Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-22, 05:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...bara-julpapper

Nån gubbe blev kränkt över att det bara fanns julpapper på Elgiganten och fick en hel artikel i Aftonbladet
Artikeln har varit uppe i en annan tråd, här är mitt svar då.
(FB) Samlingstråd för ickenyheter inom media
Citera
2021-07-22, 05:34
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...bara-julpapper

Nån gubbe blev kränkt över att det bara fanns julpapper på Elgiganten och fick en hel artikel i Aftonbladet

God Juli Christer!
Citera
2021-07-23, 19:51
Medlem
Ännu en kränkt snöflinga som bara MÅSTE gråta ut i en tidning för att få sina känslor bekräftade av andra snöflingor.

Citat:
Drönare flög över Kallis: ”Det var jätteobehagligt”

Enligt en av delägarna säger att det då och då sker att folk flyger över kallbadhuset - men menar att det oftast är för att det utgör en bra fast punkt att ta sikte på. Men vår kära snöflinga anser att det är snömos

Citat:
Paulina Stanley köper inte Jonas Rincon-Dahlberga förklaring om att filmandet utförts av någon som endast velat testa sin drönare.
– Jag tror inte det stämmer. Det är väl klart det är någon som vill få bilder på nakna kvinnor som ligger och solar i godan ro.

Notera bilden, Klassik vänsterkvinna-pose
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-2...atteobehagligt
Citera
2021-07-23, 19:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ännu en kränkt snöflinga som bara MÅSTE gråta ut i en tidning för att få sina känslor bekräftade av andra snöflingor.

Enligt en av delägarna säger att det då och då sker att folk flyger över kallbadhuset - men menar att det oftast är för att det utgör en bra fast punkt att ta sikte på. Men vår kära snöflinga anser att det är snömos

Att flyga drönare över ett nakenbad är fel och torde kunna leda till fängelse, skulle jag tro. Fram med hagelhurran.
Citera
2021-07-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att flyga drönare över ett nakenbad är fel och torde kunna leda till fängelse, skulle jag tro. Fram med hagelhurran.
Det motiverar dock inte att ringa tidningen och börja snyfta.
Tråden handlar inte om vad som är rätt eller fel utan om folk som överreagerar våldsamt på triviala händelser. Vill du dikterar rättsstaten får du starta en tråd i juridikforumet.
Citera
2021-07-23, 21:57
Medlem
Citat:

Nope

Och beroende på höjd och modell av drönare så är det inte speciellt mycket som man ser, då är en person som ligger för ankar 200 meter ut med ett 600mm objektiv värre.
Citera
2021-07-23, 22:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Nope

Och beroende på höjd och modell av drönare så är det inte speciellt mycket som man ser, då är en person som ligger för ankar 200 meter ut med ett 600mm objektiv värre.
Vi måste nog hitta någon som kan det juridiska. Jag tippar på strängt straff för någon form av sexuella trakasserier. Jag har förståelse för att folk inte vill bli fotograferade nakna och klagar.
Citera
2021-07-23, 22:01
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Klart hon är förbannad. Hade jag också varit.
Många stolpskott i denna tråden som inte kan tänka före de publicerar något.
Citera
2021-07-23, 22:12
Medlem
Citat:
Vi måste nog hitta någon som kan det juridiska. Jag tippar på strängt straff för någon form av sexuella trakasserier. Jag har förståelse för att folk inte vill bli fotograferade nakna och klagar.

Har också full förståelse men strippar man naken utomhus och någon fotar en så är det inte mycket man kan göra.

Tar jag fram kameran och fotar medvetet in i någons lägenhet är det dock en annan sak och kan då bli tal om kränkande fotografering. Likaså om jag sprider filmen från drönaren så kan det bli tal om olaga integritetsintrång. Men själva fotande/filmande på allmän plats är inget olagligt.

Flyger drönaren rakt över huvudet på personerna kan det dock vara ett brott mot luftfartslagen. Men håller sig drönaren en 10-15 meter bort i sidled så är även det lugnt.
Citera
2021-07-23, 22:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Har också full förståelse men strippar man naken utomhus och någon fotar en så är det inte mycket man kan göra.

Tar jag fram kameran och fotar medvetet in i någons lägenhet är det dock en annan sak och kan då bli tal om kränkande fotografering. Likaså om jag sprider filmen från drönaren så kan det bli tal om olaga integritetsintrång. Men själva fotande/filmande på allmän plats är inget olagligt.

Flyger drönaren rakt över huvudet på personerna kan det dock vara ett brott mot luftfartslagen. Men håller sig drönaren en 10-15 meter bort i sidled så är även det lugnt.
Man får alltså köra drönare 10 meter från andra och fotografera dem på allmän plats säger du.

Men gäller det även nakenbad?

Är Kallbadhuset i Malmös nakenavdelning en allmän plats?

Kan man ta med en kamera när man går på nakenbadet och plåta andra? Jag hade gissat att man fick både spö och böter/fängelse
Senast redigerad av wwr 2021-07-23 kl. 22:29.
Citera
2021-07-23, 22:51
Medlem
Citat:
Man får alltså köra drönare 10 meter från andra och fotografera dem på allmän plats säger du.

Kan man ta med en kamera när man går på nakenbadet och plåta andra? Jag hade gissat att man fick både spö och böter/fängelse
i princip alla platser utom hemmet är offentlig plats. Även arenor och gallerier kan ses som sådana.
Citera
2021-07-23, 23:03
Medlem
Citat:

Allmänt luftrum ja, så helt okej att flyga åtminstone runt det, att flyga över kan eventuellt vara mot luftfartsreglerna.

Nu är jag iofs osäkert på hur man tar sig in på kallbadhuset med det borde klassas som privat område och då kan de avvisa dig om du tar upp en kamera på deras område. Men tar vi en vanlig nudiststrand så rent formellt är det lagligt att ta med sig en kamera dit, sen att det blir mindre populärt är en annan sak. Sen är det inte lagligt att trycka upp en kamera i ansiktet på något men håller man sig på några meters avstånd är det formellt set lagligt. Det finns inga specialregler för stränder utan det är samma regler som att fota på ett torg eller var som helst annars i det offentliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in