2021-08-14, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Här där jag bor (kommunalt LSS boende) så har vänner, familj o dyl rätt att komma och gå som de vill, när som helst på dygnet om jag har bjudit in dem.

Däremot så får de inte vistas i vår gemensamhetslokal, den är endast till för boende. Det har med sekretess att göra för att skydda de andra boendes integritet om jag inte missminner mig nu.

Däremot är det som du säger vi kan tex ha spritfester, sexorgier whatever i våra egna lägenheter sålänge vi inte stör någon annan. Personalen har också tystnadsplikt gentemot allt förutom djurmisshandel vilket de är skyldiga att anmäla.

Du kan tex ha lägenheten full med illegala droger och vara påtänd under boendestödsinsatser, sådant har förekommit utan repressalier.

Dock så är du inte välkommen in i gemenskaphetlokalen om du är påtänd på något du inte har recept på eller alkoholpåverkad.

Såklart ”allmänna ” regler gäller i de allmänna utrymmena. Det jag menar är att en anhörig är ju inte tekniskt sätt förbjuden att gå in i köket ( om det inte är lås till köket av någon anledning ) eller vardagsrummet i en gemensam yta.

Tex om en boende sitter i det gemensamma köket kan ju anhöriga gå in dit och prata med den. Eller om en personal står där kan de ju gå in och prata med den.

Visst de får inte gå in i kontoret. Men man har ju öppethus ibland på boenden där alla samlas, de kan ju också gå fritt i korridorerna.

Men man kan ju ha regler som tex kl 22 ska det vara släckt och tyst i de gemensamma lokalerna. Iallafall på de ställen jag har jobbat på.

Sen har vi ju uppmuntrat att när de hälsar på ska de vara i boendens lägenhet ( vilket de är till 95% av fallen).

I de gemensamma utrymmena ska det ju inte finnas något som är under sekretess alls.

Vi som personal har rätt att avvisa personer från de gemensamma utrymmena.

Men säg om en boende har en anhörig man vet stjäl från den kan vi inte avvisa den från dens lägenhet. Det är upp till den boende vem som får och inte får vara i dennas lägenhet.
Senast redigerad av Captinhero 2021-08-14 kl. 15:57.
Citera
2021-08-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
Hälsat på en bekant några gånger som bor på ett boende, inget behandlingshem eller sis, bara ett vanligt gruppboende.
Varje gång vi hälsat på så begär de att få kolla igenom väska.

Jag har ingen aning, vad som sägs i lagen, men har de verkligen rätt att göra det?
Nej, det är bara polisen som kan göra det.
Citera
2021-08-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Såklart ”allmänna ” regler gäller i de allmänna utrymmena. Det jag menar är att en anhörig är ju inte tekniskt sätt förbjuden att gå in i köket ( om det inte är lås till köket av någon anledning ) eller vardagsrummet i en gemensam yta.

Tex om en boende sitter i det gemensamma köket kan ju anhöriga gå in dit och prata med den. Eller om en personal står där kan de ju gå in och prata med den.

Visst de får inte gå in i kontoret. Men man har ju öppethus ibland på boenden där alla samlas, de kan ju också gå fritt i korridorerna.

Men man kan ju ha regler som tex kl 22 ska det vara släckt och tyst i de gemensamma lokalerna. Iallafall på de ställen jag har jobbat på.

Sen har vi ju uppmuntrat att när de hälsar på ska de vara i boendens lägenhet ( vilket de är till 95% av fallen).

I de gemensamma utrymmena ska det ju inte finnas något som är under sekretess alls.
Mmm precis så fungerade det när jag själv jobbade som Uska på diverse boenden, innan jag själv drabbades av psykisk ohälsa och hamnade på ett LSS boende.

Här där jag bor så ligger våra lägenheter i en vanlig hyresbostadslänga och personalägenheten / gemenskaphetslokalen ligger i en separat lägenhet. Därinne är vänner och familj samt även gode män och förvaltare persona nog grata.

Mitt boende är kommunalt. Frågan är om privata aktörer kan ställa andra former av krav på tex besökare såsom väskmuddring och vilket lagstöd de isåfall baserar detta på.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-08-14 kl. 16:10.
Citera
2021-08-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Nej, det är bara polisen som kan göra det.

Nja, det är snarare tvärtom. För att polis ska få rätt att söka igenom din väska krävs misstanke om brott med fängelse i straffskalan. Samma med ordningsvakt. Det är därför krogar har entrévärdar som inte är ordningsvakter, för att slippa problem med detta. En entrévärd kan kräva att du öppnar väskan, men en polis eller ordningsvakt får bara fråga om du vill visa upp din väska. Resultatet om du svarar nej, lär dock bli att du inte blir insläppt oavsett.

Så som många andra har skrivit, till lokaler som inte är offentlig plats eller enskilt boende har kommunens personal rätt att neka tillträde, t.ex. för att du inte visar väskan.
Citera
2021-08-15, 14:01
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Det har med sekretess att göra för att skydda de andra boendes integritet

Precis, och på ett gruppboende så kan även korridorerna vara "sekretessade" så att säga. Vilket innebär att de har rätt att ställa krav på besökare, t.ex. att de ska vara anhöriga (och inte bara "vänner") och även kontrollera väskor t.ex.

Faktum är, att även om, för att ta ett exempel, Brukare 1, inte har problem med självmordsbenägenhet och sådant, men Brukare 2 har det, och bor granne i samma korridor. Då kan faktiskt personalen kräva att alla knivar ska vara inlåsta för alla brukare och personal får vara med vid matlagningen, just för det fallet ifall Brukare 2 olovligt tar sig in i Brukare 1's lägenhet och t.ex. hämtar en kniv. Och därav kan man behöva göra "väskkontroll" även vid besök till en brukare som inte har "problematik" så att säga.

Sådana regler brukar dock bara införas ifall den självmordsbenägne brukaren kan tänkas ta knivar hos andra. Det är helt enkelt säkerhetsregler.

Vet det då man var påväg att införa liknande regler på mitt boende till följd av att en brukare blev självmordsbenägen, men tillslut lyckades man få till förflyttning av den självmordsbenägne brukaren till ett annat boende istället, för man ville undvika att införa "kollektiv bestraffning" för att en brukare inte passade in.

Citat:
våra lägenheter i en vanlig hyresbostadslänga

Det är ju skillnad, för det är ju inte ett gruppboende. Då är det snarare ifråga om separathyrda lägenheter, som sedan hyrs ut i andrahand till brukaren.
Citera
2021-08-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Precis, och på ett gruppboende så kan även korridorerna vara "sekretessade" så att säga. Vilket innebär att de har rätt att ställa krav på besökare, t.ex. att de ska vara anhöriga (och inte bara "vänner") och även kontrollera väskor t.ex.

Faktum är, att även om, för att ta ett exempel, Brukare 1, inte har problem med självmordsbenägenhet och sådant, men Brukare 2 har det, och bor granne i samma korridor. Då kan faktiskt personalen kräva att alla knivar ska vara inlåsta för alla brukare och personal får vara med vid matlagningen, just för det fallet ifall Brukare 2 olovligt tar sig in i Brukare 1's lägenhet och t.ex. hämtar en kniv. Och därav kan man behöva göra "väskkontroll" även vid besök till en brukare som inte har "problematik" så att säga.

Sådana regler brukar dock bara införas ifall den självmordsbenägne brukaren kan tänkas ta knivar hos andra. Det är helt enkelt säkerhetsregler.

Vet det då man var påväg att införa liknande regler på mitt boende till följd av att en brukare blev självmordsbenägen, men tillslut lyckades man få till förflyttning av den självmordsbenägne brukaren till ett annat boende istället, för man ville undvika att införa "kollektiv bestraffning" för att en brukare inte passade in.

Det är ju skillnad, för det är ju inte ett gruppboende. Då är det snarare ifråga om separathyrda lägenheter, som sedan hyrs ut i andrahand till brukaren.
Jo det där med knivar känner man ju igen. De är inlåsta även här i gemensamhetslägenheten och det har ju varit standard på alla boenden jag har arbetat på innan jag själv blev sjuk, även andra lådor och skåp där det förvaras farliga grejer eller typ mediciner.

Det var just det där med väskontroller som jag aldrig har stött på under mitt yrkesverksamma liv som jag var lite tveksam till samt om det fanns lagstöd för att genomföra något dylikt.
Citera
2021-08-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jovisst, men får man göra det när det gäller vem som får besöka de boende?

Vi kanske skall ta och invänta vilka lagrum vi rör oss i innan man skriver?
Vi vet inte under vilket lagrum detta gruppboende för psykiskt funktionsnedsatta verkar. Vissa lagrum som LVU, LPT, LVM osv. har paragrafer som ger personalen rätten att visitera.

Sedan är det som sagt inte olagligt att fråga om man får titta i väskan. Och det finns ingen lag som säger att man inte får hindra någon att komma in om inte avtalet är godkänt. För gruppboenden är inte allmän plats. Det är som i skolan, där inte heller vem som helst kan få komma in.
Citera
2021-08-15, 16:20
Medlem
Citat:
Dom kan inte neka någon anhörig eller vän till en boende tillträde öht om vi pratar LSS boende nu, så länge den som kommer på besök är inbjuden av den boende. Jag vet för jag bor på ett själv.

Undantaget har varit nu under Coronapandemin. Då fick vi inte ta emot besök alls ett tag, inte ens av Gode män eller Förvaltare för dem som hade det.

Givetvis kan man neka anhöriga tillträde även i LSS-verksamheter. Du kan neka tillträde även på sjukhusavdelningar, skolor, förskolor och andra institutioner. För dessa är inte allmänna platser. Både LSS-verksamheter och sjukhusavdelningar har besökstider som anhöriga får använda. Skolor och förskolor är helt stängda även för anhöriga så länge som personal på skolan inte samtycker till besöket.

Coronapandemin har inte undantag här, utan den går utefter samma regler som allt annat. Det finns ingen lag om denna pandemi och pandemilagen är inte tillämplig här.
Citera
2021-08-15, 16:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi kanske skall ta och invänta vilka lagrum vi rör oss i innan man skriver?
Vi vet inte under vilket lagrum detta gruppboende för psykiskt funktionsnedsatta verkar. Vissa lagrum som LVU, LPT, LVM osv. har paragrafer som ger personalen rätten att visitera.
Precis, jag har bett om lagrum, men tyvärr har det fallit på döva öron.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sedan är det som sagt inte olagligt att fråga om man får titta i väskan. Och det finns ingen lag som säger att man inte får hindra någon att komma in om inte avtalet är godkänt. För gruppboenden är inte allmän plats. Det är som i skolan, där inte heller vem som helst kan få komma in.
Däremot borde vem som helst få komma in i boendes privata lägenheter om de har deras samtycke. LSS är ju en servicelag, inte en lag om ingripande i stil med LVU. Därför tycker jag att det vore konstigt om det kunde uppställas visitationskrav för att få besöka en boendes privata lägenhet. Notera att jag här talar om just den privata lägenheten. Givetvis får utomståendes tillträde till gemensamma utrymmen begränsas.

Själv bor jag i en vanlig lägenhet. Ingen utom boende och förvaltare har i vanliga fall tillträde till byggnaden, men boendes inbjudna gäster får förstås komma in, och ingen har rätt att visitera dem eller stoppa dem utan anledning.

Nu kan någon säga "Det är annorlunda när det gäller en vanlig privat lägenhet, och en privat lägenhet under LSS." "Okej," säger jag då, "och var är lagrummet?"
Citera
2021-08-15, 16:34
Medlem
Citat:
Däremot borde vem som helst få komma in i boendes privata lägenheter om de har deras samtycke. LSS är ju en servicelag, inte en lag om ingripande i stil med LVU. Därför tycker jag att det vore konstigt om det kunde uppställas visitationskrav för att få besöka en boendes privata lägenhet. Notera att jag här talar om just den privata lägenheten. Givetvis får utomståendes tillträde till gemensamma utrymmen begränsas.

Själv bor jag i en vanlig lägenhet. Ingen utom boende och förvaltare har i vanliga fall tillträde till byggnaden, men boendes inbjudna gäster får förstås komma in, och ingen har rätt att visitera dem eller stoppa dem utan anledning.

Nu kan någon säga "Det är annorlunda när det gäller en vanlig privat lägenhet, och en privat lägenhet under LSS." "Okej," säger jag då, "och var är lagrummet?"

Grunddiskussionen handlar ju om vad för objekt och verksamheter som är allmänna platser och vad som inte är det. En annan grunddiskussion handlar ju om vad för avtal man ingick när man fick lägenheten. Vissa som får lägenhet från t.ex. socialtjänsten har stränga avtal där du t.ex. inte får festa. Bryts detta blir du givetvis fråntagen din lägenhet.

Anhöriga har faktiskt inte per automatik rätten att klampa in och besöka sina nära och kära någonstans i dessa verksamheter. Det är nog bara sjukhusen som har är begränsade allmänna platser, där du får klampa in, men inte på avdelningarna.

Men gruppboenden, skolor, förskolor och andra vårdinstanser är undantagna explicit från att vara allmänna platser för att just garantera säkerheten. En förälder till ett barn får varken klampa in på skola, förskola eller gruppboende (kortids, gruppboende, osv.) utan personalens tillstånd. Detta har vi diskuterat förr.

När det gäller serviceboenden med lägenheter så är dessa mer eller mindre bara vanliga privata lägenheter med lite mer hemtjänst som är där hela tiden.. Givetvis får du då ta hem vem du vill OM du inte har något i hyresavtalet som säger att du inte får det.

Vi kan ta ett konkret exempel: En kvinna kommer in till missbruksvården och ber om hjälp för sitt missbruk. Hon har även en man som är aggressiv och dåligt föredöme för kvinnan. Socialtjänsten ger kvinnan en lägenhet för att kunna vara fri från sitt missbruk. Men de ställer också kravet i avtalet att hon inte får släppa in mannen eller några beroendeframkallande substanser i lägenheten. Här har då mannen som anhörig ingen rätt att kliva in i lägenheten.
Kvinnan kommer att bli av med lägenheten om hon släpper in mannen.
Citera
2021-08-15, 16:36
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
De har inte rätt att göra det med tvång, du kan alltid vägra.
Men du har heller inte rätt att tvinga dig in i boendet.

Så det är en avtalsgrej. Du går med på att de söker i väskan (samtycke från dig) - de går med på att du går in på boendet (samtycke från dem).

Jo i de gemensamma utrymmena kan man förbjuda. Det är bara den egna lägenheten du bestämmer över, inte gemensamma korridorer, trappuppgångar m.m.

Sedan kan själva boendet vara behäftad med avtal om att t.ex. besök måste godkännas eller förbokas eller liknande av rent säkerhetsskäl, och har man gått med på såna villkor för inflytt, då är det detta som gäller.

Hyresgäster får dock lov att ta in besökare genom alternativa ingångar, t.ex. altan, eller att besökare träffas utomhus eller på andra platser, såvida det inte finns något i avtalet om att man inte får inhysa gäster.

Korrekt. Det är bara polisen, tull, fängelsepersonal och några till som får söka igenom väskor med tvång, dvs utan samtycke, och då i särskilt angivna situationer.

Men det finns inget förbud mot att visitera någon annans väska med samtycke. Vill du ha lagrum så finns 24 kap §7 i brottsbalken.

Korrekt, men man får alltid be om att titta i väskan som villkor för tillträde. Då sker det genom samtycke.
Du snackar i stort sett skit. Att en hyresvärd, eller personal i anslutning till hyresvärden skulle ha laga möjlighet att jaga bort människor som av praktisk nödvändighet måste gå igenom en korridor för att ta sig till en lägenhet borde även en aspie som dig förstå, inte är realitet. Man kan lirka på det där men det är minerat med att man gör juridiskt fel.
Citat:
Jo det där med knivar känner man ju igen. De är inlåsta även här i gemensamhetslägenheten och det har ju varit standard på alla boenden jag har arbetat på innan jag själv blev sjuk, även andra lådor och skåp där det förvaras farliga grejer eller typ mediciner.

Det var just det där med väskontroller som jag aldrig har stött på under mitt yrkesverksamma liv som jag var lite tveksam till samt om det fanns lagstöd för att genomföra något dylikt.
Det finns det inte. Det finns inget lagstöd att du får ta ifrån en person knivar heller, såtillvida denna inte är självskadebenägen och det är hot om liv/hälsa. Du är som personal nästintill fullkomligt bakbunden av SoL.
Senast redigerad av GoUoD 2021-08-15 kl. 16:39.
Citera
2021-08-15, 18:26
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Givetvis får utomståendes tillträde till gemensamma utrymmen begränsas.

Precis. Det är detta jag menar. Korridoren är en form av gemensamt utrymme.

Sedan är det en milsvid skillnad på en normal lägenhetskorridor där det inte ställs några villkor på tillträde, typ i ett vanligt flerfamiljshus, och en gruppbostad, som faktiskt är en verksamhet, precis som ett sjukhus, där de har full rätt att neka utomstående.

Citat:
privat lägenhet under LSS

Nej det är inte skillnad på privat lägenhet eller privat lägenhet under LSS. Skillnaden ligger snarare i vilken form LSS-boendet drivs under.

Om LSS-boendet är en del av ett vanligt lägenhetshus där vanliga hyresgäster och LSS-hyresgäster delar korridor/trapphus, så får givetvis hyresgästerna ta hem vilka dem vill som besökare (såvida avtalet inte säger något annat).
Då är det som sagt, mer som "hemtjänst" som du säger. Samma gäller om du har en fristående byggnad som du hyr/"äger" helt själv.

Däremot om LSS-boendet drivs som en verksamhet, dvs att du egentligen inte har en egen "lägenhet" i utrymmet, utan mer har ett "rum" i den gemensamma gruppbostaden, då gäller givetvis personalens regler för vilka som får komma på besök.
Då är det mer som att du är "inneboende" i LSS-boendets "jättestora en enda lägenhet med massa sovrum och kök" om du tänker så istället.

(många LSS-boenden är dessutom uthyrda i den formen, dvs som en enda jättestor lokal till kommunen, varav kommunen sedan hyr ut de enskilda rummen till brukare i andrahand).

Vissa LSS-boenden har fritt besök. Andra LSS-boenden kan ha fria besök i vissa byggnader och begränsade besök i andra byggnader, och en del LSS-boenden är helt stängda för utomstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in