Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-15, 18:53
  #73
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Historiskt kanske, men nu är det MP som är skyldiga,tänk den dagen när det slutar blåsa då blir det dyrt
Det är samma sak med bensinpriser och planerat säljstopp för fossildrivna bilar och bränsle. MP är ett verklighetsfrämmande flumparti som ingen borde rösta på. Per Bolund, fy fan vilken motbjudande person....
Citera
2021-09-15, 18:53
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det var nära att ske förra vintern, den här vintern kanske den miljöpartistiska elbristen verkligen visar sig.

Gud så jag ska skratta åt svenskarna från utlandet när elen går mitt i vintern och blattarna superkaosar i hela landet.

När var det nära att ske?? Inte någon sekund överhuvudtaget förra vintern var det sådan elbrist att det ens var i närheten av att behöva släcka områden. Visst att det förra vintern, under en period av någon vecka var sådan brist att elen kostade ganska mycket. So what??
Citera
2021-09-15, 19:00
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Det gör vi redan. Vi köper el som kommer ifrån kolkraft i Tyskland och polsk brunkol. Tacka MP och S för det. Deras väljare på ÖStermalm är viktigare än de polska och tyska arbetarna som ska andas in luften vid kolkraftverket. Sen är den billigaste elen den du själv producerar från kärnkraften. Att vi inte ens kan vara självförsörjande när det gäller elen är sjukt. När den stora kollapsen kommer är vi körda. Kommer bli blodigt dethär

På vilket sätt är Sverige inte självförsörjande på el??
Citera
2021-09-15, 19:15
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
På vilket sätt är Sverige inte självförsörjande på el??

om vi kapar alla ledningar/kablar vid gränsen så är det inga problem
Citera
2021-09-15, 19:21
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Ja hon översåg affären i sin roll som näringsminister. Hon blev utfrågad men ville efter ett tag inte svara på mer frågor!

Förlusten ansågs vara 100 miljarder från början. Det har sedan dess skrivits ner vilket jag skulle säga är skitsnack! Om man jämför med hur sektorn gått sedan dess så är det ett katastrofalt misstag!

dumhet borde vara straffbart men då hade väl maud fått fängelse?

"Handeln med energibaserade värdepapper som ingår i Nuon, där de välklädda männen och kvinnorna jobbar framför börsskärmarna i Amsterdam, var år 2009 värt 20 miljarder kronor när Vattenfall köpte hela bolaget, är efter dagens nedskrivning bara värt 700 miljoner kronor."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/k...vensk-historia
Citera
2021-09-15, 19:57
  #78
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
I UK har spotpriset senaste dagarna legat på motsvarande 30kr/kwh. Nu betalar inte privatpersoner detta pga statligt pristak, men industrin får glatt betala och pristaket har lett till att sex stycken elhandelsbolag i UK gått i konkurs då deras inköpspriser på el varit högre än de kunnat ta ut från konsument.

Anledningen till UKs problem är att det blåser ovanligt lite samt brand i den primärkabel som förser britterna med el från Frankrike samt att gas/kolkraftverk och kärnkraftverk lagts ned.

Då vi i Sverige saknar pristak på el så hade motsvarande spotpris här motsvarat omkring 300k kr per år i elkostnad för en en eluppvärmd villa i mellansverige. Känns ju stabilt.
Första gången jag läser något på Flashback som gör mig rädd
Citera
2021-09-15, 20:04
  #79
Medlem
Juggernawts avatar
Tacka miljöfascisterna för det.
Citera
2021-09-15, 20:13
  #80
Medlem
Jag har sagt till min fru att nästa nya bil vi köper om några år kommer bli en elbil. Men jag är fan inte lika säker längre.

Någon som orkar räkna på vad det skulle kosta per mil att köra en normal elbil med dessa elpriser? Det bör ju rimligtvis vara billigare att köra en dieselbilar?
Citera
2021-09-15, 20:22
  #81
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
verkar som att vindkraften behöver byggas ut i södra sverige?

går det inte att köpa billig el i tyskland eller något annat liberalt land?

Utbyggnaden av vindkraften på Sydsvenska Höglandet är i full gång. Naturförstörelsen är förfärlig.
Citera
2021-09-15, 20:26
  #82
Medlem
Jag tror det handlar om inflation
Citera
2021-09-15, 20:31
  #83
Medlem
Kommande åren väntar väll omfattande ombyggnationer för vattenfall. Deras vattenkraftverk behöver rustas upp.
Lär väll inte hjälpa med trygg eltillförsel.
Citera
2021-09-15, 20:42
  #84
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Jag har sagt till min fru att nästa nya bil vi köper om några år kommer bli en elbil. Men jag är fan inte lika säker längre.

Någon som orkar räkna på vad det skulle kosta per mil att köra en normal elbil med dessa elpriser? Det bör ju rimligtvis vara billigare att köra en dieselbilar?

Att spotpriset är högt innebär ju inte med automatik att du betalar detsamma, välj ett abbonnemang med spotpriser isf och ladda på natten det är alltid billigare då. Jag har Skellefteåkraft rörligt och betalar någonstans 70 öre/kwh + Ellevios avgift för nätet. Så laddar du hemma kostar det ca 4:-/milen att åka elbil i förbrukning.

Det var bara ett par år sedan elen mer eller mindre var gratis, det kommer fortsätta fluktuera kraftigt åt alla håll. Vi hade en hel sommar då det var billigare att spilla bort vattnet än köra det genom turbinerna mer eller mindre..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback