2021-08-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Man vissa ”regler”( tänk guidelinjer ) men man får inte förbjuda anhöriga vänner eller sexpartners att komma eller vistas i de gemensamma utrymmena ens. Eftersom personen är myndig så får den träffa vem den vill när den vill

Boenden har rätt att ha spritfest om de så vill. Så länge de inte bryter mot lagar eller typ brf bestämmelser så får man köra på.

Jag har en grabb som bor i gruppboende, och jag har lusläst vad som gäller på myndigheternas dokument. Det är som du säger när det gäller den boendes lägenhet. Gemensamma utrymmen däremot, där kan dom tydligen neka icke boende, men inte hyresgästerna. Sen står det också att om bet blir besvärligt med mycket övervakning av nån boende så är det boendets problem, dom får helt enkelt ta in mer personal om det behövs. Tvångsåtgärder får inte förekomma. Det har ju stått lite i tidningarna om boenden som låst in hyresgäster och så, men det åker dom dit på om dom blir avslöjade.
Och att leta igenom väskorna för gäster låter helt snurrigt. Prata med dom och hjälper inte det så anmäl.. Dom kan ju inte hindra anhöriga att hälsa på och vad jag vet är det bara polisen och liknade som får gräva igenom väskor och så om man inte går med på det själv.
Citera
2021-08-14, 10:59
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Man kan inte förbjuda dom att träffas, nej.

Däremot har man rätt att neka tillträde till byggnaden om man inte följer de regler/krav som finns. Och där kan absolut genomsök av väskor ingå.

Så de kan träffas utomhus men inte i en byggnad som ägs av någon. Om den ägs av staten vet jag inte hur det fungerar dock.

Men bara för att det pumpas in skattepengar i firman som förmodligen äger boendet så betyder inte det att det är statligt ägt och skall hållas öppet för allmänheten.

Kan väl givetvis ha fel då jag inte är någon expert på detta.

Det är en SoL placering. Spelar ingen roll vem som äger byggnaden. Byggnaden = Har inget att göra med vad som finns i din medhavda väska att göra.
Citera
2021-08-14, 11:42
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
men har de verkligen rätt att göra det?

De har inte rätt att göra det med tvång, du kan alltid vägra.
Men du har heller inte rätt att tvinga dig in i boendet.

Så det är en avtalsgrej. Du går med på att de söker i väskan (samtycke från dig) - de går med på att du går in på boendet (samtycke från dem).

Citat:
gemensamma utrymmena ens

Jo i de gemensamma utrymmena kan man förbjuda. Det är bara den egna lägenheten du bestämmer över, inte gemensamma korridorer, trappuppgångar m.m.

Sedan kan själva boendet vara behäftad med avtal om att t.ex. besök måste godkännas eller förbokas eller liknande av rent säkerhetsskäl, och har man gått med på såna villkor för inflytt, då är det detta som gäller.

Hyresgäster får dock lov att ta in besökare genom alternativa ingångar, t.ex. altan, eller att besökare träffas utomhus eller på andra platser, såvida det inte finns något i avtalet om att man inte får inhysa gäster.

Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
är det bara polisen och liknade som får gräva igenom väskor och så om man inte går med på det själv

Korrekt. Det är bara polisen, tull, fängelsepersonal och några till som får söka igenom väskor med tvång, dvs utan samtycke, och då i särskilt angivna situationer.

Men det finns inget förbud mot att visitera någon annans väska med samtycke. Vill du ha lagrum så finns 24 kap §7 i brottsbalken.

Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Har inget att göra med vad som finns i din medhavda väska att göra.

Korrekt, men man får alltid be om att titta i väskan som villkor för tillträde. Då sker det genom samtycke.
Citera
2021-08-14, 13:04
Medlem
Sinraths avatar
Nu vet jag inte hur detta gruppboende funkar men är det inte för att man inte ska ta med sig något olämpligt till den man besöker? Tabletter, medicin, annan självmedicinering eller farliga grejer? Nu har många svarat om din lagliga rätt men rent moraliskt kanske det inte är så dumt om det är för att förhindra att dom som är på gruppboendet ska skada sig på något sätt? Du förstår nog att det är samma för alla och bara för du inte har något uppsåt att smuggla in nånting så kan personalen inte veta detta.
Citera
2021-08-14, 14:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det är absolut inte okey även om det inte bryter mot lagen vilket det är svårt att tolka pga den ringa information du lämnat. Gruppboendet kan inte hindra människor från att träffas, tjänsten är köpt via skattepengar och förvaltas av kommunen som har godkänt boendet. Det är inte att anse som privat mark eller annat som jag såg någon skriva, det är ej eller ett hemfridsbrott då det inte är en privat bostad. Privat mark går under allemansrätten och är grundlagsstadgad i vilken du får beträda den, men det är OffT.

" Allemansrätten är grundlagsstadgad (2 kap 15 § 4 st Regeringsformen) och innebär en rätt för var och en att färdas över annans mark och tillfälligt uppehålla sig där. Det finns inte någon tydlig definition i lag om allemansrättens omfattning men det som kan konstateras är att den innebär en inskränkning av markägarens äganderätt. Detta på så sätt att denne måste acceptera att andra uppehåller sig och eller nyttjar dennes fastighet utan ersättning. En fastighetsägare får alltså inte hindra någon från att uppehålla sig på eller nyttja dennes mark. Allemansrätten må vara en rättighet, men med denna rättighet följer också en skyldighet. Var och en som utnyttjar allemansrätten ska visa hänsyn och varsamhet i naturen, vilket anges i 7 kap 1 § Miljöbalken."
Allemansrätten gäller inte inuti byggnader.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
De har inte rätt att göra det med tvång, du kan alltid vägra.
Men du har heller inte rätt att tvinga dig in i boendet.

Så det är en avtalsgrej. Du går med på att de söker i väskan (samtycke från dig) - de går med på att du går in på boendet (samtycke från dem).
[...]
Sedan kan själva boendet vara behäftad med avtal om att t.ex. besök måste godkännas eller förbokas eller liknande av rent säkerhetsskäl, och har man gått med på såna villkor för inflytt, då är det detta som gäller.

Hyresgäster får dock lov att ta in besökare genom alternativa ingångar, t.ex. altan, eller att besökare träffas utomhus eller på andra platser, såvida det inte finns något i avtalet om att man inte får inhysa gäster.
[...]
Korrekt, men man får alltid be om att titta i väskan som villkor för tillträde. Då sker det genom samtycke.
Är det här något speciellt som gäller just SOL menar du då? För i vanliga lägenhetsbyggnader får man absolut inte ställa upp såna krav, och såna delar av ett avtal skulle inte vara tillämpliga.
Citera
2021-08-14, 14:58
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
För i vanliga lägenhetsbyggnader får man absolut inte ställa upp såna krav

Nej inte för vanliga lägenheter, men man får ställa krav i speciallägenheter, hit räknas olika former av studentbostäder, LSS-bostäder och andra bostäder med särskilda krav om vem som får hyra och inhysas i lägenheterna.
Citera
2021-08-14, 15:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej inte för vanliga lägenheter, men man får ställa krav i speciallägenheter, hit räknas olika former av studentbostäder, LSS-bostäder och andra bostäder med särskilda krav om vem som får hyra och inhysas i lägenheterna.
Jovisst, men får man göra det när det gäller vem som får besöka de boende?
Citera
2021-08-14, 15:07
Medlem
sebnies avatar
Citat:

Ja. Det är precis som att man får förbjuda husdjur i allergibostäder men inte annars.
Citera
2021-08-14, 15:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ja. Det är precis som att man får förbjuda husdjur i allergibostäder men inte annars.
Jag skulle säga att det är två ganska olika frågor. Har du något lagrum som stödjer detta?

(Angående besökare, alltså, inte husdjur. )
Citera
2021-08-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
Hälsat på en bekant några gånger som bor på ett boende, inget behandlingshem eller sis, bara ett vanligt gruppboende.
Varje gång vi hälsat på så begär de att få kolla igenom väska.

Jag har ingen aning, vad som sägs i lagen, men har de verkligen rätt att göra det?
Svar nej det får dom icke om vi pratar om ett vanligt hederligt gruppboende nu tex inom LSS eller liknande.

Inte ens innan min sjukpension och jag jobbade inom demensvården eller med utvecklingsstörda så har jag någonsin varit med om att det har ställts krav på att gå igenom anhörigas väskor.

Jag har inte ens varit med om att de kollar besökares väskor när man har varit inlagd uppe på psyk, även om jag tror att de kan ha laglig rätt att göra det där så att inget smugglas in som inte borde smugglas in.

Däremot så muddrar de din väska innan du blir inlagd och de har rätt att göra så efter varje permission, även om de flesta vårdare skiter i det
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-08-14 kl. 16:18.
Citera
2021-08-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Nej de har ingen rätt. O antagligen tar de sig inte/ej rätten heller.

Om jag frågar.. Får jag kolla igenom din väska och du godkänner det, så har jag inte brutit mot någon lag. Säger du däremot NEJ och jag gör det ändå. Då har jag begått ett brott.. (fattar du skillnaden)

Antagligen har du ingen rätt att besöka gruppboendet, det räknas antagligen inte som allmän plats och de kan neka dig inträde.

Spontant o känslomässigt skulle man kunna kalla det för utpressning, men i lagens mening är det inte så.

Så du har rätt att säga NEJ, men måste också vara beredd på att du EJ är välkommen som konsekvens.
Dom kan inte neka någon anhörig eller vän till en boende tillträde öht om vi pratar LSS boende nu, så länge den som kommer på besök är inbjuden av den boende. Jag vet för jag bor på ett själv.

Undantaget har varit nu under Coronapandemin. Då fick vi inte ta emot besök alls ett tag, inte ens av Gode män eller Förvaltare för dem som hade det.
Citera
2021-08-14, 15:41
Medlem
Citat:
Man vissa ”regler”( tänk guidelinjer ) men man får inte förbjuda anhöriga vänner eller sexpartners att komma eller vistas i de gemensamma utrymmena ens. Eftersom personen är myndig så får den träffa vem den vill när den vill

Boenden har rätt att ha spritfest om de så vill. Så länge de inte bryter mot lagar eller typ brf bestämmelser så får man köra på.

Edit det kan ju också vara så att de har haft problem att mediciner har försvunnit eller stölder men som sagt då bör ni ha informerats om detta spec om det handlar om er anhörigs tillhörigheter.
Här där jag bor (kommunalt LSS boende) så har vänner, familj o dyl rätt att komma och gå som de vill, när som helst på dygnet om jag har bjudit in dem.

Däremot så får de inte vistas i vår gemensamhetslokal, den är endast till för boende. Det har med sekretess att göra för att skydda de andra boendes integritet om jag inte missminner mig nu.

Däremot är det som du säger vi kan tex ha spritfester, sexorgier whatever i våra egna lägenheter sålänge vi inte stör någon annan. Personalen har också tystnadsplikt gentemot allt förutom djurmisshandel vilket de är skyldiga att anmäla (ny lag sedan något år tillbaka).

Du kan tex ha lägenheten full med illegala droger och vara påtänd under boendestödsinsatser, sådant har förekommit utan repressalier eller polisanmälning.

Dock så är du inte välkommen in i gemenskaphetlokalen om du är påtänd på något du inte har recept på eller alkoholpåverkad.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-08-14 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in