Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-06, 10:05
  #3397
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Farten blir inte så hög som när man kör "orbitalt". Så det är inte de höga temperaturerna vid "suborbital" nedstigning.
Så denna uppskjutning kommer alltså inte att uppnå orbital hastighet? Det hade jag missat. Vet man vilken hastighet som kommer att uppnås? Det verkar som om man medvetet drar ut på projektet. Starship har gradvis flugit lite högre och nu testar man alltså värmeskölden i suborbital hastighet?
Citera
2021-08-06, 10:25
  #3398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Farten blir inte så hög som när man kör "orbitalt". Så det är inte de höga temperaturerna vid "suborbital" nedstigning.

Men Elon Musk har nu tweetat om att fler tiles förväntas. Så jag antar att man kommer att montera på fler under pågående processing när man hissat upp Starship ovanpå boostern.

Troligen lyfts Starship någon gång idag om inte vindarna blir för höga. Det blåste för hårt igår.

Mer utrustning skall också föras in till själva startplattan och man har aviserat road closures.
Citera
2021-08-06, 10:30
  #3399
Medlem
Jag betraktar inte detta som planeras som suborbital. Starship skjuts upp från Texas och går nästan runt hela jorden för en landning nära Hawaii.

Underligt att man rullade ut farkosten så tidigt när en del tiles ännu inte levererats. Det borde vara lättare att sköta processing i Highbay och inte ute på plattan.

Men det är spännande tider.
Citera
2021-08-06, 14:43
  #3400
Medlem
wwrs avatar
Nu börjar pajasshowen. Elons uppskjutning av turister i Inspiration4 kommer att få sin egen Netflixdokumentär.

Jag är rädd för att detta kan komma att bli lite tjatigt i media. Men vi får se. Det kan bli svårt att förklara varför miljardärerna leker i rymden istället för att hjälpa till att lösa t.ex den påstådda klimatkrisen.
Citat:
SpaceX’s historic private astronaut launch debut gets its own Netflix documentary

Citat:
Set to launch as early as September 15th, perhaps just two months after Virgin Galactic and Blue Origin’s (in)famous dueling crewed suborbital debuts, SpaceX will hopefully show the world what space tourism really is. Unlike Blue and Virgin, which have been working for a decade to develop suborbital tourist vehicles that will never stray more than ~20% of the way to useful spaceflight, SpaceX’s Crew Dragon is an orbital spacecraft and will spend a minimum of several days orbiting the Earth with its Inspiration4 astronauts.

all four Inspiration4 crewmembers have been training for months to ensure that they’re reasonably knowledgeable and comfortable with true spaceflight
https://www.teslarati.com/spacex-ins...x-documentary/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-06 kl. 15:05.
Citera
2021-08-06, 16:10
  #3401
Medlem
Man håller nu på att integrera Starship SN20 med boostern nr 4 och det är en fantastisk syn. Man har hissat upp Starship SN20 alltså. Man var nära en slutlig integrering men plötsligt drog man den i sidled. Kanske upptäckte man något problem.

Jag kunde inte se den stora revan där det saknades värmeskyddande tiles. Däremot kunde jag se att två tiles lossnat på nedersidan av buken... ....men Elon himself får klättra upp och fixa detta.

Skämt åsido. SpaceX jobbar oförtrutet, jämför så långsamt processing och stacking går beträffande SLS och Orion.
Detta är så fantastiskt spännande.
Citera
2021-08-06, 17:22
  #3402
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man håller nu på att integrera Starship SN20 med boostern nr 4 och det är en fantastisk syn. Man har hissat upp Starship SN20 alltså. Man var nära en slutlig integrering men plötsligt drog man den i sidled. Kanske upptäckte man något problem.

Jag kunde inte se den stora revan där det saknades värmeskyddande tiles. Däremot kunde jag se att två tiles lossnat på nedersidan av buken... ....men Elon himself får klättra upp och fixa detta.

Skämt åsido. SpaceX jobbar oförtrutet, jämför så långsamt processing och stacking går beträffande SLS och Orion. Detta är så fantastiskt spännande.

Jag förstår om de har bråttom, men mycket märkligt att man inte byggde färdigt SN20 innan man rullade ut den.
Citera
2021-08-06, 17:55
  #3403
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så denna uppskjutning kommer alltså inte att uppnå orbital hastighet? Det hade jag missat. Vet man vilken hastighet som kommer att uppnås? Det verkar som om man medvetet drar ut på projektet. Starship har gradvis flugit lite högre och nu testar man alltså värmeskölden i suborbital hastighet?

Från Low Earth Orbit når du 7,8 km/s vid reentry, medan en ICBM landar med upp till 7 km/s (det är därför det fortfarande är nästan omöjligt att skjuta ner en ICBM i slutfasen). SN20 borde hamna någonstans däremellan, så skillnaden borde inte bli så stor jämfört med en orbital flygning.

Som jag förstått det flyger man suborbitalt därför att man vill landa mitt i Stlla Havet, där risken för olyckor är mindre om något går snett.

Sedan kan man fråga sig vad de tänker göra med BN4 och SN20 efter landning i havet. Kan de bärgas och återanvändas efter det? Verkar lite lyxigt att spoliera 35 raptormotorer på en engångsflygning.
Citera
2021-08-06, 18:09
  #3404
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Från Low Earth Orbit når du 7,8 km/s vid reentry, medan en ICBM landar med upp till 7 km/s (det är därför det fortfarande är nästan omöjligt att skjuta ner en ICBM i slutfasen). SN20 borde hamna någonstans däremellan, så skillnaden borde inte bli så stor jämfört med en orbital flygning.

Som jag förstått det flyger man suborbitalt därför att man vill landa mitt i Stlla Havet, där risken för olyckor är mindre om något går snett.

Sedan kan man fråga sig vad de tänker göra med BN4 och SN20 efter landning i havet. Kan de bärgas och återanvändas efter det? Verkar lite lyxigt att spoliera 35 raptormotorer på en engångsflygning.
Men då är det som jag uppfattat det. Orbital hastighet runt 7 km/s. Min gissning är att farkosten splittras och brinner upp men vi får se.
Citera
2021-08-06, 18:11
  #3405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag förstår om de har bråttom, men mycket märkligt att man inte byggde färdigt SN20 innan man rullade ut den.

Någon på nätet sa att det är "nominal". Man gjorde en integrering men sedan tog man ned skeppet igen, som du kanske har kunnat se.

Det sägs också att man under natten satte på dom tiles som saknades, det var ju ett stort område. Nu kunde jag själv bara se två tiles som lossnat, MEN DET BJUDER VI PÅ.

Det sägs nu att arbete skall fortsätta på SN20 där den står. Detta var kanske en sorts test hur man integrerar sådana fruktansvärt stora raketdelar vertikalt.

Jämför hur Sovjetunionen gjorde på slutet av 1960-talet, N1 processing skedde i horisontellt läge.

Det är mycket som SpaceX gör annorlunda. Nu vill vi ha iväg farkosten senast i september.
Citera
2021-08-06, 18:17
  #3406
Medlem
Jag är övertygad om att SpaceX siktar på att bärga BN4 och SN20 sedan dom kontrollerat gjort varsin landning i havet.

Bränsletankarna borde vara så tomma att det blir lyftkraft och pjäserna kommer att flyta. Naturligtvis får det inte bli några läckor i skroven för dom vattenfylls dom och sjunker.

Naturligtvis måste både booster och rymdskepp analyseras, man behöver kunskap om hur brända tiles är och övrig kondition på plåtdetaljer och motorer.
Citera
2021-08-06, 18:23
  #3407
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är övertygad om att SpaceX siktar på att bärga BN4 och SN20 sedan dom kontrollerat gjort varsin landning i havet.

Bränsletankarna borde vara så tomma att det blir lyftkraft och pjäserna kommer att flyta. Naturligtvis får det inte bli några läckor i skroven för dom vattenfylls dom och sjunker.

Naturligtvis måste både booster och rymdskepp analyseras, man behöver kunskap om hur brända tiles är och övrig kondition på plåtdetaljer och motorer.

Jag tror också att de går att bärga, men i vilket skick? Tror inte att glödheta raketmotorer mår bra av att plaska ner i havet.
Citera
2021-08-06, 18:29
  #3408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror också att de går att bärga, men i vilket skick? Tror inte att glödheta raketmotorer mår bra av att plaska ner i havet.

Håller med. Det blir inga motorer som kan återanvändas. Havsvatten är nog inte det bästa och kylningen blir väldigt snabb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback