2020-12-09, 19:38
Medlem
Hegamons avatar
Är det enkelt få jobb som bygglovshandläggare? Är jobbet trist ute på någon kommun? Eller finns möjlighet för utveckling och en varierande arbetsdag?

Några frågor då jag sett utbildningen ges på distans och den verkar inte så omständlig att gå.

Det ända jag hört negativt om yrket är det drar till sig mycket folk med kontrollbehov, likaså folk som blir lokalpolitiker, psykopatvarning på yrket kan jag tycka.
Citera
2020-12-09, 19:42
Medlem
megacoolmans avatar
Utbildningen måste var rätt enkel, för något större tekniskt kunnande verkar inte krävas.
Att vara lite psykopat och paragrafryttare är nog en fördel.

Sen bör man gilla långluncher.
Det är inte ovanligt att man söker en handläggare kl 11.00 och får ett meddelande om att "personen du söker har gått på lunch, kommer åter kl 14.00".
Ringer man sen kl 14.00 så får man svaret "Personen du söker har gått för dagen, kommer åter på måndag kl 8.00"
Senast redigerad av megacoolman 2020-12-09 kl. 19:45.
Citera
2020-12-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Är det enkelt få jobb som bygglovshandläggare? Är jobbet trist ute på någon kommun? Eller finns möjlighet för utveckling och en varierande arbetsdag?

Några frågor då jag sett utbildningen ges på distans och den verkar inte så omständlig att gå.

Det ända jag hört negativt om yrket är det drar till sig mycket folk med kontrollbehov, likaså folk som blir lokalpolitiker, psykopatvarning på yrket kan jag tycka.

Det är lätt att få jobb
Beror helt på var du hamnar, bästa är att hamna på en mindre kommun med i varje fall en rutinerad handläggare. Då får du varierande uppgifter, och lär dig mycket.
Arbetsdagarna är normalt varierande, du kan ju båda handlägga på kontoret, vara ute och besöka arbetsplats, göra slutbesiktning osv.
En gång i månaden ska du även hålla låda inför byggnadsnämnden.
Kontrollbehov är ju ganska bra, då hela fin uppgift är att se till att regler följs. Du utövar en myndighetsuppgift, och ska därför hantera detta objektivt och lika för alla.

Satsa på det, men tänk på att det kan vara väldigt olika från kommun till kommun.
Mycket beror på hur chefen och organisationen är.
Citera
2020-12-09, 20:54
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Med utbildningen till bygglovshandläggare kan man även få jobb som byggnadsinspektör. Det går i princip ut på att vara ute på byggen några gånger under byggtiden för att säkerställa att de följer bygglovet. Även kolla olika grejer på befintliga byggnader, typ tillgänglighet, ventilation och hissar. Om man inte trivs med heldagar vid skrivbordet, utan vill ha mer variation, så är byggnadsinspektör ett bra jobb.
Citera
2021-08-09, 01:50
Medlem
BUMPAR denna så slipper jag skapa en ny tråd. Funderar på den här utbildningen (kort: 1,5 år) istället för lärarprogrammet (5 jääävla år). Viktigaste för mig är väl egentligen att slippa arbetskläder och ha lite kontorsliknande jobb, så ser mest fördelar med detta yrke kontra läraryrket. Lönen ser helt okej ut med.

Vet någon hur framtida arbetsmarknad ser ut? Hur ser en "typisk" vecka ut? Går det många arbetslösa per tjänst? Kollat på SACO osv. men hittar inget om yrket alls.
Citera
2024-04-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteLedsen1991
BUMPAR denna så slipper jag skapa en ny tråd. Funderar på den här utbildningen (kort: 1,5 år) istället för lärarprogrammet (5 jääävla år). Viktigaste för mig är väl egentligen att slippa arbetskläder och ha lite kontorsliknande jobb, så ser mest fördelar med detta yrke kontra läraryrket. Lönen ser helt okej ut med.

Vet någon hur framtida arbetsmarknad ser ut? Hur ser en "typisk" vecka ut? Går det många arbetslösa per tjänst? Kollat på SACO osv. men hittar inget om yrket alls.

Verkar finnas jobb i Norrland om 5-10 år men oklart m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in