Citat:
Ursprungligen postat av
ElimGarak
Jag tror inte att det handlar så mycket om hat eller mobbing, mera om lyteskomik i detta fall.
Att så många retar sig på Anna, kommenterar i denna tråd och/eller finner den underhållande på något sätt har en hel del att göra med Annas förmåga att skapa rubriker åt sig själv på sämsta tänkbara sätt.
Jämför denna tråd med tråden om Kicki Danielsson.
I början fick Kicki mycket skit för hur hon såg ut och för sitt trassliga liv. Men med tiden har detta förändrats. Genom sin ärlighet har Kicki fått mer sympati och respekt ju längre tiden gått.
När det gäller barnens beteende så borde Anna ha låtit bli att försvara deras kriminella handlingar, skylla på offren och kalla de som tar offrens parti för "smuts". Det hade varit bättre om hon helt enkelt legat lågt och hållit tyst. Eller förklarat att "ja, jag älskar mina barn men jag vet att de gjort fel".
Annas olika eskapader i "förnedrings-TV", hennes ständiga bråk med vänner, managers, skivbolag, arrangörer och allt vad det nu heter har väl också bidragit till att göra henne till en komisk figur i mångas ögon. Jag medger att jag många gånger själv fått några goda skratt när jag läst denna tråd-även om skratten många gånger har fastnat i halsen då jag ser det tragiska i människans beteende.
Vad gäller hennes ständiga "lajvande" så sänder det ut varningssignaler om att något är fel. Om hon gör detta för att till varje pris vara "kändis" så är hon inne på fel väg.
Förutom den lilla skara märkliga fans som varje dag lovprisar henne i dessa uppträdanden så verkar de flesta vara där för underhållningsvärdet. De vill se något i stil med "Pang I Bygget" eller "Familjen Bundy" och Anna bjuder på det.
Jag känner till många kändisar, halvkändisar och f.d. kändisar som har Facebook-sidor, Instagram-sidor, Twitterkonton o.s.v. Jag följer själv några sådana. Men de är vanliga, normala människor som är glada åt att de är gillade av många eller fortfarande har fans kvar. De lägger ut lite nyheter då och då, någon kommentar om något kommande uppträdande, något album som ska släppas, några turnébilder eller familjebilder och har ett trevligt utbyte med sina fans. De sitter inte i timmar var och varannan dag och skäller ut folk i direktsändning, pratar sex, leker "megastars" eller sjunger till andras låtar.
Jag tror inte att det bästa rådet till Anna är att "ta ett vanligt jobb och hålla käften". Det skulle aldrig fungera.
I ett samhälle där människor över 40 får det svårare och svårare att få ett alldagligt jobb även om det har utmärkta meriter från tidigare jobb finns det inte en chans att någon skulle anställa Anna. Dessutom har Anna en sådan personlighet att hon förmodligen skulle bli ovän med chefer och vissa av arbetskamraterna väldigt snabbt. Jag tror också det är försent att "göra om" Anna. Svårt att lära gamla hundar sitta, som de säger.
Anna lever för att vara kändis. Men hon har genom sitt beteende gjort sig nästan omöjlig i den bransch där hon vill vara så det blir väldigt svårt med en come-back.
Det hon skulle kunna göra vore om hon gav sig in på någon sorts välgörenhet. Sådant brukar kunna ge positiv PR.
Men då krävs det att hon hittar en seriös organisation som kan tänka sig att anlita henne och att hon dessutom håller en mer "low profile" och är samarbetsvillig. Det är en svår ekvation och frågan är om det skulle fungera för Anna.
Nej, jag tror verkligen inte det handlar om hat och mobbning så mycket som en del tror heller. Jag har nämnt förr att Anna troligen triggar minnen hos många av människor man själv haft i sitt liv som påminner om henne.
Det är svårt att förklara för den som inte har upplevt det så jag avstår från det.
Anna är i en ålder där det inte bara är att skaffa ett jobb, och speciellt inte om man inte ens gått gymnasiet, inte har ett CV och hon har målat in sig i ett hörn med en image av att vara kontroversiell, omöjlig och obstinat. Sätt henne i tex hemtjänst och hon kommer snedtända på något en brukare säger eller en kollega gör inom en vecka.
Anna har svåra problem med att hon tror att alla är ute efter henne och att hon insinuerar och behandlar sina få riktiga fans som skit. Men hon förstår inte att hon (och ingen annan) som faktiskt behöver hjälp och det är ett enormt dilemma för främst barnen som fan gör ont att se. Framför allt för att jag förstår att hennes familj inte riktigt fattat vad de har att göra med för de är medberoende och får inget stöd. Anna är än så länge iallafall fungerande nog att inte kunna påtvingas vård. Det är också riktigt jobbigt att se hur naiva hennes (få?) riktiga fans verkar vara inför vad det faktiskt handlar om, det är riktigt bedrövligt att se.