Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-01, 13:48
  #3337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Grus lär de ju få problem med på Mars, också. Kanske bra att de övar på Månen först.

Ja det blir mycket nyttiga erfarenheter men det skiljer nog lite på gruset och dammet. Jag får intryck av att månen är dammigare, det riktigt stänkte om dom första astronauternas ben.

Mars är mer som en saltöken på många ställen och uttorkade flodbäddar.

Nu gäller det full fart framåt (fjamåt?) för att snabbt få färdigt månlandaren. Tiden är knapp.
Citera
2021-08-01, 14:58
  #3338
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det blir mycket nyttiga erfarenheter men det skiljer nog lite på gruset och dammet. Jag får intryck av att månen är dammigare, det riktigt stänkte om dom första astronauternas ben.

Mars är mer som en saltöken på många ställen och uttorkade flodbäddar.

Nu gäller det full fart framåt (fjamåt?) för att snabbt få färdigt månlandaren. Tiden är knapp.

Mars är ju en levande planet med stormar och klimatväxlingar som ständigt omfördelar ytmaterialet. Grus på vissa ställen och sand på andra. Men även om man försöker undvika sanddynerna och landar på släta klipphällar blåser det upp väldigt mycket grus. Det kunde man se när Perseverance landade. Poängen med att använda en scycrane är ju att minimera skador från flygande grus.

Månen är väl mer en fossil planet. Tänk en gammal vind där dammet samlats i fyra miljarder år.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-08-01 kl. 15:09.
Citera
2021-08-01, 15:26
  #3339
Avstängd
wwrs avatar
Efter ett uppehåll börjar SpaceX skjuta upp Starlink från Vandenberg 10 aug. Från den platsen kan man tro att de nu skjuter upp i polära banor som kommer att passera över Sverige. 1700 satelliter uppe nu. Deras Internet är fortfarande under "testning" och endast kunder som valts ut efter att ha skickat in epost kan använda systemet.

Nästa bemannade uppskjutning (15 sep) lär bli miljardären Isaacman med tre utvalda rymdturister ("Inspiration4"). Det mesta styrs från marken men den som tränas som "pilot" (Proctor) vann sin biljett genom en video i ett realityprogram sponsrat av Isaacmans företag. Hon har undervisat i geologi och skrivit en avhandling i "vetenskapskommunikation". Är man cynisk kallar man det indoktrinering. Det vore extremt ironiskt om de kommer att försöka undervisa oss i global uppvärmning samtidigt de flyger raketer med fossilt bränsle och avger hundratals ton CO2 bl.a i den övre atmosfären. Men de skall även samla in pengar till ett barnsjukhus.

Här är den video som vann biljetten.
https://youtu.be/1-96eiTlVww

Man kan shoppa konst härifrån
https://myspace2inspire.com/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-01 kl. 15:30.
Citera
2021-08-01, 17:56
  #3340
Medlem
Idag har man tydligen fäst ett sorts bord, mun eller övre ring på startbryggan där BN4 skall stå vid uppskjutningen och konstruktionen skall tåla att Starship SN 20 hissas upp och integreras. Den skall även tåla static fire utan att skadas.

Man kan inte annat än beundra alla dessa tekniker och arbetare som avlöser varandra och jobbar i skift (utan OB-tillägg) ja parantesen var ett skämt.

Åt helv. med FAA och skyddsinspektionen.

Tyvärr blir det inte det integrerade komplexet som rullas ut, utan det blir frågan om två stora UTRULLNINGAR av först BN4 och senare Starship SN20. Det blir hissnande att se hur man sedan hissar upp själva Starship, det är svårt att förstå. Jämför med Saturn V och Apollo, då var allt integrerat när det rullades ut i vertikal position.
Här skrivs historia och vi förväntar oss ett av två alternativ. 1) Fest...eller 2) fiasko.
Citera
2021-08-01, 17:58
  #3341
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Här skrivs historia och vi förväntar oss ett av två alternativ. 1) Fest...eller 2) fiasko.

Det är landningen jag vill se, efter minst ett varv. DÄR gäller det du skrev ovan. Utrullningen tror jag väl dom har koll på, likväl hur mycket kranen klarar
Citera
2021-08-01, 18:04
  #3342
Medlem
[quote=iptrix|76755485]Det är landningen jag vill se, efter minst ett varv. DÄR gäller det du skrev ovan. Utrullningen tror jag väl dom har koll på, likväl hur mycket kranen klarar [/QUOTE

Tyvärr sker bägge landningarna i havet... ....BN4 någonstans i Mexicanska golfen och SN20 nära Hawaii-öarna. Men jag tar för givet att SpaceX har ute båtar med skarpa kameror som filmar varje manöver.

Ja detta blir högintressant, jag nästan skakar av vällust att få uppleva något sånt här.
Citera
2021-08-01, 18:08
  #3343
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tyvärr sker bägge landningarna i havet...

Missat det. Men ska dom båda landa på plattformarna/båtarna dom har? ofcourseistillloveyou och den andra? Dom tänker inte leka kapsyler och plumsa?

Och NÄR ska detta ske?

FYI din quote missade taggarna
Citera
2021-08-01, 18:29
  #3344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Missat det. Men ska dom båda landa på plattformarna/båtarna dom har? ofcourseistillloveyou och den andra? Dom tänker inte leka kapsyler och plumsa?

Och NÄR ska detta ske?

FYI din quote missade taggarna

Ja det är denna gången, första riktiga testet, planerat för havslandningar men man kommer att utföra dom manövrer som krävs ändå för landbaserad landning.

Riskerna är väl för stora och landningsplatser är ännu inte iordningsställda. Och senare måste man trimma in griparmar på launch towers som kan gripa BN4 i luften och sätta ned ekipaget igen på plattan. Själva Starship tänker man sig antar jag att landa på droneships, man iordningställer.

Detta är stora teknologiska språng. Ekipagen är ju så mycket tyngre än Falcon 9. Det stora hotet är väl att inte FAA godkänner testerna, jag vill att mutpengar reserveras och att man forskar efter mutkolvar.
Jag är övertygad om att varje manöver i luften kommer att följas och registreras.
Citera
2021-08-01, 18:30
  #3345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det är denna gången, första riktiga testet, planerat för havslandningar men man kommer att utföra dom manövrer som krävs ändå för landbaserad landning.

Riskerna är väl för stora och landningsplatser är ännu inte iordningsställda. Och senare måste man trimma in griparmar på launch towers som kan gripa BN4 i luften och sätta ned ekipaget igen på plattan. Själva Starship tänker man sig antar jag att landa på droneships, man iordningställer.

Detta är stora teknologiska språng. Ekipagen är ju så mycket tyngre än Falcon 9. Det stora hotet är väl att inte FAA godkänner testerna, jag vill att mutpengar reserveras och att man forskar efter mutkolvar.
Jag är övertygad om att varje manöver i luften kommer att följas och registreras.

Jag menar att boosters i en nära framtid skall kunna gripas i luften vid landning. Inte BN4 utan kommande.
Citera
2021-08-01, 18:41
  #3346
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag menar att boosters i en nära framtid skall kunna gripas i luften vid landning. Inte BN4 utan kommande.

Oook .. det låter marginellt fantastiskt. Är *det* spacex plan - att nästan låta heavy boosters landa men greppa dom med nån slags robotarmar?

Är det inte komplicerat i överkant? Eller går det inte att göra ben kraftiga nog, eller med tillräcklig radie om skiten inte kommer ner 100% vertikalt? För självklart ju högre nåt jox är desto större diameter behöver du på landningsbenen för att klara en horisontell komponent ..

Var lär du dig allt detta, spacex websida, nasaspaceflight, twitter, (fejs)?
Citera
2021-08-01, 19:42
  #3347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Oook .. det låter marginellt fantastiskt. Är *det* spacex plan - att nästan låta heavy boosters landa men greppa dom med nån slags robotarmar?

Är det inte komplicerat i överkant? Eller går det inte att göra ben kraftiga nog, eller med tillräcklig radie om skiten inte kommer ner 100% vertikalt? För självklart ju högre nåt jox är desto större diameter behöver du på landningsbenen för att klara en horisontell komponent ..

Var lär du dig allt detta, spacex websida, nasaspaceflight, twitter, (fejs)?

Hej jag brukar läsa Marcus House site på youtube. Men också en som heter What about it. Jag fladdrar runt det är nästan svårt att beskriva. Ibland söker jag på SpaceX news eller på SpaceX updates.
Du får ju förstå att det ännu är prototyper man skickar upp. Exakt skäl att man börjar gripa i luften kan vara för att få det mjukare, landningsbenen ja, man har haft svårt att konstruera tillräckligt starka och dessutom måste dom fjädra.

Men jag tror det dröjer lite innan man klarar att gripa dom och sätta ned dom. I värsta fall ett halvår.

Du undrade när första försöket sker. Troligen i september, men utrullningen borde ske i augusti. Det är svårt att säga. Varken BN4 eller SN20 är ju klara utan man processar hela tiden. Alla raptor motorer är ännu ej levererade.
Citera
2021-08-01, 19:49
  #3348
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Oook .. det låter marginellt fantastiskt. Är *det* spacex plan - att nästan låta heavy boosters landa men greppa dom med nån slags robotarmar?

Ja. Just nu håller dom på att svetsa samman en vagga som ska kunna färdas upp och ner på launch tower. På denna vagga så kommer två armar att monteras vari Super heavy kan landa. (Ingenting officiellt sagt från SpaceX men det spekuleras lite om denna lösning baserat på vad dom nu håller på att svetsa samman)

Bild på en del av vaggan
https://twitter.com/BocaChicaGal/sta...08807773609986

Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Är det inte komplicerat i överkant? Eller går det inte att göra ben kraftiga nog, eller med tillräcklig radie om skiten inte kommer ner 100% vertikalt? För självklart ju högre nåt jox är desto större diameter behöver du på landningsbenen för att klara en horisontell komponent ..

Problemet är delvis vikten på benen, kan dom skippa benen helt och hållet så kommer Starship att kunna lyfta tyngre laster. Ett annat problem är om du landar på sidan med ben så ska benen vikas i hop, en kran måste rulla in och lyfta upp Super heavy på startbordet. Landar du i en vagga så kan du direkt flytta över Super Heavy till startbordet. Målet är att kunna starta igen på under en timme.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback