Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-11, 12:58
  #10177
Medlem
mossadmartins avatar
Korkad kvinna blir lurad och skyller på banken :

https://www.expressen.se/gt/clara-23...en-mot-banken/

Citat:
Clara Somler från Kungsbacka kontaktade en kvinna som lagt ut en lägenhet för uthyrning i en bostadsgrupp på Facebook.

Hon reagerade visserligen på att erbjudandet lät lite för bra för att vara sant, men bestämde sig ändå för att ”ge det en chans”.
Citera
2021-09-11, 13:12
  #10178
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
https://www.aftonbladet.se/minekonom...omansbedragare


Nån blatte som lurar i svenska idiotkärringar att han är miljardär och läkare. Kärringen på bilden ser ut som ett övervintrat anknäbbsbimbo.
Verkar ha vit hud på armarna på den pixlade bilden. Gissar på öststatare. I vilket fall som helst så är det en gudibehaglig gärning att blåsa kärringen på 70.000 kr. Är man så lättlurad ska man inte ha besparingar.

Synd att trebarnsmammans tre barn har en så korkad morsa, men familjen får väl flytta tillbaka till Falkenberg och fortsätta sina liv där. En värdefull läxa för kossan i alla fall, hoppas hennes barn lär sig nåt också.
Citera
2021-09-11, 13:14
  #10179
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Här är en bra.

White trash bimbo tror sig ha gjort det ultimata fyndet för 95 kronor och upptäcker att kineserna använt död kanin istället för fake
Citat:
Hanna Andersson blev förförd av en par fluffiga sovrumstofflor på webbshoppen Shein.

Men när paketet levererades hem fick hon en chock.

– Pälsen kändes äkta och det kändes jätteäckligt, jag vill inte ha dem på mig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-fick-en-chock
Vilken tur att kaninen var död. Vilken fullkomlig idiot denna Hanna med plastläppar är. Hon fick ett par tofflor i äkta kaninskinn och som sannolikt kommer hålla betydligt längre och värma betydligt bättre än ett par plasttofflor. Dessutom lär ju kanintoffeln vara mer miljövänlig än en plasttoffel, det lär hon inte tänkt på. Sen kan man ju undra om de behandlat pälsen och skinnet på rätt sätt, för det skall väl göras vissa behandlingar på sådana varor.
Citera
2021-09-11, 14:32
  #10180
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Korkad kvinna blir lurad och skyller på banken :

https://www.expressen.se/gt/clara-23...en-mot-banken/
Tidningen säger att hon bara identifierat sig en gång mot sin egen bank, med BankID. Detta möjliggjorde för bedragaren att kopiera hennes BankID och få total kontroll över hennes tillgångar.

Solklart fel på BankID. Banken lär få betala tillbaka varenda öre till henne.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-11 kl. 14:37.
Citera
2021-09-11, 17:56
  #10181
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tidningen säger att hon bara identifierat sig en gång mot sin egen bank, med BankID. Detta möjliggjorde för bedragaren att kopiera hennes BankID och få total kontroll över hennes tillgångar.

Solklart fel på BankID. Banken lär få betala tillbaka varenda öre till henne.

Inget fel på BankID. Möjligen fel på texten. Hon har låtit sig blivit lurad trots alla varningar om bedrägerier med BankID. Skamligt. Det är enbart hennes eget fel.
Citera
2021-09-11, 18:01
  #10182
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Inget fel på BankID. Möjligen fel på texten. Hon har låtit sig blivit lurad trots alla varningar om bedrägerier med BankID. Skamligt. Det är enbart hennes eget fel.
Någon ringer upp och vill sälja något. Personen påstår att köparen måste godkänna en kreditupplysning och köparen legitimerar sig mot banken. Det resulterar i att bedragaren kan kopiera hennes bank-ID.

Det skall man inte bara godta. Det är ett fel i betalningsmedlet.
Citera
2021-09-11, 18:28
  #10183
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Inget fel på BankID. Möjligen fel på texten. Hon har låtit sig blivit lurad trots alla varningar om bedrägerier med BankID. Skamligt. Det är enbart hennes eget fel.
Precis. Jag är skeptisk.

Jag har Nordea själv och jag måste skanna en qr kod när jag loggar in. Så fattar inte hur hon kunde låta bedragarna logga in. Sedan har jag bestämt för mig att det står tydligt i mobilen att man skaffar en nytt bank id, när man skapar ett nytt.

Och för det tredje, har jag alltid fått ett meddelande på alla enheter jag haft bank id på när jag skaffat ett nytt.

Känns som att dagens 22 åringar är på samma mentala nivå som när vi var 12.
Citera
2021-09-11, 18:29
  #10184
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vilken tur att kaninen var död. Vilken fullkomlig idiot denna Hanna med plastläppar är. Hon fick ett par tofflor i äkta kaninskinn och som sannolikt kommer hålla betydligt längre och värma betydligt bättre än ett par plasttofflor. Dessutom lär ju kanintoffeln vara mer miljövänlig än en plasttoffel, det lär hon inte tänkt på. Sen kan man ju undra om de behandlat pälsen och skinnet på rätt sätt, för det skall väl göras vissa behandlingar på sådana varor.
Det tänkte jag inte ens på. Vad betalar östermalmskärringarna för ett par äkta pälstofflor? 1500? 1800?

Hon har ju gjort ett kanonfynd
Citera
2021-09-11, 19:06
  #10185
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Precis. Jag är skeptisk.

Jag har Nordea själv och jag måste skanna en qr kod när jag loggar in. Så fattar inte hur hon kunde låta bedragarna logga in. Sedan har jag bestämt för mig att det står tydligt i mobilen att man skaffar en nytt bank id, när man skapar ett nytt.

Och för det tredje, har jag alltid fått ett meddelande på alla enheter jag haft bank id på när jag skaffat ett nytt.

Känns som att dagens 22 åringar är på samma mentala nivå som när vi var 12.
Kan bara hålla med dig. Jag hade inte sagt så mycket om det var någon i 70 års åldern, men en 22 åring bör ju ha mer "nätvett" Sen så är det ju så att om en uthyrare vill ta en kreditupplysning så får DE göra det själva, det är inget den sökande behöver godkänna, och absolut inget som signeras med den sökandes bankID
Citera
2021-09-11, 19:29
  #10186
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan bara hålla med dig. Jag hade inte sagt så mycket om det var någon i 70 års åldern, men en 22 åring bör ju ha mer "nätvett" Sen så är det ju så att om en uthyrare vill ta en kreditupplysning så får DE göra det själva, det är inget den sökande behöver godkänna, och absolut inget som signeras med den sökandes bankID
Men sådant vet man inte när man är 22. Man legitimerar sig ju med Bank-ID bara man ringer Telia numera.

Tjejen har absolut inte varit "idiot". Bank-ID har haft fel och hennes ID har blivit stulet. Hon skall få tillbaka pengarna.
Citera
2021-09-11, 19:42
  #10187
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men sådant vet man inte när man är 22. Man legitimerar sig ju med Bank-ID bara man ringer Telia numera.

Tjejen har absolut inte varit "idiot". Bank-ID har haft fel och hennes ID har blivit stulet. Hon skall få tillbaka pengarna.
Nja, jag håller inte med dig. Men när man legitimerar sig så signerar man ju var man vill logga in. T ex Klarna, SEB, Nordea, 1177 osv. Hon borde ju reagerat på att det stod bankens namn.Men visst, jag klandrar egentligen BankID ännu mer, för egentligen borde det vara så att man behöver skanna med QR kod på den sidan man loggar in såvida man inte loggar in från samma enhet. Det är ju ändå inte helt idiotsäkert, så länge det finns pengar så kommer kriminella flytta fram sina positioner för att komma åt dessa.
Citera
2021-09-11, 19:49
  #10188
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nja, jag håller inte med dig. Men när man legitimerar sig så signerar man ju var man vill logga in. T ex Klarna, SEB, Nordea, 1177 osv. Hon borde ju reagerat på att det stod bankens namn.Men visst, jag klandrar egentligen BankID ännu mer, för egentligen borde det vara så att man behöver skanna med QR kod på den sidan man loggar in såvida man inte loggar in från samma enhet. Det är ju ändå inte helt idiotsäkert, så länge det finns pengar så kommer kriminella flytta fram sina positioner för att komma åt dessa.
Men artikeln idiotstämplar ju. Jag kallar det EU-taktik. Man försöker få oss att tro att vi inte kan något.

Det där är ju ett skickligt bedrägeri. Det är inte alls underligt att hon trodde att hon måste godkänna att banken ger kreditupplysning. Det fungerade ju precis som när man handlar på webben. Efter köpet blir man skickad till banken och får godkänna med Bank-ID.

Om man handlar i en webbshop behöver man inte scanna någon QR-kod. Man blir skickad till banken.

Frågan är vem som skall betala. Jag anser definitivt att banken skall betala. Jag tror inte de kommer undan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback