Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-14, 20:33
  #6229
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
okej ingen egen produktion utan de ska helt enkelt bygga upp nån form av lagring och hoppas att dom som inte producerar energin kommer på samma ide och behller pengarna själva?

Jag ser inte att dom har några andra ess i rockärmen iaf.
Någon av dom stora Bulls’en i tråden som sitter på teorier just på energisidan?
Citera
2021-09-14, 21:25
  #6230
Avstängd
wwrs avatar
Jag tror inte detta varit med i tråden. I mars i år beordrade myndigheten U.S. National Labor Relations Board Musk att ta bort sitt Tweet från 2018 där han hotar fackföreningsanslutna arbetare med att inte ge dem aktieoptioner.
Citat:
Tesla CEO Musk's anti-union tweet from 2018 must be deleted: U.S. labor board

Tesla Inc Chief Executive Officer Elon Musk’s 2018 tweet threatening employees would lose their stock options if they formed a union was illegal and should be deleted, the U.S. National Labor Relations Board said on Thursday.
https://www.reuters.com/article/us-t...-idUSKBN2BH3BV
https://www.cnbc.com/2021/03/25/tesl...eted-nlrb.html

Citat:
Nothing stopping Tesla team at our car plant from voting union. Could do so tmrw if they wanted. But why pay union dues & give up stock options for nothing? Our safety record is 2X better than when plant was UAW & everybody already gets healthcare
https://twitter.com/elonmusk/status/998454539941367808

Detta är tyvärr något centralt med Musks verksamhet, enligt min uppfattning. Musk framhålls i media eftersom storföretagen försöker ta över kontrollen i världen bl.a genom att fackföreningar och nationella politiker/demokratiska system attackeras.

Twittret verkar vara kvar. Jag tror Musk har överklagat.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-14 kl. 21:55.
Citera
2021-09-14, 22:10
  #6231
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Som jag förstår det så är det helt autonoma bilar som åker runt och mappar och rapporterar in avvikelser såsom vägbyggen etc (som behöver manuell handpåläggning). Det känns inte som något jättejobb. Jag kan tänka mig att processen blir bättre och bättre med tiden och att därmed mängden manuellt arbete minskar ännu mer
Bilen kan inte köra autonomt innan dom mappat upp staden, allt görs manuellt.


Before we drive in a new city or new part of town, we build a detailed picture of what’s around us using the sensors on our self-driving car. As we drive around town, our lasers send out pulses of light that help us paint a three-dimensional portrait of the world. We’re able to tell the distance and dimensions of road features based on the amount of time it takes for the laser beam to bounce back to our sensors (see image above). Our mapping team then turns this into useful information for our cars by categorizing interesting features on the road, such as driveways, fire hydrants, and intersections.
https://blog.waymo.com/2019/09/build...iving-car.html
Citera
2021-09-14, 22:19
  #6232
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
en fråga från mej som inte vet, hur kommer tesla producera energi? solkraft? kol? annat?
Så här har jag förstått det. Dom producerar inte energi. Dom erbjuder energilagring, alltså enorma batterier som lagrar energi, det styrs sedan av deras egna AI som kallas "autobidder", den "köper" och "säljer" energi, alltså laddar batterierna när elen är billig och laddar ur batterierna när elen är dyr, så det sparar massa pengar till dom som äger dessa batterier.

Dom kan kopplas till solpaneler, vindkraftverk och även ditt egna elnät hemma, om du har hus.
Dom kan även kopplas in i nuvarande elproducenter för att stabilisera nätet, alltså förhindra elavbrott.

Så småningom tror jag dock att dom vill bli en riktig elproducent, men det är långsiktigt.

Finns ganska mycket mer info som jag inte kommer på just nu. Sök på YouTube eller Google om du vill veta mer.
Citera
2021-09-14, 22:22
  #6233
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Detta är of topic men SpaceX är dom enda som lyckats skicka en raket till rymden och fått den att landa. Dom gör det dessutom regelbundet. Jag tycker det är extremt fjantigt att du försöker förminska exakt allt som har med Elon Musk att göra. Ge killen lite cred för fan. Även om du hatar honom så kan du inte säga att företagen han byggt upp inte är imponerande.

Jag ser det som att både Tesla och SpaceX lyckas trots Elon.
För Elon är inte den som utvecklar tekniken eller står vid löpande bandet i Giga factory.

Elon är inte ärlig när han har sina AI dags osv. Han manipulerar marknaden och skapar sig fördelar på falska bedrifter och orealistiska mål. Det är inte sunt i längden då det skapar bubblor och ostabilitet. Men det fungerar bara sålänge folk är dumma nog att hänga på.
Citera
2021-09-14, 22:33
  #6234
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag ser det som att både Tesla och SpaceX lyckas trots Elon.
För Elon är inte den som utvecklar tekniken eller står vid löpande bandet i Giga factory.

Elon är inte ärlig när han har sina AI dags osv. Han manipulerar marknaden och skapar sig fördelar på falska bedrifter och orealistiska mål. Det är inte sunt i längden då det skapar bubblor och ostabilitet. Men det fungerar bara sålänge folk är dumma nog att hänga på.
Jag tror inte det här är rätt tråd för dig. Här pratar vi om aktien. Du bryr dig inte om varken aktien eller företaget, din besatthet är Elon Musk. Det är uppenbart att du hatar honom något så enormt att det gör ont i dig.
Citera
2021-09-15, 08:05
  #6235
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag tror inte det här är rätt tråd för dig. Här pratar vi om aktien. Du bryr dig inte om varken aktien eller företaget, din besatthet är Elon Musk. Det är uppenbart att du hatar honom något så enormt att det gör ont i dig.

Företagets ledning är väll i högsta grad relevant för aktien. Priset på Teslas aktie bygger på att Elon levererar det han påstår att ha ska göra. Vilket han sällan gör.

Hur skulle det påverka Volvoaktien om vi satte Skara-Bert som VD?

Tesla har inte tillgång till några andra ingenjörer än övriga bolag. Om någon har uppfattningen av att Tesla är på en helt annan teknisk nivå än konkurrenterna så har den personen gått på Elons säljsnack. Det håller inte i längden.
Citera
2021-09-15, 08:49
  #6236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag tror inte det här är rätt tråd för dig. Här pratar vi om aktien. Du bryr dig inte om varken aktien eller företaget, din besatthet är Elon Musk. Det är uppenbart att du hatar honom något så enormt att det gör ont i dig.
Fast nu är ändå Elon en stor del av dagens värdering på aktien, tror du att värderingen hade varit i närheten av dagens om det inte vore för Elon Musks och hans hajpande?
Citera
2021-09-15, 10:01
  #6237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast nu är ändå Elon en stor del av dagens värdering på aktien, tror du att värderingen hade varit i närheten av dagens om det inte vore för Elon Musks och hans hajpande?


Ganska intressant TA på Tesla här Tesla
Citera
2021-09-15, 10:16
  #6238
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Företagets ledning är väll i högsta grad relevant för aktien. Priset på Teslas aktie bygger på att Elon levererar det han påstår att ha ska göra. Vilket han sällan gör.

Hur skulle det påverka Volvoaktien om vi satte Skara-Bert som VD?

Tesla har inte tillgång till några andra ingenjörer än övriga bolag. Om någon har uppfattningen av att Tesla är på en helt annan teknisk nivå än konkurrenterna så har den personen gått på Elons säljsnack. Det håller inte i längden.
Vi får väll se hur det går i längden
Citera
2021-09-16, 11:04
  #6239
Medlem
Krösus Sorks avatar
Tesla exploderar efter att ha kört för fort över en vägbula. Svårt att säga från bilderna, men bilens beteende antyder att den tappar ett hjul alternativt att hjulupphängningen pajar. Finns lite att jobba med vad gäller skydd för battericellerna uppenbarligen.

https://www.youtube.com/watch?v=QScq1m_XWvw
Citera
2021-09-16, 15:00
  #6240
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Tesla exploderar efter att ha kört för fort över en vägbula. Svårt att säga från bilderna, men bilens beteende antyder att den tappar ett hjul alternativt att hjulupphängningen pajar. Finns lite att jobba med vad gäller skydd för battericellerna uppenbarligen.

https://www.youtube.com/watch?v=QScq1m_XWvw
Tydligen missade bilexperten som det länkades tidigare i tråden till att undersöka Teslas underrede
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback