2021-08-28, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag svarar mig själv.
Greta och FFF i Afghanistan borde sitta lugnt i båten just nu, och ev, ta sig till safe houses tills kaoset lägger sig.

Det finns lite olika narrativ, och ett är att klimatkrisen hjälpte Talibanerna till makten.
Problem med torka osv, har lett till problen för opiumbönderna genom åren. Och då är det Talibanerna som kommit till undsättning och gett ekonomiskt bidrag till bönderna, inte Regeringen. eller USA.
En av anledningarna till varför Talibanerna nått sådan populäritet framförallt i deras strongholds i södra delarna av landet som drabbats mest av torka till följd av klimatkris.
Nu kom ett uttalande ifrån Abdul Qahar Balkhi, medlem utav Taliban's Cultural Commission, att Talibanerna förstår klimatkrisen och vill delta att jobba för att förhindra den.

Mitt tips till Greta och FFF, om de inte lyckas evakuera, är att ta kontakt med Abdul Qahar Balkhi, och förklara eran oro och problem och få information och försäkringar att de kommer få skydd utav Talibanerna i landet.
Gör det bara.

Seeking World Recognition, Taliban Vows to Help Fight Terror and Climate Change

https://outline.com/UgyDpX

EDIT: Var dock mkt, försiktig med utlämnande av ID uppgifter av medlemmar i landet . Använd kontakter med erfarenhet av liknande förhandlingar för att få rätt hjälp för att föra en dialog.
Greta har en mycket svår situation i Afghanistan. Aktivisterna där är oftast välutbildade unga tjejer, som är väldigt rädda för talibanerna. Ett problem är att vissa internationella organisationer bara vill släppa in Greta ensam på viktiga möten och förhandlingar. Hon får nu bära ett mycket tungt personligt ansvar! Några goda råd!?
2021-08-28, 00:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har en mycket svår situation i Afghanistan. Aktivisterna där är oftast välutbildade unga tjejer, som är väldigt rädda för talibanerna. Ett problem är att vissa internationella organisationer bara vill släppa in Greta ensam på viktiga möten och förhandlingar. Hon får nu bära ett mycket tungt personligt ansvar! Några goda råd!?
Jag vill ogärna delge några specifika råd i detta läge nu
Då det är skarpt läge.
Annat än det jag gett i tidiigare inlagg..

EDIT:det går bra att PMa mig isåfall....
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-28 kl. 00:33.
2021-08-28, 00:51
Medlem
Citat:
Vissa saker kan jag bara antyda, för att Greta har begärt att jag ska vara mera försiktig. Som jag skrev, måste man ge förtroende för att få förtroende!
Har Greta™ berättat om hon tänker ta hormonbehandling för att komma in i puberteten eller inte, eller är det en jättehemlis mellan endast er två? Och vad råder du henne till? Att stanna kvar i en dvärgväxt barnkropp eller att få en så vuxen kropp som möjligt?
2021-08-28, 02:08
Moderator
oilslicks avatar
Citat:

Så nu har Greta en svår situation i Afganistan...på vilket sätt då menar du?
Dom kan ju inte gärna ta ett flyg därifrån.
Ska hon åka ner och rädda dom från talibanerna?
Hur ska hon ta sig dit, cykel?

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Har Greta™ berättat om hon tänker ta hormonbehandling för att komma in i puberteten eller inte, eller är det en jättehemlis mellan endast er två? Och vad råder du henne till? Att stanna kvar i en dvärgväxt barnkropp eller att få en så vuxen kropp som möjligt?

För klimatrörelsen är det nog bäst om Greta stannar i det stadium hon är i nu.
En "vuxen" Greta vill dom säkerligen inte ha.
2021-08-28, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det jag kan berätta om, har jag redan berättat!

Dvs. dels att om Greta önskar kunna få barn i framtiden, så är hormonbehandling sannolikt då nödvändig, dels att den slags hormonbehandling som sannolikt då är bäst och säkrast för henne, kräver frekventa vistelser i sluten vård på sjukhus.

Berättade sist, att eftersom Greta älskar att plugga och vara i skolan, är detta sannolikt inget lätt ytterst personligt val för henne. Resten är alltför privat!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-08-28 kl. 04:31.
2021-08-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Så nu har Greta en svår situation i Afganistan...på vilket sätt då menar du?
Dom kan ju inte gärna ta ett flyg därifrån.
Ska hon åka ner och rädda dom från talibanerna?
Hur ska hon ta sig dit, cykel?

Nej det är uppenbart att Greta™ valdes att spela rollen huvudsakligen pga sitt kroppsliga handikapp. Det är ju perfekt med någon som kan fortsätta att spela rollen som barn hur länge som helst. Den yngre systern Beata t ex är välväxt och reslig, och var aldrig ens påtänkt som klimatflicka. Severn Suzuki var redan som 12-åring stor och saftig, så valet av Greta™ var väl genomtänkt.
2021-08-28, 10:12
Medlem
Citat:

Dvs. dels att om Greta önskar kunna få barn i framtiden, så är hormonbehandling sannolikt då nödvändig, dels att den slags hormonbehandling som sannolikt då är bäst och säkrast för henne, kräver frekventa vistelser i sluten vård på sjukhus.

Berättade sist, att eftersom Greta älskar att plugga och vara i skolan, är detta sannolikt inget lätt ytterst personligt val för henne. Resten är alltför privat!

Självsvält och utebliven pubertet handlar förstås inte "bara" om ev. framtida graviditeter.

Citat:
Östrogen påverkar i stort sett hela kroppen: livmoder, bröst, hjärta, blodkärl, lungor, skelett, hjärna, centrala nervsystemet, metabola syndromet, håret, hudens åldrande och så vidare. Det anses även skydda mot bland annat hjärtinfarkt, hjärt-kärlsjukdomar, depression, benskörhet och tandlossning.

Att sätta igång ägglossningen om Greta skulle vilja bli gravid i framtiden är gissningsvis en quick fix och det minsta problemet av alla. (Det där med sluten vård får stå för dig.) Men i normala fall är puberteten en långdragen process som bland annat ändrar bäckenets form för att förbereda inför och underlätta kommande förlossningar osv.

Skulle tyvärr inte förvåna om hon redan nu visar tecken på benskörhet.
2021-08-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
(...)
Nu kom ett uttalande ifrån Abdul Qahar Balkhi, medlem utav Taliban's Cultural Commission, att Talibanerna förstår klimatkrisen och vill delta att jobba för att förhindra den.

Mitt tips till Greta och FFF, om de inte lyckas evakuera, är att ta kontakt med Abdul Qahar Balkhi, och förklara eran oro och problem och få information och försäkringar att de kommer få skydd utav Talibanerna i landet.
Gör det bara.

(...)

Citat:
Greta har en mycket svår situation i Afghanistan. (...) Hon får nu bära ett mycket tungt personligt ansvar! Några goda råd!?

Tycker det är osmakligt att två äldre svenska män sitter i skydd bakom sina datorskärmar och uppmuntrar tonåringen Greta, med sina dokumenterade psykiska problem, att än en gång lägga sig i inflammerade och komplicerade utrikespolitiska förhållanden.

Varvid hon väcker ilska och kanske utsätter sig för faror:

Citat:
Sam
@Sam86125863
·
Aug 27
Replying to
@GretaThunberg
Greta, you should be ashamed of yourself! When you supported Khalistani terrorists through toolkit by writing in favour of terrorist disguised as farmers agitation you were actually encouraging extremists like Taliban in India!!! Better watch your act in future!

Frågan är hur talibanerna ska förhindra klimatkrisen. Genom att förbjuda bönderna att köra med sina dieseltraktorer?

Sen kan man ju undra vad som skulle hända om just F4F-medlemmar får fri lejd ur Afghanistan. Har de asylskäl och i så fall var? Kommer de att kräva att få ta med sig sina familjemedlemmar? Blir det just Sverige som får nöjet att ta emot dem?

Lek med tanken att Europa skulle drabbas av krig och just Greta, Inspiratoeren och övriga skolstrejkare + Luisa Neubauer och andra radikala tyska ungdomar skulle få en "gräddfil" att lämna kriget bakom sig, genom specialchartrade plan (oklart dock hur Greta skulle transporteras).

Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
(...)

Nej, givetvis inte. Jag är den första att hålla med om att bilden av den till synes 12-åriga lilla tösabiten mot det stora riksdagshuset var effektiv och gripande. Men när hon vuxit upp och ser ut som Märta Stenevi, om än bara 150 cm lång, kommer hon inte att få det så lätt längre.

Läser man här och på sociala medier känns det redan som om folk håller på att tröttna och/eller genomskåda henne. Att hon delar en bild från en Extinction Rebellion-manifestation gör antagligen inget bättre. Åtminstone inte hos oss som inte gillar våldsbejakande vänsterorganisationer - och oturligt nog för Greta är vi ganska många.
2021-08-28, 11:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Går det verkligen att få Greta ”normal” med hjälp av hormoner?
Det gick en kille på samma skola som mig under uppväxten, han var väldigt liten i lågstadiet, hans handleder röntgades för att se hur lång/kort han skulle bli och han fick tillväxthormoner. På den tiden sades det att den typen av behandlingar måste sättas in före puberteten för att ha någon effekt. Han blev längre, inte stor men åtminstone inom normalspannet.
Vilket nog varit skönt för honom i vuxen ålder.
Känner även till en kvinna vars far vägrade ge henne tillväxthormoner, hon blev dvärg, tror knappast hon tackar sin idiot till far för det beslutet.

Som sagt, Greta kommer vara lika liten oavsett hormoner men möjligen att hon kan bli könsmogen?
Väldigt märkligt att inte föräldrarna tog tag i hennes eftersatta fysiska utveckling långt tidigare?
Men med tanke på hur de låtit Greta uppträda så verkar de ha väldigt skeva prioriteringar.
2021-08-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Självsvält och utebliven pubertet handlar förstås inte "bara" om ev. framtida graviditeter.

Att sätta igång ägglossningen om Greta skulle vilja bli gravid i framtiden är gissningsvis en quick fix och det minsta problemet av alla. (Det där med sluten vård får stå för dig.) Men i normala fall är puberteten en långdragen process som bland annat ändrar bäckenets form för att förbereda inför och underlätta kommande förlossningar osv.

Skulle tyvärr inte förvåna om hon redan nu visar tecken på benskörhet.
Långvariga svåra ätstörningar ger nästan alltid viss benskörhet. Så Greta lär behöva kalktabletter med extra D-vitamin.

Annars skulle jag önska att du läste mina inlägg mera noggrant. Vad gäller Afghanistan så var det Greta som intog initiativet till en analys och genomgång för flera veckor sedan, då hon var orolig över händelseutvecklingen, det var inte mitt initiativ!

Förklarade tidigare att vid långvariga ätstörningar ger hypofyshormonet GnRH klart bättre effekt och säkerhet än östrogen. Efter hormonbehandling med GnRH kan IVF, dvs provrörsbefruktning, ordna med en bebis!

Förklarade även att GnRH dock har nackdelen att bara kunna tillföras intermittent via intravenös pump, och därför vanligen bara ges i sluten vård av säkerhetsskäl!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-08-28 kl. 12:04.
2021-08-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tycker det är osmakligt att två äldre svenska män sitter i skydd bakom sina datorskärmar och uppmuntrar tonåringen Greta, med sina dokumenterade psykiska problem, att än en gång lägga sig i inflammerade och komplicerade utrikespolitiska förhållanden.

Varvid hon väcker ilska och kanske utsätter sig för faror:

Frågan är hur talibanerna ska förhindra klimatkrisen. Genom att förbjuda bönderna att köra med sina dieseltraktorer?

Sen kan man ju undra vad som skulle hända om just F4F-medlemmar får fri lejd ur Afghanistan. Har de asylskäl och i så fall var? Kommer de att kräva att få ta med sig sina familjemedlemmar? Blir det just Sverige som får nöjet att ta emot dem?

Lek med tanken att Europa skulle drabbas av krig och just Greta, Inspiratoeren och övriga skolstrejkare + Luisa Neubauer och andra radikala tyska ungdomar skulle få en "gräddfil" att lämna kriget bakom sig, genom specialchartrade plan (oklart dock hur Greta skulle transporteras).

Nej, givetvis inte. Jag är den första att hålla med om att bilden av den till synes 12-åriga lilla tösabiten mot det stora riksdagshuset var effektiv och gripande. Men när hon vuxit upp och ser ut som Märta Stenevi, om än bara 150 cm lång, kommer hon inte att få det så lätt längre.

Läser man här och på sociala medier känns det redan som om folk håller på att tröttna och/eller genomskåda henne. Att hon delar en bild från en Extinction Rebellion-manifestation gör antagligen inget bättre. Åtminstone inte hos oss som inte gillar våldsbejakande vänsterorganisationer - och oturligt nog för Greta är vi ganska många.
Ja jag tror att många har tröttnat och även genomskådat henne. Har hört många föräldrar som blivit förbannade när hon sa att husen brinner.Hon skrämde upp barn
2021-08-28, 12:49
Medlem
Citat:
Långvariga svåra ätstörningar ger nästan alltid viss benskörhet. Så Greta lär behöva kalktabletter med extra D-vitamin.

Annars skulle jag önska att du läste mina inlägg mera noggrant. Vad gäller Afghanistan så var det Greta som intog initiativet till en analys och genomgång för flera veckor sedan, då hon var orolig över händelseutvecklingen, det var inte mitt initiativ!

Förklarade tidigare att vid långvariga ätstörningar ger hypofyshormonet GnRH klart bättre effekt och säkerhet än östrogen. Efter hormonbehandling med GnRH kan IVF, dvs provrörsbefruktning, ordna med en bebis!

Förklarade även att GnRH dock har nackdelen att bara kunna tillföras intermittent via intravenös pump, och därför vanligen bara ges i sluten vård av säkerhetsskäl!

Menar du på fullt allvar att Greta skulle berätta för dig att hon redan nu tänker skaffa egna barn i framtiden Som du sen skriver på flashback. Nu får du väl kamma dig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in