Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-13, 16:22
  #3493
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det största problemet här är enligt mig att du inte vill ta dig tid att sätta dig in i alla detaljer. Givetvis, inte många vet att SpaceX har byggt en mockup på hissen och visat den för NASA, det gjorde dom för tre månader sedan. Det är sedan inte så svårt att följa SpaceX på twitter, eller kanske ännu bättre gå direkt till källan Elon Musk där han gång efter annan förklarar hur det ligger till. Det senaste budet är att det kommer krävas minst 6 uppskjutningar för att tanka lunar starship. Fritt ur minnet så vill jag minnas att dom sade 16 till NASA innan dom vann kontraktet. (Varför denna skillnad? SpaceX kör på det säkra, vad SpaceX då visste om lunar Starship var 16 tankningar, nu när dom börjar bli lite varma i kläderna och vet vad raketen går för så kan man gå ut och säga 6)

Det här med att tanka i omloppsbana är en gamechanger för rymdfarten och det vet NASA om, 100 ton till Pluto utan gravity assist, det här kommer att vända upp och ner på allting vad gäller sonder som utforskar rymden. (Vilket förklarar varför NASA gav SpaceX 53 miljoner dollar år 2020 för att demonstrera tankning i omloppsbana med Starship)

Släpp rinken nu och kom med i matchen och spela wwr.
Problemet är att informationen inte sprids på ett klart sätt. Det skall inte krävas att man hela tiden följer SpaceX och Musks Twitter och försöker dra slutsatser därifrån. De fick 3 miljarder dollar av amerikanska skattebetalare. Då skall man kräva tydlig redovisning av planen och vad som gjorts.
Vad sätter kontraktet för tidsgränser? Det här kommer inte att fungera 2024, som planerats, imho.
Citera
2021-08-13, 17:29
  #3494
Medlem
Problemet här är snarare att det är svårt att inhämta all information och SpaceX arbetar med ständiga förändringar i koncepten som gör att man kan bli förvirrad. Ja jag har också sett den lösningen att man har en sorts plattform på Lunar Starship som matas ut och en hissanordning som för ned astronauter och gods ned till månytan. Balkongflygning skall kunna undvikas.

Ja SpaceX har vunnit kontraktet för månlandaren men också ett kontrakt i oktober 2020 att utveckla och demonstrera metoder för tankning i rymden. 53 miljoner dollar, det verkar snålt, skall det inte vara miljarder? Om inte får SpaceX ta ur sin egen ficka.

Boeing fortsätter med försöken att lösa problemet med Starliner genom trouble-shooting och man hoppas bli klar innan uppskjutningsfönstret stänger annars man får montera ned hela skiten.

Klarar man inte detta måste huvuden rulla, nya chefer tillsättas.

Det är väldigt lite nytt om SLS och Orion. Det skapar en ännu större oro anser jag än den bristande informationen från SpaceX.
Citera
2021-08-13, 19:58
  #3495
Avstängd
wwrs avatar
Vad jag kan hitta snabbt om kontraktet så har SpaceX fått $2.9 miljarder för att bygga en månlandare. Betalningarna faller ut allt eftersom SX uppnår "milstolpar" i projektet. Jag har inte hittat vilka milstolpar som satts upp.

SX har tydligen även fått $53 miljoner för att studera tankning i omloppsbana. (Det borde kanske ingå i det första kontraktet eftersom det gäller tankning av månlandaren. Det låter tidigt eftersom raketen ännu bara flugit 10km högt.)

Fyra astronauter skall skjutas upp med SLS (NASA) och åka till omloppsbana runt månen. Där skall två av dem borda SpaceX landare, landa på månen och firas ned med hissen, vistas där en vecka och sedan åka hem med samma transportmedel. Målsättningen är att utföra detta 2024.
Citat:
NASA is getting ready to send astronauts to explore more of the Moon as part of the Artemis program, and the agency has selected SpaceX to continue development of the first commercial human lander that will safely carry the next two American astronauts to the lunar surface. At least one of those astronauts will make history as the first woman on the Moon. Another goal of the Artemis program includes landing the first person of color on the lunar surface.

The agency’s powerful Space Launch System rocket will launch four astronauts aboard the Orion spacecraft for their multi-day journey to lunar orbit. There, two crew members will transfer to the SpaceX human landing system (HLS) for the final leg of their journey to the surface of the Moon. After approximately a week exploring the surface, they will board the lander for their short trip back to orbit where they will return to Orion and their colleagues before heading back to Earth.

https://www.nasa.gov/press-release/a...ricans-on-moon
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 20:10.
Citera
2021-08-13, 21:10
  #3496
Medlem
Lite överraskande har Starship SN20 åter RULLATS UT till startplattan och den har ställts en bit ifrån själva startbryggan. Först måste man naturligtvis ställa Super Heavy BN4 på startbryggan. Men sistnämnda booster har inte rullats ut.

Det gick inte att se huruvida dom 6 motorerna har monterats på. Men det vore väl lite underligt annars. Däremot kunde man se att dom värmeskyddande tiles(en) har lite olika färger, kanske experimenterar man med olika material.

Elon själv twittrade ju om att utrullningen görs på måndag men vi får väl anta att Super Heavy rullas ut då om all processing är klar.

Hoppas att inte FAA sätter sig på tvären. Det återstår säkert en månads arbete innan uppskjutning kan ske?
Citera
2021-08-13, 21:28
  #3497
Avstängd
wwrs avatar
Breaking:
Här kan man snacka om smaskigt rymdskvaller.

Ryska rymdmyndigheter hävdar att den amerikanska astronauten (läkaren/ingenjören) Serena Auñón-Chancellor avsiktligt borrade ett hål i rymdstationen. Hon hade fått djup ventrombos och ryssarna hävdar att hon därför fått psykbryt och borrat hålet för att påskynda sin hemresa. Ryssarna har undersökt med rymdpromenader men säger att de inte fick undersöka amerikanernas verktygslåda eller använda lögndetektor! Och vem hade saboterat intern-TV:n? ...

Amrisarna tillbakavisar bestämt anklagelsen!

https://www.google.com/amp/s/arstech...e-bus/%3famp=1
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 22:18.
Citera
2021-08-13, 22:25
  #3498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Breaking:
Här kan man snacka om smaskigt rymdskvaller.

Ryska rymdmyndigheter hävdar att den amerikanska astronauten (läkaren/ingenjören) Serena Auñón-Chancellor avsiktligt borrade ett hål i rymdstationen. Hon hade fått djup ventrombos och ryssarna hävdar att hon därför fått psykbryt och borrat hålet för att påskynda sin hemresa. Ryssarna har undersökt med rymdpromenader men säger att de inte fick undersöka amerikanernas verktygslåda eller använda lögndetektor! Och vem hade saboterat intern-TV:n? ...

Amrisarna tillbakavisar bestämt anklagelsen!

https://www.google.com/amp/s/arstech...e-bus/%3famp=1

Eehh? Vad har detta i SpaceX tråden att göra?
Citera
2021-08-13, 22:29
  #3499
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Eehh? Vad har detta i SpaceX tråden att göra?
Tråden har haft många inlägg om ISS och rymdstationer. Den här tråden liknar ofta en allmän rymdtråd.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 22:34.
Citera
2021-08-13, 22:48
  #3500
Medlem
Jag har ikväll gått några steg längre in i Artemis-programmet. Och det är som jag trodde. När väl Lunar Gateway är på plats skall NASA sända iväg 4 astronauter med Orionkapseln och bärraketen är alltid SLS när Orion är inblandat.

SpaceX skall bara sända månlandaren Lunar Starship upp till Lunar Gateway. Det skall man göra obemannat och docka med Lunar Gateway.

Två av astronauterna ENDAST skall vid första månlandningen gå över till Lunar Starship och koppla loss, och färdas ned till landning på månen.

Lunar Starship transporterar tillbaka dom två astrounauterna till Lunar Gateway och vid lämplig tid återvänder samtliga 4 astronauterna till jorden med hjälp av Orion-kapseln. Men senare i framtiden skall man bygga en bas på månen och Lunar Gateway är en viktig nyckelpunkt, Som det ser ut nu är Lunar Starship bara en sorts färja som återanvändes många gånger,

Men innan allt detta, kommer en vanlig Starship att göra en resa runt månen med turister i projektet Dear Moon. Och NASA skall genomföra en obemannad resa runt månen i vinter samt en resa runt månen med astronauter under 2022--2023 med Orion/SLS.

Allt är ganska komplicerat och jag har svårt att tro man hinner med allt detta. Jag tror mycket mer på SpaceX än på NASA i dom här fallen, men NASA förfogar över pengarna.
Citera
2021-08-13, 23:00
  #3501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Breaking:
Här kan man snacka om smaskigt rymdskvaller.

Ryska rymdmyndigheter hävdar att den amerikanska astronauten (läkaren/ingenjören) Serena Auñón-Chancellor avsiktligt borrade ett hål i rymdstationen. Hon hade fått djup ventrombos och ryssarna hävdar att hon därför fått psykbryt och borrat hålet för att påskynda sin hemresa. Ryssarna har undersökt med rymdpromenader men säger att de inte fick undersöka amerikanernas verktygslåda eller använda lögndetektor! Och vem hade saboterat intern-TV:n? ...

Amrisarna tillbakavisar bestämt anklagelsen!

https://www.google.com/amp/s/arstech...e-bus/%3famp=1

Detta är nog bara ett försök av Ryssarna att skapa alibi för sina egna misstag och kvalitetsbrister. Historien är inte trovärdig.
Citera
2021-08-13, 23:10
  #3502
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta är nog bara ett försök av Ryssarna att skapa alibi för sina egna misstag och kvalitetsbrister. Historien är inte trovärdig.
Vi får se den amerikanska reaktionen. Det verkar ju som att chefen för ryska rymdmyndigheten står bakom uttalandet. Om historien är ljug så borde en explosiv reaktion komma från USA. Men jag har inte hunnit se det.

Modulen trycktestades naturligtvis på jorden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 23:16.
Citera
2021-08-13, 23:18
  #3503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi får se den amerikanska reaktionen. Det verkar ju som att chefen för ryska rymdmyndigheten står bakom uttalandet. Om historien är ljug så borde en explosiv reaktion komma från USA. Men jag har inte hunnit se det.

Jag tror man tonar ned det. En annan sak, jag ser att jag i stort sett tuggade om vad du lade ut i ett tidigare inlägg.

Hur själva första månlandningen skall gå till. Jag var tvåa på bollen men jag försöker inhämta så mycket jag förmår.

Jag skrev nog lite fel i tidsplanen. Första obemannade färden med Orion/SLS blir i vinter men jag skrev sedan bemannad färd runt månen med Orion 2022/2023. Detta blir helt fel, 2022 är helt uteslutet för en bemannad färd runt månen.
Det skall bli intressant vilka som genomför denna första rundtur runt månen, SpaceX i Dear Moon eller NASA i Artemis II. Och om det sker 2023 eller 2024.

Till saken, jag tror inte det blir några förvecklingar mellan NASA och Roscosmos. Än så länge fungerar äktenskapet och man behöver varandra några år till.
Citera
2021-08-13, 23:28
  #3504
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror man tonar ned det. En annan sak, jag ser att jag i stort sett tuggade om vad du lade ut i ett tidigare inlägg.

Hur själva första månlandningen skall gå till. Jag var tvåa på bollen men jag försöker inhämta så mycket jag förmår.

Jag skrev nog lite fel i tidsplanen. Första obemannade färden med Orion/SLS blir i vinter men jag skrev sedan bemannad färd runt månen med Orion 2022/2023. Detta blir helt fel, 2022 är helt uteslutet för en bemannad färd runt månen.
Det skall bli intressant vilka som genomför denna första rundtur runt månen, SpaceX i Dear Moon eller NASA i Artemis II. Och om det sker 2023 eller 2024.

Till saken, jag tror inte det blir några förvecklingar mellan NASA och Roscosmos. Än så länge fungerar äktenskapet och man behöver varandra några år till.
Jag försökte hitta kontraktet för månlandaren. Det vore intressant att se vilka milstolpar som SX måste uppnå och hur mycket av de $2.9 bn som betalas ut för varje milstolpe. Men den informationen verkar vara hemligstämplad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback