Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-05, 13:23
  #3385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Om dom nu ska fånga booster istället för att landa,,. Vad är det för fördelar med det? Det ser mycket svårare ut, nu är jag inte direkt teknisk eller någon kunskap om Raketer.. men ser invecklat ut..

Ja det ser svårt ut. Det gäller att få boostern att hovra, gå ned väldigt långsamt, nästan stå stilla, på NÄSTAN exakt rätt plats.

Det blir en mjukare landning.

Man sparar in vikt genom att kunna ha klenare landningsben.

Jag tror också man skonar landningsplattan.

Men jag tror det dröjer några månader innan man prövar, första landningen för booster nr 4 blir ju i havet.
Citera
2021-08-05, 18:22
  #3386
Medlem
raskenss avatar
Undrar om inte dom stor grid-fenorna till superheavy boostersteget är en återvändsgränd. dom ska tydligen inte fälla ner dom utan behålla i fixt läge som bilden under hela resan.
jag undrar om dom inte Bezos canard-vingar är bättre lösning. Med mindre komplexitet. Dom kanske kört fast och inte vill ändra sig. Det är ganska tunga strukturer som ska röra sig plus dom stora laster av luftdraget.
Canardvingar kan lätt röra sig utan stora krafter och är enklare.

https://twitter.com/elonmusk/status/...382791/photo/1
Citera
2021-08-05, 18:29
  #3387
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Undrar om inte dom stor grid-fenorna till superheavy boostersteget är en återvändsgränd. dom ska tydligen inte fälla ner dom utan behålla i fixt läge som bilden under hela resan.
jag undrar om dom inte Bezos canard-vingar är bättre lösning. Med mindre komplexitet. Dom kanske kört fast och inte vill ändra sig. Det är ganska tunga strukturer som ska röra sig plus dom stora laster av luftdraget.
Canardvingar kan lätt röra sig utan stora krafter och är enklare.

https://twitter.com/elonmusk/status/...382791/photo/1
Kan det vara så att hela konstruktionen är så stor att canardvingar inte skulle klara uppgiften utan man måste ha grid-fenor?
Citera
2021-08-05, 18:35
  #3388
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kan det vara så att hela konstruktionen är så stor att canardvingar inte skulle klara uppgiften utan man måste ha grid-fenor?

Kanske, men Bezos New Glenn är en rejäl pjäs också. Kanske inte lika stor som Super heavy men inte så långt ifrån och dom har räknat med canarvingar. Skulle vara intressant att höra resonemangen. Kan ju vara att dom byggt fast sig och inte kan ändra längre, det skulle krävas för stora strukturella ändringar.

Jämförande Bild. New Glenn är en rejäl pjäs som ger starship en rejäl utmaning. http://choosewashingtonstate.com/new...in-production/

Är den någon som har något datum när det är rimligt att vänta sig ett provskott?
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-08-05 kl. 18:41.
Citera
2021-08-05, 18:41
  #3389
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kanske, men Bezos New Glenn är en rejäl pjäs också. Kanske inte lika stor som Super heavy men inte så långt ifrån och dom har räknat med canarvingar. Skulle vara intressant att höra resonemangen. Kan ju vara att dom byggt fast sig och inte kan ändra längre, det skulle krävas för stora strukturella ändringar.

Är den någon som har något datum när det är rimligt att vänta sig ett provskott?
Det är intressant med grid-fenor. Bezos vingar sitter ju dessutom längst ned på raketen.
Citera
2021-08-05, 19:05
  #3390
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Är den någon som har något datum när det är rimligt att vänta sig ett provskott?

Jag brukar kasta ett öga åt Blue Origin då för att dom är det närmsta man kan komma som konkurrent till SpaceX vad gäller raketer som landar. Dessvärre så är dom så hemlighetsfulla av sig så ingenting läcker ut i dom kretsar som jag följer, men det närmsta jag har snokat fram vad gäller ett datum är år 2022.

På det temat så kanske man ska nämna deras Projekt Jarvis som fick lite rubriker för någon vecka sedan, även dom håller på att fila på ett andra raketsteg som ska landa. https://arstechnica.com/science/2021...nced-projects/
Citera
2021-08-05, 19:31
  #3391
Medlem
ATTENTION!!!! Jag såg på youtube bilder på hur man rullat ut SN20. Det är en fantastisk syn. REN SCIENCE-FICTION vilken kontrast mellan det blanka stålet och den svarta buksidan och dom svarta värmeskyddade flapsen.

Jag trodde inte på så snabb UTRULLNING. Men den står senast jag tittade en bit ifrån starplattan men man kan se också den väldiga boostern nr 4 på plattan intill the launch tower.

Nu är jag lite konfunderad. Kommer man att lyfta upp Starship innan man gör testerna på boostern?

Men vilken vacker syn detta är.
Citera
2021-08-05, 20:35
  #3392
Medlem
Tror ni de måste göra en static med 29 raptors eller klarar man att lyfta ändå även om några faller ifrån. Kan det påverka om någon motor startar en halv tiondel senare när de öser på. Kanske bara en static med de motorer som behövs för att "landa"?
Citera
2021-08-05, 22:25
  #3393
Avstängd
wwrs avatar
Att komma till månen verkar nästan omöjligt. Man borde kalla in de som designar landare för mer avlägsna himlakroppar. Här planerar man landa på Saturnus måne Titan, pumpa upp dess metan, smälta isen och isolera syret för att få bränsle till hemresan. Klart inom 10 år!
Citat:
Inside NASA’s Jaw-Dropping Plans To Fly To Titan, Burn Its Lakes And Bring Home The ‘Origin Of Life’

NASA’s Dragonfly—a kind of drone—will launch in 2025 and reach Titan in 2034 to study Titan’s prebiotic chemistry for almost three years.

Geoff Landis, the science lead investigator for Compass Lab. With Oleson he’s previously worked on a Titan Submarine, to explore its lakes and a a hopper for exploring Neptune’s moon Triton. “

How would a sample return mission land on Titan?
We expect the landing on Titan to be relatively easy,” said Steven Oleson, lead of the Compass Lab and principal investigator for this study. “Titan has a thick atmosphere of nitrogen—1.5 times the atmospheric pressure of Earth—which can slow the lander’s velocity with an aeroshell and a parachute for a soft landing, just like astronauts returning to Earth.”

“Once Dragonfly has demonstrated mobility on Titan we’ll have a vehicle that can fly around finding samples,” said Landis. “The next step is to use a Dragonfly-like vehicle to pick up samples and bring them to our our sample return vehicle.”

organic compounds called tholins,” said Landis.
The word “tholins” was coined by iconic astronomer Carl Sagan to explain what happens when organic materials, including hydrocarbons but also phosphorus and sulfur, are exposed to radiation and sunlight for a long period of time

The really clever part of the concept is the production of fuel on Titan itself, allowing a sample-return platform to be just a fifth of the mass compared to one that had to take its own fuel along.

Luckily, Titan is the perfect place to source and process propellant without complicated chemical processing. After all, there are lakes full of liquid methane and ethane. “We could use a hose and pump up the liquid from a lake,” said Oleson. Easy!

Meanwhile, liquid oxygen—which would be needed for the fuel to burn—could be produced by melting the hard frozen pieces of water-ice on Titan’s surface, as seen by the Cassini-Huygens probe back in 2005. “A reactor on the surface could grab that and heat it up and use electrolysis to make liquid oxygen and hydrogen,” said Oleson. Storage wouldn’t be a problem, either. “On Titan it’s only a few degrees above liquid nitrogen temperatures, so very easy to keep that cold.”

Oleson and Landis reckon that the small amount of technology development required—chiefly the electrolysis part—could be completed within a decade.

When will the mission launch how long will it take to get to Titan?
This mission would last about 14 years. It would take roughly seven years to get there, and then the same to get back, though well-timed gravity-assists either on the way there or back could reduce the total flight time to just 10 years.

Is Titan more interesting than Europa?
It’s way more accessible—and could be just as interesting. “Europa is the big target because we think there's an underground ocean, but it’s below so many kilometers of ice,” said Oleson. “On Titan everything is so accessible—you could get a submarine and splash down into its lakes [another idea of Oleson and Landis], you can fly around with Dragonfly, and it’s got organic compounds you could get a sample of.”

On Europa is aqueous chemistry—the chemistry of us. However, Titan could tell us something about the building blocks that may have been the origin of life. “As far as an accessible world that’s most like Earth and has organics, Titan really is the place to go,” said Oleson.
https://www.forbes.com/sites/jamieca...rganic-sample/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-05 kl. 22:27.
Citera
2021-08-05, 22:25
  #3394
Medlem
Jag såg på en youtube sight att dom har fäst kättingar eller linor på noskonen och tydligen skall man hissa upp Starship SN20 redan nu ovanpå boostern nr 4.

Oj detta blir högt. Jag är överraskad över att man jobbar så hårt. Det lär ju finnas en restaurang på Boca Chica........men detta är enastående och man arbetar dygnet runt som om det vore ett crashprogram.

Då får vi snart se hur fantastisk hela den integrerade farkosten är. En svindlande höjd och en svindlande kraft.

Jag tyckte mig tidigare se några områden som saknade tiles på några ställen som kommer att utsättas för värme vid återinträdet. Men jag antar att det är proffs som tänker ut hur detta skall kunna sluta lyckligt.
Citera
2021-08-05, 22:31
  #3395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detheterpadddel
Tror ni de måste göra en static med 29 raptors eller klarar man att lyfta ändå även om några faller ifrån. Kan det påverka om någon motor startar en halv tiondel senare när de öser på. Kanske bara en static med de motorer som behövs för att "landa"?

Normalt gör man en static fire med alla motorerna. Jag trodde dom skulle göra static fire på både boostern och på själva Starship SN20.

Men nu blir det bara på boostern eftersom SN20 snart sitter integrerad ovanpå boostern. Jag tror att dom 29 motorerna får brinna två sekunder. Frågan är bara när det sker.
Citera
2021-08-06, 09:25
  #3396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg på en youtube sight att dom har fäst kättingar eller linor på noskonen och tydligen skall man hissa upp Starship SN20 redan nu ovanpå boostern nr 4.

Oj detta blir högt. Jag är överraskad över att man jobbar så hårt. Det lär ju finnas en restaurang på Boca Chica........men detta är enastående och man arbetar dygnet runt som om det vore ett crashprogram.

Då får vi snart se hur fantastisk hela den integrerade farkosten är. En svindlande höjd och en svindlande kraft.

Jag tyckte mig tidigare se några områden som saknade tiles på några ställen som kommer att utsättas för värme vid återinträdet. Men jag antar att det är proffs som tänker ut hur detta skall kunna sluta lyckligt.

Farten blir inte så hög som när man kör "orbitalt". Så det är inte de höga temperaturerna vid "suborbital" nedstigning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback