Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-25, 11:39
  #265
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Antagligen ett militärt datanätverk i omloppsbana som kamoufleras som civilt. Nodernas (satelliternas) antal samt dess laserlänkar kommer att göra det mycket svårt att störa ut kommunikationen, skjuta ner satelliterna och att avlyssna dem.

Även svårt att se, att det globalt skulle finnas så många kunder som har råd att betala 100 USD per månad för internet.
Jag tror det är SAR-radar men moderatorerna vill att vi diskuterar alternativa teorier här.

(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?

Jag tror finns massor med folk som skulle betala 4200 kronor för antennen och 840 kronor i månaden för abonnemang för att kunna köra snabbt internet precis var som helst. Kolla Reddit. De t.o.m. planerar bosättning efter att Starlink fungerar. Lägg till alla teknikfreaks som vill köra Musks senaste.

Det borde vara uppköpt av regeringar och biståndsorganisationer i Stilla Havet, Afrika, Sydamerika etc etc och sedan subventionerat till de som inte har internet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-25 kl. 12:18.
Citera
2021-06-30, 06:15
  #266
Avstängd
wwrs avatar
Nu beskriver man tydligen problem med mottagningen vid varmt väder. (Man kan inte undvika att undra om de vill få oss att tänka på teorierna om global uppvärmning.) Men tydligen tror man sig lösa de problem man har om man bara skjuter upp fler satelliter!
Citat:
Recent heat waves have caused new problems.

"I'm gonna have to spray it with a garden hose to reboot my internet... That just feels so wrong," a Reddit user who said he lives in Arizona posted earlier this month, along with an error message saying "Offline: Thermal shutdown" and "Starlink will reconnect after cooling down".

SpaceX President Gwynne Shotwell in April said the firm has "a lot of work to do to make the network reliable". The company on Tuesday did not have an immediate comment.

Service should improve with more satellites and other improvements: Starlink has launched over 1,700 of its 260 kilogram satellites so far, and envisions more than 40,000.
https://www.livemint.com/companies/p...943615747.html

Elon har talat vid en konferens. Han säger att i augusti kommer man att att täcka hela världen. (Men nordliga breddgrader som Sverige kommer man inte att börja täcka förrän senare i år.)
Citat:
Elon Musk’s Starlink to Deliver Internet Nearly Worldwide Within Weeks
https://www.bloomberg.com/news/artic...e-within-weeks

Jag anser fortfarande att det är märkligt att man måste beställa utrustning via epost och kanske bli utvald för att delta i ett testprogram. Skall man kunna bilda sig en säker uppfattning om vad detta är borde vem som helst kunna gå in i en affär, köpa en antenn och köra igång.
Citera
2021-09-11, 14:53
  #267
Avstängd
wwrs avatar
Till hösten börjar Starlinksatelliter skjutas upp i polära banor från Vandenberg. Vi kommer alltså att börja få dem över Sverige. SpaceX påstår att de löst problemet med laserlänkar och satelliterna nu kan kommunicera med varandra. Förmodligen menar SpaceX att de kan kommunicera även med satelliter i andra omloppsbanor.

Med tanke på hur trögt detta projekt går ställer jag mig t.v. skeptisk till den informationen. Det går ju fortfarande inte att gå in i en affär och köpa en mottagare. Man måste bli utvald för att få använda utrustningen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-11 kl. 14:58.
Citera
2021-09-12, 07:45
  #268
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Någonting av en väntad nyhet, i alla fall för mig. Men här har vi ett exempel på hur Starlink kommer att användas för att koppla upp mobiltelefonstationer där det inte är lönsamt att dra fram fiberkabel.

https://asia.nikkei.com/Business/Tel...spots-in-Japan
Citat:
Japan's second-largest mobile provider, has emerged as one of SpaceX's partners in rolling out high-speed wireless coverage via satellites, Nikkei has learned, part of SpaceX CEO Elon Musk's goal of connecting the entire world to the internet.

SpaceX has launched hundreds of Starlink telecommunications satellites with the goal of fully starting services in Japan by the end of the year. KDDI and SpaceX will begin a network proving test in Japan this month, and coverage is expected to be commercially available next year.

The pair will start by offering internet service to customers living in mountainous regions and islands for no additional charge. The satellite network will also serve as backup in case terrestrial telecom lines are disrupted during natural disasters or blackouts.

[...]

Terrestrial telecom infrastructure involves a web of base stations, switching stations, fiber optic cables and backbone networks. Starlink will connect data transmissions between phones and base stations to backbone networks via satellites.

The new service is expected to provide a low-cost communications infrastructure for low-population areas because it renders fiber optic cables unnecessary. KDDI will add satellite communication antennas to base stations
Citera
2021-09-12, 19:20
  #269
Medlem
raskenss avatar
Dom har levererat 100000 terminaler. Om nu varje terminal kostar ca 20000kr att tillverka är det rätt så stora summor. 1.5miljarder har bara terminalerna kostat.

https://mobile.twitter.com/elonmusk/...re-launches%2F
Citera
2021-09-17, 12:37
  #270
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/overshieid/statu...47861181550595
Citat:
when will starlink come out of beta

https://twitter.com/elonmusk/status/1438748063527575555
Citat:
Next month
Citera
2021-10-06, 12:28
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
https://twitter.com/overshieid/statu...47861181550595


https://twitter.com/elonmusk/status/1438748063527575555

Går det att beställa Starlink till Sverige nu?
Citera
2021-10-06, 15:41
  #272
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Count.Zero
Går det att beställa Starlink till Sverige nu?

Jag tror inte det, men Danmark är nu "på listan", så det dröjer nog inte så länge...
Citera
2021-10-06, 18:31
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jag tror inte det, men Danmark är nu "på listan", så det dröjer nog inte så länge...

Dock fungerar det ju inte norr om Gävles breddgrad.
Citera
2021-10-06, 19:46
  #274
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Count.Zero
Går det att beställa Starlink till Sverige nu?
Inte i Sverige vad jag vet. Det går visst att beställa i Danmark. Men frågan är när och om det levereras. Allt är fortfarande under "testning" vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Dock fungerar det ju inte norr om Gävles breddgrad.
Påstås det inte att med satelliterna som nu börjar skjutas upp i polära banor så kommer global täckning att uppnås?
Citera
2021-10-06, 20:59
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inte i Sverige vad jag vet. Det går visst att beställa i Danmark. Men frågan är när och om det levereras. Allt är fortfarande under "testning" vad jag vet.


Påstås det inte att med satelliterna som nu börjar skjutas upp i polära banor så kommer global täckning att uppnås?

Så kan det vara! Med polära banor så uppnår man ju bättre täckning på "kalotterna".
Citera
2021-10-06, 23:21
  #276
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inte i Sverige vad jag vet. Det går visst att beställa i Danmark. Men frågan är när och om det levereras. Allt är fortfarande under "testning" vad jag vet.

Påstås det inte att med satelliterna som nu börjar skjutas upp i polära banor så kommer global täckning att uppnås?

Jo, så är det! Med polära banor och laserkommunikation mellan satelliterna kommer man att uppnå total global täckning (så småningom)! Dessutom gör laserkommunikationen att man inte kommer att behöva mottagarstationer på marken överallt (som jag tidigare indikerat i flera posts).

Men de som inte tror på detta kan ju alltid (dock ej wwr, vad jag vet) skriva upp sig på OneWeb's lösning. Det blir säkert bra, och billigt! (Notera ironin).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback