Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-21, 22:28
Medlem
De man gör här går betydligt djupare. Man öppnar Pandoras box. Och snart blir de accepterat att säga en annan sak som alla också vet. Dvs att män är smartare och mer kapabla än kvinnor. Och att detta förklarar mäns överlägesenhet i samhället.

En överlägsenhet som skulle vara ännu större om samhället inte var geocentriskt. Utan i stället var maskulint och meritokratiskt.

Sen kommer naturligtvis en annan positiv sak av detta och att man kanske slutar plåga små pojkar från förskolan och uppåt i feministisk regi.
Citera
2021-08-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jobbar man inom vårdsektorn eller som du, som lärare. Så gör man en otrolig skillnad för folk, även om det är för lägre lön än som ingenjör. Väljer man sådana yrken är det ofta för att man vill hjälpa/vårda etc. och har ett intresse för det, oavsett om lönen inte är så bra som för vissa andra yrken. Det fackförbund/feminism etc. har gjort är ju att se till att det iaf. inte är alltför dåliga löner i dessa sektorer. Och därmed sett till att folk som har starkt intresse kan välja dessa yrken och ändå få en ok lön.

Så är det nog för den som utbildar sig till lärare från början.

Missförstå mig inte, jag har inga problem att känna engagemang för mina elever. Men mitt yrkesval var mer komplext.

Och jag tror många funderar över om de vill intern-konkurrera hos en toppkonsult som McKinsey eller om de inte orkar det. Kanske man väljer läraryrket för att slippa det, för en skola är behagligt fri från sådant. Men vissa är ju tävlingsinriktade och gillar konkurrens, de kör karriären fullt ut, för karriärens egen skull.

Jag vet inte om fackförbunden har varit framgångsrika i löneförhandlingarna. Det som ledde till lönelyftet för lärare var ju bristen på leggade lärare. Man insåg man var tvungen att höja lönerna för att fler skulle välja yrket.

Risken är ju med de låga krav man idag har för att bli antagen till lärarutbildningen att de som examineras inte är särskilt lämpade. Att det är de som inte kan bli annat som blir lärare, att det är en nödlösning för dem.

När jag pluggade KPU för legitimationen (jag hade ämnesbetygen) var där ganska många som kom direkt från språkutbildning och biologi. Jag vet inte hur motiverade alla var egentligen.
Citera
2021-08-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Då borde du inte se något problem i att vissa yrkesgrupper försöker lyfta sina lönefrågor politiskt då, även om det innebär att det blir dyrare för dem som ska betala.

Naturligtvis skall alla jobba för sin lön.

Men jag tycker inte i grunden systemet är orättvist. Det är tillgång och efterfrågan och hur det man producerar värderas som avgör.

Inte vad man själv tycker det är värt.
Citera
2021-08-21, 22:37
Medlem
radfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det handlar inte om högskolepoäng i "genusvetenskap" (pseudovetenskap...), utan om hur männskan har kommit hit, från grottstadiet. Det har gått via landvinningar som män genomfört genom historien, med kvinnan vid sin sida, såklart. Det är allt från att kunna utvinna metaller ur malm, till att bygga naturvetenskaplig kunskap och göra milstolpar i utvecklingshistorien

Ge mig en enda viktig uppfinning eller landvinning som någon kvinna någonsin gjort, så får du fram undantaget/undantagen som bekräftar regeln....
Radium och polpfoum är hyfsat viktiga grundämnen. Programmering och diskmaskinr inte heller fy skam. Bilen hade inte fungerat om en kvinna inte varit med och skapat den etc.
Citera
2021-08-21, 22:40
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radfittan
Jag baserar mina argument på vetenskaplig forskning! Nyfödda bebisar beter sig lika tills att de blir bemötta av vuxna. Då kommer skillnaden eftersom att vi bemöter dem olika. Hur många högskolepoäng har du i ämnet?

När en bebis föds som hermafrodit använder man leken för att avgöra könet på barnet - pojkar är mer intresserade av "konstruktionslekar" medans flickor inte alls visar samma intresse för den sortens lekar.

Det finns mycket forskning på området.
Citera
2021-08-21, 22:43
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CartelMode66
Det spelar roll för det handlar om vad man sänder ut för signaler. Varför tror du att de har just 2 gubbar och 4-5 kvinnor i en yngre ålder ? Tycker du själv att det ser vettigt ut? Vad är liksom vitsen med det?
Du har noterat det, tack för det, men vi kan avskriva dina synpunkter som helt irrelevanta.
Citera
2021-08-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej lille vän, GENUS är en konstruktion.
PÅ svenska har vi 2 ord för 1.biologiskt kön och 2.könsroll. Kön och genus.

På engelska, dvs i "utlandet" har de, eller används oftast bara ett ord, och när okunniga antifeminsiter sitter och läser så tolkar det saker och ting lite som de vill baserat på att de just inte vill fatta.

Biologiskt kön är självklart inte en konstruktion. Men all den skit som man hittat på om vad det ska innebära att tillhöra ett kön, är en konstruktion.
frågan är om du själv fattar att det finns könsskillnader ? I Afghanistan fattar alla det och de har inte högre IQ än här
Citera
2021-08-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis

Jag undrar - av rent intresse och inte som argumentation, om du har någon uppfattning om vad som gäller hos andra djurarter, eller om människan är helt unik på den punkten?
hahaha ja det kan man undra. Femisiterna blir avslöjade av djurvärlden . Så kul
Citera
2021-08-21, 23:06
Medlem
NÅGONSTANS är det en skillnad? Kanske? Googlar och läser att "könsdysfori? är en diagnos som ökat med 1500%!! bland unga kvinnor/flickor sedan 2008. De har inte anammat detta att DET ÄR INGEN SKILLNAD utan de vill bli......."män/pojkar"? Man undrar.
Citera
2021-08-21, 23:12
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så oväntat att Riks (mediekanal för och av SD) anser att feminister "rasar".
Själv, som feminist , har jag inte hört något "raseri" alls om detta program eller! faktumet att ja där finns biologiska skillnader mellan könen.

Ingen jävla feminist har nånsin påstått att där inte skulle finnas biologiska skillnader, men "vissa" gillar ju nu att försöka vinkla det som OM feminister skulle tycka så.

Fakta är att ja det finns biologiska skillnader men!
dessa är inte så polariserande eller enorma som "vissa" vill ha det till, som därför går att hänvisa till då man ex. försöker tvinga kvinnor att arbeta gratis eller avstå sex.
utan könen är betydligt mer lika, med ungefär samma behov av självständighet, frihet, egen sexualitet etc etc.

Jag förstår inte varför du är här och bråkar om du sväljer premissen att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor.

Du vill alltid föra argumentationen bort från det biologiska och tala om det konstruerade. Om det nu är så att du förstår att det finns en skillnad varför håller du på att bråka?

Biologi är verklig, och är ett extremt kartlagt område, den sociala konstruktionen av vår tillvaro likaså.

I forskningsvärlden talar man nu ofta om multifaktoriella förklaringsmodeller, kanske är det något du bör fördjupa dig i.
Citera
2021-08-21, 23:20
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det funkar ju så i vissa kulturer... kvinnorna går med sina småbarn på fälten med hacka medan männen sitter på huk i skuggan och snackar skit.

Männen gör inte många knop utan är mest den som bestämmer.
Jo visst, jag hade tänkt inkludera det i mitt inlägg men valde att inte göra det eftersom det trots allt fortfarande är en könsroll. Alla djur har könsroller, till och med afrikaner.

Det mest skrattretande är ändå att Merapi tror att honorna får ligga runt bäst de vill, förutom just människor.
Citera
2021-08-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vård genererar så klart ett enormt monetärt värde men i Sverige är vården flyttad från marknaden.
När hantverkaren bryter armen så går denne till vården för att få det åtgärdat så att personen kan börja jobba igen så snabbt som möjligt. Här skapar alltså vården pengar genom att göra en person arbetsför mycket snabbare än annars.
Utan vård hade simplare skador krävt längre frånvaro från jobb än nu och mer komplicerade skador som man kan lösa med vård hade lett till invalidisering och oförmåga att jobba alls.
Vilket hade resulterat i lägre skatteintäkter och mycket lägre inkomster för de som skadas eller blir sjuka.

Vi har enorm jävla tur att vårdgivare inte tar betalt efter vad deras arbete faktiskt genererar för individer och samhälle.
Hur mycket är en livräddande åtgärd värd för dig? allt du äger och har? ja egentligen för alternativet är ju att dö, men lyckligtvis är vården inte marknadsanpassad på det sättet.
Varför tror du för det första att jag skrev "i pengar" och för det andra att jag skrev att det var förenklat.

För det tredje tar vården betydligt mer betalt (i skattepengar) än de hundringar vi betalar vid vårdbesök.

Men fortfarande så är det så att offentlig sektor finansieras genom skattepengar till skillnad mot privat sektor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in