Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och var finns det egentligen för källor på att "kvinnor söker sig till män som tjänar mer än de själva?"
Vad jag läst, så lämnar kvinnor mer gärna än motsatsen, män som ex. blir arbetslösa eller har usel ekonomi, vilket också är rätt logiskt, OM man nu lever enligt "ekonomin": du ska ta mer hand om barnen medan jag ska ta mer ansvar för försörjningen, eller hur?
Och de söker sig till män med hög social status i gruppen, men! den sociala statusen behöver ju inte handla om pengar, det kan ju handla om att vara en kändis, snygg eller "intressant" typ kulturpersonlighet, socialt begåvad eller liknande.
Det finns massvis med sociologisk forskning som visar att kvinnor (som grupp) söker sig till män som har en högre utbildningsgrad, eller ekonomi än de själva. Detta är dock korrelation, som inte tar hänsyn till att män med en högre utbildningsgrad eller ekonomi möjligen besitter specifika personlighetsdrag, eller ett högre intellekt i förhållande till män med en lägre utbildningsgrad eller lägre lön. Detta har i sig lett till en hel drös med artiklar där forskare spekulerat huruvida flertalet kvinnor kommer att tvingas leva ensamma då de inte hittar någon man med vare sig universitetsutbildning eller arbete.
Det finns också forskning som visar att män (oavsett kultur) föredrar vackra kvinnor, medan kvinnor föredrar män med socialt och ekonomiskt kapital. Sedan kan man givetvis problematisera detta, exempelvis att i stort sett alla kulturer är patriarkala, där specifika egenskaper och attribut associeras som antingen maskulina eller feminina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag tycker som sagt att både individuell lönediskriminering, könet styr lönenivån.
och "generell" diskriminering: könet styr värderingen av ett jobbs lönenivå och! tvånget att ta föräldraledigt, deltid, eller vab när man får barn baserat på förväntningarna på sitt kön är samma typ av ekonomiskt diskriminering.
Så jo jag är väl visst intresserad av andra förklaringsmodeller över varför kvinnors livsinkomster fortsatt är så pass lägre än mäns.
Men, jag går alltså inte med på att individuell lönediskriminering inte skulle finnas. Det gör det självklart.
varför tar du hela tiden för givet att kvinnor enkom skulle vara intresserade av partners?
Kvinnor har genom alla tider inte alls haft detta enorma problem som män verkar ha av att få partners.
Så pratar du inte lite mer utifrån nått slags manligt konkurrens perspektiv nu som faktiskt inte helt stämmer med kvinnors verklighet?
Hade nu kvinnor enkom lagt hela sin uppmärksamhet på att skaffa män, och dessa män varit så totalt ointresserade av utbildade kvinnor, hur förklarar du då att kvinnor slåss för att få höga utbildningar?
Kvinnor får i regel sex, kärlek och uppmärksamhet, det kan ibland vara problem med att få sex just från de män man vill ha sex med, men inte direkt de svåraste problemet i kvinnors liv.
man får också i regel partners som kvinna, det kan återigen vara problem hitta bra partners, men återigen inte det som allt snurrar kring i vuxna kvinnors liv.
Tonåringar möjligen, men inte vuxna kvinnor.
Män är viktiga, men de kommer och går mer, och inte de viktigaste för kvinnor utan det är deras barn och rätt ofta faktiskt också deras vänner för där som kvinnor mest har sitt emotionella stöd.
det är den andra sidan av myntet av de som du pratar om, att män går ersätta, det finns triljarders av spermier, och villiga män, men inte lika lätt kvinnor, där finns betydligt färre ägg och kvinnor är inte lika villiga.
Så försök lite mer sätta dig in i kvinnors verklighet innan du drar konstiga slutsatser kring deras planhalva.
Intressant inlägg. Du skriver att kvinnor överlag inte prioriterar att hitta en bra partner, samtidigt går du i andra trådar till attack mot skribenter som snarare än ditt (egen tolkning) social deterministiska synsätt, tror på den fria viljan; att individen själv har ett ansvar för vem h*n väljer att investera tid i, och att ta reda på personens känslor, tankar och värderingar. Jag får känslan av att din text, i någon mån, baseras på egna erfarenheter och perspektiv.
Det är också märkligt och inkonsekvent att du inte utgår från att samhällets syn präglar pojkar och flickors val; att utbilda sig eller inte utbilda sig.