Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-13, 12:51
  #6193
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alla biltillverkare har jobbat med och jobbar med förarstödssystem, att åka runt en racingbana helt oassisterad klarade BMW på 00 talet. Vilket är problemet, när annan trafik saknas eller det går att hålla koll på störningsmoment som kan uppkomma är 100 % autonom körning inget problem och har inte varit det på många år.
Problemet uppstår när bilarna skall ut i trafiken och kunna hantera andra trafikanter, olika väder, ljus, vägbanor, hinder etc. det ökar komplexiteten enormt. Att lyckas nästan jämt räcker inte, vilket är problemet.
Däremot lurar Musk investerare att Tesla minsann är klara, vilket inte är sant. Att Musk inte stått till svars för sitt robottaxi-påstående är symptomatiskt.

Om man tittar på utvecklingen senaste året på fsd så är det som att se en körskoleelev ta körkort. Vi är nog vid uppkörning inom ett par lektioner kanske 10.1 eller 10.2.
Sen ska man ha något års erfarenhet innan man är en bra förare.
Där slutar en människas inlärning. AI har inte den begränsningen utan kommer bli långt bättre än människor med exponentiell inlärningskurva.

Du kan också se på denna och jämföra med t.ex 8.2 https://youtu.be/xbw2ZB0Lbk8

Kanske det mest uppenbara tekniksprånget sedan smarttelefonen.
Köp inte tesla om ni inte gillar dom men ta chansen att tjäna pengar på detta på något sätt. Önskar er all lycka!
Citera
2021-09-13, 12:52
  #6194
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag föredrar Teslas approach faktiskt. Små uppdateringar några gånger i månaden, och varje uppdatering är lite bättre än förra versionen. Du får jämföra nya versionen med föregående version, inte tro att V10 är ett färdigt level5 system. Vi kan se Teslas framsteg, allt är tillgängligt på YouTube, jag gillar det.

Att dela ett klipp från företagets egna YouTube kanal säger inte så mycket. Även Tesla har en sådan video som visar felfri autopilot: https://www.youtube.com/watch?v=tlThdr3O5Qo
Men det lär man väl bara kunna göra så länge det är ett lv 2-system? Säkerhetskritiska system har normalt en dyr och rigorös certifieringsprocess. Jag kan inte tänka mig att ett lv5-system får någon annan klassning än ASIL-D. Har man någon listig plan för att runda det?
Citera
2021-09-13, 12:58
  #6195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Du får det att låta så enkelt. "Det räcker att mappa dom tre största städerna" Som om det vore en enkel grej. På 12 år har Waymo lyckats mappa ett litet område i en liten stad med 250.000 invånare. Det är detta jag försöker få fram! Waymo är inte skalbar!
När du köper FSD på Teslas hemsida är dom väldigt tydliga med att den inte är färdig än. Tro det eller ej men alla Teslas kunder följer inte Elon Musk på twitter. Sen är det en väldigt liten del av deras kunder som faktiskt har köpt FSD. Jag hade personligen inte köpt den än, och jag är en Elon/Tesla fan.
Får jag det låta enkelt? Skulle det vara lättare att lära en dator köra bil på alla världens vägar? Det tog inte Waymo 12 år att mappa staden, varför ska man börja mappa alla världens städer innan man är nöjd med prestandan i teststaden? Speciellt när teknologin för att göra detta blir billigare och bättre för varje år.

Enligt undersökningar har det sålts FSD för så mycket som 2 miljarder dollar, till 359 000 Teslor (https://insideevs.com/news/530307/su...fsd-take-rate/), i mina ögon ett enda stort bedrägeri. Nu är det inte bara Tweets som har hintat om att FSD "snart är här" utan det har Elon pratat om i både media och shower, i efterhand lika seriöst som att ha en gubbe dansa i nylondräkt när man ska presentera sin Tesla Bot..

Sen köper jag inte påståendet att Tesla ägare inte skulle vara väl informerade om Elon Musks hittepå, man köper inte en sparsamt utrustad bil med relativt dålig räckvidd gentemot hälften så dyra fossildrivna bilar om man inte är entusiast i någon omfattning.
Citera
2021-09-13, 13:14
  #6196
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
... men ta chansen att tjäna pengar på detta på något sätt.

Will do
Förr eller senare kommer detta vara ett bra alternativ för att, precis som du säger, tjäna pengar på detta.
Citera
2021-09-13, 13:16
  #6197
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Men det lär man väl bara kunna göra så länge det är ett lv 2-system? Säkerhetskritiska system har normalt en dyr och rigorös certifieringsprocess. Jag kan inte tänka mig att ett lv5-system får någon annan klassning än ASIL-D. Har man någon listig plan för att runda det?

Detta tycker jag är intressant.
Jag kan inget om certifierings-processer.
Tror du att Tesla kommer få problem med godkännandet av systemet pga bristande hårdvara eller vad tror du kommer leda till problem i certifierings-processen?
Citera
2021-09-13, 13:20
  #6198
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Detta tycker jag är intressant.
Jag kan inget om certifierings-processer.
Tror du att Tesla kommer få problem med godkännandet av systemet pga bristande hårdvara eller vad tror du kommer leda till problem i certifierings-processen?

Det är osannolikt att Teslas nuvarande FSD hårdvara kommer räcka för lvl 4 eller lvl 5. Så certifieringen är ett icke-problem, egentligen, även om det är ett problem.
Dessutom har Waymo m.fl. sagt att lvl 5 är rakt ut omöjligt med dagens teknologi.
Citera
2021-09-13, 13:28
  #6199
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Will do
Förr eller senare kommer detta vara ett bra alternativ för att, precis som du säger, tjäna pengar på detta.


Har du någon plan som du redan idag tänker att du ska sätta i verket när rätt tidpunkt kommer?
Kineserna brukar ju inte vara först på bollen men snabba på att komma ikapp.
Jag köpte Nio på introduktion och sålde sedan på typ 3$, något som tyder på att Kinesiska biltillverkare är rätt positionerade? Chiptillverkarna? WW kanske. Who knows…
Citera
2021-09-13, 13:30
  #6200
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Detta tycker jag är intressant.
Jag kan inget om certifierings-processer.
Tror du att Tesla kommer få problem med godkännandet av systemet pga bristande hårdvara eller vad tror du kommer leda till problem i certifierings-processen?
Det är mer en reflektion över hur man jobbar. Det här med agil utveckling som mjukvarubranschen älskar går lite stick i stäv med hur man jobbar med säkerhetskritiska system som är tungrodda (by design). Det är klart att man kan jobba med små iterationer även för ett ASIL-D system, men det kommer kosta mycket pengar, såvida man inte har något ess i skjortärmen.

Det som skulle kunna ge problem är det här med neurala nätverk. Jag bör understryka att jag inte har någon praktisk erfarenhet av det, men jag har lite svårt att se hur man kan testa allt, vilket får mig att tro att man isf certifierar det på ungefär samma sätt som kompilatorer. Något jag inte heller har någon erfarenhet av, jag vet bara att det är extra bökigt, tidskrävande och dyrt. Nu kör väl så gott som alla neurala nätverk så det är ju ingenting unikt för just Tesla.

Summa summarum misstänker jag att uppdateringarna för FSD:n kommer komma mer sällan så fort systemet går live på riktigt.
Citera
2021-09-13, 13:46
  #6201
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Får jag det låta enkelt? Skulle det vara lättare att lära en dator köra bil på alla världens vägar? Det tog inte Waymo 12 år att mappa staden, varför ska man börja mappa alla världens städer innan man är nöjd med prestandan i teststaden? Speciellt när teknologin för att göra detta blir billigare och bättre för varje år.

Enligt undersökningar har det sålts FSD för så mycket som 2 miljarder dollar, till 359 000 Teslor (https://insideevs.com/news/530307/su...fsd-take-rate/), i mina ögon ett enda stort bedrägeri. Nu är det inte bara Tweets som har hintat om att FSD "snart är här" utan det har Elon pratat om i både media och shower, i efterhand lika seriöst som att ha en gubbe dansa i nylondräkt när man ska presentera sin Tesla Bot..

Sen köper jag inte påståendet att Tesla ägare inte skulle vara väl informerade om Elon Musks hittepå, man köper inte en sparsamt utrustad bil med relativt dålig räckvidd gentemot hälften så dyra fossildrivna bilar om man inte är entusiast i någon omfattning.
Du förklarar fortfarande inte hur Waymo ska bli lönsam. Det var det jag ville diskutera främst. Jag vet redan hur ni björnar känner för FSD.
Citera
2021-09-13, 13:46
  #6202
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Har du någon plan som du redan idag tänker att du ska sätta i verket när rätt tidpunkt kommer?
Kineserna brukar ju inte vara först på bollen men snabba på att komma ikapp.
Jag köpte Nio på introduktion och sålde sedan på typ 3$, något som tyder på att Kinesiska biltillverkare är rätt positionerade? Chiptillverkarna? WW kanske. Who knows…

Jag har redan tagit en bevakningsposition i microstorlek. Jag vet ännu inte när rätt läge är, men kommer nog börja öka kortpositionen successivt. En kortposition i Tesla är Michael Burrys (känd från the Big Short) största innehav. En halv miljard USD på att korta Tesla har han redan tagit.

Teslas värdering verkar vara baserad på förhoppningar. Folk yrar om att Tesla kommer världens största biltillverkare, att Tesla har bäst FSD, att Teslas batterier är överlägset bästa, att Tesla kommer vara i särklass mest lönsamma bilföretaget osv osv osv. Det finns få eller inga belägg för dessa påståenden.

Tesla är på många sätt ett enastående bilföretag.
Men inga träd växer till himlen.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-13 kl. 13:57.
Citera
2021-09-13, 13:52
  #6203
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nu är ju denna lilla stad deras sandlåda. Konceptet med sandlåda hittar man i all slags mjukvaru utveckling och är ett avgränsat och isolerat ställe där man experimenterar, utvecklar och testar. När man tycker allt funkar så rullar man ut det till allmänheten. Det är inte så att Waymo bara lyckats mappa ett litet område på 12 år. De håller sig i sandlådan tills de fått till allt såsom de vill (både processer för mappning och AI bitarna). Kontrollerat och snyggt.
Jo, jag fattar det. Men det ändrar fortfarande inte att det tagit 12 år. Även om dom expanderar till San Francisco, som tydligen är på gång, så ser jag inte hur dom ska bli lönsamma. Dom bara bränner pengar. Det värsta är att även när dom lyckats mappa en stor stad, så är jobbet inte klart. Vägar ändras hela tiden, ska dom hålla på mappa upp varje stad så kommer intäkterna aldrig täcka upp för utgifterna.
Bara så alla vet, jag är ingen Waymo-hatare, jag blev faktiskt imponerad över hur bra den körde i sin sandlåda, jag ser bara inte hur dom ska bli lönsamma och skala upp.
Citera
2021-09-13, 14:01
  #6204
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Men det lär man väl bara kunna göra så länge det är ett lv 2-system? Säkerhetskritiska system har normalt en dyr och rigorös certifieringsprocess. Jag kan inte tänka mig att ett lv5-system får någon annan klassning än ASIL-D. Har man någon listig plan för att runda det?
Som jag förstått det så bryr sig inte Tesla om att ansöka om level 3 eller 4. Dom kommer påstå att det är level2 tills den är färdig, då level2 inte ger ansvaret för olyckor på Tesla.

När Tesla kan bevisa att mjukvaran är säkrare än människor, genom att räkna på olyckor per mil, först då kommer dom ansöka om högre än level2.

Jag tror inte robottaxi kommer komma på många år, jag tror dock att när FSD släpps ur beta-stadiet så kommer många kunder välja att prenumerera på tjänsten, vilket kommer ge stora intäkter till Tesla, det är det jag bryr mig mest om eftersom jag främst är en investerare och kollar på siffrorna, jag tror inte på allt Elon säger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback