Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-20, 15:39
  #85
Medlem
rex144s avatar
Det var en väldigt hård landning, jag trodde att de använde motorer somskule bromsa upp kapseln de sista meter, hade de dämpning i stolarna? Gasfjädring?
Citera
2021-07-20, 17:21
  #86
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det var en väldigt hård landning, jag trodde att de använde motorer somskule bromsa upp kapseln de sista meter, hade de dämpning i stolarna? Gasfjädring?
Som dom flertalet gånger sa från studion, så när det är 2 meter kvar (6 feet), så skickas komprimerad luft ut under kapseln. Enligt kommentatorn så dämpar den landningen till att bli "som att sätta sig i en fåtölj".
Citera
2021-07-21, 02:40
  #87
Medlem
fittas avatar
Citat:
Meet Oliver Daemen, the Dutch teen flying to space with Jeff Bezos after his hedge fund dad paid millions for the ticket of a lifetime.

Citat:
Oliver posed with Formula One racer Max Verstappen on Instagram, loves snorkelling and surfing, and has been ‘fascinated by space since he was four’

Citat:
If Daemen’s Instagram account is any indication, he’s spent much of his free time on the water. Over the years, he’s posted pictures of himself snorkelling, surfing and wakeboarding.

Citat:
He’s rubbed elbows with Dutch celebrities
Daemen posted a photo to his Instagram account in 2018 of him, his sister, DJ Martin Garrix and Formula One driver Max Verstappen.

https://www.scmp.com/magazines/style...ace-jeff-bezos

Kunde man inte skickat upp någon annan? Det här gjorde mig illamående
Citera
2021-07-21, 06:49
  #88
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
https://www.scmp.com/magazines/style...ace-jeff-bezos

Kunde man inte skickat upp någon annan? Det här gjorde mig illamående
Det måste vara medvetet man tar med en så typisk miljardär-son på turen. Även kommentatorerna var speciella. Ingenjören verkade ha svår Asperger, knarrande röst och var klädd som en rymdvarelse. Bezos har råd med bättre PR.

Vi skall lära oss att Bezos är lite konstig men Musk är en hyvens prick.

Vi får se hur de försöker prata bort att Musk skickar upp Isaacman i september. Isaacman har tidigare lekt med jetplan och vill nu leka i rymden. Isaacman håller sin familj "utanför rampljuset" men nog kan man misstänka att pengarna kommer därifrån. Den officiella versionen är att Isaacman i gymnasiet kände sig säker på att han kunde hoppa av och starta ett företag som knäckte de etablerade kreditkortsjättarna (!), vilket han påstås ha gjort. Jag tvivlar på det.

Edit

Daemen påminner ju till namnet och kanske även utseendet om huvudrollsinnehavaren i Omenfilmerna - Damian
Citat:
Antichrist Damien Thorn becomes US Ambassador to Britain, and is bent on total world domination.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/i...6H58IuX1Dflz-m

"world domination" är ju vad Bezos anklagas för, det har jag nämnt tidigare:
Citat:
evil overlord hellbent on world domination
(FB) Blue Origin, Lyckad vertikal landning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-21 kl. 07:10.
Citera
2021-07-21, 12:37
  #89
Medlem
wwrs avatar
Jeff är verkligen ondsint. Inte nog med att han tar med Damien till rymden. Nu tackar han alla anställda och kunder som betalt hans resa. Grattis alla Amazonkunder! Nu vet ni varför prylarna är så dyra.

Han glömde tacka skattebetalarna som, till skillnad från Amazon bidrar till samhället säger Warren 😆
Citat:
Jeff Bezos thanks Amazon workers for 'paying' for his space trip, sparks backlash on social media

“I want to thank every Amazon employee, and every Amazon customer because you guys paid for all this,”

Jeff Bezos forgot to thank all the hardworking Americans who actually paid taxes to keep this country running while he and Amazon paid nothing," wrote US Senator Elizabeth Warren on Twitter.
https://www.hindustantimes.com/world...855592800.html

World wide boycott of Amazon now????
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-21 kl. 12:48.
Citera
2021-07-21, 20:33
  #90
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
World wide boycott of Amazon now????

Så löjligt. Han tjänar pengar på det han gör, och han "bränner" dom på att betala tusentals människor för att utveckla högteknologi?

Kom igen, hittade du inget sämre att få nåt slags tonårstjejtantrum över?

Själv har jag svårt att se nåt bättre att lägga pengar på än att betala högutbildade för att dra fram teknologi i frontlinjen. Eller är du en av dom som vill lägga alla överblivna pengar på potatisexport till eritrea eller nåt sånt?
Citera
2021-07-21, 20:36
  #91
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Så löjligt. Han tjänar pengar på det han gör, och han "bränner" dom på att betala tusentals människor för att utveckla högteknologi?

Kom igen, hittade du inget sämre att få nåt slags tonårstjejtantrum över?

Själv har jag svårt att se nåt bättre att lägga pengar på än att betala högutbildade för att dra fram teknologi i frontlinjen. Eller är du en av dom som vill lägga alla överblivna pengar på potatisexport till eritrea eller nåt sånt?
Du klipper en mening ur mitt inlägg och försöker trolla runt den. Det släpper jag naturligtvis.

Men jämförelsen med Damien är något annat. Den är intressant.
Citera
2021-07-21, 20:45
  #92
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du klipper en mening ur mitt inlägg och försöker trolla runt den. Det släpper jag naturligtvis.

Vad i hela friden snackar du om?

Det VAR en helt fristående mening. Glömde du bort vad du skrev?

Och det är jag som blir kallad troll för det du skriver. Tack - då är du placerad på diskussionsskalan. Folk som skriver arga saker och sedan försöker skylla på andra när deras arga meningar får svar (genom att kalla andra för troll) diskuterar man helt enkelt inte med. Det är som att försöka få kattfan att tömma sin egen låda.

Tack och adjö.
Citera
2021-07-21, 20:53
  #93
Medlem
wwrs avatar
Det intressanta är att Bezos nästan verkar måla upp en negativ bild av sig själv och sin organisation, som jag har beskrivit i flera inlägg. Kanske är det för att ställa Musk i mer positiv dager. Musk betraktas ju nästan som helig i media.
Citera
2021-07-23, 16:01
  #94
Medlem
wwrs avatar
Samma dag som Bezos flög så ändrade amerikanska myndigheter reglerna för vem som får kalla sig astronaut ("får sina vingar"). Ändringen har inte med flyghöjden att göra utan med någon slags utvärdering av deras prestation.
Citat:
activities during flight that were essential to public safety, or contributed to human space flight safety,
Typiskt globalt medietrams. Nu kommer detta bara att tjafsas fram och tillbaka om. Jag skulle tro att miljardärturisterna i framtiden kommer att tilldelas någon liten symbolisk uppgift för att få utmärkelsen. De får väl betala extra för att testa något litet handtag eller spänne i selen eller liknande, gissar jag.

Men det verkar ännu inte fastslaget att ens Branson eller Bezos får utmärkelsen.

https://edition.cnn.com/2021/07/22/u...scn/index.html

Edit
Musk sitter ju kvar på marken och fegar. Det skulle inte förvåna mig om förändringen kan ha utlösts av att de andra miljardärerna skulle få utmärkelsen vilket vore ett jack i Musks helgongloria. Men så mycket pengar som Branson och Bezos öst in i detta så lär de nog kunna påvisa att något gått till att utveckla rymdsäkerheten. De kan nog anses ha köpt utmärkelsen. Vi får se.
Edit igen
Det skall också vara aktiviteter under flygningen. Så Branson och Bezos investeringar räknas inte. Kanske inte heller de som designat säkerhetssystem. Det hela blir säkert bara tjafs.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-23 kl. 16:34.
Citera
2021-07-23, 21:38
  #95
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Samma dag som Bezos flög så ändrade amerikanska myndigheter reglerna för vem som får kalla sig astronaut

Med tanke på att NASA skitit i Karman Line, och kört sina egna värderingar som kommer från flygvapnet i det där landet, så var det inte direkt oväntat att frågan skulle uppstå.

Om det där SKITLANDET kunde överge sina arkaiska enheter och fullt ut ansluta sig till världen, så hade vi sluppit detta. Det fanns ett skämt om att 3 länder inte kan anpassa sina enheter - usa och 2 som ingen ens visste vilka de var.

Att nån Jonathan McDowell i USA ska vara den enda som får fortsätta envisas med att USA inte anammar Karman Line som resten av världen, well .. han är väl en tum lång och en stone tung? Get over it. Använd samma enheter som vi andra, skitländer.
Citera
2021-07-23, 21:57
  #96
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Med tanke på att NASA skitit i Karman Line, och kört sina egna värderingar som kommer från flygvapnet i det där landet, så var det inte direkt oväntat att frågan skulle uppstå.

Om det där SKITLANDET kunde överge sina arkaiska enheter och fullt ut ansluta sig till världen, så hade vi sluppit detta. Det fanns ett skämt om att 3 länder inte kan anpassa sina enheter - usa och 2 som ingen ens visste vilka de var.

Att nån Jonathan McDowell i USA ska vara den enda som får fortsätta envisas med att USA inte anammar Karman Line som resten av världen, well .. han är väl en tum lång och en stone tung? Get over it. Använd samma enheter som vi andra, skitländer.
Helt onödigt att ändra anser jag. Dessutom verkar ändringen vara retroaktiv så kanske Branson och Bezos inte erhåller utmärkelsen.

Hur skall man dessutom värdera prestationen?

På 80 km höjd håller man på med helt andra saker än flygning. Blackbird har höjdrekordet för flyg på 26 km. Tvåa kommer faktiskt ett segelflygplan som flugit högre än U2.

Typiskt globaltjafs för att skapa konflikt och kanske även för att gynna Musk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback