Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-02, 16:00
  #157
Medlem
spoilers avatar
"Aftenposten har publisert en kommentar fri for positiv innvandringspolitisk spinn: Avisens kommentator Therese Sollien konstaterer at problemet med segregerte skoler stort sett er et Oslo-problem, og at det handler om stor innvandring over tid:

Situasjonen er i all hovedsak et Oslo-problem. Det handler om skolen. Og innvandring.
I Oslo-skolen har 40 prosent av elevene i grunnskolen et annet morsmål enn norsk. Rundt 20 prosent trenger særskilt norskopplæring. Ved 51 av Oslos 136 barne- og ungdomsskoler er minoritetsspråklige elever i flertall. Ved ni av grunnskolene har over 90 prosent av barna et annet morsmål enn norsk, opplyser Sollien.

Problemet forsterkes av at ressurssterke foreldre har en tendens til å søke barna sine over til andre skoler når andelen minoritetsspråklige elever overstiger 50 prosent. Det gjelder ikke bare høyrevridde, brunostelskende, campingvognferierende og harryhandlende Frp-velgere. Nei, også mangfoldsentusiastiske foreldre velger ofte andre skoler for sine barn under slike forutsetninger."

https://www.document.no/2020/09/02/t...dringsproblem/
Citera
2021-01-22, 10:56
  #158
Medlem
spoilers avatar
"Mohammad, med alle skrivemåter, er også det mest utbredte mannsnavnet i Oslo (altså ikke bare nyfødte, men blant hele populasjonen)."

https://www.document.no/2021/01/21/m...-13-ar-pa-rad/
Citera
2021-08-26, 17:16
  #159
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vad väljer man att bo i. Stockholm innerstad eller Oslo innerstad?(Gällande migration)

Hur pass mycket bättre är Trondheim/Bergen i jämförelse?(Gällande migration)

Är det värt för en svensk att flytta till Norge om den vill undvika i mycket större grad migration från Afrika/Mellanöstern?

Själv bor jag i innerstaden i Sthlm. Men tänker när man läser denna tråden om det ens är värt att flytta till Norge, dvs när situationen blivit mer illa i Sthlm efter ett par år. Vad säger ni?

Oslo när man läser denna tråden verkar ju uteslutet!?Men Trondheim/Bergen?

Lyssna inte på dom som skriver totalt "doomsday is near" om vare sig Norge, eller även Oslo. Även Oslo är hestlengder bättre än Stockholm. Jag bor själva i Oslo øst (inte långt från Oslos "orten-kvarter") och det er inga problem, har pakistanska familier i flera (avskilta) hus här i kvarteret jag bor nu.
Norge vill, tror jag, aldri komma så långt som dom orten-ställen ni hittar i Sverige. Integreringen är, trots endel problem, betydligt bättre her. Her i Norge/Oslo-området kan du hitta invandrare som har typ 20-100 mill och sånt, så det kan vara att några invandrare här är rikare enn dig...

Jag säger INTE att det inte är problem, for det är det, men dom är avsevärt mindre än vad Sveriges är.
Citera
2021-09-03, 08:19
  #160
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Lyssna inte på dom som skriver totalt "doomsday is near" om vare sig Norge, eller även Oslo. Även Oslo är hestlengder bättre än Stockholm. Jag bor själva i Oslo øst (inte långt från Oslos "orten-kvarter") och det er inga problem, har pakistanska familier i flera (avskilta) hus här i kvarteret jag bor nu.
Norge vill, tror jag, aldri komma så långt som dom orten-ställen ni hittar i Sverige. Integreringen är, trots endel problem, betydligt bättre her. Her i Norge/Oslo-området kan du hitta invandrare som har typ 20-100 mill och sånt, så det kan vara att några invandrare här är rikare enn dig...

Jag säger INTE att det inte är problem, for det är det, men dom är avsevärt mindre än vad Sveriges är.

Jag lånar ett svar från Document.no och väntar med spänning på vem av er som först erkänner sina felbedömningar.

– Det er ikke Oslo, det er ikke vår by mer
https://www.document.no/2021/08/31/d...ke-var-by-mer/
Petrus • 3 days ago • edited
Mange blir forferdet, slikt skal ikke skje i Oslo sier de! Du er bra dum når du tror tilstandene i Oslo og andre norske byer på sikt ikke skal bli som i Sverige når en bedriver den samme innvandringspolitikken med å hente flyktninger fra Midtøsten og Afrika. Når venstresiden i Norge får makta er det grunn til å anta fri innvandring fra så dette er bare starten på den multikulturelle berikelsen norske politikere har velsignet det norske folk med.
Citera
2021-09-03, 11:09
  #161
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag lånar ett svar från Document.no och väntar med spänning på vem av er som först erkänner sina felbedömningar.

– Det er ikke Oslo, det er ikke vår by mer
https://www.document.no/2021/08/31/d...ke-var-by-mer/
Petrus • 3 days ago • edited
Mange blir forferdet, slikt skal ikke skje i Oslo sier de! Du er bra dum når du tror tilstandene i Oslo og andre norske byer på sikt ikke skal bli som i Sverige når en bedriver den samme innvandringspolitikken med å hente flyktninger fra Midtøsten og Afrika.

Hur har jag felbedömd något? Jag skrev inte att det var noll problemer. Men dom som tror det är så hemskt illa bara för att saker händer i en stad på 1 million, där man kan promenera länge på dom många vägerna utan att något skumt händer alls. Dom har fel. Det är tydligen svårt att fatta att om något händer med 1 person i en stad på nu ca. 1 040 000 invånare, då är det 1 039 999 invånare det inte händer något med. I en by på 3000 invånare är det bare 2999 det inte händer nått med, om en person åker ut for något där. Det är alltså något med proportioner, och detta är visst väldigt svårt att fatta for folk som inte är från t.ex. båda Stockholm och Oslo.
__________________
Senast redigerad av OsloRbastFTrest 2021-09-03 kl. 11:38.
Citera
2022-06-27, 05:22
  #162
Medlem
Detta vet vi om den misstänkte gärningsmannen i Oslo

Zaniar Matapour, 42, tros ha utfört det misstänkta terrordådet vid en gaybar i Oslo under natten mot lördag. Detta vet vi om honom i nuläget.
Zaniar Matapour är norsk medborgare men kommer från Iran. Han kom till Norge på 90-talet som 12-åring och är idag bosatt i Oslo...........

https://www.svt.se/nyheter/detta-vet...smannen-i-oslo
Citera
2022-06-27, 07:19
  #163
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Detta vet vi om den misstänkte gärningsmannen i Oslo

Det värsta med nattklubbsdådet i Oslo är inte att oskyldiga människor dödades och skadades, inte heller att det bevisade den homofientlighet och den brutalitet som besjälar många av lögnprofeten, rövaren och horbocken Muhammeds (piss be upon him) anhängare. Det värsta är att "högerextrema" ska "utnyttja" händelsen till att piska upp så kallad "islamofobi", det vill säga negativa föreställningar om bedragaren, pedofilen och krigsherren Muhammed (förbannad vare han) och den grymma och galna religion han uppfann.

Oro bland muslimer i Oslo efter skjutningen
https://sverigesradio.se/artikel/oro...er-skjutningen
”Det är många som är oroliga och rädda för att högerextrema utnyttjar tillfället till att göda islamofobi – precis som islamister kan utnyttja händelser på andra hållet”, säger Basim Ghozlan.

Den misstänkte gärningsmannen är norsk medborgare med ursprung från Iran och attacken utreds som en extrem islamistisk terrorhandling.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2022-06-27 kl. 07:22.
Citera
2022-06-27, 12:59
  #164
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det värsta med nattklubbsdådet i Oslo är inte att oskyldiga människor dödades och skadades, inte heller att det bevisade den homofientlighet och den brutalitet som besjälar många av lögnprofeten, rövaren och horbocken Muhammeds (piss be upon him) anhängare. Det värsta är att "högerextrema" ska "utnyttja" händelsen till att piska upp så kallad "islamofobi", det vill säga negativa föreställningar om bedragaren, pedofilen och krigsherren Muhammed (förbannad vare han) och den grymma och galna religion han uppfann.

Oro bland muslimer i Oslo efter skjutningen
https://sverigesradio.se/artikel/oro...er-skjutningen
”Det är många som är oroliga och rädda för att högerextrema utnyttjar tillfället till att göda islamofobi – precis som islamister kan utnyttja händelser på andra hållet”, säger Basim Ghozlan.

Den misstänkte gärningsmannen är norsk medborgare med ursprung från Iran och attacken utreds som en extrem islamistisk terrorhandling.

Ja, gud nåde dig om du börjar att tänka!
Det är en högerextrem handling!

Som om islam ger oss någonting bra när man skalar bort terrorn inom det.
Citera
2022-09-19, 18:36
  #165
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Källa: Rights.no

Stadig et skritt nærmere svenske tilstander

(Google translate: ) "Allt yngre personer rekryteras för att bli gängkriminella i Oslo. Både polis och media försöker täcka över den dystra bilden av de svenska förhållandenas framfart i Norge. Måste vi gå baklänges in i framtiden i svenska fotspår? Vi vet vad som inte fungerar; dialog och pizza, läsk och socialsekreterare. Vad sägs om att prova något annat? Som att ställa föräldrarna till svars?

För några år sedan rapporterade vi om unga kriminella som började anklaga sig för att släppa in "utomstående" på "sina" territorier. Jag försökte hitta fallet igen, men fick ge upp då vi sedan början av 2000-talet har haft mängder av rapporter och varningar mot utvecklingen i Sverige. Det har varit hundratals fall.

Uppenbarligen till ingen nytta, eftersom Norge traskar fram och inte vågar vidta nödvändiga åtgärder innan det är för sent.

Allvarligt talat, det var länge sedan
Nyligen rapporterade NRK att ungdomsmiljöer i Oslo präglas av en kultur av rädsla och hård intern rättvisa, och där man nu har upptäckt att "tullar" tas ut för att passera stadsdelsgränser. Och vi såg inte den komma?

Vad är det vi inte förstår, eller inte vill inse, när utvecklingen i Sverige talar sitt tydliga språk? NRK:s rapport, med sina sex (!) journalister, listar några av de senaste våldsbrotten, som om det vore sensationella nyheter. Samtidigt hänvisar de till polisen som säger att det "inte har förekommit fler våldsincidenter än tidigare år", men där den gemensamma nämnaren är att förövarna har varit unga (16-22 år)."

Läs hela artikeln på länken (om du kan norska, eller alternativt översätta med Google):

Källa: Rights.no
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback