Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Elöverskottet finns i princip bara där när det inte behövs,
Är inte det något som är sant just för överskott. Att det inte behövs.
Det intressanta är att det produceras mer i Sverige än "vad som behövs". Och då kan producenterna exportera.
En del företag har tom som affärside att producera överskott som de exporterar.
Du kanske ska kontakta dom och uppmärksamma dom på att dom producerar ett överskott som inte behövs. (Volvo t ex gör lastbilar som inte behövs och exporteras

).
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Sanningen är att vårt elsystem har varit på gränsen till att braka ihop en längre tid nu och att den bild du försöker måla upp genom att likt Anders Ygeman ta ett årligt snitt och påstå att det alltid finns el tillgängligt är gravt missvisande.
Elektrifiering och stora industriella satsningar som Northvolt och Hybrit kommer att vända det årliga snittet till minussiffror när projekten väl kommer igång.
Sydsverige kommer istället att behöva exportera el norrut för att möta efterfrågan.
Vi står inför spännande tider, så jag råder dig att läsa på om ämnet!

Jag tog och tittade på produktionsstatistiken.
Varje månad detta år har Sverige haft nettoexport.
I Januari var nettoexporten 1184 GWh.
Producerades alltså ca 1600 MW för mycket. Ungefär 1.5 Ringhals 2 om jag inte missminner mig.
Det med höga elpriser har vi haft lite då och då. Jag kommer ihåg någon vinter på 90-talet så elpriserna drog iväg. På den tiden satt en del kollegor med elvärme och rörliga avtal. Dom såg inte så muntra ut. Men det var ju inte riktigt så att något kollapsade. Bara kollegorna som bestämde sig för bundna avtal i framtiden.
Senare har det blivit poppis med värmepumpar som drar ned elförbrukningen.
Ang vindkraft ser jag att det varierar med ca en faktor 2 mellan min och max. Per månad då.
Såg att det faktiskt fanns lite solel i Januari. Mycket var det inte men blev lite förvånad över att det ens fanns.