Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-30, 23:24
  #3325
Medlem
Att observera konkurrenterna till SpaceX är väl OK för tråden? Boeings uppskjutning med Starliner har blivit försenat till tisdag, allra tidigast.
Rymdstationen har åter kommit i rätt läge och vinkel genom korrigeringar av attitydraket på Svezda och en dockad Progress fraktskepp.

Felaktigheterna berodde på problem med mjukvaran hos Nauka. Kosmonauter skall idag, troligen redan skett, öppna luckan och gå in i modulen Nauka.

Jag har aldrig varit någon större vän av denna förvuxna rymdstation. Visst har man lärt sig mycket om att vistas långa perioder i rymden och i tyngdlöshet men samtidigt skapades en stor passivitet och man har övergivit dom djärva sprången ut i planetsystemet.
Jag är idag tacksam för att SpaceX rubbar cirklarna och tittar utåt liksom att NASA har skärpt till sig. Augusti blir en spännande månad för oss lite tokiga entusiaster.
Citera
2021-07-31, 00:09
  #3326
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har aldrig varit någon större vän av denna förvuxna rymdstation. Visst har man lärt sig mycket om att vistas långa perioder i rymden[..]

Precis som fraktbolag inte skickar joxet från göteborg till säffle, utan mellanlandar på vägen och byter transportmedel .. kunde man inte se rymdtrafik på samma vis?

Borde man inte ha en rymdstation stor nog att docka lite interplanetära farkoster, dit man tar sig från jorden för att sedan byta farkost till en betydligt bättre lämpad för jobbet - en som inte måste klara atmosfären?

För att detta ska funka, borde man inte just HA en rymdstation värd namnet? ISS som den ser ut idag klarar ju inte det där, men det skulle ju egentligen bara krävas ett par moduler till så kunde den. En av dom vore en tank för bränsle, såklart.

Det är dags att vi börjar tänka lite metodiskt här.
Citera
2021-07-31, 07:19
  #3327
Medlem
Hugo.Draxs avatar
GAO har nu sagt sitt och som väntat var Blue Origin och Dynetics ute och cyklade med sina protester.

https://spacenews.com/gao-denies-blu...nder-contract/
Citat:
The U.S. Government Accountability Office denied protests July 30 that Blue Origin and Dynetics filed of NASA’s award of a single lunar lander contract to SpaceX.

https://www.nasa.gov/press-release/n...system-protest
Citat:
NASA was notified Friday, July 30, that the U.S. Government Accountability Office has denied the protests filed by Blue Origin Federation and Dynetics and has upheld the agency’s source selection of SpaceX to continue the development of its human landing system. The decision enables NASA to award the contract that will ultimately result in the first crewed demonstration landing on the surface of the Moon under NASA’s Artemis plan. Importantly, the GAO’s decision will allow NASA and SpaceX to establish a timeline for the first crewed landing on the Moon in more than 50 years
Citera
2021-07-31, 10:52
  #3328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Precis som fraktbolag inte skickar joxet från göteborg till säffle, utan mellanlandar på vägen och byter transportmedel .. kunde man inte se rymdtrafik på samma vis?

Borde man inte ha en rymdstation stor nog att docka lite interplanetära farkoster, dit man tar sig från jorden för att sedan byta farkost till en betydligt bättre lämpad för jobbet - en som inte måste klara atmosfären?

För att detta ska funka, borde man inte just HA en rymdstation värd namnet? ISS som den ser ut idag klarar ju inte det där, men det skulle ju egentligen bara krävas ett par moduler till så kunde den. En av dom vore en tank för bränsle, såklart.

Det är dags att vi börjar tänka lite metodiskt här.

Ja du har delvis rätt. Vernher von Brauns intresse för rymdstationer gällde att dom skulle vara utposter för att kunna dels forska och dels vara startpunkter för interplanetära resor. Och det sistnämnda har helt tryckts tillbaka i utvecklingen.

Jag gillar inte att man i nästan 30 år biter sig fast på samma punkt, även om man lärt sig mycket. Om sedan privata bolag vill upprätta rymdhotell har jag inget emot det.
Men så många år efter månlandningarna har man ännu inga baser på månen, man borde ha utnyttjat månen mycket bättre. Och man har ingen station i jord-måne bana.

Lunar Gateway kan dock bli ett framsteg, det skall bli intressant att se hur Ryssland och Kina går vidare. Åtminstone Kina kommer att satsa.
Citera
2021-07-31, 13:03
  #3329
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Lunar Gateway kan dock bli ett framsteg, det skall bli intressant att se hur Ryssland och Kina går vidare. Åtminstone Kina kommer att satsa.

Jo. Till skillnad från t.ex amerikaner, så ser jag hellre att kina koloniserar rymden än att INGEN gör det. Fast jag skulle ju självklart helst se nån slags demokrati hellre än en diktatur.

Hur som helst, allt som sker idag känns lite meningslöst. Flaggviftning. Vi försöker göra igen vad vi gjorde 50 år sen. Var är framstegen? SpaceX array av internetsändare - till skillnad från Iridium eller Gps-näten som gjorde nåt liknande fast på stenåldern?

Dock, bättre nånting än ingenting. Marginellt :=)
Citera
2021-07-31, 18:33
  #3330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jo. Till skillnad från t.ex amerikaner, så ser jag hellre att kina koloniserar rymden än att INGEN gör det. Fast jag skulle ju självklart helst se nån slags demokrati hellre än en diktatur.

Hur som helst, allt som sker idag känns lite meningslöst. Flaggviftning. Vi försöker göra igen vad vi gjorde 50 år sen. Var är framstegen? SpaceX array av internetsändare - till skillnad från Iridium eller Gps-näten som gjorde nåt liknande fast på stenåldern?

Dock, bättre nånting än ingenting. Marginellt :=)

Ja Kina är en diktatur men i min värld ser jag inte Kina som en fiende i rymdfarten. Och framgångar för Kina ger även USA en spark i ändan så att dom skärper sig. Jag tycker att Kina gjorde ett utmärkt jobb med att landa en rover på Mars i första försöket. Dom har kommit långt.
Citera
2021-07-31, 18:41
  #3331
Medlem
Idag har någon påpasslig entusiast kunnat fotografera in i High Bay och sett att en ny typ av "grid fins" monterats på Super Heavy nr 4. Man kommer tydligen att försöka göra en kontrollerad landning vid första försöket, fast observera, man kommer att låta den störta i havet. Mycket intressant.

Då verkar det också som SpaceX vann kontraktet vad gäller månlandare i Artemis-projektet. Om jag skall ge ett omdöme så beror det nog på Lunar Starships större kapacitet och utvecklingsmöjligheter.

Det som oroar mig (om nätterna) är den avlånga formen. Fy sjutton om en sådan koloss välter... ....efter landning på månen med oskyldiga människor ombord. Det finns ju alltid en risk att underlaget är ojämnt eller att bromsverkan blir ojämn. Eller att en del av underlaget är hård mångrus medan vid sidan ligger lösare månsand.
Ja detta blir en rysare.

Ny tid för Boeing Starliner blir uppskjutning 3 augusti.
Citera
2021-07-31, 19:33
  #3332
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det som oroar mig (om nätterna) är den avlånga formen

E ju det jag sagt hela tiden.
Citera
2021-08-01, 01:30
  #3333
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det som oroar mig (om nätterna) är den avlånga formen. Fy sjutton om en sådan koloss välter... ....efter landning på månen med oskyldiga människor ombord. Det finns ju alltid en risk att underlaget är ojämnt eller att bromsverkan blir ojämn. Eller att en del av underlaget är hård mångrus medan vid sidan ligger lösare månsand.

Nu tror jag att månlandaren kommer att ha större utfällbara landningsben. Dessutom är tyngdkraften bara en sjättedel av Jordens, vilket gör landningen lättare.
Citera
2021-08-01, 06:49
  #3334
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu tror jag att månlandaren kommer att ha större utfällbara landningsben. Dessutom är tyngdkraften bara en sjättedel av Jordens, vilket gör landningen lättare.

Undrar om man inte kör med Draco-motorer en bit upp på skrovet, sista biten alltså. Annars skulle det flyga grus av bara den.
Citera
2021-08-01, 07:46
  #3335
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Undrar om man inte kör med Draco-motorer en bit upp på skrovet, sista biten alltså.
Mycket av utvecklingsarbetet bakom Starship är att dra lärdom från Falcon och att förenkla Starship. Som exempel så har dom gått från TEA-TEB som används för att starta Merlinmotorn på Falcon till att använda en enhet som skapar gnistor på Raptormotorn.

Med det sagt så tror jag inte att dom kommer att introducera ett extra bränsle (Draco använder sig av NTO / MMH som bränsle) på Starship utan att dom kommer att utveckla en ny mindre motor som använder sig av metan/syre i gasform.

Det är inte omöjligt att man kommer få se denna nya mindre motor även på Super Heavy då Elon tidigare har twittrat om att gaseus thrusters är för små/inte tillräckligt kraftfulla för styra Super Heavy.

Men får dom problem med att utveckla denna nya motor så är det inte omöjligt att dom slänger på några Super Dracos bara för att kunna uppfylla deras kontrakt att landa på månen.
__________________
Senast redigerad av Hugo.Drax 2021-08-01 kl. 08:08. Anledning: stavfel
Citera
2021-08-01, 10:17
  #3336
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Undrar om man inte kör med Draco-motorer en bit upp på skrovet, sista biten alltså. Annars skulle det flyga grus av bara den.

Grus lär de ju få problem med på Mars, också. Kanske bra att de övar på Månen först.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback