Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-10, 18:31
  #3601
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Inte något riktigt stort intresse från min sida vad gäller Inspiration 4. Men biljonären som köpt resan, Jared Isaacman har piloterfarenhet och kommer därför att vara commander i denna Crew Dragon. Samtliga 4 har fått astronaututbildning men är inte NASA-certifierade astronauter. Dom anses vara civilister.

Som wwr, sa, dom kommer skapa 100 ton avgaser. Jag tror det är vad jag fiser årligen .. jag menar, det är en piss i mississippi. Om det kan medverka till att öka våra rymdresor, kör!

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I framtiden får vi räkna med 4 supertunga raketer som kan sända upp över 100 ton i låg rymdbana. Vi får SLS och vi får Super Heavy. Ryssland hoppas på att bli klar med en stor raket 2028 men det är ganska oklart vilken väg man väljer. Eventuellt blir den bara medelstor och klarar 40 ton endast.
Kina har absolut en superstor raket på gång. Introduktion inom 10 år.

Long March 9 verkar kraftfull; samma kapacitet som Apollo V, alternativt Musks heavy. Dock har dom inte mycket återvinning i tankarna. Eller nåt miljövänligt för den delen men det har ju ingen av dom.

Så man önskar att fler av dom kunde gå på syre/väte, då det är svårt att slå miljövänligheten av det.
Citera
2021-09-10, 19:40
  #3602
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Som wwr, sa, dom kommer skapa 100 ton avgaser. Jag tror det är vad jag fiser årligen
...om du äter 270kg mat per dag...
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Så man önskar att fler av dom kunde gå på syre/väte, då det är svårt att slå miljövänligheten av det.
Bara om elektriciteten man använder för att producera bränslet kommer från kärnkraft eller andra icke speciellt nedsmutsande kraftverkstyper.
Citera
2021-09-10, 19:43
  #3603
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
...om du äter 270kg mat per dag...

Bara om elektriciteten man använder för att producera bränslet kommer från kärnkraft eller andra icke speciellt nedsmutsande kraftverkstyper.

Köper det om maten

Men att skapa vätgas är inte så svårt, lite solceller. Det må inte vara hur man GÖR det, men hur man borde.
Citera
2021-09-10, 19:49
  #3604
Avstängd
wwrs avatar
Jag anser att det är fel inriktning på rymdverksamheten när man skickar upp miljardärer. I alla fall i nuläget när utvecklingen går så dåligt.

Amerikanerna klarar inte månprogrammet. Det verkar gå katastrofalt dåligt. Då måste man fokusera på utveckling.

Och Mars skall vi inte tala om. Bemannad landning 2026 talade väl Elon om. Det finns bara i Elons fantasier.

SpaceX är ett privat företag som kommer att prioritera att tjäna pengar.

Därför anser jag att Inspiration4 är en felsatsning.
Citera
2021-09-10, 20:05
  #3605
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men att skapa vätgas är inte så svårt, lite solceller.
Lite solceller..

Jodu, din hemläxa i matematik blir att räkna ut hur många solpaneler av bästa sorten som måste ha sol dygnet runt för att inom rimlig tid skapa de 3 miljoner kilo vätgas raketen behöver för att ta dig och din last ut i rymden.
Citera
2021-09-10, 20:17
  #3606
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Lite solceller..

Jodu, din hemläxa i matematik blir att räkna ut hur många solpaneler av bästa sorten som måste ha sol dygnet runt för att inom rimlig tid skapa de 3 miljoner kilo vätgas raketen behöver för att ta dig och din last ut i rymden.

Ok.

"This means that 1,000 kg/day of hydrogen will require 51,000 kWh per day of electricity. The amount of PV needed to supply 51,000 kWh can be estimated by dividing the kWh by 5 hours/day. Thus, 10,200 kWp or 10.2 megawatts of PV power will be needed for operating a 1000 kg/day hydrogen fueling station. Note that 1 kWp requires approximately 10 square meters in area for PV at 10% efficiency."

Gamla uppgifter, så vi har 20% nu, så 5MW per dag, för ett ton om dagen. För att nå 5MW behövs ca 10 hektar. Det ger detta ton. För att få 10 ton om dagen, vilket är rimligt givet frekvensen vi skjuter upp raketer, behövs alltså minst 100 hektar. Eller en kvadratkilometer.

Det förutsätter nu att man använder photoelectrochemical water splitting. Det finns flera alternativa tekniker, t.ex photobiological eller biomass gasification. Dom har alla lite högre krav.

Räcker det?
Citera
2021-09-10, 20:26
  #3607
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag anser att det är fel inriktning på rymdverksamheten när man skickar upp miljardärer. I alla fall i nuläget när utvecklingen går så dåligt.

Amerikanerna klarar inte månprogrammet. Det verkar gå katastrofalt dåligt. Då måste man fokusera på utveckling.

Och Mars skall vi inte tala om. Bemannad landning 2026 talade väl Elon om. Det finns bara i Elons fantasier.

SpaceX är ett privat företag som kommer att prioritera att tjäna pengar.

Därför anser jag att Inspiration4 är en felsatsning.

Om du med ovanstående menar att en partiledare från Kina står på månen innan en miljardär från USA, så vill jag lite snällt inkomma med en avvikande åsikt.

Du har fel.
Citera
2021-09-10, 20:31
  #3608
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om du med ovanstående menar att en partiledare från Kina står på månen innan en miljardär från USA, så vill jag lite snällt inkomma med en avvikande åsikt.

Du har fel.
Jag tycker du trollar grovt och feltolkar avsiktligt så svarar jag på det så går diskussionen bara fel. Jag hänvisar till inlägget.
Citera
2021-09-10, 20:36
  #3609
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker du trollar grovt och feltolkar avsiktligt så svarar jag på det så går diskussionen bara fel. Jag hänvisar till inlägget.

Story of my life idag är att jag gör ALLA ovän med mig.

Så varför inte gå all out, lixom? Nej, jag tror inte Kina kommer slå USA's rymdprogram. Om dom landar på mars eller skiter jag blankt i. DET är Musks våta dröm - inte min.

Däremot när det gäller månen, så tror jag att det som redan finns räcker bra, ett par år till för en månlandare (eftersom man vägrar anlita Dynetics). Musk Heavy kommer lobba upp skiten, sen tar troligtvis starship över eftersom SLS inte kommer lyckas med nåt, alls.

Det som saknas är en vettig landare. Vi får se om starship klarar ens en landning på jorden, men trots allt detta så tror jag inte att Kina står på månen före USA gör det igen.

Det var inte min mening att alienera dig, men detta verkar vara dagens tema. Let's go.
Citera
2021-09-10, 20:38
  #3610
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ok.

"This means that 1,000 kg/day of hydrogen will require 51,000 kWh per day of electricity. The amount of PV needed to supply 51,000 kWh can be estimated by dividing the kWh by 5 hours/day. Thus, 10,200 kWp or 10.2 megawatts of PV power will be needed for operating a 1000 kg/day hydrogen fueling station. Note that 1 kWp requires approximately 10 square meters in area for PV at 10% efficiency."

Gamla uppgifter, så vi har 20% nu, så 5MW per dag, för ett ton om dagen. För att nå 5MW behövs ca 10 hektar. Det ger detta ton. För att få 10 ton om dagen, vilket är rimligt givet frekvensen vi skjuter upp raketer, behövs alltså minst 100 hektar. Eller en kvadratkilometer.
Gånger tusen, då 3 miljoner kilo är 3 tusen ton.
Citera
2021-09-10, 20:41
  #3611
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Gånger tusen, då 3 miljoner kilo är 3 tusen ton.
Varför?

SLS startvikt ( med allt ) är 2700 ton. Merparten är såklart soppa. Men inte allt. Med 10 ton om dagen om du börjar nu, så är man på god väg.

Eller så kör du 10km*10km. 1000 ton istället för 10 på samma tid. *shrug*
Citera
2021-09-10, 21:15
  #3612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Som wwr, sa, dom kommer skapa 100 ton avgaser. Jag tror det är vad jag fiser årligen .. jag menar, det är en piss i mississippi. Om det kan medverka till att öka våra rymdresor, kör!



Long March 9 verkar kraftfull; samma kapacitet som Apollo V, alternativt Musks heavy. Dock har dom inte mycket återvinning i tankarna. Eller nåt miljövänligt för den delen men det har ju ingen av dom.

Så man önskar att fler av dom kunde gå på syre/väte, då det är svårt att slå miljövänligheten av det.

Jag har inte närmare följt utvecklingen av dom kinesiska raketerna. Men för varje Long March-beteckning blir dom kraftfullare och bättre. Dom följer Old School med allting just nu. Gör det som USA gjorde för ganska länge sedan men sedan arbetar dom också på nyare teknologi så jag tror dom satsar mycket seriöst på en kopia av Falcon 9 och det ryktas också om att dom tagit intryck av Starship. På sikt blir vad Kina gör mycket mer intressant än vad Ryssland gör.

Det råder viss sekretess. Jag har sett att också Ryssland vill få fram en Falcon 9 men den blir mindre, något mindre och dom är sent ute.
Det SpaceX gör revolutionerar allting.
OBS jag är lite flummig ikväll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback