Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-17, 17:41
  #241
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Sverige kommer inte går under, men om vi lät bli att avveckla kärnkraften skulle vi, med vattenkraftens hjälp, ha all energi vi behöver och mer därtill. Vindkraften är ett skämt, ett idiotiskt påhitt av verklighetsfrämmande Miljöpartister.
För att ersätta produktionen av el, som produceras av reaktorerna i Ringhals, behövs 1927 vindkraftverk. Man önskar att någon kunde viska i örat på Per Bolund var detta skulle innebära för Sverige. Fast det skiter han nog i....

Just när jag skriver detta så producerar vindkraften i Sverige ungefär lika mycket som Forsmarks tre reaktorer gör normalt (Forsmark 3 är för närvarande avställd för revision).

Så speciellt verklighetsfrämmande är det inte.

Man kan också se det som att vindkraften producerar ungefär dubbelt så mycket el som behövs för all el i stor-Stockholm.
__________________
Senast redigerad av dannbaggen 2021-09-17 kl. 17:44.
Citera
2021-09-17, 17:43
  #242
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Elöverskottet finns i princip bara där när det inte behövs,
Är inte det något som är sant just för överskott. Att det inte behövs.

Det intressanta är att det produceras mer i Sverige än "vad som behövs". Och då kan producenterna exportera.

En del företag har tom som affärside att producera överskott som de exporterar.
Du kanske ska kontakta dom och uppmärksamma dom på att dom producerar ett överskott som inte behövs. (Volvo t ex gör lastbilar som inte behövs och exporteras ).


Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Sanningen är att vårt elsystem har varit på gränsen till att braka ihop en längre tid nu och att den bild du försöker måla upp genom att likt Anders Ygeman ta ett årligt snitt och påstå att det alltid finns el tillgängligt är gravt missvisande.

Elektrifiering och stora industriella satsningar som Northvolt och Hybrit kommer att vända det årliga snittet till minussiffror när projekten väl kommer igång.
Sydsverige kommer istället att behöva exportera el norrut för att möta efterfrågan.

Vi står inför spännande tider, så jag råder dig att läsa på om ämnet!
Jag tog och tittade på produktionsstatistiken.
Varje månad detta år har Sverige haft nettoexport.
I Januari var nettoexporten 1184 GWh.
Producerades alltså ca 1600 MW för mycket. Ungefär 1.5 Ringhals 2 om jag inte missminner mig.


Det med höga elpriser har vi haft lite då och då. Jag kommer ihåg någon vinter på 90-talet så elpriserna drog iväg. På den tiden satt en del kollegor med elvärme och rörliga avtal. Dom såg inte så muntra ut. Men det var ju inte riktigt så att något kollapsade. Bara kollegorna som bestämde sig för bundna avtal i framtiden.

Senare har det blivit poppis med värmepumpar som drar ned elförbrukningen.

Ang vindkraft ser jag att det varierar med ca en faktor 2 mellan min och max. Per månad då.

Såg att det faktiskt fanns lite solel i Januari. Mycket var det inte men blev lite förvånad över att det ens fanns.
Citera
2021-09-17, 17:54
  #243
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är knappast något domedagsuttalande....

Under topplasttimmen mitt i vintern (!) så skulle vi alltså importera el motsvarande ca 1/4 av vad vi exporterar hela tiden året runt. Medan Danmark och Finland importerar precis hela tiden.

Bättre får du allt ta och komma med, om nu Sverige ska kunna ta och gå under..

Eller för att skriva om texten på Danmark och Finland:
"Brist på el kan uppstå till följd av effektbrist, energibrist eller nätkapacitetsbrist. Precis hela tiden 2021/2022 väntas effektbristen i Danmark och Finland uppgå till 2 500 MW. Då behövs elimport för att undvika strömavbrott."


Bra inlägg. Finland har behövt importera el varenda minut i flera decennier för att inte få ett stort strömavbrott.
Danmark kan ibland exportera när det blåser mycket. Då drar Sverige och Norge ner och sparar på vattenmagasinen och importerar billig el från Danmark istället.
Totalt sett är de dock helt beroende av sina grannländers el.
Citera
2021-09-17, 17:59
  #244
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Sverige kommer inte går under
Skulle du få gehör för din Nordkorea-politik så är det ungefär som att går under.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
men om vi lät bli att avveckla kärnkraften skulle vi, med vattenkraftens hjälp, ha all energi vi behöver och mer därtill. Vindkraften är ett skämt, ett idiotiskt påhitt av verklighetsfrämmande Miljöpartister.
För att ersätta produktionen av el, som produceras av reaktorerna i Ringhals, behövs 1927 vindkraftverk. Man önskar att någon kunde viska i örat på Per Bolund var detta skulle innebära för Sverige. Fast det skiter han nog i....
Ringhals stod väl för ca 8 TWh?
Nu ligger det ansökningar för havsbaserad vindkraft på ca 3 ggr hela Sveriges årsförbrukning.
Allt det lär inte byggas då staten inte kommer gå med på att ansluta allt. Kostar en del att bygga ut stamnätet.

Men någon elbrist kommer vi inte få. Snarare så att vi får jobba med att locka till oss mer energislukande näringsliv. Mer batterifabriker och serverhallar.
Citera
2021-09-17, 18:08
  #245
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Att det inte kommer att finnas någon el att importera eftersom likartade vindförhållanden råder i hela nordeuropa?
Jodå. Du bara inte förstår marknadsekonomi.

Ibland slår kaffeskördarna fel. Men det leder inte till att det är tomt i hyllorna i våra butiker. Däremot kanske kaffet steg lite i pris per kg. Någonstans i världen gjorde det att någon minskade ned på sin konsumtion. Och så räcker kaffet.

På så vis blir det också med elen. Priser kryper upp. Någon stänger ned eluppvärmningen av trottoaren och garageuppfarten. Eller sänker temperaturen inne någon grad. Och så räcker det.
Citera
2021-09-17, 18:09
  #246
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Bra inlägg. Finland har behövt importera el varenda minut i flera decennier för att inte få ett stort strömavbrott.
Danmark kan ibland exportera när det blåser mycket. Då drar Sverige och Norge ner och sparar på vattenmagasinen och importerar billig el från Danmark istället.
Totalt sett är de dock helt beroende av sina grannländers el.

Dock är Finland på bollen..

Efter många års förseningar beräknas Olkiluoto 3 (1 600 MW) startas under 2022. 2028 väntas ytterligare ett verk, Hanhikivi 1 (1 200 MW) tas i drift, vilket dubblerar den finska elproduktionen från kärnkraft till 45 TWh.

https://www.energi.se/artiklar/2021/...elektrifieras/

Kan vara bra att inte vara beroende utav omvärlden vid en krissitouation..
Citera
2021-09-17, 18:14
  #247
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Varför tänker jag på Stalins oförmåga att erkänna svältkatastrofen i Ukraina när jag läser dina inlägg?
Holodomor handlade om att staten styrde spannmålsproduktionen. (Den stora tänkaren Mao gjorde om samma sak 20 år senare varvid 20 miljoner kineser svalt ihjäl).
Det var inte det En god förlorare föreslog i sitt inlägg.
Citera
2021-09-17, 18:17
  #248
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skulle du få gehör för din Nordkorea-politik så är det ungefär som att går under.


Ringhals stod väl för ca 8 TWh?
Nu ligger det ansökningar för havsbaserad vindkraft på ca 3 ggr hela Sveriges årsförbrukning.
Allt det lär inte byggas då staten inte kommer gå med på att ansluta allt. Kostar en del att bygga ut stamnätet.

Men någon elbrist kommer vi inte få. Snarare så att vi får jobba med att locka till oss mer energislukande näringsliv. Mer batterifabriker och serverhallar.
Ska vi verkligen vara beroende av att det blåser? Och just när vi behöver energi? Vindkraft är en återvändsgränd, ungefär som Maud Olofssons försök med etanol en gång i tiden. Alla bensinstationer var tvungna att hålla med etanol, som var "framtidens drivmedel" (*host*). Många stationer var tvungna att slå igen p g a detta idiotiska krav, bl a den här i byn där jag bor.

"Elpriset når nytt rekord i dag – dyr vinter väntar"
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-vinter-vantar
Citera
2021-09-17, 18:25
  #249
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Trodde du hade lite förstånd kvar, men du verkar ha tappat det helt. Försök fundera på varför vi exporterar.
För att det är lönsamt. Varför frågar du det?
Citera
2021-09-17, 18:26
  #250
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dock är Finland på bollen..

Efter många års förseningar beräknas Olkiluoto 3 (1 600 MW) startas under 2022. 2028 väntas ytterligare ett verk, Hanhikivi 1 (1 200 MW) tas i drift, vilket dubblerar den finska elproduktionen från kärnkraft till 45 TWh.

https://www.energi.se/artiklar/2021/...elektrifieras/

Kan vara bra att inte vara beroende utav omvärlden vid en krissitouation..

Det är svårt att förstå hur Finland har hamnat där de har? Dålig energipolitik? Medan Sverige fört en ansvarsfull energipolitik som gjort att vi senaste 10 åren gått upp till en närmast enorm elexport, så importerar Finland just nu 2300 MW! Det är knappt så de blir självförsörjande ens med det verk som tas i drift 2028!
Citera
2021-09-17, 18:28
  #251
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För att det är lönsamt. Varför frågar du det?

Och för att vi producerar mer än vi behöver, vilket ju också är bra. Känns tryggt att ha ett så stort överskott. I kristid skulle Sverige klara sig bäst av alla länder i norra Europa, möjligtvis med
undantag av oljelandet Norge.
Citera
2021-09-17, 18:38
  #252
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?

Det är alla nedläggningar av kraftverk som ökar priserna.. Helt enligt planerna inför den kommande elbils boomen.. Folk skall inte få åka gratis eller ens billigt i sina nya elbilar så då höjer man elpriserna och skyller på elbrist..Det har väl alla fattat iom att man stänger ner kraftverk och ökar priserna titt som tätt.. Elen lär om några år kosta runt 10-15kr per kilowatt och 99% kommer vara skatt exakt som på bensin/disel eller andra brännbara saker. Flykting politiken kostar och folket måste beskattas till 110%.. (som man gjorde med Astrid Lindgren)

El kommer bli en lyxvara för de få som kommer ha råd med den.. Äldre och pensionärer/lågavlönade kommer få ransonera sin el för mat och ljus..Hemmen lär bli betydligt kallare framöver då folk inte kan värma upp sina hus längre.

Så allt tickar på enligt S och MP's planer.. så fortsätt att rösta på dem så fryser vi ihjäl snart nog och slipper detta elände.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback