Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-27, 01:10
  #73
Medlem
svampsubbas avatar
Vilken läggmatch av Duplantis i Lausanne, inte ofta man ser det på den nivån. En riktig bjudning till Sam Kendricks som missade OS på grund av karantän.
Citera
2021-08-27, 07:46
  #74
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba
Vilken läggmatch av Duplantis i Lausanne, inte ofta man ser det på den nivån. En riktig bjudning till Sam Kendricks som missade OS på grund av karantän.
Det blåste en del i Lausanne vilket påverkade resultaten. Fraser-Pryce vann 100 m på 10.60 (+1.7 m/s), tredje bästa resultat genom tiderna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-27 kl. 07:50.
Citera
2021-08-27, 11:07
  #75
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba
Vilken läggmatch av Duplantis i Lausanne, inte ofta man ser det på den nivån. En riktig bjudning till Sam Kendricks som missade OS på grund av karantän.

Och Kendricks bjöd ju i sin tur på en riktig läggmatch när Chris Nielsen sedan gick och vann tävlingen på i sammanhanget måttliga 5.82. Det är sällan man amerikaner ge bort segrar på den här nivån...
Citera
2021-08-27, 18:54
  #76
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Och Kendricks bjöd ju i sin tur på en riktig läggmatch när Chris Nielsen sedan gick och vann tävlingen på i sammanhanget måttliga 5.82. Det är sällan man amerikaner ge bort segrar på den här nivån...

Vad Kendrick gör av chansen är ju upp till honom, Duplantis kan ju inte hoppa åt honom också. Förstår att det är svårt att svälja en sådan uppenbar bjudning, även för idrottsintresserade. Tur för Nielsen därför att han klarade ingen högre höjd än tvåan Kendrick.

Oavsett vilket handlade det trots allt om tre amerikaner, varav en i grunden valde Sverige som tävlingsnation för att slippa dom grymma kvalen som jänkarna envisas med.
Citera
2021-08-28, 14:11
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Finns det några indikationer på att han inte skulle ha för avsikt att tävla där?

Han gör 3 tävlingar under 9 dagar vilket är ett tufft schema. Att lägga till en till, kanske han inte orkar.
Citera
2021-08-30, 07:57
  #78
Medlem
wwrs avatar
Filippiniern Obiena pressade faktiskt Mondo i Paris och ledde tävlingen när han tog 5.91 där Mondo rev i första. Mondo visade dock klassen och vann på 6.01.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...vansch-i-paris
Även Herah tog revanch efter Lausanne där nog blåsten fällde en del favoriter, men den ingår ju i sporten.

Mondo kunde inte ställa upp i SM eftersom han valde DL Paris vilket man kanske kan ha förståelse för. Det underliga är att SM inte lagts på den avsedda tiden när DL har uppehåll. Finnkampen ligger dagen efter DL Bryssel så Mondo vet inte om han kommer att ställa upp i Stockholm.

Ståhl vann förstås SM i diskus och fick till en silverstöt i kula! Men i mitt nyhetsflöde kommer en negativ nyhet om en kvinnlig 200m-löpare som missat någon anmälning.
Citat:
Hjelmer stoppas efter missförstånd – missar 200 meter i SM
– Det är mitt eget fel att jag inte säkerställt att jag förstått reglerna, ...
”Jag saknar ett omhändertagande, en omtanke om varandra som sträcker sig över klubbgränser och rivalitet på banan. Nu blev det personligt, när personer uppmärksammade att min namnteckning saknades och ändå inte kollade läget;
https://www.svt.se/sport/friidrott/h...200-meter-i-sm

Mondo tävlar i Paris och Bryssel och vet inte om han kommer till Sverige. Från SM kommer nyheter om dålig sammanhållning. Det är precis som Greta Thunberg som sitter och surar med ryggen mot den svenska riksdagen och vägrar tala med de svenska politikerna utan istället kommunicerar med EU, Merkel, Macron etc

Man håller på att lägga ned Sverige. Det är inte Mondos fel. Killen är duktig och trevlig och skall naturligtvis tävla där han tjänar mest pengar om han vill. Men tävlingarna verkar märkligt planerade tycker jag utan att vara expert på friidrott.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-30 kl. 08:45.
Citera
2021-08-30, 13:32
  #79
Medlem
Mondo har gjort en resultatmässigt svagare säsong detta år än föregående år,då han ju slog världsrekord dubbelt upp plus att han bättrade utomhusnotering till 6,15.
OS Guld trumfar naturligtvis..men tittar man rent resultatmässigt så har det inte sett helt bra ut denna säsong tycker jag.

Jag hade förväntat mig högre höjder helt enkelt.Vi får se om Duplantis kan studsa tillbaka nästa säsong.
Citera
2021-08-30, 18:05
  #80
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mondo har gjort en resultatmässigt svagare säsong detta år än föregående år,då han ju slog världsrekord dubbelt upp plus att han bättrade utomhusnotering till 6,15.
OS Guld trumfar naturligtvis..men tittar man rent resultatmässigt så har det inte sett helt bra ut denna säsong tycker jag.

Jag hade förväntat mig högre höjder helt enkelt.Vi får se om Duplantis kan studsa tillbaka nästa säsong.

Av tio tävlingar utomhus i sommar har Mondo vid sex tillfällen hoppat minst sex meter (60%) och 5.90 har han hoppat i åtta tävlingar (80%). Av fjolårets elva tävlingar utomhus hoppade Mondo sex meter vid fem tillfällen (45%) och 5.90 tog han i sju tävlingar (64%).

Räknar man samman resultaten inne och ute har Mondo i år hoppat sex meter i tio av femton tävlingar (67%) och 5.90 vid tolv tillfällen (80%), jämfört med sex meter i tio av sexton tävlingar i fjol (62%) och 5.90 vid tolv tillfällen (75%), så även i det avseendet är han alltså något bättre i år.
Citera
2021-08-30, 23:00
  #81
Medlem
Pecka-s avatar
Han kanske blir som många andra "underbarn". Peakar tidigt, sen går det utför. När han inser att han kastat bort hela sin barn/ungdom på något så meningslöst som att hoppa högt med hjälp av en käpp, så slutar det med droger och rattfylla. Se bara på Petter Northug.
__________________
Senast redigerad av Pecka- 2021-08-30 kl. 23:03.
Citera
2021-08-30, 23:12
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mondo har gjort en resultatmässigt svagare säsong detta år än föregående år,då han ju slog världsrekord dubbelt upp plus att han bättrade utomhusnotering till 6,15.
OS Guld trumfar naturligtvis..men tittar man rent resultatmässigt så har det inte sett helt bra ut denna säsong tycker jag.

Jag hade förväntat mig högre höjder helt enkelt.Vi får se om Duplantis kan studsa tillbaka nästa säsong.

Han har gjort misstaget många andra gör, fått för sig att lägga på sig en massa otympliga muskler och därmed blivit för tung vilket påverkar tekniken.

Fattar inte varför man får för sig att ändra en massa grejer när man ständigt blev bättre och bättre.
Citera
2021-08-31, 08:25
  #83
Medlem
Jag tycker hans lägstanivå har blivit bättre i år, men superhoppen har inte funnits där. Men det är ju svårt att slå personbästa varje år när man är uppe på världsrekordhöjder.
Citera
2021-08-31, 08:58
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Av tio tävlingar utomhus i sommar har Mondo vid sex tillfällen hoppat minst sex meter (60%) och 5.90 har han hoppat i åtta tävlingar (80%). Av fjolårets elva tävlingar utomhus hoppade Mondo sex meter vid fem tillfällen (45%) och 5.90 tog han i sju tävlingar (64%).

Räknar man samman resultaten inne och ute har Mondo i år hoppat sex meter i tio av femton tävlingar (67%) och 5.90 vid tolv tillfällen (80%), jämfört med sex meter i tio av sexton tävlingar i fjol (62%) och 5.90 vid tolv tillfällen (75%), så även i det avseendet är han alltså något bättre i år.

Japp..det är fortfarande tydligt att Mondos peak..åtminstone so far..var inomhus säsong 20.
Jag hoppas att de verkligt höga hoppen återvänder säsong 22,och då gärna gjorda utomhus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback