Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-17, 10:42
  #3685
Medlem
Jag "har för mig" att toaletten sitter i ett sidoutrymme i fören. Och det finns en skjutdörr, så utrymmet är avskiljt.

Så i kupolen ser man inte toalettutrustningen. Men detta är bara vad som har fladdrat förbi när jag studerat bilder så jag har ingen bra källa till det.

Bra idé att göra en kupol. Det kommer säkert att bli många resor med Crew Dragon även fast Starship tar över i framtiden.
Citera
2021-09-17, 13:12
  #3686
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
https://twitter.com/inspiration4x/st...16982564696065


https://twitter.com/SpaceX/status/1438359359898066944


Vilken utsikt

Har dom släppt nån film inifrån kapseln än?
Citera
2021-09-17, 19:47
  #3687
Avstängd
wwrs avatar
Månlandningen verkar vara skojeri där skattebetalarna bara skall betala. Nu skall fyra företag till bygga månlandare. (Jag tror det varit med i tråden lite grand, tidigare.)
Citat:
NASA is moving ahead with plans to bring competition into the development of landers for its Artemis Moon program. This week, the space agency said it had selected five US companies to conduct additional work toward refining lunar lander concepts to take astronauts down to the Moon's surface later this decade.

The combined value of the fixed-price awards is $146 million, and the work is to be completed during the next 15 months. The winning companies are:

Blue Origin Federation of Kent, Washington, $25.6 million
Dynetics of Huntsville, Alabama, $40.8 million
Lockheed Martin of Littleton, Colorado, $35.2 million
Northrop Grumman of Dulles, Virginia, $34.8 million
SpaceX of Hawthorne, California, $9.4 million
https://arstechnica.com/science/2021...ander-program/
Citera
2021-09-17, 21:45
  #3688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Månlandningen verkar vara skojeri där skattebetalarna bara skall betala. Nu skall fyra företag till bygga månlandare. (Jag tror det varit med i tråden lite grand, tidigare.)

https://arstechnica.com/science/2021...ander-program/

Jag trodde redan man hade tävlat om bästa konceptet och att SpaceX vann. Jag är faktiskt förvirrad. Här får SpaceX mindre pengar än övriga men man har kanske beaktat tidigare utbetalning om 300 miljoner dollars.
15 månaders utvecklingstid låter också skumt, men alla tävlande är säkert långt komna i sina studier i datorerna.
Citera
2021-09-17, 22:01
  #3689
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Månlandningen verkar vara skojeri där skattebetalarna bara skall betala. Nu skall fyra företag till bygga månlandare.

Skrev han och listade 5 företag.

Men förutom det; olika företag har olika roller. Dynetics har t.ex en landare som vann ett tidigare NASA-test, men ingen kapacitet att skjuta upp den utan måste samarbeta med nån. Enligt tidigare uppgifter var det med SLS.

SLS är ju i sig ett samarbete mellan massa parter: Boeing, Orbital ATK, Rocketdyne och Lockheed Martin om jag minns rätt. Så det är iofs inte konstigt att flera företag får stöd.

Det som ÄR märkligt är att man verkar köra på 3 spår samtidigt (med 5 bidrag som kallades för 4 ..). Det borde inte vara svårt att redan nu säga vem som sköter uppskjutning, transport till månen, mån-station i "low lunar orbit" och månlandare. Istället för att hålla 3 olika spår vid liv.
Citera
2021-09-17, 22:38
  #3690
Avstängd
wwrs avatar
Månprojektet verkar vara USA:s motsvarighet till EU. Det bara skyfflas in pengar i företagen men ingen vet vad som sker.

Nu var det bild på en månlandare från Lockheed, trots att SpaceX vunnit upphandlingen.

Det enda som verkar säkert är att ingen kommer att stå på månen 2024, vilket var planerat.
Citera
2021-09-17, 23:10
  #3691
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Månprojektet verkar vara USA:s motsvarighet till EU. Det bara skyfflas in pengar i företagen men ingen vet vad som sker.

Undrar vilken man vill välja? Landarna ser rätt .. outlandish ut, så att säga. Från top left är det Dynetics, sedan Lockheed Martin, nertill från vänster SpaceX och sedan Boeing.

Den enda som inte ser ut som nåt snott av Tintin är imo den första, från Dynetics.

https://i.postimg.cc/KjSkj8nD/Landers.png
Citera
2021-09-17, 23:35
  #3692
Medlem
Den amerikanska byråkratin verkar värre än någonsin. Jag har hela tiden varit införstådd med att NASA inte klarar en månlandning 2024. I allra bästa fall blir det 2026. Men troligen först 2028.

Som det känns nu vore det bäst om SpaceX tar saken i egna händer men då krävs att privata aktörer samarbetar och att investerare satsar.
Citera
2021-09-17, 23:43
  #3693
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som det känns nu vore det bäst om SpaceX tar saken i egna händer men då krävs att privata aktörer samarbetar och att investerare satsar.

Jag skulle föredra nåt annat än spacex, tbh. Musk är en kultist - inte hans fel, men hans följare tenderar åt fanatikerhållet. Jag vill inte blåsa upp den ballongen.

Självklart är det en del av anledningen till att NASA håller flera spår öppna. Det gjorde man inte på 60-talet, då gav man företagen en beställning och vänligt men bestämt sa "klart före datum X". Det funkade då, det hade funkat nu - men SpaceX har lite av ett punggrepp på rymden just nu.

Jag ser ogärna att den ligger i händerna på EN man.
Citera
2021-09-18, 02:52
  #3694
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har dom släppt nån film inifrån kapseln än?
SpaceX har några minuter från uppskjutningen, resten tror jag man behöver ett Netflixabonnemang för att se.

Citera
2021-09-18, 02:58
  #3695
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Månprojektet verkar vara USA:s motsvarighet till EU. Det bara skyfflas in pengar i företagen men ingen vet vad som sker.
Det finns ingenting som hindrar dig att ta reda på fakta, tvärtom jag tror många skulle uppmuntra dig att göra så.

I ditt fall så skulle jag nog ge till råd att du tar en paus från dom sidor du vanligtvis besöker, jag vet inte vilka dom är men du framstår allt som oftast som en konspirationsteoretiker.
Citera
2021-09-18, 03:02
  #3696
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Och från avdelningen ingen vet vad som sker, "Draft Programmatic Environmental Assessment for the SpaceX Starship/Super Heavy Launch Vehicle Program at the SpaceX Boca Chica Launch Site in Cameron County, Texas" insänt av SpaceX till FAA.

https://www.faa.gov/space/stakeholde...Boca_Chica.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback