2021-08-10, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kina har fått undantag från CO2 utsläpp . På något vis så har kineserna lyckats att bli klassade som Utvecklingsland fram till 2060 . Det Kina bygger i kolkraft just nu (Och kommer att göra) kommer med råge att omintetgöra precis alla ansträngningar att kapa CO2 utsläppen i den övriga industrialiserade världen.

För bara 2020 byggde Kina 40 GW kolkraftverk. Det är tre gånger så mycket som resten av världen,och ytterligare 74 GW under byggnad.

Så, vad alla andra än gör, så ser Kina till att kraftigt öka CO2 ut i atmosfären.
Du menar alltså att koldioxiden inte håller sig inom landsgränserna?
2021-08-10, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja, där visas flera figurer vad som skulle hända om temperaturen stiger med 2 respektive 4 grader osv. Hur mycket vattennivån skulle stiga och hur många mer stormar i procent osv.
Jag har ingen aning om vilken figur du tittar på. Jag gav dig en hänvisning till en figur som visar vad du ville veta, mer kan jag inte göra.
Citat:
Var hittar jag siffror på människans inblandning och hur stor del av klimatförändringarna vi är skyldiga till? Det måste det väl finnas siffror på?
100% i grova drag.
2021-08-10, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och energibalansen handlar om att lika mycket energi som tillförs kommer att lämna. Solkonstanten är (ganska) konstant. Men hur mycket som når jordens yta varierar, inte minst pga molntäckningen som är fullständigt kaotisk och helt omöjlig att modellera.
Du fattar verkligen inte Moln har livslängd på timmar, det spelar ingen roll hur kaotiska de är, när du tittar över längre tidsperioder kan du medelvärdesbilda och då spelar kaos för enstaka moln ingen roll. De svårigheter som finns med att modellera moln beror på helt andra saker. Det är inte så att molnbildningen helt spontant bara kan ändras från ett år till ett annat, saker sker av en anledning.
Citat:
Fördröjningen av utstrålning pga växthusgaser är faktiskt mindre intressant. Lejonparten av värmetransporten uppåt sker via evaporation och konvektion, inte via IR.
Som referens får du här en bild på jordens energibalans och storleken på olika energiflöden:
https://www.researchgate.net/figure/...fig1_304047576
Citat:
Med kurvpassning menar jag att parametrarna i klimatmodellerna anpassas för att få modellen i fråga att någorlunda överensstämma med historiska data. (Kände du inte till vad kurvpassning är?)
Det är dock inte så man gör, men strunt i det. Du har bestämt dig för att klimatforskning är skit och att du därför lika gärna kan killgissa hur den fungera snarare än att ta reda på fakta.
Citat:
Det finns en anledning till varför jag använder uttrycket "klimatkyrkan". Det är en undergångssekt, inget annat.
Den religiösa sekt vi hittar i den här frågan är de som andaktsfullt talar om koldioxid som "livets gas".
2021-08-10, 09:00
Medlem
arbetets avatar
En månad innan rapporten släpps uppgifter i seriösa vetenskapliga kanaler att alla tidigare beräkningar och modeller har visat fel klimatutveckling. De har varit kraftigt överdrivna i jämförelse med utvecklingen i verkligheten. Det är inte direkt första gången ett sådant medgivande ges från klimathåll utan vi har många exempel på helt tokiga förutsägelser om klimatet.

Nu innan man släpper sin rapport meddelar folket bakom IPCC att man har justerat för det.

Istället för att publicera artikeln i Science i alla världens tidningar - för uppgifterna kan inte kallas annat för sensationella - så smyger man undan artikeln i en facktidskrift som få läser.

Nu publiceras rapporten med dunder och brak med krigsrubriker över hela (väst?)världen. Kommentarerna från engagerade klimatjournalister och annat löst journalistfolk är oräkneliga. Jag är ganska säker på att få av dem verkligen har läst den omfattande rapporten.

Det här måste vara årets #FakeNews där man helt okritiskt tar denna rapport för den slutgiltiga sanningen när det inte ens handlar om vetenskapligt prövade hypoteser.
2021-08-10, 09:04
Medlem
Finns det någon sammanställning på hur rätt IPCC har haft i sina tidigare rapporter? Känns intressant för att veta hur mycket man ska ta den här senaste på allvar.
2021-08-10, 09:04
Medlem
staticages avatar
Hade vi i väst gett fan i att skicka bistånd till Afrika och andra pissländer.
Haft noll invandring.
Gett fan i att stötta utvecklingsländer osv.
Då skulle vi inte haft det så här.

Fossila bränslen är inte problemet människan är det.
De som skitar ner mest är de som lever på oss i väst.

Sluta rädda människor låt naturen ha sin gång.Enda vettiga lösningen.
2021-08-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En månad innan rapporten släpps uppgifter i seriösa vetenskapliga kanaler att alla tidigare beräkningar och modeller har visat fel klimatutveckling. De har varit kraftigt överdrivna i jämförelse med utvecklingen i verkligheten. Det är inte direkt första gången ett sådant medgivande ges från klimathåll utan vi har många exempel på helt tokiga förutsägelser om klimatet.

Nu innan man släpper sin rapport meddelar folket bakom IPCC att man har justerat för det.

Istället för att publicera artikeln i Science i alla världens tidningar - för uppgifterna kan inte kallas annat för sensationella - så smyger man undan artikeln i en facktidskrift som få läser.

Nu publiceras rapporten med dunder och brak med krigsrubriker över hela (väst?)världen. Kommentarerna från engagerade klimatjournalister och annat löst journalistfolk är oräkneliga. Jag är ganska säker på att få av dem verkligen har läst den omfattande rapporten.

Det här måste vara årets #FakeNews där man helt okritiskt tar denna rapport för den slutgiltiga sanningen när det inte ens handlar om vetenskapligt prövade hypoteser.

Ja, men duperingen har ju funkat hittills, och så länge MSM är plikttrogen vapendragare för sina sposorer politikerna, och helt skiter i det vetenskapliga, följer folk krigsrubrikerna och blir rädda och mer villiga till uppoffringar i form av galna energiomställningar mm....
2021-08-10, 09:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, men duperingen har ju funkat hittills, och så länge MSM är plikttrogen vapendragare för sina sposorer politikerna, och helt skiter i det vetenskapliga, följer folk krigsrubrikerna och blir rädda och mer villiga till uppoffringar i form av galna energiomställningar mm....
Inte konstigt att vi har en massa anti-vaxxare när man behandlar ett annat stort vetenskapligt område på det här sättet. Folk är inte dumma utan tappar förtroendet för samhället och vetenskapen av sådan här alarmism.
2021-08-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har ingen aning om vilken figur du tittar på. Jag gav dig en hänvisning till en figur som visar vad du ville veta, mer kan jag inte göra.

100% i grova drag.

Nej det visade exakt det jag skrev.

Ok, så klimatförändringarna beror alltså enbart på människan? Är det korrekt uppfattat?
2021-08-10, 09:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja, där visas flera figurer vad som skulle hända om temperaturen stiger med 2 respektive 4 grader osv. Hur mycket vattennivån skulle stiga och hur många mer stormar i procent osv.

Var hittar jag siffror på människans inblandning och hur stor del av klimatförändringarna vi är skyldiga till? Det måste det väl finnas siffror på?

Det är väl ytterst relevant i sakfrågan om vi ska förändra hela jordens energiförbrukning?
Här ett diagram som visar uppmätt medeltemperatur under 140 år. Den röda grafen motsvarar temperaturhöjning från utsläpp av koldioxid från människor, medan den gröna grafen visar temperaturkomponenten orsakad av naturliga fenomen, som vulkanutbrott (NASA):

https://upload.wikimedia.org/wikiped...Forces.svg.png

De som menar att koldioxidökningen inte beror på människan borde titta på dessa diagram:

https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ...048/15-3.1.jpg
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-08-10 kl. 09:36.
2021-08-10, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Finns det länk till denna artikeln i Science? Gärna arkiverad
2021-08-10, 09:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Finns det länk till denna artikeln i Science? Gärna arkiverad

U.N. climate panel confronts implausibly hot forecasts of future warming

https://www.sciencemag.org/news/2021...future-warming

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback