Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-09, 15:33
  #35413
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra observation. Men du vet väl att det är Svante som skriver och nu slår toffeln tillbaka.
Greta har berättat även för mig, att hon ofta låter Svante titta på hennes olika utkast.

Däremot betonade hon även till mig, att det var hon som skrev talet eller texten, efter att ha inhämtat olika råd och synpunkter, och ensam var ansvarig för dem.

Greta sa tidigare, även offentligt, Nobody is behind me!

Vad det gäller vem som la ut abortdiagrammet, förekommer dock nu delade meningar och osäkerhet även i F4F:s inre cirkel. Här kan viktig datasäkerhet vara på spel!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-09-09 kl. 15:35.
2021-09-09, 15:59
  #35414
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Här har det studerats marxistisk terminologi så att det räcker och blir över.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra observation. Men du vet väl att det är Svante som skriver och nu slår toffeln tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har berättat även för mig, att hon ofta låter Svante titta på hennes olika utkast.

Däremot betonade hon även till mig, att det var hon som skrev talet eller texten, efter att ha inhämtat olika råd och synpunkter, och ensam var ansvarig för dem.

Det finns sparsamt med inspelade (intellektuella) intervjuer eller samtal med Svante om klimatfrågan mm, men av det jag sett hittills så känns det mest som att det är Greta + hennes kontakter som står för idéerna och Svante är en person som granskar resultatet och ger synpunkter ibland.

Svante känns som en person som man ber granska en A4 med ett utkast till en text snarare än någon som man ger en tom A4 och ber honom fylla den med innehåll. Dvs när det gäller klimatfrågan, han kan ju vara väldigt insatt i andra frågor.

Greta är nu 18 år och i den åldern har många en stor intellektuell kapacitet (som drivs på av deras intresse) och att sätta ihop lite "marxistiska" texter (som MidlifeMommy nämner) är ingen big deal.

När det gäller texten på denna sida:
https://fridaysforfuture.org/september24/
så antar jag att det är flera personer som bollat texterna fram och tillbaka tills de är nöjda. Det är inget konstigt. Så gör ju i stort sett alla.


De verkar i alla fall till slut ha fått ihop en snygg hemsida. Jag vet inte när de bytte stil, men den första versionen av hemsidan var lite väl enkel och hemsnickrad, även om den kändes genuin. Nu är det lite mer professionell nivå på allting.
2021-09-09, 16:00
  #35415
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Mitt svar var riktat även till dig! Ibland tror jag att Greta gillar att fräsa Fuck off! Antagligen ville hon vara otydlig, hon visste väl om att hon gav sig in på mycket minerad mark med sitt nya abortdiagram. Hon är inte dum, men jag tror att hon mest ville skapa PR, vilket hon lyckades med. Du har dock helt rätt i att om hon vill skapa en seriös samhällsdebatt, behöver hon ta ett helt annat grepp!

Du upprepar det gång efter gång som ett mantra.

Jo, hon är faktiskt dum på riktigt.
Hon vill kasta sig in i alla vänsterns hjärtefrågor, varför?
Är det så att hennes hanterare tycker och inser att hon behöver mera exponering?

Hon är snart slut, som alla andra alarmister genom tiderna.
2021-09-09, 16:32
  #35416
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns sparsamt med inspelade (intellektuella) intervjuer eller samtal med Svante om klimatfrågan mm, men av det jag sett hittills så känns det mest som att det är Greta + hennes kontakter som står för idéerna och Svante är en person som granskar resultatet och ger synpunkter ibland.

Svante känns som en person som man ber granska en A4 med ett utkast till en text snarare än någon som man ger en tom A4 och ber honom fylla den med innehåll. Dvs när det gäller klimatfrågan, han kan ju vara väldigt insatt i andra frågor.

Greta är nu 18 år och i den åldern har många en stor intellektuell kapacitet (som drivs på av deras intresse) och att sätta ihop lite "marxistiska" texter (som MidlifeMommy nämner) är ingen big deal.

När det gäller texten på denna sida:
https://fridaysforfuture.org/september24/
så antar jag att det är flera personer som bollat texterna fram och tillbaka tills de är nöjda. Det är inget konstigt. Så gör ju i stort sett alla.


De verkar i alla fall till slut ha fått ihop en snygg hemsida. Jag vet inte när de bytte stil, men den första versionen av hemsidan var lite väl enkel och hemsnickrad, även om den kändes genuin. Nu är det lite mer professionell nivå på allting.
Greta skriver ofta inledningen och låter sedan de övriga fortsätta med resten. Hon är väl medveten om, att har man ett bra förord eller en bra inledning, är det sedan lättare för andra att fortsätta.
2021-09-09, 16:35
  #35417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns sparsamt med inspelade (intellektuella) intervjuer eller samtal med Svante om klimatfrågan mm, men av det jag sett hittills så känns det mest som att det är Greta + hennes kontakter som står för idéerna och Svante är en person som granskar resultatet och ger synpunkter ibland.

Svante känns som en person som man ber granska en A4 med ett utkast till en text snarare än någon som man ger en tom A4 och ber honom fylla den med innehåll. Dvs när det gäller klimatfrågan, han kan ju vara väldigt insatt i andra frågor.

Greta är nu 18 år och i den åldern har många en stor intellektuell kapacitet (som drivs på av deras intresse) och att sätta ihop lite "marxistiska" texter (som MidlifeMommy nämner) är ingen big deal.

När det gäller texten på denna sida:
https://fridaysforfuture.org/september24/
så antar jag att det är flera personer som bollat texterna fram och tillbaka tills de är nöjda. Det är inget konstigt. Så gör ju i stort sett alla.


De verkar i alla fall till slut ha fått ihop en snygg hemsida. Jag vet inte när de bytte stil, men den första versionen av hemsidan var lite väl enkel och hemsnickrad, även om den kändes genuin. Nu är det lite mer professionell nivå på allting.

Det är ingen ”big deal”! Givetvis inte! Greta och F4F får säga precis vad de vill bolla fram och tillbaka till förbannelse.

Men vad de, och uppenbarligen du, inte förstår är att alla människor inte uppskattar den typen av retorik utan kanske snarare skräms av allt som ska ”krossas” hit och dit och ”everything” som måste ändras omedelbart, oklart hur.

Greta fick till stor del enorm popularitet genom att vara det lilla späda, oskyldiga och väna barnet som sade att Trump var dum. Nu visar hon en aggressiv och politisk vinkling, använder ord som ”Fuck off” och lägger sig i debattfrågan utan att tala ur skägget om vad hon verkligen tycker.

Jag tror att hon därmed målar in sig i ett hörn där hon får räkna med att folk vänder ryggen åt henne.

Och vänstern själva har en gammal tradition av att splittras i olika falanger. Får se om de destruktiva abortvurmarna i F4F drar det längsta strået?

(När jag kollade deras hemsida för någon dag sen innehöll den ett större fel. Får se om jag hinner återkomma senare.)
2021-09-09, 16:37
  #35418
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns sparsamt med inspelade (intellektuella) intervjuer eller samtal med Svante om klimatfrågan mm, men av det jag sett hittills så känns det mest som att det är Greta + hennes kontakter som står för idéerna och Svante är en person som granskar resultatet och ger synpunkter ibland.

Svante känns som en person som man ber granska en A4 med ett utkast till en text snarare än någon som man ger en tom A4 och ber honom fylla den med innehåll. Dvs när det gäller klimatfrågan, han kan ju vara väldigt insatt i andra frågor.

Greta är nu 18 år och i den åldern har många en stor intellektuell kapacitet (som drivs på av deras intresse) och att sätta ihop lite "marxistiska" texter (som MidlifeMommy nämner) är ingen big deal.

När det gäller texten på denna sida:
https://fridaysforfuture.org/september24/
så antar jag att det är flera personer som bollat texterna fram och tillbaka tills de är nöjda. Det är inget konstigt. Så gör ju i stort sett alla.


De verkar i alla fall till slut ha fått ihop en snygg hemsida. Jag vet inte när de bytte stil, men den första versionen av hemsidan var lite väl enkel och hemsnickrad, även om den kändes genuin. Nu är det lite mer professionell nivå på allting.
Samtidigt så är hemsidor lite passe i sig. Det är mest till för de som är nyfikna att se vad det handlar om. Själva så använder nog de unga andra sociala plattformar mer nuförtiden.
2021-09-09, 16:46
  #35419
Medlem
Giant Squids avatar
Greta är med i omröstningen till TIME100 som redovisar resultatet om en vecka den 15/9.
Men angående hur Greta skriver så har TIME sedan 2019 introducerat en ny lista TIME100Next, som tittar på vilka nya namn som kan bli med på deras 100 mest inflytelserika personer i framtiden.
Där får tidigare personer som varit med på 100listan själva skriva om olika kandidater.
Greta skriver där om den Ugandiska klimataktivisten Vanessa Nakate.
Den mörkhyade tjejen som blev bortklippt på pressfoton från Davos när hon fotograferades tillsammans med Greta och andra.

https://time.com/collection/time100-...anessa-nakate/
2021-09-09, 16:51
  #35420
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta är med i omröstningen till TIME100 som redovisar resultatet om en vecka den 15/9.
Men angående hur Greta skriver så har TIME sedan 2019 introducerat en ny lista TIME100Next, som tittar på vilka nya namn som kan bli med på deras 100 mest inflytelserika personer i framtiden.
Där får tidigare personer som varit med på 100listan själva skriva om olika kandidater.
Greta skriver där om den Ugandiska klimataktivisten Vanessa Nakate.
Den mörkhyade tjejen som blev bortklippt på pressfoton från Davos när hon fotograferades tillsammans med Greta och andra.

https://time.com/collection/time100-...anessa-nakate/
Ett mycket angeläget och välskrivet inlägg av Greta! Välkommet!
2021-09-09, 16:56
  #35421
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ett mycket angeläget och välskrivet inlägg av Greta! Välkommet!
Där ser man ytterligare ett exempel på Gretaretorik, som med sina tidigare catchphrases Our House is on Fire, Is my microphone on, m,m.

-"we may all be in the same storm, we are not all in the same boat"
2021-09-09, 18:43
  #35422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är ingen ”big deal”! Givetvis inte! Greta och F4F får säga precis vad de vill bolla fram och tillbaka till förbannelse.

Men vad de, och uppenbarligen du, inte förstår är att alla människor inte uppskattar den typen av retorik utan kanske snarare skräms av allt som ska ”krossas” hit och dit och ”everything” som måste ändras omedelbart, oklart hur.

Greta fick till stor del enorm popularitet genom att vara det lilla späda, oskyldiga och väna barnet som sade att Trump var dum. Nu visar hon en aggressiv och politisk vinkling, använder ord som ”Fuck off” och lägger sig i debattfrågan utan att tala ur skägget om vad hon verkligen tycker.

Jag tror att hon därmed målar in sig i ett hörn där hon får räkna med att folk vänder ryggen åt henne.

Och vänstern själva har en gammal tradition av att splittras i olika falanger. Får se om de destruktiva abortvurmarna i F4F drar det längsta strået?

(När jag kollade deras hemsida för någon dag sen innehöll den ett större fel. Får se om jag hinner återkomma senare.)
Det är många av Greta™:s beundrare som tror att hon behärskar engelska väl, vilket hon definitivt inte gör. Så fort som det går utanför manuskriptet blir det väldigt mycket swenglish från hennes mun. Vad värre är; hon är inte bekant med ordens valör. De vars huvudsakliga kontaktyta med engelska språket utgörs av film och TV, bibringas lätt uppfattningen att "fuck" är ett ord med en värdeladdning som inte är väsensskild från svenskans "skit" eller "fan". Så är dock inte fallet bland engelskspråkiga i gemen. "Fuck" uppfattas i själva verket av de flesta engelskspråkiga lika vulgärt som orden "kuksugare" eller "rövknullare" på svenska. (Inte ord som normala människor yttrar i sällskap där man inte är 100% säker på att de accepteras.) Så Greta™:s abort-meme är ännu ett exempel på att hennes kunskaper i det engelska språket lämnar mycket övrigt att önska. Liksom hennes kunskaper om klimatet.
2021-09-09, 19:11
  #35423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta skriver ofta inledningen och låter sedan de övriga fortsätta med resten. Hon är väl medveten om, att har man ett bra förord eller en bra inledning, är det sedan lättare för andra att fortsätta.

Först en eloge till dig, Inspiratoeren, som visat att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Det gäller dessvärre inte alla ”som älskar Greta” utan försöker försvara henne vad hon än säger och gör - med varierande resultat.

Men det där med att Greta ibland bara skriver inledningen - hur rimmar det med att hon bedyrat att hon minsann skriver sina tal helt själv (och möjligen stämmer av lite fakta med sina forskare)? Vi fick ju till och med det ”bevisat” i en film där hon satt och knappade frenetiskt på en laptop.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Samtidigt så är hemsidor lite passe i sig. Det är mest till för de som är nyfikna att se vad det handlar om. Själva så använder nog de unga andra sociala plattformar mer nuförtiden.

Jag håller med om att hemsidor känns lite passé. Samtidigt, om man ändå har en borde man kanske åtminstone försöka hålla den uppdaterad. Och korrekt.

I våras fick vi höra att den inte hade kunnat uppdateras pga de stränga säkerhetsreglerna. Nu får vi veta att Gretas Twitterkonto ev. har blivit kapat (pga bristfälliga rutiner?) Man kanske kan tycka att en sådan jättestor organisation borde sett över sina rutiner så att det flyter på, men på ett tryggt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är många av Greta™:s beundrare som tror att hon behärskar engelska väl, vilket hon definitivt inte gör. Så fort som det går utanför manuskriptet blir det väldigt mycket swenglish från hennes mun. Vad värre är; hon är inte bekant med ordens valör. De vars huvudsakliga kontaktyta med engelska språket utgörs av film och TV, bibringas lätt uppfattningen att "fuck" är ett ord med en värdeladdning som inte är väsensskild från svenskans "skit" eller "fan". Så är dock inte fallet bland engelskspråkiga i gemen. "Fuck" uppfattas i själva verket av de flesta engelskspråkiga lika vulgärt som orden "kuksugare" eller "rövknullare" på svenska. (Inte ord som normala människor yttrar i sällskap där man inte är 100% säker på att de accepteras.) Så Greta™:s abort-meme är ännu ett exempel på att hennes kunskaper i det engelska språket lämnar mycket övrigt att önska. Liksom hennes kunskaper om klimatet.

Hörde nyss ett program där man gjorde sig lustig över Gretas tolkning av den senaste IPCC-rapporten. Tydligen har sannolikheten för deras worst case scenario tonats ned jämfört med tidigare, men så låter det ju inte i medierna. Tänk vad Greta skulle bli förvånad om hon lyfte på blicken och kanske plöjde igenom t.ex de 4 000 sidorna …
2021-09-09, 19:24
  #35424
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu får vi veta att Gretas Twitterkonto ev. har blivit kapat (pga bristfälliga rutiner?) Man kanske kan tycka att en sådan jättestor organisation borde sett över sina rutiner så att det flyter på, men på ett tryggt sätt.
Har Greta eller någon officiell talesperson gått ut och sagt att twitterkontot är kapat?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback