2021-09-03, 06:44
Medlem
Tuggummi-Peer hyser högst sannolikt drömmar om att någon gång bli skådespelare på lite större scener, men får i nuläget nöja sig med att vara med i amatöruppsättningar på typ Folkets hus, samt uppträda för sina gymnasieelever. Han vet att han är riktigt populär bland eleverna. Han har koll på läget. Kan snacka som kidsen, som han uttrycker det. Huruvida eleverna skrattar bakom ryggen på honom och tycker han är lite creepy kommer han aldrig att få reda på.
Fast någon gång är han helt övertygad om att han ska bli upptäckt! Tyvärr drar hans mindre bra medskådespelare ner honom. Han har satt upp ett par monologer, som var suveräna, men tyvärr hittade inte publiken dit. Förmodligen berodde det på att den som hade hand om marknadsföringen var för dålig.

Edit: Och produkten i sig verkade tämligen värdelös. Vem skulle vilja ha något dylikt?
Citera
2021-09-03, 07:05
Avslutad
Ytterligare en mobilpåse, med ett hölje som ska stoppa strålningen
Det drakarna eller mobilanvändarna missade tydligen, är att man kan stänga av mobilen, eller sätta den i flyplansläge i bästa fall. Att få folk att släpa runt med en mobilpåse måste väl vara årets flopp.

Städtabletten finns väl redan, bruka vara poppis på mässorna, där pratkvarnarna med headset prackar på lättlurade besökare med mirakeldukar och annat städtrams.

Återanvändbart tuggummi är en produkt från Japan, som fungerar bara i Japan tydligen, men svensken är skeptisk. Och det klassiska uttrycket när han gick skamset iväg helt utan pengar att kommentara att ni kommer att ångra er nu, som om att "tuggummi-mannen" satt på några ess/äss i skjortärmen
Senast redigerad av explorers 2021-09-03 kl. 07:09.
Citera
2021-09-03, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Städtjejen verkade rejält driftig och hade tänkt igenom det mesta. Hon hade också looksen för att kunna bli influencer och själv vara reklampelare för bolaget.

Ja, men det är inget unikt koncept. Här är ett klipp från brittiska Draknästet med tabletter och prenumerationstjänst: https://www.youtube.com/watch?v=GiOGf_rXWtE&ab_channel=BBC

Lite löjligt att hon fick kritik för "högt" initialpris. Vill någon snål kan de väl återanvända sina gamla plastförpackningar.

Hon var där lite tidigt, men samtidigt hade hon satt ett lågt värde på företaget. Hon framstod som väldigt kompetent, dock är hon inte själv ens på den svenska marknaden. Frågan är också hur väl produkten står sig mot konkurrerande tablettlösningar samt mot jättarnas egna produkter.
Det är högst sannolikt en framtidsbransch, men konkurrensen kommer definitivt att öka och det snabbt.
First-mover advantage kommer förmodligen att bli extremt viktigt, särskilt när jättarna kommer igång med sina egna produkter.
Citera
2021-09-03, 07:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Med tanke på att hon vägrade gå med på någon annan procentsats tycker jag att de borde ha tackat nej på en gång och anklagat henne för att vara där enbart för att göra reklam. Till sist prutade hon förvisso en aning. Jag förstår dock även hennes position. I länder där programmet gått säsong efter säsong kan det definitivt finnas ett mervärde i att få med sig hajar eller drakar, men så gäller väl inte direkt i den svenska versionen. (Finns det s.k. advisory shares i Sverige?)

Vad gäller själva produkten ser jag absolut en marknad för dem i skolor.
De är vida överlägsna s.k. mobilhotell eftersom de förvaras säkrare och det inte kommer att börja låta från lådan (bortsett från ev. alarm): https://www.sagitta.se/artikel/miniraknarlada-mobiltelefonforvaring-mobildagis-mobilhotell-mobillada#.YTGe6Yj7SUm

Dock är kostnaden så enormt mycket högre att det i sig kommer att begränsa marknaden.
2-3K för påsväggen eller under 200 kr för en plastlåda?
Av budgetskäl kommer det att bli tufft att sälja in påsarna, men absolut inte omöjligt.

Den privata marknaden hoppas jag innerligt aldrig kommer att bli särskilt stor. Hade det utsetts till årets julklapp 2021 kunde det väl ha kommit en boost av det, men eftersom så var fallet 2019 kommer det inte att ske. (Det här är enbart ett komplicerat sätt att slå på flygplansläge.)

Exakt så jag tänkte, det är egentligen ett flygplansläge som krånglas till analogt. Bästa vore ju egentligen att varje klassrum hade en sensor som tog bort alla signaler så varken avisering eller telefonsamtal kom in.

Det har gått bra förut utan telefon i klassrummet som tex hela 90-talet så ser inga problem att detta införs.

Nu är det väl dessvärre så att skolorna använder väl mycket digitala produkter för att lära ut elever något. Säkert en surfplatta för att lära sig matte, men måste alla dessa produkter ha internet?
Citera
2021-09-03, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Bästa vore ju egentligen att varje klassrum hade en sensor som tog bort alla signaler så varken avisering eller telefonsamtal kom in.
Säkert en surfplatta för att lära sig matte, men måste alla dessa produkter ha internet?

Jag kan förstå tanken med en dylik sensor, men det är ingen bra lösning.
Dels kostar det pengar (som sagt var, mobilhotell av plast kostar under 200 kr), dels behövs det definitivt tillgång till internet emellanåt:

Läraren behöver ha tillgång till internet för exempelvis att föra närvaro (vilket i regel sker digitalt).

Är det en Appleskola antar jag att de ofta kör med Airplay.

Provverktyg (ex. DigiExam) kräver förvisso inte internetuppkoppling, men det är väldigt mycket krångligare att köra det utan internet. (Proven ska då föras över via USB-sticka.)
Måste man ha provverktyg? Nja, inte än, men eftersom NP är på g att gå över från analogt till digitalt så...
Citera
2021-09-03, 07:56
Avslutad
Citat:
Städtjejen verkade rejält driftig och hade tänkt igenom det mesta. Hon hade också looksen för att kunna bli influencer och själv vara reklampelare för bolaget.

Hon har gått son sin egen väg utan UF med sin woke korridor. Jag tycker att det är dessa tjejer som gör något vettigt utan att utstråla att hon är tjej och därför skall de investera i henne. Hon ser bra ut och verkar vara rejält mogen, svårt att tro hon var 19 då hon pratade som en 30 åring.
Citera
2021-09-03, 08:29
Medlem
Vad ska man ha mobilfodralet till som tar bort all strålning? Om det stämmer så tappar telefonen kontakten med nätet när man sätter den i fodralet. Är det inte då enklare att helt enkelt stänga va telefonen när man inte vill använda den? Tuggummit var så dåligt att det är svårt att tro att det var seriöst. Tugga på en seg klump utan smak som har ett litet hål i sig om det skulle hända en olycka och som man även kan fästa i ett snöre av samma anledning. Digitaliseringen av byggbranschen förstod jag inte alls. Vad var produkten och vilka funktioner hade den? Hur skulle det bli heltäckande om det inte skulle vara obligatoriskt att ansluta sig?
Citera
2021-09-03, 08:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Tugga på en seg klump utan smak som har ett litet hål i sig om det skulle hända en olycka och som man även kan fästa i ett snöre av samma anledning.
Tyckte verkligen snöret för dementa var riktigt skitkul. Kan se framför mig hur ett gäng sitter där på äldreboendet, tuggandes - med ett snöre hängandes ut ur munnen.

Och så Combify i avsnittet efter, så sött. Riktigt rörande. Och några drakar ville satsa, utan att egentligen ha noll koll på branschen.
Citera
2021-09-03, 09:24
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Det var verkligen högt och lågt i första avsnittet. Tjejerna med ”Airbnb för lagring” hade ju egentligen bara en idé och hade egentligen inte gjort något och verkade ha dålig koll på hur de skulle göra det också och blev med rätta totalsågade.

Godisbruden med Wellibites hade ju dock mycket bra koll och hade redan kommit långt. Man har ju redan sett de där godispåsarna i en mängd butiker så den investeringen kan nog visa sig vara den bästa drakarna kommer att göra denna säsong.

hör vad du säger, dock inte helt enkelt att kunna allt i första bolaget man öppnar samt framför TV kameran med företagare som byggt STORA bolag i miljardklassen osv. Tror det är enkelt att sitta här och gagga också faktiskt. Inget illa menat..

Lasse
Citera
2021-09-03, 09:42
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Angående syrianerna känns det mer att SVT vill profilera att det minsann finns välutbildade flyktingar som kommer till Sverige. Dessvärre är det 0,01: som har den kompetensen och som kommer hit. 99% består av pizzabagare och blatteri inom misshandel och drogförsäljning

skitsamma, 4,5 mill omsättning på en testprodukt är fan inte dåligt efter bara något år i Sverige dessutom. Leta inte fel nu utan ge dessa som verkligen försöker den respekten dom förtjänar. De vettefan om jag hade klarat det öht som är född i Sverige.

Dom är ju faktiskt lönsamma från dag 1, sen lär de behövas mer deg in under vägen också men men. I tip my hat.

https://www.allabolag.se/5591226922/combify-ab

Lasse
Citera
2021-09-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
skitsamma, 4,5 mill omsättning på en testprodukt är fan inte dåligt efter bara något år i Sverige dessutom. Leta inte fel nu utan ge dessa som verkligen försöker den respekten dom förtjänar. De vettefan om jag hade klarat det öht som är född i Sverige.

Dom är ju faktiskt lönsamma från dag 1, sen lär de behövas mer deg in under vägen också men men. I tip my hat.

https://www.allabolag.se/5591226922/combify-ab

Lasse

Combify gav mig lite Vårdinnovation/Vårdexpressen vibbar. Digitalt, flashigt men är det något någon egentligen behöver eller har någon nytta av? Ett luftslott?
Citera
2021-09-03, 12:59
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Angående syrianerna känns det mer att SVT vill profilera att det minsann finns välutbildade flyktingar som kommer till Sverige. Dessvärre är det 0,01: som har den kompetensen och som kommer hit. 99% består av pizzabagare och blatteri inom misshandel och drogförsäljning
Verkligen. Resten stressar de igenom. Känns som producenten har ADHD och allt ska gå snabbt särskilt om det är nåt sämre projekt som man får se 10sek av. Sen när syrianen kommer med ett bolag som är väldigt tidigt ute och därav rätt ointressant för drakarna och tråkigt för tittarna så drar de ner tempot antagligen pga. det du skriver. Men De Geer ville vinna lite PK-poäng och fick med sig två till. Som inte ens kunde nåt om branschen. Sen säger de nej till erbjudandet. Riktigt patetiskt genomskinligt. Skäms SVT!

Citat:
Mobilpåsebruden var en tuff förhandlare. Hennes produkt kändes dock väldigt lätt att kopiera oavsett om hon hade något diffust mönsterskydd på den eller inte.
Gillade henne. Men det finns massvis med konkurrenter, ingen ny idé det där. Inte så vanligt i Sverige kanske iofs. Men hennes patent räcker nog inte långt.

Städprodukten var en bra simpel idé. Men skippa att tvinga på flaskorna. Har för mig det var så? Att man måste köpa startpaketet för att sen få köpa tabletterna. Kan ha fel. Jag skulle sålt flaskorna för nån krona plus enbart. Är i tabletterna pengarna ligger. Skulle spara mycket pengar för städbolag som säkert skulle kunna köpa in en del och även till privatpersoner mtp. miljöaspekten. Har hon fått cert kan de ha gått bra? Jag har ingen koll på konkurrensen dock.

Edit: såg klippet från Dragons den nu med städtabletterna. Ren stöld av idén alltså. Liknande ganska dåliga säljmodell och allting. Men betyder ju inte att hon inte kommer lyckas i Sverige.

Det Touker säger där trodde jag de skulle säga till mobilfodralstjejen. Att de är värda mer procent. Men är ju rätt så stor skillnad milt sagt på Peter Jones och Jonas Eriksson exempelvis.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2021-09-03 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in