Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-14, 14:35
  #3649
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Här är det några rika knösar som ska på helgutflykt med SpaceX:

https://www.dn.se/varlden/forsta-rym...a-astronauter/

Det som detta visar är att rymdtekniken mognar - vilket bl a innebär att det är rymdflygbolag som nu sköter trafiken, att stater inte längre behöver sköta detta, att tekniken är billigare samt att säkerheten nu är mycket hög.
Det visar att SpaceX prioriterar turistresor i rymden. Det utvecklingsprojekt som amerikanerna har beslutat är att landsätta två personer på månen. Men det projektet går mycket trögt, trots att det påstås att det bara är en upprepning av vad som gjordes på 60-talet.

SpaceX är ett privat företag som vill tjäna pengar. Därför har rymdverksamheten inriktats mot turistresor. Detta försenar rymdutvecklingen.
Citera
2021-09-14, 15:36
  #3650
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
SpaceX är ett privat företag som vill tjäna pengar. Därför har rymdverksamheten inriktats mot turistresor. Detta försenar rymdutvecklingen.

Där finns en motsägelse. Nån måste alltid betala - om staterna drar in på pengar för att betala för annat, så är vad SpaceX gör helt rätt.
Citera
2021-09-14, 15:47
  #3651
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Där finns en motsägelse. Nån måste alltid betala - om staterna drar in på pengar för att betala för annat, så är vad SpaceX gör helt rätt.
Men SpaceX är ett privat företag. De försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.Därför blir utvecklingen lidande.
Citera
2021-09-14, 15:48
  #3652
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det visar att SpaceX prioriterar turistresor i rymden. Det utvecklingsprojekt som amerikanerna har beslutat är att landsätta två personer på månen. Men det projektet går mycket trögt, trots att det påstås att det bara är en upprepning av vad som gjordes på 60-talet.

SpaceX är ett privat företag som vill tjäna pengar. Därför har rymdverksamheten inriktats mot turistresor. Detta försenar rymdutvecklingen.

Nog köper du väl saker på internet? Och betalar räkningar mm på samma sätt?

Vet du vilka det var som utvecklade och provade ut dessa tekniska lösningar? Tja, det var porrindustrin.

Nuff said...

Edit (iallafall): Samma gäller porr i stort - porrbilder drev på utvecklingen av fototekniken. (Franska kort).
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2021-09-14 kl. 15:55.
Citera
2021-09-14, 15:51
  #3653
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men SpaceX är ett privat företag. De försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.Därför blir utvecklingen lidande.

Nej, jag köper inte det.

Profithungriga investerare dyker upp där det finns plats. Om det nu finns plats, är det för att andra investeringar inte räcker till. Det faktum att nån vill investera - eller tjäna pengar - på nånting indikerar inte i sig att utvecklingen avstannat.

Jag skulle vilja hävda tvärtom. Däremot kan *riktningen* på utvecklingen kanske gå mot 0G-hotell, snarare än utforskning av jupiter - så länge den nu ska drivas av investormedel, och inte som sagt staterna.

De enda som tar långsiktiga mål med investerade pengar är just stater. Vilket för övrigt är 98% av deras existensberättigande ...
Citera
2021-09-14, 15:59
  #3654
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej, jag köper inte det.

Profithungriga investerare dyker upp där det finns plats. Om det nu finns plats, är det för att andra investeringar inte räcker till. Det faktum att nån vill investera - eller tjäna pengar - på nånting indikerar inte i sig att utvecklingen avstannat.

Jag skulle vilja hävda tvärtom. Däremot kan *riktningen* på utvecklingen kanske gå mot 0G-hotell, snarare än utforskning av jupiter - så länge den nu ska drivas av investormedel, och inte som sagt staterna.

De enda som tar långsiktiga mål med investerade pengar är just stater. Vilket för övrigt är 98% av deras existensberättigande ...

Eller vetenskapliga mål, utforskning av Mars med fokus på ev fossilt liv är ju ett sådant. Men detta banar alltså väg för en kommersialisering av tekniken. (För att inte tala om all trevlig läsning i populärvetenskapliga tidskrifter, som ju blir följden).
Citera
2021-09-14, 16:00
  #3655
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej, jag köper inte det.

Profithungriga investerare dyker upp där det finns plats. Om det nu finns plats, är det för att andra investeringar inte räcker till. Det faktum att nån vill investera - eller tjäna pengar - på nånting indikerar inte i sig att utvecklingen avstannat.

Jag skulle vilja hävda tvärtom. Däremot kan *riktningen* på utvecklingen kanske gå mot 0G-hotell, snarare än utforskning av jupiter - så länge den nu ska drivas av investormedel, och inte som sagt staterna.

De enda som tar långsiktiga mål med investerade pengar är just stater. Vilket för övrigt är 98% av deras existensberättigande ...
Jag förstår inte ditt argument. Du säger att verksamheten går bort från utveckling. Där är vi överens.

Månprojektet går dåligt men SpaceX har 4-5 turistresor planerade. Utvecklingen av deras utrustning har åtminstone delvis finansierats av skattemedel. Nu drar företaget in förtjänst från det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-14 kl. 16:06.
Citera
2021-09-14, 16:04
  #3656
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag förstår inte ditt argument. Du säger att utvecklingen går bort från utveckling. Där är vi överens.

Utvecklingen finns kvar. Den må ändra riktning, om man låter slipsarna på investorbolag bestämma. De kanske går mot hotell i LEO, eller månresor mot betalning. Utvecklingen finns kvar.

Men den kanske inte längre inriktar sig mot att utforska jupiter, eller att skicka folk till Ceres. Skicka folk till Mars kommer säkert Musk hitta sina egna investorer till.

Och jag skrev det ovan - utvecklingen upphör inte. Men den tar troligtvis en annan, mer kortsiktig, inriktning om inte staterna styr upp det.

Kom igen, så svårt var det inte.
Citera
2021-09-14, 16:15
  #3657
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Utvecklingen finns kvar. Den må ändra riktning, om man låter slipsarna på investorbolag bestämma. De kanske går mot hotell i LEO, eller månresor mot betalning. Utvecklingen finns kvar.

Men den kanske inte längre inriktar sig mot att utforska jupiter, eller att skicka folk till Ceres. Skicka folk till Mars kommer säkert Musk hitta sina egna investorer till.

Och jag skrev det ovan - utvecklingen upphör inte. Men den tar troligtvis en annan, mer kortsiktig, inriktning om inte staterna styr upp det.

Kom igen, så svårt var det inte.
Men då är vi ganska överens. Du säger att utvecklingen blir kortsiktigare. Jag säger att SpaceX går in för att tjäna pengar. Du tror inte att man satsar på Jupiter. Jag menar att SpaceX även tjänar mer pengar på turistresor än på Starship som utgör utveckling mot månen och Mars.

Därför rullar man ut och in Starship och varje detalj i konstruktionen beskrivs. Detta hajpas i medierna och Elon pratar om Mars. Men det som är beslutat är 4-5 turistresor som inte utgör något större framsteg i rymdutvecklingen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-14 kl. 16:29.
Citera
2021-09-14, 16:29
  #3658
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Därför rullar man ut och in Starship och varje detalj i konstruktionen beskrivs. Detta hajpas i medierna och Elon pratar om Mars. Men det som är beslutat är 4-5 turistresor som inte utgör nåra större framsteg i rymdutvecklingen.

I sig är det sant. Men det är några hundra miljoner till, som dom annars kanske inte hade fått. Och det bidrar ändå till stabilisering av den kunskap vi har - om raptor, eller reentry.

Självklart hade jag hellre sett ett NASA med gott om pengar, som på 60-talet. När man tar långsiktiga mål och kör så det ryker. Men numera ska man sitta i ring och ooooma, och ta in alla fattiga från de länder vars produkt primärt är barn, utan att ställa några krav.

Det kostar mer än lite rymdfart, men oooomarna har kommit runt det nu.
Citera
2021-09-15, 06:31
  #3659
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/wapodavenport/st...75180379033600
Citat:
Nasa awards lunar lander development contracts to several companies including Blue Origin, SpaceX, Dynetics and ahem Lockheed Martin, which is part of Blue’s “national team.”

Det här är alltså inledande kontrakt för fas 2 av Artemisprogrammet där NASA varaktigt vill återvända till månen. Som bekant så bråkas det fortfarande friskt om Fas 1, dvs en enskild månlandning 2024
Citera
2021-09-15, 12:38
  #3660
Medlem
iptrixs avatar
Ett par timmar efter midnatt i natt ska ju Inspiration4 dra iväg på långresan.

Jag har en fråga kring de dräkter passagerarna har på sig på bilderna hos spacex, är dessa tillräckliga för att hållas trycksatta under vacuum, eller är det mest nån slags räddningsdräkt?

https://www.spacex.com/launches/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback