2021-08-04, 17:08
Medlem
Har sedan några veckor haft problem med hemorrojder på grund av förstoppning. Och sedan två dagar har jag fått en yttre hemorrojd som visserligen inte blöder, men som är stor (minst lika stor som en vindruva) och tar upp ungefär halva analöppningen, och den gör väldigt ont oavsett position och det är väldigt svårt att sova.

Har testat alsollösning på kompresser, xylocain, xyloproct och att ta smärtstillande, men det hjälper inte direkt. Borde jag ha tålamod och bara vänta och fortsätta behandla, eller är detta något som måste opereras? Ni som har kunskap eller erfarenheter, vad säger ni?
Citera
2021-08-04, 17:13
Medlem
Mr.Sounds avatar
Om du inte testat denna så köp omedelbart, tycker produkten är helt överlägsen övriga du nämnt.
https://www.apotea.se/scheriproct-rektalsalva-30-gr
Smörj in anuset, även en bit in, och snåla inte med salvan.
Senast redigerad av Mr.Sound 2021-08-04 kl. 17:15.
Citera
2021-08-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Om du inte testat denna så köp omedelbart, tycker produkten är helt överlägsen övriga du nämnt.
https://www.apotea.se/scheriproct-rektalsalva-30-gr
Smörj in anuset, även en bit in, och snåla inte med salvan.

Håller med. Om jag hade haft dessa problem hade jag dessutom köpt microlax, baby wipes och en pall att ha fötterna på när det smäller.

Microlax 30min före boom-boom time
Sätt dig på toan med fötterna på pallen och tryck minimalt
Torka rent med mjukt papper (försiktigt)
Ta en babywipe eller två och håll rent (viktigt)
Torka torrt och smörj in med sheriproct

Hade nog testat detta själv före jag hade gått till doktorn med det i alla fall och gett det en vecka. Men ja, du hade fått den borttagen om du gått till läkaren absolut. Så gör definitivt det om det blir värre.
Citera
2021-08-04, 18:02
Medlem
tips: det har att göra med vad du stoppar in i munnen. vilket naturligtvis också förstoppningen har.

good luck.
Citera
2021-08-04, 18:41
Medlem
EnGodForlorares avatar
Köp Xyloproct som stolpiller. Funkar mycket bättre än salvan.
Citera
2021-08-04, 19:29
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Har sedan några veckor haft problem med hemorrojder på grund av förstoppning. Och sedan två dagar har jag fått en yttre hemorrojd som visserligen inte blöder, men som är stor (minst lika stor som en vindruva) och tar upp ungefär halva analöppningen, och den gör väldigt ont oavsett position och det är väldigt svårt att sova.

Har testat alsollösning på kompresser, xylocain, xyloproct och att ta smärtstillande, men det hjälper inte direkt. Borde jag ha tålamod och bara vänta och fortsätta behandla, eller är detta något som måste opereras? Ni som har kunskap eller erfarenheter, vad säger ni?
Operera snarast skulle jag säga, har gjort det.....
Citera
2021-08-04, 19:49
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Har själv haft problem med detta för 8-10 år sedan. Då hade jag nån som blev akut och tittade ut ett par gånger per år. När den/de var svullna så gjorde det ont som fan. Smörjde med xyloproct och det löste alltid problemet, men det tog ett tag. Tog kanske 2-3 veckor innan man var återställd.

Då hade hemorrojden krupit tillbaka in igen och var då inte längre extern. Mina var väl i storleken en mindre vindruva också.

Nu till saken, vad jag senare gjorde var att jag gjorde gummibandsmetoden. D.v.s. att de sätter ett gummiband runt en hemorrojd, då förtvinar den och dör. Jag gjorde detta 4-5 st gånger och fick bort alla hemorrojder och sedan dess har jag aldrig haft några problem. Det var som sagt 8-10 år sedan.

Vad du måste göra är att göra denna gummibandsmetod (ett flertal gånger) efter det att hemorrojden har lagt sig och krupit in igen. Anledningen varför är för att externa hemorrojder kan man inte köra gummibandsmetoden på, utan bara på interna hemorrojder. Du måste göra detta innan det är försent, innan du får permanenta hemorrojder som är externa.

Gör du inte detta innan du får externa hemorrojder så kommer du senare att tvingas göra en hemorrojdoperation och det är en av de smärtsammaste operationerna som finns sägs det. Jag har läst om otaliga personer på olika forum som gjort denna operation och de säger att det aldrig varit med om nått värre. Att föda barn var som ett myggstick i jämförelse. Anledningen varför den är så smärtsam är för att man inte syr igen såren efteråt. Man syr inte igen såret för då spricker det upp där bak eftersom man inte kan sy i en muskel (ringmuskeln).

Tvingas du göra operationen så kommer du att ha ont i flera veckor efteråt. Det kommer kännas som att ditt arsle brinner under denna tid. Detta p.g.a. att operationssåret ännu inte läkt, vilket tar ett par veckor.

Så gör så här, boka tid redan nu för att få gummibandsligatur på dina hemorrojder så du slipper göra den där operationen i framtiden. Det kommer att spara dig mycket smärta.

Sen är gummibandsmetoden också smärtsam men inte i närheten så smärtsam som operationen.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-08-04 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in