Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-24, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Sjuksystrar har inte speciellt låg lön idag.
Nej men lägre än byggnadsarbetare vilket var frågan.
Citera
2021-08-24, 10:18
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej men lägre än byggnadsarbetare vilket var frågan.

Sjuksystrar om någon arbetsgrupp har väl varit framgångsrika att få ökad lön.

Byggjobbares lön följer byggkonjunkturen på ett helt annat sätt.
Citera
2021-08-24, 10:24
Avslutad
Citat:

Ja, men det var det alltså det som diskuterades. Om offentliganställda ska ha lägre löner än privatanställda så att alltså de som bygger sjukhuset ska ha högre lön än de som jobbar i det.
Citera
2021-08-24, 10:32
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att kvinnor hellre vill ha en man med god ekonomi än en med dålig ekonomi, att skaffa barn med, varför har du problem köpa det?
För mig är det en rätt självklar önskan. Borde definitivt! vara det även för män, eftersom detta är ett av de viktigaste tecknen på att man gängar sig med kompetenta gener.
Och varför skulle kvinnor vilja försörja en man?

Och var finns det egentligen för källor på att "kvinnor söker sig till män som tjänar mer än de själva?"
Vad jag läst, så lämnar kvinnor mer gärna än motsatsen, män som ex. blir arbetslösa eller har usel ekonomi, vilket också är rätt logiskt, OM man nu lever enligt "ekonomin": du ska ta mer hand om barnen medan jag ska ta mer ansvar för försörjningen, eller hur?
Och de söker sig till män med hög social status i gruppen, men! den sociala statusen behöver ju inte handla om pengar, det kan ju handla om att vara en kändis, snygg eller "intressant" typ kulturpersonlighet, socialt begåvad eller liknande.

jag kan bara säga att jag känner inte igen vare sig mig själv, eller andra kvinnor i min omgivning för att vara golddiggers....de finns säkert absolut, men jag tror de utgör en minoritet av kvinnosläktet faktiskt.
Kvinnor söker trygghet och kärlek främst.

Och hela "bygget" med uppdelningen av arbeten och ansvar är fortsatt en påhittad konstruktion som skapat våra normer.

Du har problem med att förstå att fattigdom, hemlöshet, ekonomiskt utsatthet är rejält farligare för kvinnor att leva i än det är för män i patriarkala traditioner?

Kan vi åtminstone enas om att kvinnor värderar partnerns inkomst högre än vad män gör? Oavsett anledning, oavsett om det är rationellt eller ej. Håller du med om detta? Om ja; tror du att detta ger män ett extra incitament på arbetsmarknaden?

Vi är ju redan överens om att kvinnor inte behöver anstränga sig lika mycket för att få en man som män behöver göra för att få en kvinna. Tror du verkligen inte att mäns statusjakt (indirekt en jakt på högre lön) i väldigt stor utsträckning är en konsekvens av att högstatusmännen tenderar stå högt i kurs hos damerna?

Jag antar att du inte har alltför svårt att köpa in på idén att skönhetshetsen bland kvinnor i stor utsträckning drivs av manlig ytlighet, och en konkurrens i den interna kvinnliga hierarkin där skönhet står högt i kurs? Den manliga hierarkin fungerar annorlunda. En man kan kompensera för sitt utseende på andra plan på ett sätt som kvinnor inte kan. Att män satsar hårdare på karriären är drivet av kvinnors preferenser på samma sätt som att kvinnors skönhetsintresse är drivet av manliga preferenser. I båda fallen handlar det om att positionera sig i den könsinterna hierarkin. Och så länge de har olika kriterier kommer män och kvinnor att prioritera olika.

Du pratar om att kvinnor jobbar hårt för att få högre lön så att de kan undvika sexuellt våld eller för att kunna fly från en potentiellt farlig partner. Har du några belägg alls för detta? Påverkas verkligen risken för en kvinna att utsättas för sexuellt våld av hennes inkomst? Och för hur många svenska kvinnor faller möjligheten att lämna sin man på att hon själv har för låg inkomst? Man behöver inte ha ett toppjobb för att överleva vet du, en helt vanlig heltidslön räcker gott och väl för den som inte har utsvävande ekonomiska vanor. Och gifta kvinnor får ju dessutom hälften av alla tillgångar när de skiljer sig.
Citera
2021-08-24, 10:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:

Sjuksköterskor började få upp sin lön kring år 2000 när det blev fritt fram att hyra in sjuksköterskor via bemanningsbolag. För dessa var landstingen villiga att betala dubbla priset och de fick därmed mycket högre lön. Som spillde tillbaka lite på landstingsanställda.

Detta håller landstinget så smått på att trycka tillbaka, när man förbjuder sjuksköterskekonsulter, så att man kan hålla lönerna nere genom att vara nästan monopol-arbetsgivare.

Allt detta är bara möjligt eftersom 90% av sjuksköterskor är kvinnor. Kvinnor är alltid villiga att förtryckas, av män eller kvinnor.

Jag har alltid tyckt det är absurt att jag som jobbar med datorer har dubbla lönen mot min fru som gör människor friska. Kvinnor är så gulliga, de går med på detta som saknar logik. I andra länder med fler arbetsgivare inom vården som Schweiz och USA kan en bra sjuksköterska ha 70-90k i månadslön, i Sverige 35-40k.
Senast redigerad av Paris24 2021-08-24 kl. 10:48.
Citera
2021-08-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
att polisen avlossade 25 skot mot honom efter att felaktigt identiferat hans leksakspistol som ett skarpt vapen?

Att kvinnor generellt har en lägre tröskel för "självuplevt hot", och det var moteveringen till att de använde dödligt våld i självförsvar, i det här specefika fallet "kände" de att de blev beskjutna, vilket de naturligtvis inte blev.

sen finns ju även kopplingen mensvärk och höftsmärta, men att skjuta ihjäl någon med motevering jag trodde jag blev skjuten = smärta i höften, därav tömnde jag mitt magasin i honom.....

misstag händer, speciellt om du aktivt väljer sänka kraven, i praktiken så är 25% av poliserna som utbildats 2016+ inte kompetenta (för korkade tex) nog att utbildas till poliser -2015. och det är endå bara ett exempel på den mer inkluderade polisen (vars dödliga våld ökat med 100 tals % de senaste 10åren.)

Men visst, känslor är ju viktigare än verkligheten, men det förändrar ju inte den objektiva verkligheten, och det är väll något du kan tatill dig?

Jag frågade vad du gjort, inte vad du läst som bildat din uppfattning.
Citera
2021-08-24, 11:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag frågade vad du gjort, inte vad du läst som bildat din uppfattning.

beskrivit värkligheten objektivt.
Citera
2021-08-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
beskrivit värkligheten objektivt.
Verkligheten heter det.

Men du säger alltså att du har en informerad uppfattning för att du beskrivit verkligheten objektivt? Det går inte ihop, inte ens grammatiskt.
Citera
2021-08-24, 11:09
Medlem
Stones avatar
Vilket raseri? Det är ju ett rätt välbalanserad tv-serie. Det är väl ingen som heller påstår att det inte finns skillnader men vi kanske börjar upptäcka att likheterna mellan könen är större.
Citera
2021-08-24, 11:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Verkligheten heter det.

Men du säger alltså att du har en informerad uppfattning för att du beskrivit verkligheten objektivt? Det går inte ihop, inte ens grammatiskt.

det är okej, du har ju inte presenterat något alternativ, så lämnar du den oemtosagd så är den ju det, så fungerar även känsloargument i sandlådan bland barn.
Citera
2021-08-24, 11:14
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vilket raseri? Det är ju ett rätt välbalanserad tv-serie. Det är väl ingen som heller påstår att det inte finns skillnader men vi kanske börjar upptäcka att likheterna mellan könen är större.

Å andra sidan delar vi människor till 60% gener med bananer. Likheterna är större än skillnaderna även där.
Citera
2021-08-24, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att kvinnor hellre vill ha en man med god ekonomi än en med dålig ekonomi, att skaffa barn med, varför har du problem köpa det?
För mig är det en rätt självklar önskan. Borde definitivt! vara det även för män, eftersom detta är ett av de viktigaste tecknen på att man gängar sig med kompetenta gener.
Och varför skulle kvinnor vilja försörja en man?

Men det är inte 50/50, så det är inte lik viktigt för män, även om det nu inte i praktiken är akillnaden mellan liv och död för "hennes barn" i tex norden.

Citat:
Och var finns det egentligen för källor på att "kvinnor söker sig till män som tjänar mer än de själva?"

det är nog bara en förklaring till varför det ser ut som det gör empiriskt, sannolikheten för att det är "slumpen" bör ju endå försvinna om den inte är relvant, tex om andra värden var viktigare (dvs mannens potential och kapacitet att acumulera mer resurser och dela med sig av dem)

norge
http://ftp.iza.org/dp12185.pdf
sverige
https://academic.oup.com/esr/article/36/3/351/5688045

och här är en intressant studie som bygger på den felaktiga ,men "klassiska" hypergami teorin, dvs att utbildning=socioekonomisk status, teorin om att hypergami och hypogami är social konstruerat utifrån kvinnors lägre deltagande i utbildning/högre utbildning.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5421994/

här är ju en mer "lättläst" problematisering av kvinnors dominans inom högre studier,
https://kvartal.se/artiklar/vem-ska-en-kvinnlig-akademiker-gifta-sig-med/

resultat sofar är att kvinnor väljer en partner som tjänar mer än dem i samband med barnalstring, så educational hypergamy ställs på endä, på samma sätt som det stod på ände för 100 år sedan,
Att kvinnor endå nosar upp de som är lika rika/rikare än demsjälva (eller uppvisar potential att vara det) består.

Citat:
Vad jag läst, så lämnar kvinnor mer gärna än motsatsen, män som ex. blir arbetslösa eller har usel ekonomi, vilket också är rätt logiskt, OM man nu lever enligt "ekonomin": du ska ta mer hand om barnen medan jag ska ta mer ansvar för försörjningen, eller hur?

det förekommer säkert, men det är inte de vanliga skälen till att kvinnor väljer att skilja sig. i synnerhet korelerar det dåligt med utvecklingen av genomsnittligt "obetalt arbete".

Citat:
Och de söker sig till män med hög social status i gruppen, men! den sociala statusen behöver ju inte handla om pengar, det kan ju handla om att vara en kändis, snygg eller "intressant" typ kulturpersonlighet, socialt begåvad eller liknande.

Jo, man har tittat på det, det är ju även en förklaring till varför "klassiskern" sociekonomisk status är en felaktig defintion av kvinnor och mäns skillnader i prioriteringar de söker hos varandra.

en teori är ju att kvinnor är helt enkelt mer "picky" ju högre deras status är i männs ögon (vilket naturligtvis är rimligt, ont om supermodeller som parbildar med bosse på volvo, trotts att det finns en uppsjö av snyggar, snällare och bättre män i den potten (dock inte tillräkligt relativ status).

Citat:
jag kan bara säga att jag känner inte igen vare sig mig själv, eller andra kvinnor i min omgivning för att vara golddiggers....de finns säkert absolut, men jag tror de utgör en minoritet av kvinnosläktet faktiskt.
Kvinnor söker trygghet och kärlek främst.
Tycker inte "golddigger" i sig är mer fel än kvinnor som uppvaktar serimördare, tvärtom snarare.
om defintionen av en goldigger är att mannen ska dra in mer stålar än vad jag gör = majoriteten, även i sverige= goldiggers.

Citat:
Och hela "bygget" med uppdelningen av arbeten och ansvar är fortsatt en påhittad konstruktion som skapat våra normer.
Den tycks inte vara påhittad, vi har ju enorma problem som drabbar kvinnor i yrkeslivet idag, i vissa yrkesgrupper (tex läkare) så gör 3kvinnor lika många effektiva arbetstimmar som 2 män. (inget sagt om vem som är bäst, utan på plats).

man ska nog inte hindra de som vill jobba 150% och mår bra av att göra karriär, men att lura de som kämpar med att klara 80% (vilket är genomsnittet mellan män och kvinnor i arbetslivet, och nej de gör inte mer totalt arbete heller) med hänvisning till att det är normer och påhittade konstruktioner är omotiverat.

Citat:
Du har problem med att förstå att fattigdom, hemlöshet, ekonomiskt utsatthet är rejält farligare för kvinnor att leva i än det är för män i patriarkala traditioner?

ja, så anledningen till att män och kvinnor beter sig olika utifrån att minska risken för att deras barn ska hamna i det läget är sunt, och då är det inte fel i att påtala att det främst är kvinnor idag (i västvärlden) som väljer att försätta sina barn i den farliga situationen. att de friviligt gör det själva är ju deras egna val.
Senast redigerad av slö 2021-08-24 kl. 12:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in