Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-10, 15:29
  #6133
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jo jag vet vad hon sagt, men Tesla skulle redan ha hundratusentals förarlösa robottaxis i trafik år 2020.
Nu var det bara tomsnack, frågan är väl vilken nu batteriteknik som Tesla har som kan motivera ett väsentligt högre värde än idag eller ens dagens värdering?

Är det inte så att Tesla batterier är egentligen Panasonic (Matsushita Electric) batterier?
Citera
2021-09-10, 15:33
  #6134
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Är det inte så att Tesla batterier är egentligen Panasonic (Matsushita Electric) batterier?
Jo, det har avhandlats tidigare i tråden.

Men Teslas batterier är mycket bättre ... i pressen, i framtiden, i Elons skalle, i fantasin.
Citera
2021-09-10, 15:34
  #6135
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
...
Men min gissning är att det blir uppenbart att robottaxigrejen kommer att fungera.
Det kommer resultera i en 4-10x.
Sen kommer en 70% dipp från toppnivå.
Där är det köpläge igen, men är man lång tror jag dagens nivåer är OK men risken är att man blir låst i aktien en lång period.
  • Sannolikheten att Tesla kommer vara det enda företaget med level 5 self-driving är ganska nära noll.
  • Sannolikheten att Tesla kommer vara det första företaget att utveckla level 5 self-driving är mycket låg.

När analysfirman Guidehouse gick genom self-driving utveckling och rankade företag, så kom Tesla sist i rankingen, dvs 15/15 av alla analyserade företag. Waymo (Alphabet), som förväntat, leder för tillfället. VW Group, Daimler (Mercedes), Ford, Hyundai m.fl. rankades före Tesla.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-10 kl. 15:45.
Citera
2021-09-10, 15:38
  #6136
Medlem
MahaNakhons avatar
Inte ovanligt att värderingsbubblor drivs av storslagna påståenden som antas vara sanna. Påståenden som egentligen är obefogade/ogrundade och senare visar sig vara illusioner. Teslas påstådda övertag inom bl.a. batteriteknik och självkörande fordon är två bra exempel.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-10 kl. 15:42.
Citera
2021-09-11, 14:19
  #6137
Medlem
raskenss avatar
Rätt så fräscha försäljningssiffror. Visserligen är pluginhybriderna medräknade men VW är nästan ikapp med 13% av marknaden nu och Tesla 15%. Det kommer blir tufft för Tesla att motivera priset på aktien:

https://www.canalys.com/newsroom/glo...ly-constraints

Jag skulle gissa inom ett år säljer VW fler rena elbilar än Tesla.
Citera
2021-09-11, 14:40
  #6138
Medlem
mrs.nattugglas avatar
Jag tycker att ni som är ägare av denna aktie kanske ska slänga ett getöga åt videorna som finns ute på Youtube ang hur Musk inte levererar, typ denna kille: https://youtu.be/rmkFrv80b7Y
Vore tråkigt om folk förlorar pengar för att Musk, och folket bakom honom, är duktiga på att hajpa 😔
Citera
2021-09-11, 15:35
  #6139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.nattuggla
Jag tycker att ni som är ägare av denna aktie kanske ska slänga ett getöga åt videorna som finns ute på Youtube ang hur Musk inte levererar, typ denna kille: https://youtu.be/rmkFrv80b7Y
Vore tråkigt om folk förlorar pengar för att Musk, och folket bakom honom, är duktiga på att hajpa 😔

Det där är ju ganska felaktig, eller va ja menar är att dom förstår ju inte att det Musk säljer är löften, drömmar och förhoppningar. och han levererar hela tiden. Faktiska produkter är helt enkelt inte alls det han säljer utan känslan av att det kommer bli bättre och de som lyssnar tillhör en utvald elit, som kommer bli rika. Många behöver den känslan, att allt kommer bli bra och att du är smart.
Citera
2021-09-11, 16:01
  #6140
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Det där är ju ganska felaktig, eller va ja menar är att dom förstår ju inte att det Musk säljer är löften, drömmar och förhoppningar. och han levererar hela tiden. Faktiska produkter är helt enkelt inte alls det han säljer utan känslan av att det kommer bli bättre och de som lyssnar tillhör en utvald elit, som kommer bli rika. Många behöver den känslan, att allt kommer bli bra och att du är smart.
Mycket bra inlägg.
Tesla - drömfabriken.
Citera
2021-09-11, 16:17
  #6141
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rätt så fräscha försäljningssiffror. Visserligen är pluginhybriderna medräknade men VW är nästan ikapp med 13% av marknaden nu och Tesla 15%. Det kommer blir tufft för Tesla att motivera priset på aktien:

https://www.canalys.com/newsroom/glo...ly-constraints

Jag skulle gissa inom ett år säljer VW fler rena elbilar än Tesla.

Håller med. Redan nu säljer VW Group fler "rena elbilar" (BEV) än Tesla i både Sverige och Norge.

Teslas försäljning lär dock öka kraftigt när Gigafactory Berlin och Gigafactory Austin kommer igång. Jag tror att det är sannolikt att Tesla kommer sälja fler bilar än minst en av tyska premiumbiltillverkare - Audi, BMW, Mercedes.
Citera
2021-09-11, 16:39
  #6142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Bromsok är en rörlig del som i princip slits mest av att inte användas, den börjar kärva, vilket kan medföra skador på bromsskiva och belägg, det tar tid och kommer inte visa sig första åren. Ganska kostsamt att åtgärda, ofta får man byta allt (bromsok, skiva, belägg). Om den väl havererar är det troligt att Tesla ej tar på sig det på garantin, för det första räknas bromsarna som en slitagedel och för det andra har dom en skriven rekommendation att regelbundet smörja och motionera bromsarna som friskriver dem ansvar från eventuella problem. Och det kommer troligtvis hända efter garantin gått ut i vilket fall som helst.


Så är det, bilarna är i grund och botten byggda för ett soligt Kalifornien, det sista man vill göra om man tappar greppet på halt underlag är att tillföra en massa broms på alla hjulen för att man släpper upp gaspedalen.

Om man är orolig så slår man ju bara av regenerativ bromsning ju?

På riktigt, har du någon som helst reell erfarenhet av tesla öht?
Citera
2021-09-11, 16:40
  #6143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Det där är ju ganska felaktig, eller va ja menar är att dom förstår ju inte att det Musk säljer är löften, drömmar och förhoppningar. och han levererar hela tiden. Faktiska produkter är helt enkelt inte alls det han säljer utan känslan av att det kommer bli bättre och de som lyssnar tillhör en utvald elit, som kommer bli rika. Många behöver den känslan, att allt kommer bli bra och att du är smart.
Utvald elit? Är ju en av de vanligaste aktierna folk har.. Jag har snackat med flera bekanta som sagt att dom har Tesla aktier och att den är billig nu, att den kommer kosta flera tusen per aktie snart och vara världens största bilmärke. När jag frågar dom om dom vet vad Teslas börsvärde är, speciellt i förhållande till andra bilmärken så är dom helt ovetandes. Sen blir blicken helt tom när man förklarar att Tesla redan är värderat som en hel drös andra biltillverkare som producerar och säljer miljontals bilar årligen..

Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Om man är orolig så slår man ju bara av regenerativ bromsning ju?

På riktigt, har du någon som helst reell erfarenhet av tesla öht?
Det är en bil, inte en rymdraket, jag har uppenbarligen mer erfarenhet av bilar än du då detta inte är konstigheter.
Citera
2021-09-11, 16:45
  #6144
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Om man är orolig så slår man ju bara av regenerativ bromsning ju?

På riktigt, har du någon som helst reell erfarenhet av tesla öht?
Men man vänjer sig att köra på ett visst sätt. Man kanske kommer till ett skuggigt parti, vägen svänger eller man åker över en bro på vintern. Det kan vara fuktig vägbana. Man är van att bara släppa gasen och rulla för att behålla väggreppet. Då hugger bromsen.

Att vänja sig att köra med en pedal är något helt annat. (Fast jag har inte gjort det.) Det är för sommarkörnng i Kalfornien. Man kanske lånar en annan bil.

(Då blir det även nya uppgifter om räckvidd.)

Man kan förmodligen inte alls använda regenerativ bromsning om man lever i klimat med vinter och vill köra säkert.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback