Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Jobbar man inom vårdsektorn eller som du, som lärare. Så gör man en otrolig skillnad för folk, även om det är för lägre lön än som ingenjör. Väljer man sådana yrken är det ofta för att man vill hjälpa/vårda etc. och har ett intresse för det, oavsett om lönen inte är så bra som för vissa andra yrken. Det fackförbund/feminism etc. har gjort är ju att se till att det iaf. inte är alltför dåliga löner i dessa sektorer. Och därmed sett till att folk som har starkt intresse kan välja dessa yrken och ändå få en ok lön.
Så är det nog för den som utbildar sig till lärare från början.
Missförstå mig inte, jag har inga problem att känna engagemang för mina elever. Men mitt yrkesval var mer komplext.
Och jag tror många funderar över om de vill intern-konkurrera hos en toppkonsult som McKinsey eller om de inte orkar det. Kanske man väljer läraryrket för att slippa det, för en skola är behagligt fri från sådant. Men vissa är ju tävlingsinriktade och gillar konkurrens, de kör karriären fullt ut, för karriärens egen skull.
Jag vet inte om fackförbunden har varit framgångsrika i löneförhandlingarna. Det som ledde till lönelyftet för lärare var ju bristen på leggade lärare. Man insåg man var tvungen att höja lönerna för att fler skulle välja yrket.
Risken är ju med de låga krav man idag har för att bli antagen till lärarutbildningen att de som examineras inte är särskilt lämpade. Att det är de som inte kan bli annat som blir lärare, att det är en nödlösning för dem.
När jag pluggade KPU för legitimationen (jag hade ämnesbetygen) var där ganska många som kom direkt från språkutbildning och biologi. Jag vet inte hur motiverade alla var egentligen.