckelspelarna. Båda ägda och kontrollerade av staten.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback