Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-02, 10:15
  #109
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1

En annan aspekt som inte nämns är egentligen det absurda, att länder som Schweiz och Norge måste betala för att deras företag ska få sälja till EU. Låt gå att man kan ta ut tull på importerade varor, men EU kräver miljarder för att schweiziska företag över huvud taget ska få sälja på EU-marknaden.
Det där känner jag inte till. Alla länder kan sälja till EU om man betalar tull.

Det vansinniga med EU är att EU tar in stora avgifter och spenderar med nästan ingen redovisning. Pengarna lär delvis användas för att köpa politiker genom t.ex styrelseuppdrag och stärka EU:s makt.

Sverige betalade 400 miljarder till EU förra året enligt min bedömning. Löfven sade att ett av paketen kostade oss ung. 200 miljarder vill jag minnas.

Dessa avgifter är det tokiga. Det skall inte kosta något att ha frihandelsavtal eller öppna gränser om man vill ha det.

Men vissa länder är mer oberoende och politikerna har tvingats till bättre avtal. Schweiz, Island, Storbritannien betalar mycket lite och Norge bara ung 8 miljarder. (Jämför med Sveriges 400, förra året. Vår avgift är ung 45). Dessa länder har frihandel fast Schweiz avtal har landet lyckats få mer specificerade.

Så schweizarna håller sin regering mer under uppsikt. Jag tror de snart skall rösta om Coronarestriktionerna. Nyligen röstade de om öppna gränser som de ville behålla. Tidigare röstade de om att köpa JAS som regeringen ville men folket gjorde 👎. Klart bättre system än Sveriges.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-02 kl. 10:21.
Citera
2021-06-02, 12:39
  #110
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Jasså? Är det därför konservativa är i majoritet? (Gäller de tre beslutande organen)
Ja precis, hur fan kan man överhuvudtaget få EU till en vänstergrej?

Men det är det härliga med Flashback. Alla yttrar sig med samma självsäkerhet oavsett kunskapsnivå.

Det som är lite det tråkiga med Flashback också tyvärr.
Citera
2021-06-02, 15:52
  #111
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Schweiz verkar vara drömmen, ett fridfullt och välsvarvat samhälle där demokrati faktiskt betyder något och där det inte smäller och skriks på främmande språk doigneront. Ett samhälle som belöner den som är produktiv och har något bakom pannbenen.

Lyckas jag någonsin rejält i livet kommer jag nog att flytta dit så slipper jag förgäves spendera min talang på en nation som är överfylld med losers som aldrig kommer att bli något men som ändå ska äta av min lönecheck trots att de likt jag har två jävla händer, fötter samt ett huvud att arbeta med.

Att slippa betala för det värdelösa, fascistiska och superdyra Brysselstyrda EU-maffian vore också något.

Glad att de inte bugar för globo-homo EU, så att de kan förbli ett attraktivt alternativ även i framtiden.
Citera
2021-06-03, 16:18
  #112
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Jag tycker att ditt språkbruk är värre. Blandar ihop begreppen. EU-kommunister? Fan är det?
Federalister? Liberala? Eller hårdnackade KPLM(r) apor?

Många gillar unionen för de kan använda den mot medborgarna. Globalister liberaler (men de är allt annat än liberala) men också den europeiska vänstern och de gröna, älskar EU.
Det det egna landet inte kan tvingas till, till exempel på grund av att de flesta röstar nationalistiskt. Det kan man använda EU till för att tvinga landet och väljarna där. Överstatlighet, dom är som sovjet kommunisterna ingen stor skillnad.
Citera
2021-06-03, 20:22
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Många gillar unionen för de kan använda den mot medborgarna. Globalister liberaler (men de är allt annat än liberala) men också den europeiska vänstern och de gröna, älskar EU.
Det det egna landet inte kan tvingas till, till exempel på grund av att de flesta röstar nationalistiskt. Det kan man använda EU till för att tvinga landet och väljarna där. Överstatlighet, dom är som sovjet kommunisterna ingen stor skillnad.

Jag håller med att federalister är farliga. Men jag håller fast vid min hållning att EU är nödvändigt. EU kan inte inte vara demokratiskt i den mening att vi röstar fram de högsta hönsen. Utan makten ligger på de nationella parlamenten som i sin tur skickar respektive representanter (ministrar+myndighets personal). Sen vet vi ju att besluten som sen fattas oftast tas i konsensus vilket oftast uppfattas som en aning odemokratiskt. Det är i detta led som skapar uppfattning om ett odemokratiskt EU, men det är egentligen vi som inte inkluderar alla parter när vi sänder folk till Bryssel.
Citera
2021-06-03, 23:01
  #114
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
De ska naturligtvis betala som alla andra.
Varför ska de det?
Schweiziska företag erbjuder tjänster och produkter. Vad erbjuder EU-byråkrater?
Citera
2021-06-03, 23:10
  #115
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Tyska och svenska miljonärer kommer fortsatt vara välkomna.
Problemet rör inte miljonärer utan tyskar som drömmer om att lämna Tyskland och lämna tyska jobb.

Die Schweiz - Das deutschfeindlichste Land Europas
Schweiz - Europas mest tyskfientliga land
https://www.cicero.de/aussenpolitik/...-europas/49363
Citera
2021-06-04, 05:16
  #116
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Problemet rör inte miljonärer utan tyskar som drömmer om att lämna Tyskland och lämna tyska jobb.

Die Schweiz - Das deutschfeindlichste Land Europas
Schweiz - Europas mest tyskfientliga land
https://www.cicero.de/aussenpolitik/...-europas/49363

Är inte det ett problem för Tyskland och inte Schweiz? Schweiz har inte fri invandring från Tyskland utan man måste ha arbetstillstånd. Schweiz kan alltså välja och vraka samtidigt de kan kontrollera hur många uppehållstillstånd de vill utfärda.
Citera
2021-06-13, 19:08
  #117
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Är inte det ett problem för Tyskland och inte Schweiz? Schweiz har inte fri invandring från Tyskland utan man måste ha arbetstillstånd. Schweiz kan alltså välja och vraka samtidigt de kan kontrollera hur många uppehållstillstånd de vill utfärda.

Det är ett problem framför allt för vanliga schweizare. För stor invandring ställer till det på många plan, inte minst ökade boendekostnader.

Problemet för den schweiziska regeringen är ett annat. EU försöker tvinga på Schweiz nya spelregler.

1) Fri rörlighet Schweiz-EU
2) Schweiz ska underkasta sig EU-domstolen

Citat:
The Swiss government argues that incorporating a 2004 EU law called Citizens' Rights Directive (CRD), which gives citizens from the European Economic Area (an area that includes the 27 EU countries, Iceland, Norway and Liechtenstein) the right of free movement and residence, could entail "higher social security costs" and "effectively constitute a paradigm shift in Switzerland's migration policy".

Among the particular objections, Switzerland didn't want to incorporate the notion of permanent residence for EU citizens and access to social security for non-employed residents, such as job-seekers and students. Switzerland was not comfortable either with the concept of EU citizenship, although Brussels insisted that this aspect was not part of the deal.

Regarding the level playing field, the Commission proposed a dynamic alignment with EU law, meaning any new relevant legislation inside the bloc would also have to be adopted by Switzerland

https://www.euronews.com/2021/05/26/...free-movement-
Citera
2021-07-26, 08:41
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nja, länder (folkgrupper) har en tendens att hålla bra mycket längre än unioner.

Vad fan tror du att Schweiz är för något om inte en union? Confoederatio Helvetica.
Citera
2021-07-26, 10:42
  #119
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Vad fan tror du att Schweiz är för något om inte en union? Confoederatio Helvetica.
Som respekterar "delstaterna".
Citera
2021-07-26, 16:09
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Som respekterar "delstaterna".

”Delstaterna” i Schweiz har inte vetorätt mot vare sig nya federala lagar eller domslut. Och kantoner blir överkörda mot sin vilja hela jävla tiden, både genom federalt styre och Eidgenössische Referendum/Volksinitiative. Att det ändå funkar bra har ingenting med respekt att göra. Olika landsändar i Schweiz hatar varandra mer än du hatar negrer. De kallar sig själva för en Willensnation av en anledning.
__________________
Senast redigerad av Tjaeng 2021-07-26 kl. 16:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback