Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-13, 20:35
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Precis, Teslas approach är den enda skalbara lösningen. Riktigt spännande att se framstegen och hur fort den blir bättre. Kollar man V8.2 till nu så är det en klar och tydlig förbättring. I denna fart når dom nog level 3 redan nästa år

Steget från l2 till l3 är stort. Det är inte alls miljöer som påminner om Kalifornien.

Kolla på denna trafiksituationen till exempel:
https://images.app.goo.gl/VytoMwp9wVVCYxQu8

Hur skulle en Tesla reagera här? Spontanantända?
Citera
2021-09-13, 20:35
Avstängd
wwrs avatar
felpost
Citera
2021-09-13, 20:44
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Steget från l2 till l3 är stort. Det är inte alls miljöer som påminner om Kalifornien.

Kolla på denna trafiksituationen till exempel:
https://images.app.goo.gl/VytoMwp9wVVCYxQu8

Hur skulle en Tesla reagera här? Spontanantända?
Nej där kommer det nog aldrig fungera, men det är okej. Så länge det funkar på normala vägar och Tesla tjänar pengar på det. Jag är främst en investerare, så det enda jag bryr mig om är siffrorna. Att fsd inte fungerar i new dehli är orelevant för mig.
Citera
2021-09-13, 20:51
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Menar du Thiokol? De byggde återanvändbara raketer för NASAs rymdprogram på 70, 80 och 90-talet, typ när Elon var ett mobbningsoffer i Sydafrika. Men de gled senare in i Grumman tror jag.

Detta är of topic men SpaceX är dom enda som lyckats skicka en raket till rymden och fått den att landa. Dom gör det dessutom regelbundet. Jag tycker det är extremt fjantigt att du försöker förminska exakt allt som har med Elon Musk att göra. Ge killen lite cred för fan. Även om du hatar honom så kan du inte säga att företagen han byggt upp inte är imponerande.
Citera
2021-09-13, 21:21
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Men det va varken billigt eller skalbart pga långa ledtider och bara delvis ”reusable”.
Två komponenter som alla björnar verkar ha missat helt. Men vi ska inte halka in på SpaceX för då kommer diskussionen om att jorden är platt och vaccinet ett gift som ett brev på posten.
Köp SKF gå till jobbet och invänta pension

Ok, så du omformulera dig till att Elon gjort en redan befintlig teknik billigare genom att utnyttja 50 år av teknisk utveckling samt att själv skapa ett behov av statligt finansierade uppskjutningar mha Starlink. Det håller jag med om.

Och Elon själv är Coronaförnekare, inget får stoppa produktionen av Teslabilar!

SKF går väll bra?

Men spoilern är seriös, hur kommer kursen att påverkas när folk har tröttnat på att vänts på fsd bara till nästa år varje år. Det är ju uppenbart att det inte finns 1 miljon förarlösa taxibilar i NY förra året (som Elon lovat). Eller att inte alls tjänar 300KSek per år på sin Tesla (som Elon också lovat)
Citera
2021-09-13, 23:05
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ok, så du omformulera dig till att Elon gjort en redan befintlig teknik billigare genom att utnyttja 50 år av teknisk utveckling samt att själv skapa ett behov av statligt finansierade uppskjutningar mha Starlink. Det håller jag med om.

Och Elon själv är Coronaförnekare, inget får stoppa produktionen av Teslabilar!

SKF går väll bra?

Men spoilern är seriös, hur kommer kursen att påverkas när folk har tröttnat på att vänts på fsd bara till nästa år varje år. Det är ju uppenbart att det inte finns 1 miljon förarlösa taxibilar i NY förra året (som Elon lovat). Eller att inte alls tjänar 300KSek per år på sin Tesla (som Elon också lovat)

All teknik har sitt ursprung i tidigare utvecklad teknik, det är inte en förminskande faktor om man vidareutvecklar och hittar nya affärsmodeller. Att förminska SpaceX cementerar bara att du inte gillar dess grundare.

Håller dock med om att han som person hade en något kontroversiell inställning till Covid-19.

Enig i att läggs Fsd programmet ner imorgon dyker aktien kraftigt.
Jag själv säljer av om det skulle visa sig vara omöjligt att få till mjukvaran.
Men vi bägge bara tror men nu senaste tiden tycker jag mig se substantiellt förbättrad fsd med en tydlig väg framåt.

Det glädjer mig ändå att motståndet finns där ute för då finns ändå hopp om att aktiemarknaden kan överraskas.
Citera
2021-09-14, 00:00
Medlem
illuminas avatar
Underskatta inte Tesla Energy

Electricity from Tesla Will Be Available in Germany no Later than 2022, According to Report
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...ing-to-reports
Citera
2021-09-14, 18:11
Medlem
Citat:
Lidar har kommit ner i pris, det är sant, jag syftar mer på alla ingenjörer som måste köra runt och sedan mappa upp alla städer, det kostar skjortan! Mycket mer än vad en taxi-chaufför kostar.
Som jag förstår det så är det helt autonoma bilar som åker runt och mappar och rapporterar in avvikelser såsom vägbyggen etc (som behöver manuell handpåläggning). Det känns inte som något jättejobb. Jag kan tänka mig att processen blir bättre och bättre med tiden och att därmed mängden manuellt arbete minskar ännu mer
Senast redigerad av Mackan70 2021-09-14 kl. 18:16.
Citera
2021-09-14, 18:53
Medlem
Citat:
Underskatta inte Tesla Energy

Electricity from Tesla Will Be Available in Germany no Later than 2022, According to Report
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...ing-to-reports

en fråga från mej som inte vet, hur kommer tesla producera energi? solkraft? kol? annat?
Citera
2021-09-14, 20:17
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Som jag förstår det så är det helt autonoma bilar som åker runt och mappar och rapporterar in avvikelser såsom vägbyggen etc (som behöver manuell handpåläggning). Det känns inte som något jättejobb. Jag kan tänka mig att processen blir bättre och bättre med tiden och att därmed mängden manuellt arbete minskar ännu mer

Som lekman kan man ändå tänka sig att det finns fördelar med att låta kunder som betalat 05-1,5milj för sina bilar göra samma jobb dag och natt året runt, borde ha en positiv effekt på marginalerna.
Citera
2021-09-14, 20:20
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
en fråga från mej som inte vet, hur kommer tesla producera energi? solkraft? kol? annat?

Jag kan inte se annat att Teslas strategi är att hamstra energi när det är överskott och sälja tillbaka på peaktimmarna.
Kommer bilarnas batterifacket vara en del i ekvationen? Enligt Tesla är det inte så, om det stämmer lär dom stora intäkterna att dröja för Tesla energy enligt mig
Citera
2021-09-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag kan inte se annat att Teslas strategi är att hamstra energi när det är överskott och sälja tillbaka på peaktimmarna.
Kommer bilarnas batterifacket vara en del i ekvationen? Enligt Tesla är det inte så, om det stämmer lär dom stora intäkterna att dröja för Tesla energy enligt mig

okej ingen egen produktion utan de ska helt enkelt bygga upp nån form av lagring och hoppas att dom som inte producerar energin kommer på samma ide och behller pengarna själva?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback