Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-10, 11:10
  #277
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Jag läser i tråden att IPCC följer en politisk agenda. Kan någon vara vänlig att länka till någon form av evidens för att IPCC skulle vara en politisk institution, så att man kan få bilda sig sin egen uppfattning?

Tack på förhand!
Det menas nog att IPCC inte jämställer forskningen och de som är kritiska till forskningen. IPCC bedriver ingen egen forskning utan sammanställer den publicerade forskning som förekommer. Eftersom inga forskningsresultat finns som hävdar att våra koldioxidutsläpp är oviktiga eller ofarliga, så känner sig den grupp som hävdar detta att de är förbisedda.

Arrhenius och Milankovitchs hundraåriga forskningsreultat står sig lika bra som Einsteins lika gamla relativitetsteori, men istället för att söka fel där så hänvisar kritikerna till alla möjliga oklarheter i IPCCs sammanställningar och menar att något (oklart vad) är helt fel och att vi borde negligera all nuvarande klimatforskning.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-08-10 kl. 11:14.
2021-08-10, 11:10
  #278
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Fin barnboksbild med påhittade siffror. Trenberth är en gammal goding, det var han som ändrade texten i rapport 2 från IPCC. Det stod att ingen mänsklig signal syntes i klimatförändringarna. Det ändrade han till att det syntes en tydlig mänsklig signal. Men fin bild som sagt, roligt att du tror på de n. (Att den saknar empirisk grund är ju en bagatell.)
OK, jag ger upp. Du slänger ur dig siffror utan källa och som saknar all rim och reson och när jag kontrar med verkliga data avfärdar du dem så här. Vidare debatt är meningslös. Återkom när du lärt dig grunder i hur vetenskap, speciellt klimatvetenskap, fungerar.
2021-08-10, 11:12
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag gav en referens till SPM Figur 1b från nya IPCC WG1 rapporten.

Ok, tack, då vet jag om din nivå, du går alltså på det som står i IPCC's SPM's? Jag förutsätter att du är medveten om att det är politiskt förhandlade budskap, som sällan stämmer med de vetenskapliga summeringarna!? Detta ämne går att utveckla ända sedan 50 år tillbaka, med det ena larmet efter det andra, som ( såklart) aldrig inträffade.

Men fine, vill du fortsätta att vara blånaiv och tro på FN och deras politiska organ, så kan jag inte hindra dig....ha en bra dag, i din värld...
__________________
Senast redigerad av Whyback 2021-08-10 kl. 11:14.
2021-08-10, 11:16
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Antar att du menar "inte bara nya modeller", och visst det finns brister även i gamla modeller, men de reproducerar dagens klimat rätt väl och deras uppskattning av klimatkänsligheten stämmer med analyser av historiska klimatdata. Att forskare letar diskrepanser är bara naturligt.

Det man kan lära sig är snarast att IPCC är väldigt snabba på att distansera sig från "alarmistiska" prognoser, motsatsen av vad förnekarna brukar hävda. Hade dessa haft rätt om hur IPCC fungerar hade IPCC gått ut stort med "titta hur mycket värre det är" snarare än "de här siffrorna verkar för höga".

Korrekt, fått för lite kaffe idag. Bra fångat.

Har själv ingen häst i racet, mer än att jag blir lite trött på dessa svenska tvångstankar om att Sverige i alla ämnen ska vara pionjär och att världen alldeles strax kommer att inse att den svenska lösningen är perfekt på alla sätt. Jag tror att det har att göra med att man inte vill se sig själv som ett litet, harmlöst och i stora drag obetydligt land på Europas ytterkant (geografiskt såväl som politiskt, i flera frågor), och försöker få Stockholm till något slags världsmetropol. Oklart varför egentligen, det är nästan något religiöst bakom det hela.

Det finns fortfarande svenskar som på allvar tror att resten av världen kommer att anamma så pass lyckade svenska projekt som narkotikapolitiken, sexköpslagen, Den Humanitära Stormakten, och så vidare. En klimatpolitik som skulle sänka Sveriges ekonomi - eller i alla fall kraftigt göra den mindre konkurrenskraftig - skulle bara bli nästa sak i denna sorgliga lista.
2021-08-10, 11:16
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Jag läser i tråden att IPCC följer en politisk agenda. Kan någon vara vänlig att länka till någon form av evidens för att IPCC skulle vara en politisk institution, så att man kan få bilda sig sin egen uppfattning?

Tack på förhand!


https://www.europeanscientist.com/en...-organization/

IPCC nowadays is like a revered authority, a new bible. What it says is accepted as the only truth. It can make any political statement; it will be perceived as a scientific one. It has been able to reach the media, therefore politicians and ultimately citizen. The on-going majority credo in EU is that humans are influencing global warming – now called climate change.
__________________
Senast redigerad av rusellpeters 2021-08-10 kl. 11:18.
2021-08-10, 11:21
  #282
Medlem
Kina har inga planer på nya klimatåtgärder skriver det kinesiska utrikesdepartemendet i en kommentar till FN:s klimatpanel IPCC,
2021-08-10, 11:38
  #283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det menas nog att IPCC inte jämställer forskningen och de som är kritiska till forskningen. IPCC bedriver ingen egen forskning utan sammanställer den publicerade forskning som förekommer. Eftersom inga forskningsresultat finns som hävdar att våra koldioxidutsläpp är oviktiga eller ofarliga, så känner sig den grupp som hävdar detta att de är förbisedda.

Arrhenius och Milankovitchs hundraåriga forskningsreultat står sig lika bra som Einsteins lika gamla relativitetsteori, men istället för att söka fel där så hänvisar kritikerna till alla möjliga oklarheter i IPCCs sammanställningar och menar att något (oklart vad) är helt fel och att vi borde negligera all nuvarande klimatforskning.
IPCC sammanställer dock inte på ett neutralt sätt, utan väljer vad de vill visa upp och negligerar sådant som talar mot den egna linjen. Det är så långt från ett vetenskapligt förhållningssätt man kan komma, och påminner närmast om Lysenkoism. De drar sig inte heller för att välja ut sådant som bygger på rent forskningsfusk, exempelvis hockeyklubban och hotet mot Stora barriärrevet.

Ett talande exempel på politiseringen av IPCC är när prof. Paul Reiter utsågs till ledare för en arbetsgrupp som skulle sammanställa kunskapsläget gällande spridning av insektsburna sjukdomar. Ett gott val, då han var (och förmodligen fortfarande är) världens främste inom området. Problemet var att han var den ende i arbetsgruppen som hade någon som helst expertis inom fältet. Problemet förvärrades av att majoritetsbeslut gäller. Så när bisarra (och fullständigt påhittade) påståenden om spridning av malaria och andra sjukdomar lades fram så blev han nedröstad! Reiter avsade sig uppdraget när han förstod att IPCC bara ville ha hans goda namn, inte hans expertis. Flera andra framstående forskare har gjort detsamma, vilket lett till att IPCC idag helt domineras av politiska aktivister.

Själv är jag tillräckligt gammal för att minnas larmen om den kommande istiden på 1970-talet. Men då var jag barn. När larmen om den globala uppvärmningen drog igång på 1990-talet så var jag redan forskare, så min inledande reaktion var djup skepticism. Och ju mer jag grävde, desto mer insåg jag att det var bara ännu en bluff från miljörörelsen.

Off topic:
Ibland är miljörörelsen framgångsrik, de lyckades med att få till ett de facto förbud mot DDT vilket orsakat tiotals miljoner dödsfall i malaria. Förbudet hävdes 2006 och idag rekommenderar WHO att DDT sprayas inomhus för att bekämpa malariamyggan. Sett till antalet döda så är miljörörelsen i samma division som Hitler, Stalin och Mao.
2021-08-10, 11:43
  #284
Medlem
"Climate Change Doesn’t Cause All Disasters"

https://www.wsj.com/articles/climate...le_email_share

Vi får hela tiden höra och läsa om olika slags katastrofer och olyckor som påstås bero på klimatförändringar, till exempel stormar och andra oväder, översvämningar och skogsbränder. Fakta i form av statistik från lång tid tillbaka finns i International Disaster Database. Där kan man se att väderrelaterade katastrofer på 1920-talet tog livet av en halv miljon människor om året. Trots allt tal om ett stigande antal klimatkatastrofer visar det sig att den klimatrelaterade dödligheten kraftigt minskar och nu endast skördar 20 000 liv om året trots att jordens befolkning fyrdubblats på hundra år. De väderrelaterade olyckor som idag inträffar beror oftast snarare på människors slarv och oföretagsamhet än utsläpp av koldioxid.
2021-08-10, 12:20
  #285
Medlem
Problemet är knappast någon konspiration utan att folk helt enkelt tror att människans påverkan kommer att leda till katastrof. Om tillräckligt många tror på något så blir det tillslut en vedertagen sanning. Det finns inga onda krafter som har en hemlig agenda utan det är människor som i all välmening är så övertygade att allt detta är sant som driver på agendan. Detsamma gäller också forskarna, de är så övertygade om att de har rätt och söker fakta för att det är så.

Man kan jämföra det med en polisutredning när kompetenta utredare fastnar i fel spår. Man är så övertygade om att man har rätt så att man inte tittar på alternativa lösningar. Alla försöker hitta bevis för att de är rätt ute fast egentligen har man tokfel. Då blir det så att ingen ifrågasätter "sanningen" . Det finns åtskilliga fal i utredningar där man har missat gärningsmannen (sanningen)pga av att man har låst sig i fel teori
2021-08-10, 12:29
  #286
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du påminner om en del obildbara studenter som jag har försökt undervisa på universitetet. Låg du i Uppsala eller Lund?
Jag doktorerade på KTH. Har dock läst lite geovetenskap vid SU.

Det är snarast du som verkar tillhöra de obildbara som drar upp alla gamla myter som den om istid på 70-talet (vilket inte var något som skrevs om i forskningslitteraturen) myterna om DDT. (Problemet var att man använde så mycket i jordbruket och bara för att hålla irriterande men ofarliga insekter borta att malariamyggorna vart mer och mer resistenta, samtidigt om all denna extraanvändning ledde till enroma miljöskador. Att malariaproblemet sågs som löst så finansieringen till bekämpning drogs inhjälpte inte heller. I Indien började antalet dödsfall stiga samtidigt som man fortfarande ökade användningen av DDT.

Prova att läs lite verklig forskning istället för de där sidorna från industrilobbyn du tycks få dina fakta ifrån.
2021-08-10, 12:32
  #287
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Problemet är knappast någon konspiration utan att folk helt enkelt tror att människans påverkan kommer att leda till katastrof. Om tillräckligt många tror på något så blir det tillslut en vedertagen sanning. Det finns inga onda krafter som har en hemlig agenda utan det är människor som i all välmening är så övertygade att allt detta är sant som driver på agendan. Detsamma gäller också forskarna, de är så övertygade om att de har rätt och söker fakta för att det är så.

Man kan jämföra det med en polisutredning när kompetenta utredare fastnar i fel spår. Man är så övertygade om att man har rätt så att man inte tittar på alternativa lösningar. Alla försöker hitta bevis för att de är rätt ute fast egentligen har man tokfel. Då blir det så att ingen ifrågasätter "sanningen" . Det finns åtskilliga fal i utredningar där man har missat gärningsmannen (sanningen)pga av att man har låst sig i fel teori
Forskning har sedan länge visat att snabba höjningar av medeltemperaturen alltid har sammanfallit med massdöd och artdöd. En höjning med en grad på femtio år är tjugo gånger snabbare än någon gång sedan istiden.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...rature.svg.png
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-08-10 kl. 12:37.
2021-08-10, 12:37
  #288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Problemet är knappast någon konspiration utan att folk helt enkelt tror att människans påverkan kommer att leda till katastrof. Om tillräckligt många tror på något så blir det tillslut en vedertagen sanning. Det finns inga onda krafter som har en hemlig agenda utan det är människor som i all välmening är så övertygade att allt detta är sant som driver på agendan. Detsamma gäller också forskarna, de är så övertygade om att de har rätt och söker fakta för att det är så.

Man kan jämföra det med en polisutredning när kompetenta utredare fastnar i fel spår. Man är så övertygade om att man har rätt så att man inte tittar på alternativa lösningar. Alla försöker hitta bevis för att de är rätt ute fast egentligen har man tokfel. Då blir det så att ingen ifrågasätter "sanningen" . Det finns åtskilliga fal i utredningar där man har missat gärningsmannen (sanningen)pga av att man har låst sig i fel teori

Ja, du kan ha en poäng här, historiskt vet vi att IPCC's uppdrag år/var att hitta och bekräfta att antropogena utsläpp i form av CO2 påverkar vår jords klimat ( negativt). Et uppdrag, som kan liknas vid att gå in i ett totalt mörkt stort utrymme, för att med en ficklampa hitta något.....

Hela denna cirkus har förmodligen saboterat decennier av möjligheter att METODISKT, med framgångsrika vetenskapliga metoder och vidhängande diskussioner och argumentation, försöka komma lite närmare det stora mysteriet hur jordens klimat reglerat sig självt i miljarder år!!!

Detta fullständigt historielösa försök att komma närmare förklaringsmodeller som är "hållbara" ( modernt begrepp..), har bara resulterat i en nästan självdriven ökad oro för framtiden, inte minst bland våra unga, som inte har någon möjlighet att se saken i mer historiska perspektiv.

Jag har inga förklaringar, annat än att västvärlden på något sätt vill ha med övriga världen i dess utveckling mot demokratier, men det är nog tyvärr avlägset, "klimatkris" eller ej......

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback