Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-02, 07:44
  #6061
Medlem
wwrs avatar
Är elvägar bara någon ny ploj för att försöka inbilla oss att en grön omställning håller på att ske så att vi skickar våra pengar till EU eller är det något som kommer att påverka hur trafiken energiförsörjs? Är det någon variant på tåg eller det klassiska kommunistpåfundet "trolleybus"?

Jag lägger artikeln här eftersom vi brukar diskutera energi ur ett bredare perspektiv. Detta har vi inte hört från Tesla som anses "ligga i framkant" och hantera energi på ett brett sätt.

Som vanligt handlar de gröna nyheterna om vad man påstår kommer att ske, inte vad som sker. Gröna nyheter skall genomföras om 5-10 år, men Nord Stream bygger man nu.
Citat:
Sverige på väg att bli först med elvägar

Men det finns starka regionala intressen för elvägar från såväl transportköpare, åkerier och andra aktörer, framhåller en optimistisk Tomas Eneroth.

– Det här kommer ändå att rulla ut ganska snabbt.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...st-med-elvagar
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-02 kl. 08:41.
Citera
2021-09-02, 20:16
  #6062
Medlem
raskenss avatar
Musk verkar inte ha koll på Tesla, man får känslan han är ett vuxet barn som leker och det finns andra som drar i dom verkliga trådarna.
https://www.youtube.com/watch?v=bgBscUYvj-o
Citera
2021-09-02, 20:32
  #6063
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk verkar inte ha koll på Tesla, man får känslan han är ett vuxet barn som leker och det finns andra som drar i dom verkliga trådarna.
https://www.youtube.com/watch?v=bgBscUYvj-o
Starkt att du hittar utdrag och YouTube. Tidigare länkade du ju utdrag.

Det tog en stund att hitta i den länken och den pdf som laddades ned gick inte att kopiera ur.

Det är en stor sak när Musk står inför rätta, men det verkar inte finnas någon vanlig websida med Musks vittnesmål.

Jag håller med om att Musk är en sprattelgubbe och andra drar i trådarna.

Edit
När jag letar i den länk du gav tidigare hittar jag inte säkert de aktuella utdragen. Dateringen verkar vara när målet inleddes?

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här finns alla offentliga handlingar om rättegången: https://www.plainsite.org/dockets/32...er-litigation/

Musk har onekligen ett Gudskomplex och psykopatiska drag. Man kan säker ha avvikande åsikter i styrelsen så länge det rör småfrågor men har man avvikande åsikter om större frågor så kommer man att möta en tvättäkta psykopat. Alla i ledningen gick med på en förlikning och betalade för att slippa rättegång, utom Musk som går all in.

Jag är inte så konspiratorisk lagd, Musk kan mycket väl förlora rättegången och kanske få betala nån miljard i skadestånd. Han har råd och kommer att använda det till sin fördel mot dom som går emot honom. Det är är singnalstyrka värd namnet. För honom kan det vara en merit att förlora. Den religiösa kulten kommr stärkas.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-02 kl. 21:20.
Citera
2021-09-02, 21:36
  #6064
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är elvägar bara någon ny ploj för att försöka inbilla oss att en grön omställning håller på att ske så att vi skickar våra pengar till EU eller är det något som kommer att påverka hur trafiken energiförsörjs? Är det någon variant på tåg eller det klassiska kommunistpåfundet "trolleybus"?

Jag lägger artikeln här eftersom vi brukar diskutera energi ur ett bredare perspektiv. Detta har vi inte hört från Tesla som anses "ligga i framkant" och hantera energi på ett brett sätt.

Som vanligt handlar de gröna nyheterna om vad man påstår kommer att ske, inte vad som sker. Gröna nyheter skall genomföras om 5-10 år, men Nord Stream bygger man nu.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...st-med-elvagar
Elvägar är kanske lite off-topic i en Tesla-tråd, men kanske inte ändå eftersom en sån utveckling förmodligen inte skulle vara bra för Tesla som satsar mycket på batterier.

Någon som är bättre på fysik får gärna rätta mig, men det låter väldigt ineffektivt så länge som det är kontaktlöst (alltså till skillnad från tåg/spårvagnar/spårbussar). Induktiv kraftöverföring är oerhört mycket mindre effektiv än trådbunden. I min värld blir det ett gigantiskt svinn med dyrbar el genom att strömsätta en hel väg.

Däremot elöverföring genom kontakt (som visas i Aftonbladet-artikeln genom en strömförande skena, om jag förstår bilden rätt) är en helt annan femma. effektivitetsmässigt. Det som talar emot det är väl ändå säkerhetsskäl? Dessutom givetvis är det en enorm investering att göra och man måste komplettera med batteri för att inte fastna på motorvägsnätet.
Citera
2021-09-02, 22:12
  #6065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thalamus
Vad har Flashback att säga till om angående detta företag??
Avancerade elbilar känns ju något som borde växa starkt de kommande åren. När oljan stiger i pris och vi möter en eventuell peak oil måste helt enkelt andra lösningar komma.

Tesla verkar ligga väldigt långt framme i utvecklandet av bilar. Speciellt deras Model S ser lovande ut. Den ska dessutom släppas på marknaden nästa år.
http://www.teslamotors.com/models

Ska man vara orolig för oljebolag eller att amerikaner älskar sina högljudda bensinslukare? Kalifornien, där företaget härstammar från, är däremot rätt långt framme när det gäller miljövänligt tänkande.

Oftast så ställer aktierna krav på investerarna, de vill ju vinna på investerarna. Tesla verkar inte vara en bra aktie att investera i nutiden. For the future, Tesla ser bara ut som en växande bolag inte ett bolag som vill sätta press på sig själva utan att de vet att människors syn på framtidens bilar ska vara enorma inte miljövänliga. Om vi idag ser att tesla bilars utseende är riktigt lysande så vet de ändå att människor köper den för utseendet inte för att den är miljövänlig. Vi som individer borde veta att amerikaner faktiskt inte bryr sig om miljön och att teslan härstammar ifrån kalifornia. Enligt statisktiken så börjar folk köpa elbilar nyligen för att de börjar se strålande ut, Förut så fanns det bara elbilar som såg fula och bedrövliga ut och att antal procent som köpte bilarna då var väldigt låga jämfört med idag. Detta i sin tur visar att man köper tesla för utseendet inte för miljöns skull.
Citera
2021-09-02, 22:20
  #6066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smizzy221
Oftast så ställer aktierna krav på investerarna, de vill ju vinna på investerarna. Tesla verkar inte vara en bra aktie att investera i nutiden. For the future, Tesla ser bara ut som en växande bolag inte ett bolag som vill sätta press på sig själva utan att de vet att människors syn på framtidens bilar ska vara enorma inte miljövänliga. Om vi idag ser att tesla bilars utseende är riktigt lysande så vet de ändå att människor köper den för utseendet inte för att den är miljövänlig. Vi som individer borde veta att amerikaner faktiskt inte bryr sig om miljön och att teslan härstammar ifrån kalifornia. Enligt statisktiken så börjar folk köpa elbilar nyligen för att de börjar se strålande ut, Förut så fanns det bara elbilar som såg fula och bedrövliga ut och att antal procent som köpte bilarna då var väldigt låga jämfört med idag. Detta i sin tur visar att man köper tesla för utseendet inte för miljöns skull.

sist men inte minst vill jag tillägga att tesla är inte en bra aktie att investera i, för att det kan troligtvis komma bilar eller andra företag som kommer tillverka bilar med mycket bättre kvalite. Varför köper man bensindrivna bilar när det ändå finns elbilar?
Jo, för att det finns bensindrivna bilar som har mycket bättre kvalite än tesla som mercedez, audi och porche bland annat. Inte för att det dyrt att köpa elbilar, utan att det inte är värt det. Jag själv som person hade köpt andra bilar eller prioterat andra bilar än tesla. Tesla är inte en växande bolag utan en bolag som bara ser ljust ut. Ställ dig frågan, varför äter tesla drivers kött? jo, för att de inte köpte bilen för att den är eldriven utan att de köpte den för att den är både snabb och extremt fin.
Citera
2021-09-02, 22:58
  #6067
Medlem
Swingtrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk verkar inte ha koll på Tesla, man får känslan han är ett vuxet barn som leker och det finns andra som drar i dom verkliga trådarna.
https://www.youtube.com/watch?v=bgBscUYvj-o

Hmm.. Men det känns väl som han har koll ändå eller?
Citera
2021-09-03, 01:26
  #6068
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smizzy221
sist men inte minst vill jag tillägga att tesla är inte en bra aktie att investera i, för att det kan troligtvis komma bilar eller andra företag som kommer tillverka bilar med mycket bättre kvalite. Varför köper man bensindrivna bilar när det ändå finns elbilar?
Jo, för att det finns bensindrivna bilar som har mycket bättre kvalite än tesla som mercedez, audi och porche bland annat. Inte för att det dyrt att köpa elbilar, utan att det inte är värt det. Jag själv som person hade köpt andra bilar eller prioterat andra bilar än tesla. Tesla är inte en växande bolag utan en bolag som bara ser ljust ut. Ställ dig frågan, varför äter tesla drivers kött? jo, för att de inte köpte bilen för att den är eldriven utan att de köpte den för att den är både snabb och extremt fin.

Skulle säga att du tänker med skygglapparna på lite här. Tesla ligger så långt fram. Designmässigt kan de slänga ihop något när som helst som slår konkurrenterna. När såg du en elbil massproducerade och billigare och bättre teknologiskt än Tesla? Det finns inte. När konkurrenterna börjar närma sig en nivå som Tesla haft så ligger redan Tesla så många år framför dem i utveckling att det spelar ingen roll.

Om du inte förstått det ännu så är nästa stora konkurrent till Tesla, Tesla själv. Tesla kommer inte sluta innovera eller förbättra tillverkningsprocessen. Det är nya delar i tesla nästan varje halvår för att det har gått att förbättra. Du hittar inte sådant tänk eller funktionalitet hos annat bilmärke. Dra upp lite sandy munroes videos på youtube där han pratar om Tesla om du vill lära dig något av en av de som har mest koll på bilbranschen i helhet. Hans företag sysslar med att analysera bilar och lyssnar du lite på vad han har att säga så kommer du snabbt inse hur fel du har.

Tesla som aktie är just nu undervärderad. Billig att köpa ifall du tänker 5-10 år framåt som investeringshorisont. Men tänker man 3 månader och hoppas på göra 30 procent så bör man fundera över sin investeringsstrategi.
Citera
2021-09-03, 07:53
  #6069
Medlem
wwrs avatar
Jag tror Musk vittnade i rättegången den 12 juli i år. Men jag har inte kunnat hitta hans vittnesmål. Den här länken som varit uppe i tråden verkar visa när han vittnade om SolarCity 2019, det är dessutom lite svårt att hitta i den, det gick heller inte attt kopiera text ur den del jag fick fram.

https://www.plainsite.org/dockets/32...er-litigation/

Jag tror alltså Musk vittnat redan 2019. Jag har ett intryck att massmedia kan ha vilselett läsarna. De har tidigare talat om att rättegången skulle starta "efter Covid". Men den verkar ha pågått åtminstone sedan 2019. Det är i alla fall mitt intryck. Informationen är lite svårtillgänglig.

Har jag missat sökningen eller finns det inget enkelt sätt att läsa Musks vittnesmål? Det bör ju gå att söka i texten och kopiera det som sägs.

Musk är ju en offentlig person och extremt stark opinionsbildare. Att se hur rättegången mot honom fortsätter är av stort allmänt intresse.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-03 kl. 08:06.
Citera
2021-09-03, 19:12
  #6070
Medlem
raskenss avatar
Roadster försenad igen. 2023 är senaste datum.

https://www.vibilagare.se/nyheter/el...-forsenad-igen
Citera
2021-09-03, 19:25
  #6071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Roadster försenad igen. 2023 är senaste datum.

https://www.vibilagare.se/nyheter/el...-forsenad-igen
Och lägg till Cybertrucken ! FSD 10.1 var planerat idag med men Musk sköt på det med någon Vecka ..
Citera
2021-09-03, 19:41
  #6072
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Och lägg till Cybertrucken ! FSD 10.1 var planerat idag med men Musk sköt på det med någon Vecka ..

Ja listan på saker som är försenad eller rena fantasier är lång. Semi ser man inte heller röken av och dom 300000 förarlösa taxibilarna som skulle vara en sedelpress för ägarna skulle dyka upp 2020. Solcellstaket blev en flopp, solid state batterer ser man inte röken av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback